Gå til innhold
Arkivverket

[#2765] Slekt som heter Bay?


Gjest Jarleif Nordheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen
LenkeHer fant jeg dødsdato for Jochum Schrøder, på digitalarkivet oversikt over døde i Bergen.Skal se hva ellers jeg finner, men det går sent i dag å komme inn i Debatt.Mvh. Gunn.H.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er ekteskapet mellom Christine Bay og Jochum Schrøder i Bergen i 1720.LenkeSkal se om jeg finner de andre ekteskapene?Mvh. Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er flere barn av Jochum Schrøder døpt etter 1700 i Bergen.LenkeSiden mødrene også er ført opp sammen med barnets navn og faddere, får du vel forhåpentligvis ekteskapene her også.Mvh Gunn.H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Jarleif..Jeg har fått en oversikt over en del slektsbøker som finnes hos Bjørn Ringstrøms Antikvariat, Ullevålsveien i Oslo. Der står følgende:(16110) [bAY.]. - Amundsen, O. Delphin. Slektene Bay i Norge. Slektsbok for Bay-slekten fra Vinger, Odal, Skånes, samt Fron i Gudbrandsdal og fra Flesberg. Med tillegg om Bay-slekter fra Christiania, Drammen, Drøbak m.fl. Utarbeidet av ... 1943. Liten 4to. 123 s. Svakt slitt o.o. Bretter. Enkelte notater i margen. NOK 500,00Sannsynligvis er dette den samme boka som Gunn refererer fra i innlegg 22. mvh Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Gunn, Takk for innsatsen!Fant også denne: LenkeKan denne Kirsten Blix også være en av denne Jochums hustruer, mon tro?mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har søkt litt og funnet at Jochum Schrøder døper barn i 1712 , 1714, 1719, 1721 med hustru nevnt som Anne Christine Christensdatter.I 1723 kalles hustruen Kirsten Blix, det lurer jeg på om ikke må være en feilskrift for Kristine Baje som det står ved barndåp i 1724,I 1725 døper Jochum Schrøder et nytt barn. Nå ser det ut til å være med hustru nummer 3, som jeg la en lenke til. Hun heter Anne Jensdatter.Har ikke funnet om giftemålene stemmer, men det ligger mye kirkebøker på Digitalarkivet under Bergen, som du vel har sett.Skal se om jeg finner flere indisier, på disse hustrunavnene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk igjen, Gunn! Jeg har også funnet de tre hustruene du nevner, og antar du har rett i navneforvekslingen av nr. 2.Men tilbake til Didrik (Clausen) Messing som døde før 9 juli 1692 ? Hva skjedde da? Står det noe om hvem han var gift med i dine kilder? Han ser ut til å ha stått mine aner nær, bl a Henrich Skredder nevnt i Sunnhordland Tingbok 1662mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg har dessverre ikke greid å finne fler opplysninger om Didrik Missing, hverken ved navnsøk, eller i digitale kirkebøker og skifter.I Bay boka står det litt om en sønn av Jens Lauritsen Bay , Didrik Jansen Bay , og han giftemål og ene kjente datter.Det står også en del om Anders Bay, en bror av Jens L. Bay og hans etterslekt.Kan sitere hvis det har interesse. Ble av brutt i det forrige innlegget mitt av en eller annen grunn.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei igjenDidrik Jansen Bay har jeg en hel del om, men Anders ville det vært interessant å hørt om, hustru, etterslekt osv.mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kommer sitat fra s. 107 i Bay-slektene om Anders Bay:' Anders Bay skal iflg. Skelskør-stamtavlen være bror av ovennevnte Jens Lauritzen Bay i Bergen.Han bor i 1683 i 3. rode i Bergen og henregnes i koppskatte-mantallet til klasse 4. Begraves 21/4 1732 i Nykirken sogn.Han var styrmann og bodde i Nykirken Sogn, hvor 'hans barn' begraves 25/3 1689 og han enke 24/3 1733.Var g.m. Margrethe Joensdatter. 2 døtre kjennes:1. Marie Elisabeth Andersdatter. Bay, d. mellom 11/4 og 22/4 1760 i Bergen, g. 1. g. 2/4 1725 i Nykirken med Simen Larsen, og 2.g. 25/11 s.st. med enkemann , matros Lars Paulsen, etter hvem der var skifte 11/4 1760. ( skp.b. 4/863)Han etterlot seg enke og 3 voksne barn.2. Dorthea Andersdatter, Bay , d. 1760, Bergen.g. 25/3 1729 med Paul Eriksen, efter hvem skifte holdes 22/8 1760.En Cathrine Andersdatter, Bay .d. 31/10 1767, 87 år , var vistnok også datter av ovennevnte Anders Bay i Bergen ( Hans Bay, Hobro) 'Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Hej alle. Tak for interessen.Til Christian Arentz: Han nævnes Jan Bejer her LenkeDet viser Jens Lauridtzen Bay og Dorothea Messings vielse. Jeg har et skøde fra Viborg Landsting fra 1697, som viser at Jens Lauridtzen Bay og hustru Dorette Messing sælger ejendom i Jylland. Her er han nævnt med fuldt navn.Jeg har selv en kopi af O. Delphin Amundsens bog fra 1943. Der er en lille fejl, den nævnte Hans Bay, fra Hobro er ikke Hans Bay, men derimod min bedstefar Carl Christoffer Bay, som fik samlet en bog over den såkaldte Skjelskør-familie Bay, som starter med Lorentz Jensen Bay født 1683 i Bergen.De fleste af oplysninger i Amundsens bog på siderne 106-108 stammer fra dette manuskript og min bedstefar som havde kontakt med O. Delphin Amundsen.Nu læser jeg lige jeres indlæg, og så vender jeg tilbage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Hej norske venner.Når O. Delphin Amundsen nævner Hans Bay, Hobro som kilde, er det en erindringsforskydning. Hans Marius Sophus Bay, Forpagter Rosbjerggaard i Rørbæk f. 27.april 1852, udgiver de to første Bay-stamtavler over Randers-slægten 1908 og Langelandslægten i 1910. Wilhelm Bay udgiver en opdatering af Langelandsbogen i 1925. Min bedstefar CC. modtager et håndskrevet manuskript i 1918 og en række breve fra en slægtsforsker, som indeholder mange af de oplysninger som O. Delphin Amundsen har på side 106-108 i sin bog.Det helt væsentlige dokument, der beskriver personkredsen omkring Jens Lauridtzen Bay og Dorothea Messing, er et skifte efter en af Anders Bays døtre. Dorthea Andersdatter Bay fra Bergen Skifteprotokol 1748-62, (B4) Fol.839 og 839b. afsluttet 3. november 1760. Hun er barnløs og hendes søster og hendes far er begge døde. Så hendes far Anders’s bror Jens Lauridtzen Bays levende børn arver hende. “hvor da blev forklaret arvingerne at være: Enckemanden Paul Erichsen og den afdødes Sødskendebørn, nemlig: Lorentz Bay, levende i Schielschiør, Diderich Bay, død og efterladende sig 1 Datter nemlig Abel Catharina gift med Jan Alm, boende paa Hettvigen, Abraham Bay, boende i Kjøbenhavn, Christina Bay, død og efterladende 1 Datter, 40 Aar gammel, nærværende”Jens Lauridtzen Bays fødselsdata kendes ikke, men Anders er fra Jylland og Jens arver gods efter Karl Laurids Jensen Bay, skriver på Mariager Kloster. Men det gør hans søskende også, så Jens Lauridtzen er ikke søn af Karl Laurids Jensen Bay. Jeg kender hans bedstefar men ikke hans far og mor.Jeg mener ikke at Jan Bay, Bager bor 1657 i Bergen, og Johan Bay, Bager bor Bergen 1645, eller Willum har nogen forbindelse med Jens Lauridtzen Bay og bror Anders.Christian Arentz spørger, Gunn hvorfra oplysningen om Didrik Clausen Messing, død før 9/7.1692. kommer. Den kommer fra et brev fra ovennævnte slægtsforsker Torkil Baumgarten af 20. sept. 1918 til min bedstefar. Den er ikke begrundet, men Sønderh. Ting Bog nævnes flere gange som dokumentation for Didriks bevægelser. f.eks. Dirich Messing tiener Rasmus Pedersen i Stolmevaag, dat, 25/9.1655 [søndh.Ting b]. eller Dirich Messing Borger i Bergen og residerende i Stolmevaagen .. dat 6/4.1676 [søndh. Ting B]. Dorette Didrichsdatter Messing har en søster Grethe Didrichsdatter Messing, født 1649, 13/5, død 25/1 1704, gift 29/9, Ernst Jonsen Wensel, de havde 11 Børn.Så kommer talen på Jochum Schrøder, døbt K,K, 17/10 1680. Han er gift tre gange, først med Anne Kirstine Christensdatter med tre børn. Så med Kirsten Baji, 1. maj 1720, også tre børn, og ægtede 3. Gang 29. September 1725 Anna Jensdatter i Bergen. Hun benævnes enken Anna Bay. De to sidste kunne begge være døtre efter Jens Lauridtzen Bay. Blix er en fejllæsning af Baji = Bay.Endelig ønsker Christian Arentz at kende mere til Anders Bay, Jens Lauridtzen Bays bror, begge styrmænd eller skippere i Bergen. Amundsen angiver at han boede i 3. rode i Bergen, mit manuskript siger 14. rode i Bergen.Den ene af Anders Bays to døtre er: Dorthea Andersdatter Bay, død før 1760 22/8. Gift i Bergen (Nykirke Sogn), 25. Marts 1729 med Poul Eriksen, der levede i Bergen 1760. Dorthea Andersdatter Bay havde ingen Børn. Hendes skifte er nævnt ovenfor. Amundsen har dog en fejl, idet han angiver at skiftet 22. august 1760 skulle være efter hendes mand Paul Eriksen, det er ikke rigtigt. Han er enkemandenDen anden er lidt mere tvivlsom. De oplysninger jeg har afviger lidt fra O, Delphin Amundsens, som angiver at han har dem fra min bedstefar og hans manuskript, som er i min besiddelse.. Marie Elisabeth Andersdatter Bay, død 1747 (Skifte 14/6 1747), uden Børn. Gift 1. Gang i Nykirke i Bergen. 2. April 1725 med Simon Larsen Savland (Simon Jøde kaldet), der 1724, 26. Okt. tog Borgerskab i Bergen som Væver, død o. 1738 (Skifte 1738 21/6, Arving hans Fader Lars Larsen Savland i Nøstød. Mit manuskript angiver at hun var gift 2. Gang med Daniel Holgersen, død 1747 (Skifte 1747 14/6; Arvinger hans Søskende). De skulle altså være døde samtidig.Men Amundsen har en matros Paul Larsen, som Marie Elisabeth Andersdatter Bays anden ægtemand. Han skulle være død før hende og der skulle have været afholdt skifte 11. april 1760. Hun skulle så være død mellem 11. april og 22. april 1760. Amundsen har dokumentation for påstanden, Skp. B. 4/863. (Skifte efter Paul Larsen)Det kunne da være sjovt at få afklaret, hvad der er sandt. Kan man finde sådan et skifte på internettet?Sidst citerer Gunn Huglen helt korrekt Amundsen med: “En Cathrine Andersdatter Bay. d. 31/10 1767, 87 år, var vistnok også en datter av ovennævnte Anders Bay i Bergen (Hans Bay, Hobro). “ Men jeg kan ikke genkende hende fra det manuskript, som Amundsen hævder at have sine oplysninger fra. Og hun skulle også være nævnt i søsterens skifte, men i stedet arver næstsøskende børn. Hun eksiterer ikke. Ikke på den plads ihvertfald.Anders Bay, måske født omkring 1655. har to døtre, og ingen børnebørn.Det lyder som om du, Christian har oplysninger om Didrik Jansen Bay, tollvisitør på Hvittingø. Har du noget sjovt at fortælle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til Jens Lorentz Bay.Jeg skal ta avskrift av disse opplysningene og formidle til min venninne, Randi Bay, som er er etterkommer av Bay Skaanes - Hasselbakken-linjen.Det er hun som har lånt meg slektsboken.Det lever flere etterkommere av Bay-slekt i Bærum.Hvis det er interesse for kontakt med familien, kan jeg formidle det , hvis du sender meg en privat mail. Adr: ghug@frisurf.noMvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Hej Gunn. Tak for tilbudet, men nej tak. Der er som skrevet ingen forbindelse mellem Oluf Bays familie og Skjelskør-familien. Oluf Bay er allerede i Norge under Hanibalsfejden i 1644, og Jens Lauridtzen Bay er født i Randers ca. 1650. Og jeg har selv en kopi af Amundsens bog om Bay-slægterne i Norge.Men en kontakt til Irene Denman ville være interessant, og Christian Arentz dukker vel op igen.mvh. Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hej Jens,Se denne vdr. Maria Elisabeth Baye, mon ikke hun var gift 3. gange, eller der er 2 Maria Elisabeth Bay ???:Vigde i Bergen 1663-1816 Brudgoms fornavn Brudgoms etternavn Bruds fornavn Bruds etternavn Brudgoms og bruds stilling Merknader Vigselsdag Vigselsår Kirke2179 Daniel Holgersen Maria Elisabeth Baye enckemand arbeidsmand encke onsdag Des 17 1738 DKDøde i Bergen 1668-1815Daniel Holgersen m paa Marckevejen p.k. kl. 12 Mai 31 1747 NK[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&gardpostnr=44821&merk=44821#ovre>LenkeLenkeSimen Larssøn Maria Elisabeth Bay i Froepr. Apr 02 1725 NKLenkeLars Povelsen Maria Elisabeth Andersd. Bay emd. mæter e. onsd. Nov 25 1750 NKLenkeDet må så være ham der er død her: Lars Paulsens p.k. kl. 12 Mar 23 1760 NKOg måske kan det så være hende her: Døde i Bergen 1668-1815 Førenamn Etternamn Kjønn Merknad Adresse Gravlagt År Prestegjeld50577 Maria Elisabeth k Lars Paulsens encke fra sygehuuset frie jord Apr 15 1769 StPDu kan spørge efter skifter her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var unektelig litt merkelig,ja.I Bay-boka står det At Marie Elisabeth Andersen Bay , død mellom 11/4 og 22 /4 1760. g. 1. g. 2/4 1725 i Nykirken med Simen Larsen, g.2.g. 25/11 s.st med enkemann , matros Lars Paulsen, efter hvem der var skifte 11/4 1760.Det må tydligvis være flere Marie Elisabeth Bay.Rett under kap. Bay i Bergen , står det også nevnt. Jfr. Marie Elisabeth Baj blev 10/1 1786 i Bergens kor kirke g.m. Tobakspinner Iver Larsen Hederman . ( W.Brandts saml.R.A.)Her må det være en ny generasjon som er oppkalt, Marie Elisabeth Bay?Det ser ikke ut til at dødsår stemmer for den første Maria Elisabeth heller ?Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Lorentz Bay

Hej Bente og Gunn.Bente har fundet en: 50577 Maria Elisabeth k Lars Paulsens encke fra sygehuuset frie jord Apr 15 1769 StP, og hun skulle være enke efter Lars Paulsen, matros.Lars Paulsens p.k. kl. 12 Mar 23 1760 NK.Så vidt jeg husker, så skriver Amundsen at Lars Paulsen, matros efterlader enke og tre børn. Hvis Maria Elisabeth Bay, død april 1769, skulle være en søster til Dorthe og datter af Anders Bay, bror til Jens Lauridtzen Bay, så skulle hun og hendes 3 børn være nævnt i skiftet efter søsteren i august 1760. Det er de ikke (i den afskrift af skiftet, jeg er i besiddelse af)Så jeg giver Gunn ret: Der må være to forskellige Marie Elisabeth Bay.Jeg tænkte først, som Bente Aaris skriver, at Marie Elisabeth Bay var gift 3 gange, men det tror jeg ikke mere.Og igen må jeg give Gunn ret. Der er måske noget i Marie Elisabeth Bays dødsår, som er usikkert. Mit manuskript er netop på dette punkt lidt utydeligt, med overstregninger, så også Baumgarten har været i tvivl. Det er muligt at den ene Marie Elisabeth Bay er død i 1760 (og ikke i 1747).Men jeg vil konkludere, at Marie Elisabeth Bay, som dør 1769, enke efter Paul Larsen, matros, ikke kan være en datter af Anders Bay og søster til Dorthe Andersdatter Bay, fordi hun ikke er nævnt i skiftet efter søsteren.Arveregler plejer at være sådan, at fætre og kusiner ikke arver, hvis der er levende nære slægtninge, som søskende.Men det efterlader os med et ubesvaret spørgsmål: Hvem er så Marie Elisabeth Bay, død 1769, enke efter Paul Larsen, matros.Og Gunn, hvis din veninde Randi Bay mener at jeg kan give hende oplysninger om slægterne Bay i Norge, eller hun kan give mig oplysninger, må du naturligvis gerne formidle en kontakt. Men jeg vil ikke opfatte hende som en nær slægtning. Jeg er tættere beslægtet med Bente Aaris.mvh Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen for utfyllende opplysninger Fra Jens.Min gamle venninne Randi Bay er omtalt i heftet med Bay slekt s. 78.Hun er født 18 nov 1911 i Sante Fe , Argentina. Som du ser nesten 94 år gammel.( Lever fortsatt i Bærum) Kontakt med Bay -slekt må i så fall bli med yngre generasjoner, Bay-etterkommere: I boken jeg har lånt står det en del personlige notater.Hvis du ønsker disse opplysningerne,kan du kontakte meg i privat mail, siden noe av dette gjelder opplysninger om nålevende personer.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Vdr. Marie Elisabeth Bay's vielser vennligst bemerk, at hun da var enke (e) ved de 2 siste, og gommen var enkemand (emd)!Her er vel ant. Dorothea's begr.:k Paul Eriksens kone p.k. kl. 12 Jul 21 1760 NK[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=bedo1668&gardpostnr=46505&merk=46505#ovre>Lenkeog Poul Eriksen:Poul Ericsen m fra N.K.sm. p. N.k.grd. kl. 12 Sep 26 1769 NKLenkeDeres vielse:Poul Erichsen Dorothea Andersdotter matros efter Bønnen Okt 03 1728 Mar 25 1729 NK(Kanskje det finnes oppført forlovere?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Irene Denman

Hej JensJeg har fået dit brev. Og ja jeg er den Irene Denman (jeg er den eneste i Danmark med det navn).Det jeg havde om Bay er fra min afdøde farfar's notater.Lorentz Lauritzen Bay 1761-1849 gift4/12-1791 med Else Hansdatter døbt 13/10-1765 død 1805, datter af Hans Sørensen født mellem 1715-1720 begravet 29/11-1794 og Else Clausdatter døbt 2/2-1728 død 9/11-1810.Lorentz og Else havde en datter ved navn Anne Dorthea Bay 30/12-1793-8/11-1877 gift 23/2-1821 med Hans Hansen døbt 13/4-1784 død 27/1-1874, søn af Hans Hansen og Cathrine Elisabeth Clausdatter.Else Clausdatter (Else Hansdatter's mor)var datter af Claus Clausen (Smed) død ca. 24/3-1739 og Else (Elsebe) Clausdatter Boye begravet 17/8-1757 (Else og Hans havde ihvertfald 11 børn).Claus Clausen (Smed) var søn af Claus Hansen (Smed) og Else (Elsebe) Clausdatter Boye var datter af Claus Albertsen Boye ca. 1660 - ca. 1730 og Gertrud Eriksen ca. 1660 - 20/22 oktober 1727.Claus Albertsen Boye var søn af Albert Hansen Boye(sen) ca. 1641 - 1699.Så vidt jeg ved indtil videre havde Hans Hansen og Anne Dorthea Bay 5 børn, indtil videre er navnene ukendte. Om Lorentz og Else havde mere end et barn ved jeg endnu ikke.Men Lorentz blev i 1805 gift med Anna Magdalene Caspersdatter Wilkens 1762 - 24/8-1821 og de havde en søn ved navn Casper Henrich Wilcken Bay 11/12-1808 - 23/8-1859. Han blev gift med Johanne Lauridsdatter 23/4-1829.Lorentz bliver 28/2-1822 gift med Marie Laurtizen døbt 9/2-1772 død 1179-1828. Hun er datter af Lauritz Albertsen og Bodil Jensen.Med venlig hilsenIrene Denman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

En amerikansk venn av meg, som forøvrig heter Bay til etternavn, skal nedstamme fra en familie Bay i Danmark, og jeg lurer på om det er noen som kjenner til hans danske aner med navnet Bay. Min venn er en etterkommer av James Hugh Bay, som er født i Wales av foreldrene Jens Bertelsen Bay og Frederica Wandel, begge fra Danmark. Jens Bertelsen Bay er født ca. 1703. Hans far Bertel Jensen Bozdius Bay er f. 1674 i Voer, Aarhus, Danmark, og dennes far Jens Pedersen Bay er etter sigende f. ca. 1643 i Voer, Aarhus.James Hugh Bay og begge foreldrene hans reiste visstnok fra Wales til Amerika på første halvdel av 1700-tallet.Min venn har fått disse opplysningene ad omveier og vet ikke om de er holdbare.Er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette, eller eventuelt komme med utfyllende informasjon?Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jens Lorentz Bay

Hej Irene. Tak for dit svar og dine oplysninger. Jeg tror jeg har lidt mere. F.eks. de 5 børns navne, men jeg ser lidt på det og vender tilbage.Hej Jan. James Hugh Bay er en fantasiperson, han eksisterer kun på LDS eller Familysearch.Jeg havde en længere og ikke særligt heldig debat med en Frederick Saunder på http://genforum.genealogy.com/bay/ om netop denne Jens Bertelsen Bay og hans forbindelse med James Hugh Bay.Jens Bertelsen Bay, er præst i Kvong og er gift med Maren Sørensdatter Horsted. De har ingen børn og han er begravet i Kvong i sydvestjylland. Det kan læses ud af Wibergs præstehistorie fra - var det 1872.Men på LDS eller Familysearch har en eller anden fundet på en skrøne om Jens Bertelsen Bay, og giftet ham med Frederikke Wandal, og ladet han få fem drengebørn, som skulle være født i dels Wales og dels Irland.Det er ikke rigtigt og det er dermed ikke muligt at finde en forbindelse mellem de første 'colonial' Bay-familier i USA og Danmark.Lad dette være en advarsel. LDS er ikke altid til at stole på. Noget af det er rent digt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.