Gå til innhold
Arkivverket

Olea Arnesdatter døpt 23 / 2 1766 i Hof , Hedemark .


Bjørn Andreas Johansønn Løkken
 Del

Recommended Posts

Amund Olsen Berlind sin datter, - Berte Maria blir begravet 14.april 1802 i Sem! Hun er da kun 11 uker gammel.

 

Høyre side midt på venstre spalte: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4957&idx_id=4957&uid=ny&idx_side=-60

 

 

Berte Maria er datter av Marie Erichsdatter fra Thromsøen(?) i Trondhiems Stift. Hun titulers som hustru (NB!).

 

At Amund Olsen Berlind også blir far til Hans i dette året (1802???- og hvor har vi dokumentasjonen?) ), - i Gjerpen, med Olea Arnesdatter - som mor , - er selvsagt mulig, men det er vel ikke så lurt å ta det for gitt at nettopp den Olea Arnesdatter som befinner seg på Løfsgård i Aasnes ved folketellingstidspunktet i 1801 er identisk med Hans sin mor.

 

 

Dersom Amund Olsen Barlind og Olea Arnesdatter i det hele tatt inngikk ekteskap kan dette neppe ha skjedd i 1802. – Og når døde egentlig ex-ektefellen, Marie Erichsdatter, - mon tro?

 

IM

 

Hei Iver

 

Når det gjelder Amunds første kone Marie Erichsdatter så kan det jo også hende at de rett og slett bare skilte lag , at Amund forlot henne . Denne fremgangsmåten var vel heller ikke uvanlig .

 

 

ARNVID LILLEHAMMER SKRIVER DETTE OM AMUND SIN SØNN HANS :

 

Men kva så med sonen Hans Amundsen som Nils Wilhelm Johnson i diskusjonen nemner først av borna til Amund og født i Gjerpen i 1802? Han er , etter det eg kan sjå, ikkje å finna døypt i Gjerpen dette året. Johnson må ha rekna ut året frå den alderen som vart skriven inn i kyrkjeboka då han døydde, nemleg 46 år. Men etter alt å døma var han noko eldre ,og eit år eller to eldre enn heilsøstera som vart født og døydde i byrjinga av 1802. Aldersoppgåvene som er å finna i reisepassa til Hans, varierer slik at han kan vera født alt frå 1798 og nokre år framover. Han var nemleg ikkje son til Olea, men til Amund si første kone, Maria Eriksdatter.

 

mvh Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arne Mikkelsen og Anne Hansdatter ( far til Olea ) i FT 1801 . Husmann med jord under garden Snarvold i Våler .

 

De oppgir dette som begges første ekteskap , Arne Mikkelsen levde som før nevnt som trolovet og ikke gift sammen med Berte Olsdatter ( mor til Olea ).

 

En ny sønn har de også fått , Ole født 1775 .

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010424&gardpostnr=169&personpostnr=4706&merk=4706#ovre

 

IKKE AKTUELLE SOM FORELDRE TIL ARNE MIKKELSEN .UTGÅR .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Olea sin far : Arne Mikkelsen sin dåp : 14 okt. 1738 ? oppgitt alder i FT 1801 var 62 år så det matcher ganske bra .

 

Fødselen er midt på høyre side .

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1738, side 292-293.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-148

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270314.jpg

 

Jeg skjønner det meste av navn og gardsnavn , men kunne godt tenke meg å få det bekreftet av noen . Det som står bak Arne sitt navn skjønner jeg ikke .

 

Arne Mikkelsen skal visst også ha hatt en søster ( se tillegsnotat under ): Kirsti Mikkelsdatter , om hun er ekte eller uektefødt vet jeg ikke . Denne fødselen har jeg ikke funnet .

 

Arne Mikkelsen budde på Våler også hausten 1766. 4. oktober 1766 vart det halde skifte etter Ole Olsen Våler. Enka var Kirsti Mikkelsdatter. Dei hadde berre ei dotter; Olea(!) Olsdatter som då var 9 år gamal. Under skifteforretninga kravde Arne Mikkelsen Våler 1 ort 8 skilling for vakt to gonger,og dessutan 3 prt 2 skilling for utlagt skatt av gardparten, som enka tilstod han. Mon tru om ikkje Arne og Kirsti var søsken?

 

 

mvh Bjørn .

 

IKKE AKTUELT , UTGÅR .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, muligens er det samme Arne Mikkelsen. Det som står etter Arnes navn er - Faddere.

 

Men Kirsti Mikkelsdatter er ikke hans søster. Hun kom fra Elverum og var enke etter Hallstein Olsen på Houm. Arnes mor ble ikke gift, men døde 27 år gammel på Kjellingrud i Våler, begravd 3. juli 1740, "ihielslaget ved torden".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Olea sin far : Arne Mikkelsen sin dåp : 14 okt. 1738 ? oppgitt alder i FT 1801 var 62 år så det matcher ganske bra .

 

Fødselen er midt på høyre side .

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1738, side 292-293.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-148

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270314.jpg

 

Jeg skjønner det meste av navn og gardsnavn , men kunne godt tenke meg å få det bekreftet av noen . Det som står bak Arne sitt navn skjønner jeg ikke .

 

Arne Mikkelsen skal visst også ha hatt en søster ( se tillegsnotat under ): Kirsti Mikkelsdatter , om hun er ekte eller uektefødt vet jeg ikke . Denne fødselen har jeg ikke funnet .

 

Arne Mikkelsen budde på Våler også hausten 1766. 4. oktober 1766 vart det halde skifte etter Ole Olsen Våler. Enka var Kirsti Mikkelsdatter. Dei hadde berre ei dotter; Olea(!) Olsdatter som då var 9 år gamal. Under skifteforretninga kravde Arne Mikkelsen Våler 1 ort 8 skilling for vakt to gonger,og dessutan 3 prt 2 skilling for utlagt skatt av gardparten, som enka tilstod han. Mon tru om ikkje Arne og Kirsti var søsken?

 

 

mvh Bjørn .

 

Foreldre : Michel Pedersen Braskerud og Anne Andersdatter Killingrud . Uægte barn N Arne . Faddere : Ole Gundersen Borke ? Jon Alvsen Killingrud , Ole Haagensen Rønne , Marthe Arnesdatter Killingrud og Inger Andersdatter Sætre .

 

UTGÅR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, muligens er det samme Arne Mikkelsen. Det som står etter Arnes navn er - Faddere.

 

Men Kirsti Mikkelsdatter er ikke hans søster. Hun kom fra Elverum og var enke etter Hallstein Olsen på Houm. Arnes mor ble ikke gift, men døde 27 år gammel på Kjellingrud i Våler, begravd 3. juli 1740, "ihielslaget ved torden".

 

Hei Arild , den informasjonen der skal du ha takk for . " de e it'j rart æ e skitredd i torvær da nei " :-))) bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være fødselen til Kari Tostensdatter , mor til Christian Hansen . Den eneste jeg fant som matchet til Kari Tostensdatter i FT 1801 , oppgitt alder her 70 år .

 

Kari døpt 7 desember 1732 av foreldrene Tosten Sønsterud og Lisbeth Arnesdatter . Faddere : Halvor Sætre , Jens Jensen Hovelsaasen .

 

.............................. Anna Lemmich , Ingeborg Bu......... her skulle jeg gjerne hatt litt tydehjelp . :-))) bjørn.

 

Og hvem var Anna Lemmich ? ettersom hun er understreket av presten .

 

Lenker :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1732, side 174-175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-89

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270255.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være fødselen til Kari Tostensdatter , mor til Christian Hansen . Den eneste jeg fant som matchet til Kari Tostensdatter i FT 1801 , oppgitt alder her 70 år .

 

Kari døpt 7 desember 1732 av foreldrene Tosten Sønsterud og Lisbeth Arnesdatter . Faddere : Halvor Sætre , Jens Jensen Hovelsaasen .

 

.............................. Anna Lemmich , Ingeborg Bu......... her skulle jeg gjerne hatt litt tydehjelp . :-))) bjørn.

 

Og hvem var Anna Lemmich ? ettersom hun er understreket av presten .

 

Lenker :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1732, side 174-175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-89

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270255.jpg

 

Løfter denne igjen for om mulig få litt tydehjelp og om noen vet hvem Anna Lemmich var ? mvh bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faddere : Halvor Sætre , Jens Jensen Hovelsaasen .

 

, min Huustrue, min Søster Anna Lemmich, Ingebor Busch.

 

Presten var Søren Lemmich.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

, min Huustrue, min Søster Anna Lemmich, Ingebor Busch.

 

Presten var Søren Lemmich.

 

Hei Arild og tusen takk . var vel ikke så vanlig at prestefruen sto som fadder ? eller ....

 

Og navnet Busch , er det norsk navn ? i såfall uvanlig .

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke uvanlig at noen i prestens familie var faddere, men da helst hos bønder på de største gardene.

 

Busch er en skriveform, og ikke så merkelig med dagens form Busk - en gard i Åsnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke uvanlig at noen i prestens familie var faddere, men da helst hos bønder på de største gardene.

 

Busch er en skriveform, og ikke så merkelig med dagens form Busk - en gard i Åsnes.

 

Takk igjen Arild for kjappe oppklarende svar mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolovelsen mellom Arne Mikkelsen Sønsterud og Berthe Olsdatter Udnæset . Vitner Ole Halvorsen Busk og Ole Povelsen Sønsterud .

 

Lenke : ( trolovelsen er 13 august 1758 , øverst på venstre side )

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 3 (1750-1789), Kronologisk liste 1758, side 178-179.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9159&idx_id=9159&uid=ny&idx_side=-91

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270530.jpg

 

Prøver også og finne den riktige Berthe Olsdatter , men har ca. 10 stykker + og velge mellom og Berthe Olsdatter var ikke noe uvanlig navn akkurat . Kanskje gardsnavnet Udnæset kan gi et spor ?

 

mvh bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt tydehjelp igjen til gardsnavnet bak Ole ... far til deres barn Berthe og etternavn til mor Kari ....... og til faddere + deres gardsnavn .

 

Fødselen er på side 222

 

lenke :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1735, side 222-223.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270279.jpg

 

mvh. Bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt tydehjelp igjen til gardsnavnet bak Ole ... far til deres barn Berthe og etternavn til mor Kari ....... og til faddere + deres gardsnavn .

 

Fødselen er på side 222

 

lenke :

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1735, side 222-223.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-113

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270279.jpg

 

mvh. Bjørn .

 

Løfter denne for om mulig få litt tydehjelp :-))) bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg springer du for fort. Jeg henger fremdeles igjen med Olia Arnesdatter for om mulig å finne flere indisier på hvem hun kan være. Så langt har det dessverre vært lite å finne.

 

Når det gjelder Bertes dåp var jeg fristet til å være hard å oppfordre deg til å bruke mer tid på tydinga. Denne skrifta og kvaliteten på bildet er så bra at den er som en ønskedrøm til studering av gotisk skrift. Men siden tydinga var spørsmålet:

 

Ole Udnæsets og Kari Ouens D. barn N. Berthe. Faddere Halvor Olsen Qvesæt, Arne Ouensen Udnæset, Mari Tørris D. Qvesæt, Kari Halvors D. Isachsætre, Marthe ArnesD. Præstegaarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppsummering av info ad Olea Arnesdatter Barlin : Som man ser så varier hennes alder litt i noen kilder . Olea Arnesdatter oppgir selv at hun er 100 år i FT 1865 for Hedrum og fødested i Solør prestegjeld . Presten skriver 100 år i kirkeboken ved hennes død i 1868 . Andre kilder sier hun er død ved 103 år's alder i 1868 .

 

Det store spørsmålet er også i forhold til hennes yngste sønn med Amund Olsen Barlin , Petter Amundsen Barlin , født 1818 og dør 1819 . Olea Arnesdatter er da 52 år når hun føder sitt siste barn , det var vel ikke vanlig med barnefødsler etter passerte 50 år , men fysiologisk går det vel med " et nødskrik og list og lempe " i noen tilfeller . Av alle hennes barn så tyder det jo på at hun var en fruktbar kvinne .

 

Kirkeboken med dødsfallet til Olea Arnesdatter Barlin , 6 januar 1868

 

Lenke :

 

Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Hedrum, Ministerialbok nr. 7 (1857-1868), Døde og begravede 1868, side 311.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1244&idx_id=1244&uid=ny&idx_side=-327

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051024060852.jpg

 

utdrag fra Hedrum Fattigstyre sine protokoller :

 

post-535-0-51064700-1298209032_thumb.jpg

 

 

Folketellingen 1865 for Hedrum :

 

Distriktsnr. Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Gard Matr.nr.

415 7 Kvelle Kvelle Hedrums Sundbye

 

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f60727&gardpostnr=415&personpostnr=2578&merk=2578#ovre

 

Men det er vel hevet over enhver tvil at denne Olea Arnesdatter er Amund Olsen Barlin sin andre hustru ?

 

Synspunkter mottas med takk . mvh bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg springer du for fort. Jeg henger fremdeles igjen med Olia Arnesdatter for om mulig å finne flere indisier på hvem hun kan være. Så langt har det dessverre vært lite å finne.

 

Når det gjelder Bertes dåp var jeg fristet til å være hard å oppfordre deg til å bruke mer tid på tydinga. Denne skrifta og kvaliteten på bildet er så bra at den er som en ønskedrøm til studering av gotisk skrift. Men siden tydinga var spørsmålet:

 

Ole Udnæsets og Kari Ouens D. barn N. Berthe. Faddere Halvor Olsen Qvesæt, Arne Ouensen Udnæset, Mari Tørris D. Qvesæt, Kari Halvors D. Isachsætre, Marthe ArnesD. Præstegaarden.

 

Hei Arild , tusen takk for tydehjelp . Gotisk skrift er vrient synes jeg enda jeg har det gotiske alfabetet liggende ved siden av PC'en stort sett bestandig . Men noen prester hadde en kvalitet på skrivinga som ikke ligner " grisen " for meg som ikke er flink i gotisk skrift . Da kan det se ut som jeg har funnet den riktige Berthe Olsdatter også , takket være din tyding av gardsnavnet Udnæset . Og joda jeg har ofte blitt fortalt at jeg "springer for fort" men har alikevel tunga rett i munnen , is i magen og fotan godt plantet på bakken . Så det tar jeg med et stort smil og godt humør . Og det er takket være god hjelp fra slike personer som deg Arild at fremdriften holdes i hevd :-))) bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer det mer stoff om Foreldrene til Olea Arnesdatter og alle kjente søsken av henne

 

En stor takk til Arnvid Lillehammer for at han har funnet frem denne informasjon .

 

Dersom der er slik vi trur, at Olea i 1766 er andre kona til Amund Barlin, kan eg formidla følgjande om hennar familie :

 

1758,12. søndag etter treeining (13. august) vart Arne Michelsen Sønstrud og Berthe Olsd: Udnæset trulova, med Ole Halvors: Busk og Ole Povelsen Sønsterud som kausjonistar (vitne). Men dei er ikkje innførte i kyrkjeboka som gifte, altså copulerede!!! Kvifor? Det veit eg ikkje. Kanskje er det slarv frå presten si side, eller dei kanskje levde saman berre som trulova. Det var jo nok mellom bygdefolket, det. Sjølve giftarmålet var jo ei kyrkjeleg handling som berre var ei stadfesting på det dei unge og familiane hadde kome til.

 

1759, 4.søndag etter Heilage tre kongars dag (28. januar) vart Anna, dotter deira døypt i Åsnes. Då budde dei på Sønsterud. Fadrane var Michel Tostensen Sønsterud, Ole Michelsen Keiserud, Kirsti MortensD: Busch, Johanne SyversD: og Dorte TostensD: Floberg.

 

1761: Maria bebudelsesdag (2. juli) vart Kari, dotter deira døypt i Åsnes. Då budde dei på Haslegaarden. Fadrane var Ole Poulsen Sønsterud, Ouen Olsen Udnæset, Gjertrud Olsd Sønsterud, Kirsti Olsd Sønsterudhaugen,Sigri Olsd Udneset.

 

1763: 1. søndag i advent (27. november) vart Michael, sonen deira døypt i Våler. Då budde dei på Våler. Fadrane var Even Olsen Floberg, Thord Arnesen Eig, Knud Anders: Eig, Marte Pedersd: Kaflerud, Mari TostensD: Bierke.

 

Og så altså:

 

1766: 2. søndag i faste (23. februar) vart OLEA ARNESDATTER , dotter deira døypt i Våler. Då budde dei og på Våler. Fadrane var Ole Andersen Løvlien, Arne Olsen Vaaler, Mari Pedersd: ibid:, Marthe Pedersd: Karlerud og Siri Olsd: Hoel. Det var mykje som skjedde den dagen, to gravferder eller minneord, to kvinner vart introduserte og seks born vart døypte - den siste av desse var Olea.

 

Så ser det ut til at Berte Olsdatter må vera avliden. Men ho er ikkje å finna innført som gravlagd i kyrkjeboka. Det er vel nemleg grunn til å rekna med at den Arne Michelsen som 1. august 1767 vart trulova i Våler med Anne HansD: Snarold, er same mannen. Kausjonistane var Erich Erichs: Olsal fra Elverum og Knud Olsen Snarold.

 

Arne og Anne vart gifte 23. november same året (1767), også då som Arne Michels: og Anne HansD: Snarvold.

 

1768: 3. søndag i advent (11. desember) døypte dei så første barnet sitt: Arne, og 1. søndag etter Heilage tre kongars dag (8.januar) vart Anne introdusert. Då budde dei på Lunde(n).

 

Vidare har eg ikkje fylgt dei opp. Men Olea miste altså truleg mor si som spebarn, og voks vel då opp med ei stemor.

 

Har sett nærmere på dette, og er redd det er dratt forhastede slutninger. Det nevnes at det ser ut som Berte Olsdatter er død før Arne Mikkelsen gifter seg med Anne Hansdatter. Kildene viser derimot det motsatte - det er ikke ført noen død på henne på dette tidspunktet, heller ikke er det noe skifte etter henne. Det er derfor mer nærliggende å tro at hun lever, og at vi har å gjøre med to forskjellige Arne Mikkelsen, ikke samme som blir gift to ganger.

 

Mitt fokus (p. g. a. arbeid med Vålerslekter) har hovedsakelig vært Arne Mikkelsen som kom til Snarholsmoen, og han regner jeg må være den Arne Mikkelsen som blir født på Kjellingrud 1738.

 

Men den Arne Mikkelsen som ble gift med Berte Olsdatter er en annen. Han må være den Arne Mikkelsen som blir født på Synsterud i Åsnes 1725. Han nevnes da også på Synsterud ved vielsen med Berte. Barn av denne Arne Mikkelsen og Berte Olsdatter er: Anna 1759 Synsterud, Åsnes, Kari 1761 Huslegarden, Åsnes, Mikkael f. 1763 Våler, Våler, Olia 1766 Våler, Våler, Arne 1769 Deilderud, Våler, Ola 1770 Deilderud, Våler, Arne 1776 Sandbækken, Åsnes, Berte 1779 Smørbøl, Åsnes. Og Arne Mikkelsen Keiserud dør 06.11.1794 - 69 år gammel.

 

At det er to forskjellige Arne Mikkelsen bevises godt ved siste barn, da Arne og Berte fikk døpt Berte 24. oktober 1779. Arne Mikkelsen og Anne Hansdatter Snarholsmoen fikk døpt ei datter med samme navn, Berte, 29. juli 1779, altså samme år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 67. I mine notater står Olea Arnesdtr. også oppført som "Olea i Kvelle", kilde Eilert Sundt.

Det er etterkommere etter sønnen Jan Amundsen Barlin som ligger i min database - (ikke uten betydelig hjelp fra Arnvid Lillehammer....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett nærmere på dette, og er redd det er dratt forhastede slutninger. Det nevnes at det ser ut som Berte Olsdatter er død før Arne Mikkelsen gifter seg med Anne Hansdatter. Kildene viser derimot det motsatte - det er ikke ført noen død på henne på dette tidspunktet, heller ikke er det noe skifte etter henne. Det er derfor mer nærliggende å tro at hun lever, og at vi har å gjøre med to forskjellige Arne Mikkelsen, ikke samme som blir gift to ganger.

 

Mitt fokus (p. g. a. arbeid med Vålerslekter) har hovedsakelig vært Arne Mikkelsen som kom til Snarholsmoen, og han regner jeg må være den Arne Mikkelsen som blir født på Kjellingrud 1738.

 

Men den Arne Mikkelsen som ble gift med Berte Olsdatter er en annen. Han må være den Arne Mikkelsen som blir født på Synsterud i Åsnes 1725. Han nevnes da også på Synsterud ved vielsen med Berte. Barn av denne Arne Mikkelsen og Berte Olsdatter er: Anna 1759 Synsterud, Åsnes, Kari 1761 Huslegarden, Åsnes, Mikkael f. 1763 Våler, Våler, Olia 1766 Våler, Våler, Arne 1769 Deilderud, Våler, Ola 1770 Deilderud, Våler, Arne 1776 Sandbækken, Åsnes, Berte 1779 Smørbøl, Åsnes. Og Arne Mikkelsen Keiserud dør 06.11.1794 - 69 år gammel.

 

At det er to forskjellige Arne Mikkelsen bevises godt ved siste barn, da Arne og Berte fikk døpt Berte 24. oktober 1779. Arne Mikkelsen og Anne Hansdatter Snarholsmoen fikk døpt ei datter med samme navn, Berte, 29. juli 1779, altså samme år.

 

Hei Arild , takk for innspill og ny vinkling .

 

Bare så jeg forstår deg rett :

 

- " Min " Oleas far er den Arne Mikkelsen Sønsterud født 1725 ( se lenke ) gift med Berthe Olsdatter Udnæset . Og ikke den Arne Mikkelsen som jeg

senere påsto ble gift med Anne Hansdatter etter angivelig å ha blitt enkemann etter Berthe Olsdatter's angivelige død ?

 

- Og at hans foreldre da selvfølgelig ikke er Michel Pedersen Braskerud og hustru Anne Andersdatter Kjellingrud.

 

- Lenke til Arne Mikkelsen sin fødsel 1725 . Her kan jeg så vidt tyde noe som ligner Michel Synsterud og guttens navn Arne , mora sitt navn evt.

gardsnavn skjønner jeg ikke " bæret " av så håper på tydehjelp av deg igjen på det .

 

Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Hof, Ministerialbok nr. 2 (1720-1749), Kronologisk liste 1725, side 36-37.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9158&idx_id=9158&uid=ny&idx_side=-20

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070603270186.jpg

 

 

- Det ser ut som du har peiling på når ekteskap mellom Arne og Berthe var , leita " litt " etter det i dag i perioden 1754 - 1760 men fant det ikke

regner med at det står under Copulat ? og ikke Sponsat (?) eller Introduksjon . Har du en liten pekepinn og gi meg her så skal jeg finne vielsen

deres . Hvis Anna født 1759 er deres første barn så må vel vielsen deres ligge rundt her ?

 

- " min " Arne Mikkelsen og Berthe Olsdatter Udnæset flyttet ganske mye på seg synes jeg , dette må vel være en klar indikasjon på at det var

vanlig fattige husmannsfolk i søken etter bedre husmanns vilkår , for noen annen baken forliggende grunn kunne det vel ikke være , eller har du

noen tanker rundt dette ?

 

- Har du sett noe skifte etter Arne Mikkelsen Synsterud ?

 

:-))) hilsen fra en takknemlig Bjørn .

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forandringa er slik du har oppfattet det.

 

Dåpen til Arne: Ste Hans Dag (1725) døbte Michel Synstruds b: N: Arne.

f. Halfvor Setter, Tosten Synstrud, Marte Schybach, Rangnil Holmen.

 

Det er ingen vielse på Arne Mikkelsen og Berte Olsdatter i Kb. Hof. Dette forekommer flere ganger og er ikke påfallende. Det var trolovelsen som var det viktige.

 

Arne kom ikke fra noen husmannsfamilie, men en velstående familie i samtida må en vel kunne si. (I løpet av Arne Mikkelsens tid ble Synsterud muligens den mest velstående garden i Åsnes, men under en annen bruker). Men når det gjelder Arne var han barn fra moras andre ekteskap, og det var sønnen(e) fra hennes første ekteskap som hadde odelsrett på Synsterud. Arne måtte derfor ut å klare seg selv. Hvorfor han flyttet så mye er vanskelig å si noe sikkert om i dag. Det eneste jeg vet er at han kjøpte 1 hud i garden Våler i Våler, som han siden solgte.

 

Skifte har jeg ikke sett etter Arne.

 

En oversikt over slektene på Synsterud er blitt trykt i medlemsbladet til Solør Slektshistorielag - Slækt og Slekt - skrevet av Magne Ivar Mellem. Jeg har bladet et eller annet sted, men vet ikke hvor jeg har det eller hvilket nummer det var. Foreslår at du kontakter Magne og forteller om sammenhengen, Olia Arnesdatter og muligheten for at hun kan være den samme som døde 1868 i Hedrum (vil nok interessere ham). Er du heldig har han vært borti det før siden han arbeider med slekter i Åsnes. Han har dette på pc-en og kan sikkert sende deg en fil. Hans adresse: magne.mellem(krøllalfa)gmail.com

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forandringa er slik du har oppfattet det.

 

Dåpen til Arne: Ste Hans Dag (1725) døbte Michel Synstruds b: N: Arne.

f. Halfvor Setter, Tosten Synstrud, Marte Schybach, Rangnil Holmen.

 

Det er ingen vielse på Arne Mikkelsen og Berte Olsdatter i Kb. Hof. Dette forekommer flere ganger og er ikke påfallende. Det var trolovelsen som var det viktige.

 

Arne kom ikke fra noen husmannsfamilie, men en velstående familie i samtida må en vel kunne si. (I løpet av Arne Mikkelsens tid ble Synsterud muligens den mest velstående garden i Åsnes, men under en annen bruker). Men når det gjelder Arne var han barn fra moras andre ekteskap, og det var sønnen(e) fra hennes første ekteskap som hadde odelsrett på Synsterud. Arne måtte derfor ut å klare seg selv. Hvorfor han flyttet så mye er vanskelig å si noe sikkert om i dag. Det eneste jeg vet er at han kjøpte 1 hud i garden Våler i Våler, som han siden solgte.

 

Skifte har jeg ikke sett etter Arne.

 

En oversikt over slektene på Synsterud er blitt trykt i medlemsbladet til Solør Slektshistorielag - Slækt og Slekt - skrevet av Magne Ivar Mellem. Jeg har bladet et eller annet sted, men vet ikke hvor jeg har det eller hvilket nummer det var. Foreslår at du kontakter Magne og forteller om sammenhengen, Olia Arnesdatter og muligheten for at hun kan være den samme som døde 1868 i Hedrum (vil nok interessere ham). Er du heldig har han vært borti det før siden han arbeider med slekter i Åsnes. Han har dette på pc-en og kan sikkert sende deg en fil. Hans adresse: magne.mellem(krøllalfa)gmail.com

 

Tusen takk Arild , da har jeg snakket med Magne Iver Mellem ( æ hælste fra dæ ) og stoffet går i posten i morgen , glær mæ skikkelig te godt læsestoff . :-))) mvh. bjørn .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til innlegg 67. I mine notater står Olea Arnesdtr. også oppført som "Olea i Kvelle", kilde Eilert Sundt.

Det er etterkommere etter sønnen Jan Amundsen Barlin som ligger i min database - (ikke uten betydelig hjelp fra Arnvid Lillehammer....)

 

Hei Eva , har du noen annen relevant informasjon på Olea Arnesdatter ?

 

mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.