Helge Simon Møll Posted September 4 Share Posted September 4 Jeg sliter med et navn fra prestemanntallet 1666 i Valle sokn, Undal prestegjeld: https://media.digitalarkivet.no/view/35512/41. Side 61 (altså høyre del her), Øffre Fos, Hußmend och Strandsiddere: Heter husmann nr. 2 Giuer Bertelß: eller Biuer Bertelß:? For meg er første bokstav i fornavnet og første bokstav i etternavnet ganske ulike. Men så dukker det opp en som sannsynligvis er sønn til husmann Bertelsen, i kolonnen for Deris Sønner. Han heter, leser jeg, Aaso Biurßøn, ikke Giurßøn. Noen som kan hjelpe meg? Med hilsen HelgeSM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivar S. Ertesvåg Posted September 4 Share Posted September 4 Eg trur nok det skal vere "Giuer" og "Giursøn". Om du ser på "Heele Gaarder" oppe til venstre, og så tilsvarande på neste oppslag, så er G-ane ulike på same måten som i "Giuer" og "Giursøn". B-ane er litt annleis. Helge Simon Møll 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Simon Møll Posted September 4 Author Share Posted September 4 Jeg takker hjertelig, Ivar, jeg tror du har helt rett (som du pleier)! HelgeSM Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan H. Trelsgård Posted September 4 Share Posted September 4 Det er nok navnet Gjurd som var en del brukt i nåværende Lindesnes kommune. I Norsk personnamnleksikon jamstilles det med Gjul/Jul. "Namnet har fått forma Gjul eller Jul (med tjukk l) i austnorsk og Gjur eller Jur i vestnorsk i samsvar med dialektutviklinga". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helge Simon Møll Posted September 5 Author Share Posted September 5 Veldig interessant. Takker, det er nye ting å få med seg hele tiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts