Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Recommended Posts

1 hour ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Takk for tipset! Så lurer eg også på om det er muleg å gjere noko meir i forhold til linje 4 og 5 -

Ettertida viser nemleg at Henrik ikkje er far til Ingeborg Henriette. Ved konfirmasjonen er det berre mor som er oppført, og DNA-testar i nyare tid peikar tydeleg ut ein heilt annan far.

Er dette kunnskap som det også er naturleg å legge i merknadsfeltet - eller skal ein la ballen ligge?

Vi har ikke diskutert problemstillingen med kunnskap fra DNA-tester. Noen foreløpige tanker:

I utgangspunktet må vi bare forhold oss til kildene. Hvis man har en kilde som antyder et annet farskap f.eks. en bygdebok eller at far har benektet farskapet og dette er fødsler for minst 100 år siden, er det greit å referere til dette. Det går også å skrive i merknaden at far ikke er oppført i konfirmasjonen eller arv eller husholdning tyder på et annet farskap. Hvis det bare er en DNA-test som en selv og få andre kjenner til, tror jeg det er best å ikke skrive dette. Jeg setter imidlertid pris på om denne informasjonen kan sendes til histreg@nr.no slik at den evt. kan brukes i forskningsprosjekter. 

• Liker 2

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.