Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Frederikshald 1747: Arnoldus von Westen Sylow/Sylo, «grønlandsk pike» og mulig opphold hos Bing/King?

Recommended Posts

Hei,

Jeg arbeider med et forskningsprosjekt om den grønlandske kvinnen Maria Epeyubs Datter, som i 1746/47 reiste fra Grønland til København og deretter videre til Norge sammen med misjonær/prest Arnoldus von Westen Sylow (1703–1763) – ofte skrevet Sylo, Sylow, Hr. Sylo eller Herr Sylo i samtidige kilder.

Maria skal ha blitt portrettert av den senere velkjente maleren Mathias Blumenthal under et opphold i Fredrikshald/Halden i 1747, men så langt har det ikke lykkes meg å finne kilder som direkte belyser dette møtet, bestillingen eller omstendighetene rundt portrettet. Maleriet finnes i tre kjente versjoner, hvorav én befinner seg ved Nationalmuseet i København og én ved Universitetsmuseet i Bergen.

Jeg forsøker i denne sammenheng å finne ut mer om følgets opphold i Fredrikshald/Halden i 1747, før reisen videre mot Bergen og så Haus prestegjeld. 

Bakgrunnen for spørsmålet er at jeg forsøker å forstå hvilket lokalt miljø som kan ha formidlet eller muliggjort møtet mellom Maria Epeyubs Datter og Mathias Blumenthal – og dermed bakgrunnen for det unike portrettet. 

Dersom noen kjenner til kilder direkte knyttet til Blumenthals virke i Fredrikshald på 1740-tallet, ville det selvsagt være av stor interesse. Et maleri kan alternativt være omtalt som skilderi/skilderie/schilderi/schilderie, billede, portrait/portræt, contrafei/conterfei, afbildning, tavle/tafle. Samtidig vet jeg at mange har lett etter slike direkte spor før meg, og jeg tror derfor det kan være større sjanse for å finne indirekte spor etter portrettet i brev, skifter eller annet materiale knyttet til kunstnerens omgangskrets.

I en biografisk omtale av Sylow i kallsboken for Haus prestegjeld, nedtegnet etter hans død, står det at følget oppholdt seg hos en «magister King» i Fredrikshald. Jeg lurer på om dette kan være en feilskriving av Bing – og at det er snakk om Anders/Andreas Jespersen Bing (1702–1760), som selv hadde vært misjonær på Grønland og på dette tidspunktet var prest/residerende kapellan i Id prestegjeld/Søndre Fredrikshald. Dette er foreløpig bare en hypotese. Jeg er derfor også svært interessert i opplysninger dersom noen kjenner til en faktisk King (alternativt Kiing/Kiønig/Kønig?) eller lignende person i Fredrikshald omkring 1747.

Som pekepinn kan det nevnes at det fremgår av Missionskollegiets protokoll over innkomne brev i København at både Bing, Sylow og Erik Pontoppidan hver for seg var i aktiv korrespondanse med Missionskollegiet i 1746/47, og dermed inngikk i samme nettverk knyttet til Seminarium Groenlandicum, Vajsenhuset og Poul Egede i København. Dersom noen kjenner til korrespondanse mellom en av disse — eller Missionskollegiet generelt — og personer bosatt i Fredrikshald/Halden i 1746/47, er dette derfor av stor interesse.

Dersom hypotesen om at «King» egentlig er Anders/Andreas Bing stemmer, anser jeg det som mulig at kollegiet kan ha medvirket i å organisere reisen for Sylow og reisefølget, eller i det minste ha formidlet kontakt til et lokalt misjonsmiljø i Fredrikshald. Kanskje særlig Erik Pontoppidan er interessant i denne sammenhengen, ettersom han noen år senere, som biskop i Bergen, hadde kontakt med Blumenthal, som blant annet leverte billedforlegg til Pontoppidans Norges Naturlige Historie.

Et annet mulig spor kan være eventuelt skiftemateriale etter Sylows kone, Karen Lund, f. Welling (januar 1708, København). Hun skal ifølge sekundærkilder ha dødd på Haus våren 1748, men jeg har foreløpig ikke funnet navnet hennes i lokale kirkebøker verken der eller i Bergen. Det virker rart at Sylow, som ellers fremstår som pertentlig, ikke skulle ha ført sin egen kones død i ministerialboken der han var sogneprest. En hypotese er derfor at Karen Lund kan ha dødd allerede under oppholdet i Fredrikshald/Halden i 1747/48. Dersom noen kjenner til et skifte etter Karen Lund, er dette derfor også av stor interesse.

For å oppsummere er jeg interessert i kilder som kan belyse:

• om Arnoldus von Westen Sylow/Sylo (1703–1763) kom til eller oppholdt seg i Fredrikshald/Halden i 1747

• om Sylow reiste med konen Karen Lund og en «grønlandsk pige», eventuelt omtalt som grønlænderinde, grønlandsk qvinde e.l.

• om følget ble mottatt, innlosjert eller var i kontakt med Bing/King eller andre personer i prestemiljøet eller magistratsmiljøet i Fredrikshald i 1747.

• kilder til Anders/Andreas Jespersen Bing (1702–1760) i Id prestegjeld / Søndre Fredrikshald omkring 1747–48.

• eventuelle skifter, kirkeboknotiser, rådstue-/magistratsmateriale eller korrespondanse som nevner Sylow/Sylo, Bing/King eller den grønlandske piken.

• eventuell brevkorrespondanse mellom Poul Egede, Erik Pontoppidan eller Missionskollegiet forøvrig og personer i Fredrikshald/Halden omkring 1746–47.

• eventuelt skifte eller andre døds-/begravelsesopplysninger etter Karen Lund, f. Welling (1708-1747/48?).

Alle tips om navnevarianter, aktuelle arkivserier eller konkrete kilder mottas med stor takk!

Tuva Mossin, Universitetet i Bergen

1 time siden, Tuva Mossin skrev:

eventuelt skifte eller andre døds-/begravelsesopplysninger etter Karen Lund, f. Welling (1708-1747/48?).

Mediestream - Kiøbenhavnske Danske Post-Tidender (1749-1762), 1. august 1749

Mulig kobling til denne Welling familien du finner her:

Mediestream - Kiøbenhavnske Danske Post-Tidender (1749-1762), 4. maj 1753

Endret av Ivar Moe
  • Liker 1

Tusen takk! Det tyder jo på at Karen Lund faktisk døde i Bergen eller Haus. Likevel rart at jeg ikke finner navnet hennes i noen av ministerialbøkene. Kanskje hun kan ha dødd på båtturen til Bergen? Mye tyder på at Karen og Maria begge døde av sykdom (men ikke kopper, for det skal de ha overlevd i København).

4 minutter siden, Tuva Mossin skrev:

Det tyder jo på at Karen Lund faktisk døde i Bergen eller Haus.

Enig med deg. Jeg leser det slik at hun døde i Norge og de søker etter arvinger i DK. Mulig det kan finnes skifte i DK.

Tusen takk! Det tyder jo på at Karen Lund faktisk døde i Bergen eller Haus. Likevel rart at jeg ikke finner navnet hennes i noen av ministerialbøkene. Kanskje hun kan ha dødd på båtturen til Bergen? Mye tyder på at Karen og Maria begge døde av sykdom (men ikke kopper, for det skal de ha overlevd i København).

Hei

Det fins omfattende artikler om norske misjonærer på Grønland i bøkene "Nordmænd paa Grønland 1721-1814" . B.  1 og 2 som ligger tilgjengelig på Nasjonalbiblioteket. Du kjenner dem kanskje allerede.  I bind 1  er en artikkel om Anders Bing. I bind 2 fins en omfattende artikkel om Arnoldus Sylow fra s.788. I artikkelen (s. 794) nevnes at Sylows kone ble begravet 28. juni 1748, og at stiftsprost Tidemand holdt "liigprædigen".

Du finner referansen til det på s. 7 i den kronologiske listen i kirkebok for Haus for 1748, på øverste del av siden:

"d. 28 Juni holdt StiftsPræsten Jr. Tidemand LiigPrædigen over minSal.  Hustrue, som var 40  Aar og 6 mnd. gammel".  https://goto.digitalarkivet.no/kb20070508640516 

Ang. den grønlandske piken:  

I boka "Mathias Blumenthal : østfoldbyenes skildrer - portrettmaler i Bergen" ( se Nasjonalbiblioteket) står det på s. 55 at "hun døde hos herr Sylo i Ans, en liten landsby  nær Randers, kort tid etter Norgesreisen".

Kanskje er dette til hjelp i det videre puslespillet ditt.

Wow! Tusen takk, Marianne. Der klarte du å tyde noe jeg selv og flere andre må ha lest feil. Da velger jeg å tro at Karen Lund faktisk døde på Haus.

Kjenner godt til bøkene du nevner ja, men Ostermann og andre har i flere tilfeller vist seg å inneholde feile henvisninger eller informasjon som ikke er brekreftet i originaldokumentene, så det er derfor jeg var skeptisk og søker originalkilder. I tillegg håper jeg selvsagt at det kan lede til mer informasjon om Maria enn det han gjengir i sitt narrativ om Sylow.

Forresten: Du som er så god til å tyde Sylows skrift klarer vel ikke tilfeldigvis å se om han også nevner en Maria Epeyubs Datter, alternativt omtalt som grønlender(inne) i kallsboken? Hun skal ha dødd på samme tid som Karen Lund, muligens noe tidligere i 1748. Jeg har gjennomgått teksten etter beste evne, men klarer ikke finne noe. Hun kan eventuelt være omtalt som assistent, katekumen eller lignende. Eller kvinne/pike/pige fra Frederikshaab, for eksempel.

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.