Gå til innhold
Arkivverket

Slekt i Gloppen / Breim (Nordfjord) - Sogn og Fjordane

Aase R Sæther - Gloppen

Recommended Posts

10 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg har stort sett alle som har budd i Gloppen minst fram til 1815 i basen min, men det er sjølvsagt ikkje alle eg har greidd å forfølgje livet ut. Dessverre er Ola Nilsson ein av dei eg ikkje veit alt om; den siste registreringa eg har på han, er då mora skifta i levande live i 1791 - då er han 26 år og Fuldmyndig. Han er ikkje i Gloppen i 1801, og alle syskena hans har etterkomarar, så det finst ikkje barnlause skifte i næraste krinsen. 

Jo, han er jo i Bøe både ved folketelling 1800 og 1815. Du må bare skjekke... Så legger du det inn.. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur faktisk ikkje dette er same personen.

Ola Nilsson  Hetle vart konfirmert i Breim i 1783,

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11426&idx_id=11426&uid=ny&idx_side=-174

og Ola Nilsson Bø vart konfirmert i 1790.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11427&idx_id=11427&uid=ny&idx_side=-45

Denne siste kan ikkje ha vore Fuldmyndig i 1791, sidan han er oppgjeven å vere 28 år i 1801. Kven han eigentleg er, har eg til gode å finne ut - men eg trur som sagt det er to ulike.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg no blir sitjande og studere litt meir på dette, ser eg at Arne Larsson Bø er oppgjeven å vere "Husbondens morbroder" i 1801 - og den fyrste systra eg då kan sjå det kan dreie seg om, er Johanne Hetle - ?  Kven er i så fall den andre konfirmanten - nei dette vart komplisert.

Ola Nilsson Hetle skal vere 17 år ved skiftet etter faren i 1782. Det stemmer med fødselsåret 1765, med konfirmanten i 1783, og det stemmer med at han er fullmyndig når mora skifter 9 år seinare.

Ola Nilsson Bø er oppgjeven å vere 28 år i 1801 og 45 år i 1815 - som vil tilseie eit fødselsår frå 1770 til 1773 - som kan passe med konfirmasjonen i 1790, men han vil då ikkje vere Fuldmyndig i 1791. Eg har ingen dåp som passar til denne personen, men det finst altså to ulike konfirmasjonar.

No lurer eg på om det er noko eg overser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg legg merke til ein detalj her, nemleg at fyrste kona til Ola Nilsson Bø, altså Mari Olsdtr Kandal som døydde i 1799, var dotter til Gunnhild Larsdtr Hetle. 

Dersom då Ola Nilsson Bø var identisk med Ola Nilsson Hetle, ville brudeparet vere syskenborn. Då måtte dei ha ekteskapsløyve på den tida, og eg kan ikkje finne noko slikt. 

Opplysningar i folketellingane om slektskapsforhold er ikkje alltid pålitelege. Vi KAN tenkje oss at "husbondens morbroder" ikkje stemmer, men at det i staden er slik at Arne var i eit slektskapsforhold  til Ola si fyrste kone - som vi veit han var.

Så vidt som eg kan sjå på Geni, kan det vere ein sjanse for at det finst reine mannslinjer etter Kornelius. Med ein Ydna-test av ein av desse, kombinert med Ydna av ein reinlinja manns-etterkomar etter Nils, vil vi få ein god peikepinn på korleis samanhengen kan vere. 

Eg har ein villig Nils-testar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg legg merke til ein detalj her, nemleg at fyrste kona til Ola Nilsson Bø, altså Mari Olsdtr Kandal som døydde i 1799, var dotter til Gunnhild Larsdtr Hetle. 

Dersom då Ola Nilsson Bø var identisk med Ola Nilsson Hetle, ville brudeparet vere syskenborn. Då måtte dei ha ekteskapsløyve på den tida, og eg kan ikkje finne noko slikt. 

Opplysningar i folketellingane om slektskapsforhold er ikkje alltid pålitelege. Vi KAN tenkje oss at "husbondens morbroder" ikkje stemmer, men at det i staden er slik at Arne var i eit slektskapsforhold  til Ola si fyrste kone - som vi veit han var.

Så vidt som eg kan sjå på Geni, kan det vere ein sjanse for at det finst reine mannslinjer etter Kornelius. Med ein Ydna-test av ein av desse, kombinert med Ydna av ein reinlinja manns-etterkomar etter Nils, vil vi få ein god peikepinn på korleis samanhengen kan vere. 

Eg har ein villig Nils-testar.

Jeg tror at jeg må lese alt flere ganger for å forstå alt... Og tenke litt til. Samtidig jeg ikke helt med hvilken Kornelius og Nils du tenker... Og hva Y-dna test kan bekrefte/avkrefte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også tusen takk til masse alternative tanker... Det blir spennende å finne ut ... Håper at jeg holder ut... 😉

Endret av Sofija Rakitina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sofija Rakitina skrev:

Jeg tror at jeg må lese alt flere ganger for å forstå alt... Og tenke litt til. Samtidig jeg ikke helt med hvilken Kornelius og Nils du tenker... Og hva Y-dna test kan bekrefte/avkrefte...

Du opplyste tidlegare at di linje kjem frå Kornelius Olsson, og om det kan finnast ein nolevande person i rein mannslinje etter han, vil vedkomande ha same Y-kromosom som Ola Nilsson Bø.

Dersom Ola Nilsson Bø er den same som Ola Nilsson Hetle, vil også brørne hans og deira etterkomarar (f.eks etter Lars Nilsson Hetle)  i rein mannslinje ha same y-kromosom. 

Tanken er altså å få y-testa to menn, ein i linja etter Ola Nilsson (Kornelius og hans brør) , og ein i linja etter det som kanskje er broren, Lars Nilsson. Dersom desse matchar, har vi bevist at dei er brør - og dersom dei ikkje matchar, må vi leite etter eit anna opphav til Ola Nilsson Bø..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Sofija Rakitina skrev:

Også tusen takk til masse alternative tanker... Det blir spennende å finne ut ... Håper at jeg holder ut... 😉

Det er slike nøtter som gjer det ekstra fascinerande å vere slekts-leitar - og eg har brukt mange timar på desse to Ola N tidlegare, utan å kome til nokon konklusjon. Men gen-testing kan faktisk vere med på å gje oss ein fasit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Det er slike nøtter som gjer det ekstra fascinerande å vere slekts-leitar - og eg har brukt mange timar på desse to Ola N tidlegare, utan å kome til nokon konklusjon. Men gen-testing kan faktisk vere med på å gje oss ein fasit.

Jeg har DNA test. Men ikke Y-dna... Våres linje er ikke ren mannelinje... Dessverre... Og jeg tror ikke at vanlig DNA test reker så langt bak. Eller?

Endret av Sofija Rakitina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Sofija Rakitina skrev:

Jeg har DNA test. Men ikke Y-dna... Våres linje er ikke ren mannelinje... Dessverre... Og jeg tror ikke at vanlig DNA test reker så langt bak. Eller?

I dette tilfellet er det Y-dna som vil gje svaret, og ut frå dei opplysningane eg har, trur eg at det er muleg å finne ei - eg kan gjerne prøve!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

I dette tilfellet er det Y-dna som vil gje svaret, og ut frå dei opplysningane eg har, trur eg at det er muleg å finne ei - eg kan gjerne prøve!

Jeg sitter nå og ser på dåpen til ongan til Ole Nielsen Bøe... Jeg tror at det er ikke noen har faddere fra Hetle... Tror du at det er god pekepinne at han er ikke fra Hetle da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sofija Rakitina skrev:

Jeg sitter nå og ser på dåpen til ongan til Ole Nielsen Bøe... Jeg tror at det er ikke noen har faddere fra Hetle... Tror du at det er god pekepinne at han er ikke fra Hetle da?

Eg har sett på det same; knapt funne nokon frå Hetle.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.2.2023 den 22.14, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg har sett på det same; knapt funne nokon frå Hetle.. 

Jeg tenker at sønen til Ole Nielsen Bøe - Arne er gift med søskenbarn sin Giode Davidsen Jelle. Hun er datter til Brite, søster til Helga Hovarsen. Er det noe så spesielt at de må søke om det og hvor evt det skjer. Eller var det vanlig i noen fmilier? eller er det forbudt og tillat - kun ved søknad mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Sofija Rakitina skrev:

Jeg tenker at sønen til Ole Nielsen Bøe - Arne er gift med søskenbarn sin Giode Davidsen Jelle. Hun er datter til Brite, søster til Helga Hovarsen. Er det noe så spesielt at de må søke om det og hvor evt det skjer. Eller var det vanlig i noen fmilier? eller er det forbudt og tillat - kun ved søknad mulig?

Forbodet mot syskenbarn-ekteskap vart oppheva i 1800, så seinare har det ikkje vore nødvendig å søkje. Men i 1798 når Ole N inngjekk sitt fyrste ekteskap, gjaldt lova.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Forbodet mot syskenbarn-ekteskap vart oppheva i 1800, så seinare har det ikkje vore nødvendig å søkje. Men i 1798 når Ole N inngjekk sitt fyrste ekteskap, gjaldt lova.

Nja ... det ble åpnet for søskenbarnekteskap allerede i 1775, men det krevde bevilling fra Kongen. Fra 1800 var det ikke lenger krav om bevilling.

DTH

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Dag T. Hoelseth skrev:

Nja ... det ble åpnet for søskenbarnekteskap allerede i 1775, men det krevde bevilling fra Kongen. Fra 1800 var det ikke lenger krav om bevilling.

DTH

Takk for korrigering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Takk for korrigering.

Men hvis vi antar at i folketelling 1800 står det mer eller mindre riktig alder, så har vi utgangspunkt at han var født 1773, Og han er konfirmert i Bø. Så hvorfor tror du at Arne Larsen er 1. kone sin slekt da? Han Ola var jo i Bø siden minst 1790. Og giftet seg ikke før nesten 10 år senere. Jeg prøver å resonere meg til slektskap av Ola til Arne Larsen. Beklager så mye hvis det virker at jeg er veldig masete. Det er mer viktig for meg selv å skrive dette ned, sånn at jeg selv tro på det og hvis jeg tar feil, så noen kan korrigere meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skal ta ei runde og teikne opp litt seinare i kveld, for dette er skikkeleg innvikla.

Vi har ingen dåp i Breim rundt 1773 som passar til Ola N, men eg har funne mange konfirmantar i Breim som er fødde ein annan stad og sende til Breim for å vekse opp. Det dømet eg fyrst kjem på, er ei jente frå Sunnfjord der mor døydde tidleg og far ikkje ville ha med seg barnet inn i eit nytt ekteskap.

Det KAN vere noko slikt her også, men det er dumt at guten heiter Ola, det vanlegaste namnet av alle! Det hadde vore enklare å leite om han hadde heitt Mons eller Samuel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tilbake til slektskaps-forholda her. 

Lars Olsson Mykland (1703-1772) og kona Mari Steffensdtr f.Ravnestad (1697-1759) fekk i alt 7 born.

1.Helga døydde 11 år 

2.Ola (1726-1769) - han gifter seg med Gunnhild Larsdtr Hetle (1744-1817). Dei får 3 born før Ola døyr, og den eine av dei er Mari Olsdtr (1765-1799) som gifta seg med Ola Nilsson Bø i 1798, og døydde i barselseng med sonen Nils i 1799.

3.Steffen vart gift til Elvebakken i Gloppen.

4.Peder var gift to gonger og budde på Reed.

5.Johanne (1734-1816) vart gift med Nils Larsson Hetle (1733-1782) - han var bror til Gunnhild, og dei fekk sonen Ola i 1765 - som altså er den eldste av dei to konfirmantane Ola Nilsson.

6.Helga (ca 1736-1827) var gift med Ola Andersson Bø og deretter med Jon Pederson Bø, men hadde ikkje born.

7.Arne (1739-1815) - gift med Kari Martinusdtr Bø; fekk dottera Mari som døydde 2 år gammal; han er identisk med kårmannen i 1801 som skal vere "husbondens morbroder".

For at det skal vere rett, må husbonden, Ola Nilsson, vere son til Johanne - og mykje talar mot at han er det.

Derimot var Arne farbroder til Ola si fyrste kone - men det høyrest søkt ut at det skal vere muleg å ta SÅ feil.

Det kjennest ut som eg er langt frå forklaringa endå. Det kan vere nyttig å lage eit nytt emne for m.a å prøve å finne ut kvar det vart av dei etter at dei reiste frå Breim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker at Ola Nielsen Bøe var konfirmert i Bøe. MEN VI VET IKKE HVILKEM FAMILIEN HAN BODDE FØR BRYLLUP: Det at han bodde sammen med Arne Larsen i samme hus, kan tyde at der flyttet han etter bryllup. Men vi vet jo ikke i hvilken av de 5 hus på tunet han bodde før bryllup. Og sånn som jeg ser at det eneste Niels i Bøe på den tiden kommer i Bøe rundt 1770 (merkelig nok akkurat når Ola er født), han som gifter seg med Giertrud - Niels Gabrielsen Biornerem. Vet du noe om han før han kommer til Bøe? Hvor stor sjansen at han var gift før utfor Breim? Eller tenker jeg i helt feil retning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne saka må vi tenkje i alle retningar - og Nils Gabrielson kan absolutt vere nyttig å sjå på. Han gifter seg med enkja Gjertrud Bø i 1770, 24 år gammal. Dei får tre born: Anne i 1771, Anne Marie i 1774, sikkert død same år sidan dei får ei ny Anne Marie i 1775.

Der er ein opning på 3 år mellom barn nr 1 og 2, og det hadde passa perfekt med ein Ola i den opningen. Men Gjertrud har sonen Rasmus frå fyrste ekteskap som det er skifte etter i 1804, og då er det berre dei to halvsystrene Anne og Anne Marie som er arvingar.

Så om Nils skulle vere far til Ola måtte han vere fødd utanfor ekteskap - og det er sjølvsagt muleg, om enn litt søkt. Og som sagt ikkje nokon dåp i Breim som passar, heller ikkje Innvik. Jølster har eg ikkje sjekka.

Eg har også sett etter om nokon av syskena til Gjertrud eller Nils kan vere opphav til han - men det ser dårleg ut der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet å se rask shifte etter Nils Gabrielsen d. 1781? Om det er noe man kan finne der? Jeg ennå ikke lært meg så veldig godt å få oversikt over de. Bruker evighet til å forstå... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sofija Rakitina skrev:

Har du mulighet å se rask shifte etter Nils Gabrielsen d. 1781? Om det er noe man kan finne der? Jeg ennå ikke lært meg så veldig godt å få oversikt over de. Bruker evighet til å forstå... 

Han etterlet seg dei to døtrene Anne og Anne Marie. Der er dessverre ingen andre hint i skiftet heller. 

Men du nemnde at du har teke DNA-test - kva selskap har du testa i? Dette er ikkje lenger tilbake enn at det KAN vere muleg å finne spor i ein slik test.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka for Gloppen bodde Nils Mogensson på gården Rygg, bruk nr. 3 Moritsgarden. Han var født omlag 1618 og døde angivelig 1701. Navnet på kona er ikke kjent, men hun skal ha dødd 1698.

Det har vært antydet at Nils var gift med Asseline Moritsdtr., datter av Morits Jensen og Margrethe Jensdtr.

Det har og vært antydet at Nils kunne være sønn av Hr. Mogens Abelson og Margrethe Johansdtr. Iden.

Har det de senere årene kommet frem noe mer håndfast om denne Nils Mogensson, hans opphav og hustru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rune Thorstensen skrev:

I følge bygdeboka for Gloppen bodde Nils Mogensson på gården Rygg, bruk nr. 3 Moritsgarden. Han var født omlag 1618 og døde angivelig 1701. Navnet på kona er ikke kjent, men hun skal ha dødd 1698.

Det har vært antydet at Nils var gift med Asseline Moritsdtr., datter av Morits Jensen og Margrethe Jensdtr.

Det har og vært antydet at Nils kunne være sønn av Hr. Mogens Abelson og Margrethe Johansdtr. Iden.

Har det de senere årene kommet frem noe mer håndfast om denne Nils Mogensson, hans opphav og hustru?

Dessverre, det har ikkje vore råd å bevise nokon av desse påstandane. Eg har lagt inn kommentarar til Asseline på geni - 

https://www.geni.com/people/Asseline-Rygg/6000000006258986622

- og på Nils - https://www.geni.com/people/Nils-Rygg/6000000008268235449

Lenke til kommentar
Del på andre sider