Gå til innhold
Arkivverket

Hvem tror du at du er? - NRK


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

  • Svar 162
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Per Nermo

    15

  • Arnfrid Dommersnæs Mæland

    14

  • Reidar Oddløkken

    11

  • Odd Roar Aalborg

    15

Jeg synes det vil være naturlig å videreføre denne tråden fra det gamle forumet - siden TV-serien "Hvem tror du at du er?" ennå ikke er avsluttet. I kveld var det altså Kåre Willoch som fikk lete blant sine aner, og han var jo ganske selektiv! Ikke desto mindre var det jo interessante historier som ble presentert - særlig den om skomakerkona som ble amme for den senere kong Christian 7 av Danmark-Norge - og mor til biskop Peder Hansen i Kristiansand.

 

Hvem tror du at du er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes til tider det er noe slurvete språkbruk i dette programmet, blant annet i siste episode om Kåre Willoch. I skvensen der det ble fortalt om bakgrunne for den franske revolusjon, ble Ludvig XVI kalt for keiser. Så vidt meg bekjent var han aldri keiser, men konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden i utlandet, og TV-en har streika - får jeg opp (på PC) de programmene jeg går glipp av når jeg kommer hjem om ca 14 dager?

 

Liste over podcast Nrk er her lenke, og jeg ser ikke programmet der, men det er sikkert noen i forumet som har tatt det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden i utlandet, og TV-en har streika - får jeg opp (på PC) de programmene jeg går glipp av når jeg kommer hjem om ca 14 dager?

 

Alle programmene ligger her Hvem tror du at du er

 

Mulig man ikke får sett det i utlandet, men fungerer fint her i hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[size="5"]"På dansk Wikipedia fann eg nå svar på det spørsmålet eg ovafor stilte om AMMER og AMMING:

 

"En amme var tidligere en kvinde, der blev ansat til at amme fremmedes børn. En kvinde der ikke har født kan stimuleres til at producere mælk, f.eks. via en brystpumpe eller ved at barnet rent faktisk sutter ved hende. På den måde kan f.eks. adoptivmødre amme deres børn."

Mvh Johannes S.H.[/size]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NRK viste forhåndsglimt av kommende program i kveld - m Petter Schjerven. Og med Tore Vigerust som fremtredende guide. Dette kan bli interessant (og vemodig mtp at Tore gikk bort før jul....)

- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for tiden i utlandet, og TV-en har streika - får jeg opp (på PC) de programmene jeg går glipp av når jeg kommer hjem om ca 14 dager?

 

Kommer an på hvor lenge du har vært borte, for jeg tror de bare er tilgjengelig i en mnd etter de er sendt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig artig å sjå og høre Kåre Willoch i TV`n nå nettopp hvor han fortalte fra dette slektsprogrammet han var med i, og han fortalte om noe som ikke kom med i programmet, og det var at han var 25 % sunnmøring hvis jeg forsto det riktig, men sa ikke hvor på Sunnmøre han hadde sine aner? Men så bilder fra en fjordarm da, men vet ikke hvor det var, ikke sikkert det hadde tilknytning til slekta heller? Må bare også tilføye at denne mannen har jeg sansen for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Reidar

 

Helt enig. Kåre er en fin kar. Jeg jobbet litt med dette programmet sammen med tore vigerust. Der dukket det opp mange interssante aner som heller ikke kom fram i programmet. Det er vanskelig å balansere underholdning og genealogi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke klart å få disse programmene for visning på utenlandsk IP :(

Tips om ev metoder mottas

 

Du må ha en norsk proxy. Søk på "norsk proxy nrk". Det er mulig det må bli en betalingsløsning.

 

Ansvarsfraskrivelse: Jeg har aldri prøvd noen av de foreslåtte metodene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel Kai! Og artig å sjå deg på det nye forumet, ei stund siden vi drev med futul'en til å tjore hestan med:-)! Saure ved Hjørundfjorden ja, var det derfra bildet i innslaget i tv'n i efta var fra, altså Hjørundfjorden? Jeg tror de må lage fortsettelse på disse slektsprogrammene jeg, for det hadde jo vært spennende og sett hvor den siden havner til slutt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sist Reidar! Mange gode hjelparar her på forumet.

Programma har vore interessante, men skulle ønskje at også vanlege bønder og husmenn vart meir "utforska". Mange dramatiske skjebner også der. Programmet med Unni Lindell var det som rørte meg mest.

 

Mvh Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilket herred (sokn) lå Saure i gamle dager da, ser at det i dag antagelig ligger under Ørsta? Synd en ikke fikk et innblikk i levekårene på denne plassen i enden av Hjørundfjorden i gamle dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den info`en Kai, og Hjørundfjord kommune(regnet med at betegnelsen var herred på den aktuelle tiden?) har jeg nok ikke hørt om, og den var ganske folkerik også med 1728 einvoner. Ser i folketellingene at det har bodd mye folk på Saure, regner med at dette er gårder, vet ikke hvilken av dem Kåre W. stammer fra? Studiomøtet Kåre W. hadde med Bård Ose i går var veldig interessant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er ikkje lokalkjend i området, men gardane ligg innerst i Hjørundfjorden. Om du søkjer på Fram-Saure på dette kartet finn du Fram-Saure og Ner-Saure.

Desverre har eg ikkje Hjørundfjordboka og kan finne ut kva gard han stammer frå.

 

Kai

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.