Gå til innhold
Arkivverket

Noen som ønsker oppslag i De norske jernbaner og deres personale?

Carsten Schanche

Recommended Posts

Kanskje født for tidlig, men står det noe om:

Carl Ludvig Brynildsen (1864-1928) fra Son.

Han var stasjonsmester bl.a. i Egersund og Fredrikstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten

Jeg lurte på om det var mulig å finne min bestefar som var rallar og kom fra Sverige på begynnelsen av 1900-tallet. Han het Johan Alfred Engkvist og var født 1. november 1885. Kanskje var årstallet 1907, og det sies at det var på "seksjon 14 från Dombås reknat" på Oslo - Bergensbanen, jeg vet ikke om denne betegnelsen stemmer, men det hadde vært morsomt å finne ut hvor han arbeidet.

Jeg har også fått et tips om at det kanskje kunne være Dovrebanen.

På forhånd takk

Anne Marie Thoreløkken

Jeg heiser opp temaet ditt, for å vise hvor en skal poste spørsmålene om jerbanearbeidere.

Tusen takk for hjelpen, Anne Lise.

Mvh Anne Marie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Carsten. Finner du Ragnvald Johan Jensen? Jeg vil tro han holdt til i Østlandsområdet. Hans kone skal hete Ruth og en i familien har skrevet at han var stasjonsmester, men ikke hvor. På forhånd takk og mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kathe

Det stemmer det:

Stasjonsmestrene, Oslo distrikt:

Ragnvald Johan Jensen, stasjonsmester. Født 17-2-1902 i Oslo. G.m. Ruth Kristiansen, f. 5-4-1905 i Oslo. Her er nevnt 3 barn.

Begynte som bud 1917, togfører 1922, jernb.eksp. 1939, jernb.fullm. 1950, st.mester 1952. Jernbaneskolen 1922. En datter er kontorass. ved jernbanen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen! Er det mulig at navnene til barna står også foresten? Hvis det blir for nært i tid kan du kanskje sende meg navnene på mail: kathetoveroedkrøllalfahotmail.com. Mvh Kathe T. Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbyr fortsatt oppslag i disse bøkene som er utgitt i 1959, men mangler personregister. De som er omtalt er født ca. 1883 til 1930, opplysningene varierer, men fødselsdato og sted er med, hvem de var gift med, navn på barn, hvor de var ansatt og hobby.

Bøkene er inndelt i distrikt: Oslo, Drammen, Trondheim, Bergen, Kristiansand og Narvik.

Bind 1: Hovedstyret, stasjonsmestrene, adm. og innvendig stasjonspersonale, konduktørene og privatbanene

(Rjukanbanen, Thamshavnbanen, Sulitjelmabanen og L.K.A.B.).

Bind 2: Anleggene, linjepersonalet og elektropersonalet.

Bind 3: Utvendig stasjonspersonale, personale ved biltransporten og renholdskvinner.

Bind 4: Verksmestre og verkstedsarbeidere, forrådspersonell og lokstallpersonalet.

Tilleggsbind: Norges lokomotivpersonale.

Kan du se om det er en Edvard Johansen f ca 1860,fra Stockholm event anleggsarbeid? Leter også etter Hans Torgersenf 1815 fra Vågå som var ansatt ved Jernbanen ¨Mvh Unni

Kan du se om der er en som heter Edvard Johanson f ca 1860 jobbet ved anlegg, Torger Hansen f ca 1815 fra Vågå var ansatt vedlikehold Jernbanen Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

tack snälla carsten :) då fick jag lite mera hjälp.

tror du om du kan finna någon ragni riddarvold eller harry eriksen som jobbat i trondheim på järnbanan ?

hej igen

kan du möjligen se Om solveig elise eriksen f i sulitthjelma 1919-01-28 arbetade med något i suili och om du kan finna på något om hennes bror Kaare peder eriksen f 1920-01-24. jag vet att de är födda i suli och sen flyttade av någon anledning med föräldrar ner till trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider