Gå til innhold
Arkivverket

Olea Arnesdatter døpt 23 / 2 1766 i Hof , Hedemark .


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Dette kan være Pernille Ejnersdatter Jonsætre, høyre side http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-340

 

PERNELLE EJNERSDATTER (U) Døpt: 11 01 1784

Far: EJNER ERIKSEN !! JONSÆTRE

Mor: ANNE PEDERSDATTER !! BIØRNESET

BÆGGES 1TE LEJERMAAL.

 

RAGNILD EJNERSDATTER (U) Døpt: 11 01 1784

Far: EJNER ERIKSEN !! JONSÆTRE

Mor: ANNE PEDERSDATTER !! BIØRNESET

BÆGGES 1TE LEJERMAAL.

 

 

Hipp hurra Berit og tusen takk , da klarte du og finne riktig foreldre på Pernille også . Meget beundringsverdig at du klarer og tyde denne skriften . Og at det var tvilling fødsel visste jeg ikke . Det ser ut som at deres mor Anne Pedersdatter døde i barselseng her . Og at tvillingen Ragnhild også døde etter dåp . Tusen takk :-)) bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gjennomgått kirkebøker for Hoff i perioden 1805 og til og med 1861 og har ikke funnet noe dødsfall på Olea Arnesdatter som matcher min Olea Arnesdatter født 1766 .

 

Dette styrker vel også litt muligheten for at det er " min " Olea Andersdatter som gifter seg med Amund OLsen Barlind . Og som dør 103 år gammel og oppgir i FT for 1865 at hun er født i Solør prestegjeld . ( Link til FT 1865 i innlegg 14 )

 

Men det jeg absolutt skulle hatt tak på nå er vielsen mellom Amund Olsen Barlin og Olea Arnesdatter , men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne og lete , noen som har noen gode råd og tips her ?

 

All hjelp mottas med STOR takk , mvh Bjørn :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når og hvor gifta Anne Amundsdatter seg?

 

Hei Berit , i Nord Odal , ekteskapet deres er nr 8 nederst på venstre side : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=144&uid=383541&js=j

 

Og dette er nok vielsen til Annes far Amund Christiansen Bjørneby og Helene Haagensdatter i Hof , Nr 13 på høyre side : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9161&idx_id=9161&uid=ny&idx_side=-120

 

Vet ikke om forloverne her kan gi noen ledetråd , er litt usikker på navnen og gardsnavnene .

 

mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn. Du må sende meg din email adresse. Kom ikke igjennom på den jeg skrev opp og som du stavet

 

har en del stoff til deg.

mvh Arne

 

 

Hei Arne , jeg har sendt mailadressen min i privat melding til deg

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ops. en liten miss igjen , hvordan tar man bort hele dette felt nr. 35 når man gjør slike feil

 

Det ble dobbelt opp .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olea Arnesdatter Barlin , utdrag fra Hedrum fattigkommisjons protokoll 1859 - 1875 . Anden aarsberetning 1862 .

 

 

post-535-0-12188300-1297793677_thumb.jpg

 

Der det står 2 gårdsnavn etter 1. gårdsnavn, så er det en slags rullering av gårder som tar imot bortsatte ellere utsatte fattiglemmer.De gikk så vidt som jeg husker på legd mellom disse tre gardene .

 

 

Stor takk til Arne Robertsen for kilden .

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Berit , De giftet seg 29 April 1855 .

 

Prøver med ny link : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8875&idx_id=8875&uid=ny&idx_side=-144

 

Klarer du og tyde det som står i de to kolonnene ytterst til høyre også i kirkeboken ?

 

mvh Bjørn

 

 

løfter denne opp igjen til Berit , mvh bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at han har vært gift før, har attest fra skiftenembden?, hun ei før gift

 

 

Hei Berit , Knut var gift to ganger før han ble gift med Anne . Og tippoldemor Anne hadde tre leiermaal bak seg før hun ble gift med Knut . Så disse forholdene har jeg full oversikt og kontroll på .

 

Jeg har også antageligvis funnet foreldrene til Christin Hansen : Amunds far , men får ikke lagt ut link før litt siden i dag .

Men det er i Ministrial boken for Hof 1750 - 1789 , side 212 året 1760 .

 

Håper du kan hjelpe meg å tyde datoer , navn og gardsnavn på foreldre og faddere når jeg får lagt det ut .

 

Ellers så har jeg fått inn en mengde info om OLea Arnesdatter og hennes opphav og søsken som jeg skal legge ut i dag .

 

Mvh Bjørn :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

legger ut link til antatt riktig foreldre til Christian Hansen døpt 29 april 1760 : far til Amund Christiansen

 

foreldre : Hans Christiansen Bertnes og Kari Tostensdatter

 

Kan noen hjelpe meg og tyde alle navn inklusive faddere samt gardsnavn og fødsel / dåpsdato .

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1760, side 212-213.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-108

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270547.jpg

 

Med vennlig hilsen Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt 29/4 Hans Kristensen Bjertnes og Kari Tostensdatter barn Christian. F. Amund Amundsen Hunsager, Hans Pettersen Bjertnes, Høyer Tostensen Hof, Berte Halvorsdatter og Johanne Johansdatter Bjertnes. Fødselsdato står ikke, men var vel en ukes tid før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døpt 29/4 Hans Kristensen Bjertnes og Kari Tostensdatter barn Christian. F. Amund Amundsen Hunsager, Hans Pettersen Bjertnes, Høyer Tostensen Hof, Berte Halvorsdatter og Johanne Johansdatter Bjertnes. Fødselsdato står ikke, men var vel en ukes tid før.

 

Tusen takk Berit :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være Kari Tostensdatter i FT 1801 , mor til Christian Hansen . Enke bosatt under garden Sønsterud i Åsnes sokn , Hof Prestegjeld .

 

" Nærer seg ved arbeide " og er innlosjert hos en Berger Baardsen , sikkert da på en husmannsplass under Sønsterud .

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=33&filnamn=f18010424&gardpostnr=131&personpostnr=3592&merk=3592#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mer stoff om Foreldrene til Olea Arnesdatter og alle kjente søsken av henne

 

En stor takk til Arnvid Lillehammer for at han har funnet frem denne informasjon .

 

Dersom der er slik vi trur, at Olea i 1766 er andre kona til Amund Barlin, kan eg formidla følgjande om hennar familie :

 

1758,12. søndag etter treeining (13. august) vart Arne Michelsen Sønstrud og Berthe Olsd: Udnæset trulova, med Ole Halvors: Busk og Ole Povelsen Sønsterud som kausjonistar (vitne). Men dei er ikkje innførte i kyrkjeboka som gifte, altså copulerede!!! Kvifor? Det veit eg ikkje. Kanskje er det slarv frå presten si side, eller dei kanskje levde saman berre som trulova. Det var jo nok mellom bygdefolket, det. Sjølve giftarmålet var jo ei kyrkjeleg handling som berre var ei stadfesting på det dei unge og familiane hadde kome til.

 

1759, 4.søndag etter Heilage tre kongars dag (28. januar) vart Anna, dotter deira døypt i Åsnes. Då budde dei på Sønsterud. Fadrane var Michel Tostensen Sønsterud, Ole Michelsen Keiserud, Kirsti MortensD: Busch, Johanne SyversD: og Dorte TostensD: Floberg.

 

1761: Maria bebudelsesdag (2. juli) vart Kari, dotter deira døypt i Åsnes. Då budde dei på Haslegaarden. Fadrane var Ole Poulsen Sønsterud, Ouen Olsen Udnæset, Gjertrud Olsd Sønsterud, Kirsti Olsd Sønsterudhaugen,Sigri Olsd Udneset.

 

1763: 1. søndag i advent (27. november) vart Michael, sonen deira døypt i Våler. Då budde dei på Våler. Fadrane var Even Olsen Floberg, Thord Arnesen Eig, Knud Anders: Eig, Marte Pedersd: Kaflerud, Mari TostensD: Bierke.

 

Og så altså:

 

1766: 2. søndag i faste (23. februar) vart OLEA ARNESDATTER , dotter deira døypt i Våler. Då budde dei og på Våler. Fadrane var Ole Andersen Løvlien, Arne Olsen Vaaler, Mari Pedersd: ibid:, Marthe Pedersd: Karlerud og Siri Olsd: Hoel. Det var mykje som skjedde den dagen, to gravferder eller minneord, to kvinner vart introduserte og seks born vart døypte - den siste av desse var Olea.

 

Så ser det ut til at Berte Olsdatter må vera avliden. Men ho er ikkje å finna innført som gravlagd i kyrkjeboka. Det er vel nemleg grunn til å rekna med at den Arne Michelsen som 1. august 1767 vart trulova i Våler med Anne HansD: Snarold, er same mannen. Kausjonistane var Erich Erichs: Olsal fra Elverum og Knud Olsen Snarold.

 

Arne og Anne vart gifte 23. november same året (1767), også då som Arne Michels: og Anne HansD: Snarvold.

 

1768: 3. søndag i advent (11. desember) døypte dei så første barnet sitt: Arne, og 1. søndag etter Heilage tre kongars dag (8.januar) vart Anne introdusert. Då budde dei på Lunde(n).

 

Vidare har eg ikkje fylgt dei opp. Men Olea miste altså truleg mor si som spebarn, og voks vel då opp med ei stemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#46 klargjør familien(e) til Arne Mikkelsen og hans to koner samt blant annet dattera Olia f. 1766. Likevel er det ingen løsning på problemet. To av hovedspørsmålene gjenstår. 1. Hvordan kan man identifisere Olia Arnesdatter på Løfsgarden 1801 som identisk med hun som ble født på garden Våler i Våler 1766? Og 2. Hvordan bevise at hun på Løfsgarden er identisk med hun som kom med i Barlindfølget?

 

Jeg sier ikke at denne Olia er feil. Mye taler for at hun kan være den rette, men det mangler mer sannsynlige koblinger mot Arne Mikkelsen. Strengt tatt vet vi ikke om hun er fra Hof prestegjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#46 klargjør familien(e) til Arne Mikkelsen og hans to koner samt blant annet dattera Olia f. 1766. Likevel er det ingen løsning på problemet. To av hovedspørsmålene gjenstår. 1. Hvordan kan man identifisere Olia Arnesdatter på Løfsgarden 1801 som identisk med hun som ble født på garden Våler i Våler 1766? Og 2. Hvordan bevise at hun på Løfsgarden er identisk med hun som kom med i Barlindfølget?

 

Jeg sier ikke at denne Olia er feil. Mye taler for at hun kan være den rette, men det mangler mer sannsynlige koblinger mot Arne Mikkelsen. Strengt tatt vet vi ikke om hun er fra Hof prestegjeld.

 

Hei Arild , er " smertelig " klar over dine punkt Nr. 1 og 2 . Og tar gjerne imot din kompetanse for om mulig og løse saken .

 

Olea er ikke født i Grue , det har jeg sjekket i dag .

 

Sannsynligheten for at Olea i FT 1801 er datter til Arne Mikkelsen Våler er slik jeg ser det meget stor da jeg ikke finner andre som matcher slik hun gjør og alt fra min tippoldemor Anne og så langt bakover jeg har kommet , er sentrert til Hof prestegjeld .

 

Når det gjelder " min " Olea og om hun er andre hustru til Amund Olsen Barlin så er det sterke indisier som tilsier det , men inntil noe mere håndfast kommer på bordet så er bakkekontakten fortsatt i behold . Men man kan jo håpe på at det skulle være tilfelle for du verden for et bra kapittel det hadde blitt i slektshistorien :-))) mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amund Olsen Berlind sin datter, - Berte Maria blir begravet 14.april 1802 i Sem! Hun er da kun 11 uker gammel.

 

Høyre side midt på venstre spalte: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4957&idx_id=4957&uid=ny&idx_side=-60

 

 

Berte Maria er datter av Marie Erichsdatter fra Thromsøen(?) i Trondhiems Stift. Hun titulers som hustru (NB!).

 

At Amund Olsen Berlind også blir far til Hans i dette året (1802???- og hvor har vi dokumentasjonen?) ), - i Gjerpen, med Olea Arnesdatter - som mor , - er selvsagt mulig, men det er vel ikke så lurt å ta det for gitt at nettopp den Olea Arnesdatter som befinner seg på Løfsgård i Aasnes ved folketellingstidspunktet i 1801 er identisk med Hans sin mor.

 

Dersom Amund Olsen Barlind og Olea Arnesdatter i det hele tatt inngikk ekteskap kan dette neppe ha skjedd i 1802. – Og når døde egentlig ex-ektefellen, Marie Erichsdatter, - mon tro?

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.