Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Det er så stille her for tiden. Jeg benytter derfor anledningen til å komme med et endringsforslag.

For mange personer er HBR-knappen inaktiv:
image.png.9ee57d9f87b5df9fb577b11ca0d00f6b.png

Det ville jo vært en del enklere hvis den var aktiv for alle personer. Da slipper en å kopiere pfid over i søkefeltet i Histreg for å søke den opp. Det skjermbildet en får når en søker opp pfid burde kunne komme opp automatisk når en klikker på HBR-knappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Arild Maka said:

Det er så stille her for tiden. Jeg benytter derfor anledningen til å komme med et endringsforslag.

For mange personer er HBR-knappen inaktiv:
image.png.9ee57d9f87b5df9fb577b11ca0d00f6b.png

Det ville jo vært en del enklere hvis den var aktiv for alle personer. Da slipper en å kopiere pfid over i søkefeltet i Histreg for å søke den opp. Det skjermbildet en får når en søker opp pfid burde kunne komme opp automatisk når en klikker på HBR-knappen.

Selv om det er stille i debattforumet, er det stor aktivtet i histreg med lenking av frivillige i sommervarmen. Det lenkes ca 2000 ny PFer pr dag i juli.

Dette er en side i Digitalarkivet. Så det er Arkivverket som må bestemme funksjonaliteten. Jeg ser poenget med at man slipper å søke. Slik det er laget nå, viser det om histreg har tilleggsinformasjon. Det er også nyttig å få vite på en lett måte.

Slik jeg forstår forslaget så kommer man til personsiden hvis flere PFer er lenket sammen, mens man kommer til en søkeside, hvis personen ikke er lenket.  Er det riktig forstått?  Her er jeg uenig. Det er greiere å komme til samme type side, og det er en fordel å se personsiden for å finne hvordan søket skal gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Lars Holden skrev:

Selv om det er stille i debattforumet, er det stor aktivtet i histreg med lenking av frivillige i sommervarmen. Det lenkes ca 2000 ny PFer pr dag i juli.

Dette er en side i Digitalarkivet. Så det er Arkivverket som må bestemme funksjonaliteten. Jeg ser poenget med at man slipper å søke. Slik det er laget nå, viser det om histreg har tilleggsinformasjon. Det er også nyttig å få vite på en lett måte.

Slik jeg forstår forslaget så kommer man til personsiden hvis flere PFer er lenket sammen, mens man kommer til en søkeside, hvis personen ikke er lenket.  Er det riktig forstått?  Her er jeg uenig. Det er greiere å komme til samme type side, og det er en fordel å se personsiden for å finne hvordan søket skal gjøres.

Hvis jeg søker opp personen og lagrer den i Histreg, så blir personen lagret i Histreg og knappen vil være aktiv. Så det spiller ingen rolle om noe er lenket sammen. Så hvis personen er lagret i Histreg vil en få opp personsiden. Hvis personen ikke er lagret i Histreg vil knappen være inaktiv og en får dermed ikke opp noe som helst. I stedet må en kopiere pfid til søkesiden i Histreg og deretter kan en lagre personen i Histreg og så vil knappen være aktiv.

Denne har jeg nå lagret i Histreg, og partner og barn vil være synlig i Histreg:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007525920

Dette er linken for partneren, men ettersom jeg ikke har lagret partneren i Histreg, er HBR-knappen fremdeles inaktiv:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007525921

Og tilsvarende er HBR-knappen for barnet inaktiv i Histreg:
https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000007525919

Lenke til kommentar
Del på andre sider