Jump to content
Arkivverket

Innflyttta 1899 Horten - registrering i Augustus

Jon Erik Berg-Hansen

Recommended Posts

https://media.digitalarkivet.no/view/3533/22417/3

Venstre side nr. 8 og 12

Postene er overstrøket.

Registrerer i Augustus.

1. Kan jeg føre postene som de står - og deretter (f.eks. i Merknader skrive [Hele posten strøket] ?

2. Eller rett og slett utelate dem ?

Alternativ 2 betyr jo at det blir "hull" i nummer

Takk for svar!

Dette er jeg klar over - men hvordan markere at hele posten er strøket?

Hvor plasseres %  % ?

Jon Erik

For å få det mest korrekt så setter du %  % i starten og slutten med den overstrøkne teksten i mellom hvis den er leselig og legger til en tekst i merknader om at posten er overstrøket evt kommenterer hvis det står en begrunnelse for overstrykningen. Løpenr skriver du som vanlig.

Takk!

Jeg oppfatter at ditt forslag til løsning likner mitt alternativ 1.

Men: Jeg ønsker å føre posten "normalt" - uten bruk av %   % for hver kolonne.

I feltet Merknader vil jeg skrive [Hele posten strøket].

Bruken av [     ] markerer jo da at dette er registrators (min) opplysning.

Jon Erik 

Edited by Jon Erik Berg-Hansen

Sett løpenummeret mellom prosenttegn slik: %8% eller %12%. Dette viser at hele posten er strøket. I tillegg skriver du i merknadsfeltet slik du viser eksempel på.

Remi

Takk!

%8% eller %12%

Så enkelt - falt meg ikke inn!

Jon Erik

• 2 weeks later...

Jeg fører inn posten som normalt og så skriver jeg i merknadskolonnen E: overstrøket. 

Dersom man skriver % foran og bak all tekst, blir det mye % tegn og det ser veldig voldsomt ut. 

11 minutter siden, Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes skrev:

Jeg fører inn posten som normalt og så skriver jeg i merknadskolonnen E: overstrøket. 

Dersom man skriver % foran og bak all tekst, blir det mye % tegn og det ser veldig voldsomt ut. 

Det er jo greit, men Remi's måte %8% og %12% utløser vel ikke automatisk bruk av % % på innført tekst i hver kolonne i hele posten?

Jon Erik

2 timer siden, Jon Erik Berg-Hansen skrev:

Det er jo greit, men Remi's måte %8% og %12% utløser vel ikke automatisk bruk av % % på innført tekst i hver kolonne i hele posten?

Jon Erik

Nei det gjøre det ikke, men vi ser at flere som registrerer setter % i alle feltene, fornavn, etternavn født osv.... Så da får vi en innførsel bestående av mye % tegn og er veldig "overveldende". 

OK: Normal føring + E: [Hele posten overstrøket]

Jon Erik

Edited by Jon Erik Berg-Hansen
  • Like 1

Renate, nå må du slutte å tulle. Det har vært vanlig i flere år i Slekt og Data sitt Kilderegistreringsprosjekt å bruke % foran og bak løpenummeret der hele posten er overstrøket, dette nettopp for å unngå % i alle feltene. Dette ble innført mens Lars Nygaard var ansvarlig og han var en av dem som gikk inn for dette. Ikke start med å endre noe som fungerer og som har vært vedtatt lenge.

Mvh

Remi Pedersen

Leder Kilderedigeringsprosjektet i Slekt og Data Norge.

Dette sakset fra høringsutkastet til Kyrre 2.0 fra 2013:

Sitat

Hvis en hel innførsel er overstrøket i kirkeboken, skal alle opplysningene registreres, men uten spesialsymbolet ”%” (overstrykning, se kapittel 4) i hvert enkelt felt.
I stedet settes ”%” foran og bak løpenummeret. I tillegg skal overstrykningen registreres i feltet Merknad (se under E: i kapittel 4). Hvis løpenummer mangler for den overstrøkne innførselen, registreres kun ”%%” i feltet for løpenummer.

Kapittel 3: Registreringsinstruks, Generelt for alle handlinger.

Takk!

Dette avklarer jo det formelle grunnlaget for den praksis som du også beskriver i dine tidligere innlegg i denne tråden.

Jon Erik