Gå til innhold
Arkivverket

[#5058] Min bestefar PEDER KVÆRUM


Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila Normann Christiansen

Rigmor, har du sjekket konfirmant-innføringen på din mor, hva som står på hennes foreldre der? Kanskje det står flere opplysninger om faren. (F.eks. mere enn P. Kværum).... Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

En ting til, Rigmor, har du lagt merke til at den Peder som reiste i 1911, reiste sammen med en Arne Nilsen, ett år yngre, og fra samme sted, kan dette være en bror? Du må ikke henge deg så veldig opp i Kværum, da dette kan være bostedet han hadde når din mor ble født, og ikke hvor han egentlig var fra. Folk bytta gjerne navn som andre bytta skjorter på den tiden. Dessverre for oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Næmmen, Magne da! :) Det er ikke fødselinnføringer du har funnet, men det vi tidligere i denne tråden har snakket om, SSDI. Mere "døds-index" egentlig. Det å sende etter disse er en enkel sak, koster $7 pr. stk. (pr. person) og så venter man. Og venter. Og venter....i ca 1/2 år. Jeg har gjort det. Flere ganger:) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Til TOM, MAGNE og LAILA. Tusen takk for svar fra dere. Når det gjelder min mors konfirmasjon så finner jeg ingen kirkebøker i Digitalarkivetfor Degernes, Rakkestad. Det var jo dit hun ble hentet hjem fra Trondheim. Mye mulig det er jeg som stirrer meg blind på ting og derfor blir jeg så glad når noen gir meg råd. Jeg har nå funnet i kirkbok over døpte i Vardal. Han ble født den 08.09.1884 døpt den 21.09.1884 og heter PEDER (far fornavn)JENS (fars farsnavn)HANSEN (fars bosted) SNUGGERUD (fars slektsnavn ) --- (født) 1854 (yrke) GÅRDBRUKER. (mors fornavn) OLINE (mors farsnavn) PEDERSDATTER (mors slektsnavn) --- (mors bosted) SNUGGERUD. OBS OBS OBS! HANS 4 FADDER HETER HANS JENSEN KV`RNUM !!!!! Året før fikk de samme foreldrene en sønn til, nemlig HANS. Han ble født den 08.02 1883 og døpt den 11.03.1883. Så de er helt klart brødre. Disse to fant jeg jo i emigranter over Kristiania i hhv 1902 og 1903, men står oppført med gårdsnavn KVÆRUM. 163387 Havn: Oslo - År: 1902, IDnr: 7441, Kilde (bok/side): BOK 20 B, Fornavn 1: HANS, Fornavn 2: JENSEN, Gardsnavn; KVÆRUM, Alder: 19, Reisedato: 01.08.1902,Frakt: PRP, Yrke: Arbeider, Sivilstand: Ugift, Hjemsted: VARDAL, Bestemmelsessted: MONTANA, Linje: MONTEBELLO. 105057 Havn: Oslo - År: 1903, IDnr: 8371, Kilde (bok/side):BOK 21A SIDE 157, Fornavn 1: PEDER, Fornavn 2: JENSEN, Gardsnavn: KVÆRUM, Alder: 18, Reisedato: 29.05.1903, Frakt: 285.50, Yrke: Arbeider, Sivilstand: Ugift, Hjemsted: Vardal, Merknad: 930, Bestemmelsessted: MONTANA, Linje: MONTEBELLO. OBS, OBS, OBS !!!! Så i emigranter over Oslo 1911 finner jeg PEDER NILS.KV`RUM født: 08.09.1884 med bopel: LILLEHAMMER, Sivilstatus: Ugift, Yrke: Driftsbestyrer, Frakt: 346, Årsak, Bedre fortjeneste, Bestemmelsessted: MINNEAPOLIS, Skip: Spero, Agent: Victor Raffel. Dette er intet annet enn et stort mysterium for meg. Reiste han først en gang i 1903. Var tilbake i Norge. Traff min bestemor.(Min mor ble født den 21.10.1910) Reiste så ned igjen i 1911, med navnet Peder Nils. KV`rum ? Dette er for meg en gåte. Enda en gang tusen takk til dere alle. Mvh Rigmor Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Som andre har antydet tidligere, er det tvilsomt at Peder Jensen Kværum og Peder Nilsen Kværum er samme person. Da burde PJK's far hett Nils Jensen eller Jens Nilsen, men det gjorde han jo ikke.Har du sjekket om Peder Nilsen virkelig er født på Lillehammer, slik din mors dåpsattest og emigrasjonslistene antyder?Hvis du vet adressen de bodde på i Trondheim, skulle det være mulig å finne dem i folketellingen 1910. Denne er imidlertid sperret til 1/1-2011, men det kan søkes om innsyn, jfr. dokumentasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Tenkte jeg ville tipse alle om at universitetet i Tromsø også har en søkeside for folketellinger ( se nyttige lenker). Den kann være fin å kombinere med digitalarkivets. Ja, Ketil, jeg tenkte på det samme første gang jeg leste denne debatten. Utrolig, 30 innlegg og ingen har foreslått det før! Et raskt søk viser at det ikke ble født noen Peder på lillehammer som kann passe med alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Fødested ble ofte oppgitt til nærmeste by, og for Søndre Land skulle vel det bli Lillehammer. Jeg ville sjekket både kirkebokens dåpslister, konfirmasjonslister og utflyttingslister etter aktuelle kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Ketil og Dag. Takk for responsen fra dere. Det jeg finner underlig er at Peder Nils. Kv`rum er født den 08.09.1884 og hadde sin bopel på Lillehammer iflg. emigrasjonspapirene, MEN Peder Jensen Kværum står oppført i kirkeboken, døpte i Vardal 1878-1893 også han med fødselsdag den 08.09.1884, Vardal. Derfor blir det vel ikke så rart at man stusser. Jeg mener å ha forsøkt nesten alt når det gjelder folketelling nå, men uten hell. Men jeg vil ikke gi meg og føler stadig at det dukker opp noe. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Frank

Jeg har forlengst også søkt i FT 1900 på RHD og ikke funnet noen Per/Peter/Peder f. i Lillehammer på denne tid med etternavn Nils(s)en eller bosted Kv... Det er noe som ikke stemmer her, og i forum 2 har jeg også nevnt muligheten om en "fiktiv" barnefar, selv om det kanskje ikke er populært. I forum 2 har du, Rigmor, fått svar om at den du søker etter muligens ikke er den samme som ble født i Vardal. I FT 1900 for Rakkestad finner jeg heller ingen Pe... som passer. Hva het din bestemor, og hvor var hun i 1900?Men mye kan ha skjedd fra 1900-1910/11 - så du må kanskje prøve å få sjekket FT for 1910, eller adressbok for Degernes/Rakkestad 1910/11. Selv om FT 1910 ikke er lagt ut på nettet, så kan du kanskje få innsyn på Riksarkivet. Og så bør du vel sjekke fødsler i Lillehammer 1884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg oppdaget ikke at Peder J. K. og Peder N. K. hadde samme fødselsdato. Kan det være en tilfeldighet?Er det kun i emigrantlistene at du har funnet "din" Peder Kværum med farsnavnet Nilsen? Det forekommer selvsagt feil i disse listene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Ok Rigmor. Her er ett spor! HANS KVARUM born 08 Feb 1883 died May 1964 last residence Washington last benefit :(none specified) social security no: 533-01-9656Denne mannen kan spores ett sted til: Database: WWI Civilian Draft Registrations Combined Matches: 1 Hans J. Kvarum 8 Feb 1883 ethnicity: W(hite) Birthplace: Norwegian; rel. in Camas MT Benewah ID Dette betyr i realiteten at han hadde muligens familie i Camas MT, (Montana) som jo var best.stedet. Byen Venewah, ID (Idaho) er vel mest sannsynlig der han ble innrullert kanskje. I "faq" for denne databasen står det: What Do I Do Now? Researchers are encouraged to view the original registration card to which this index refers, as it has not been possible to include in the index all the information on the cards, such as street address of next of kin and detailed infomation about locations.These registration cards have been microfilmed by the U.S. National Archives and Records Administration. A copy of this microfilm is available through the Church of Jesus Christ of Latter-day Saints and is housed at the Family History Library in Salt Lake City, UT and available in branch family history centers throughout the world. The draft card microfilm reels are listed in the church's Family History Library Catalog under UNITED STATES -- MILITARY RECORDS -- WORLD WAR IDet eneste detaljinfo jeg fant for kilden er denne: Banks, Ray, comp. World War I Civilian Draft Registrations. [database on-line] Provo, UT: Ancestry.com, 2000.Database comprises partial index of microfilmed draft registration cards: United States. Selective Service System. Draft Registration Cards, 1917-1918. National Archives Microfilm Publications: M1509, Washington, D.C.: National Archives and Records Administration, 1987-88..Hva du bør gjøre? Sjekk telefonkatalogen, finn nærmeste mormoner menighet (Jesu kristi Kirke av de siste dagers hellige) og RING! Dette er mest sannsynlig bror av din Bestefar. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Ja, Rigmor, nå er det mange innlegg og lett å bli forvirret. Det er viktig å presisere hva man er ute etter, som du ser er det mange som vil hjelpe... Er formålet å finne bestefars slekt bakover i tid, eller å finne ut om hvordan det gikk for ham i USA ? For det andre, nesten alltid når folk legger ut etterlysninger glemmer de viktige opplysninger. Hvor er din mor i 1900-tellinga ? Og i 1910 bodde hun Ila i Oslo ? Hvorfor reiste hun til Trondheim? Som sagt, har du et så viktig dokument som dåpsattest, bør du sjekke det som står der. Hvis det ikke ble født noen Peder i Lillehammer (sjekk kirkeboka!) i 1884, så har vi et problem her allerede. Kan det være en grunn til at oldemor gjemte brevene ? Etter min erfaring ble kirkesognet innført og ikke nærmeste by, i de fleste tilfeller. Men det finnes et spor til her, Kværumfamilien i Søndre Land (1900-tellingen) Den Hans Kværum som nevnes i det siste innlegget, er vel han som ble født i Vardal 1883, han er til og med DRIFTSBESTYRER i 1900. Det må være noe her. Men hvor er Peder( ev Peter, Peeder ) i 1900-tellingen, kan det være denne Hans som sjonglerer med fornavn og ikke med etternavn?Her er det nødvendig å sjekke Kirkebøker og bygdebøker.F.eks Søndre Land og Vardal. Prøv også å ring til de som heter Kværum, det finnes noen få i telefonkatalogen for Hønefoss, Fredrikstad, Bærum og Oslo mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Enda en gang takk til dere alle og jeg skal forsøke å besvare etter beste evne. Nå starter jeg med min bestemor. Hun het Oline JULIE Reinvold. Hun ble født den 22.11 1888, Reinvold i Degernes.(Rakkestad)- Død den 06.05.1974. I 1900 telling for Rakkestad finner jeg henne igjen som pleiedatter på gården Vatvedt Nordre under navnet Oline Julie HALVORS, hos ekteparet Anders Ols. f:1842, Magdalena Hans.f:1845 og deres to sønner Johan Anders. f:1872 og Oskar Ludvig Anders f:1884. Jeg tror ikke det skal være HALVORS, men HALDORS (det har jeg ihvertfall alltid hørt før) Hennes mor, min oldemor finner jeg i samme folketelling på gården Elgutu-Reinvold og hun het: Maren Anette Anders. f:1861 gift med Haldor Anders f: 1866. Der står også oppført deres andre barn Klara Marie Ols. f: 1885 (Hun vet jeg dro til Amerika)- Anders Ols. f: 1887 - Johan Alfred Ols. f: 1891 - Helga Matilde Ols. f. 1895 - !! Ols. 06.11.1900 Udøpt gutt.Her burde vel egentlig min bestemor også ha stått oppført. Jeg vet hun hadde enda en bror Kristian som også dro til Amerika. --------------------------------------------- Min bestemor - barnemoren kom til Trondheim for å føde, står det i anmerkning til dåpen. Hun sto oppført som hjemmeværende med adresse Kleistsgate 2, Trondheim. Min mor ble født den 21.10.1910 i Trondheim i Ila/Ilen kirke. Hun ble døpt den 13.11.1910. Hun fikk navnet Petra MARIE Reinvold. På dåpsattesten står oppført som foreldre: Oline Julie Reinvold og Peder Kværum. I anmerking på Peder står det at han var trelasthandler,ugift, født 1884,adresse Lillehammer. Som faddere står oppført: Sofie Hassel (Jordmor) - Diddie eller Viddie Jansen (gift) og Alice Tønset (gift) ------------------------------------------------- Statsarkivet i Trondheim har forgjeves sette etter Julie Reinvold i registeret til protokollen over inn- og utflyttede til Trondheim. Dette fikk jeg å vite i et brev fra Statsarkivet i Trondheim i 1987. Kanskje hun var hos noen bekjente og ikke registrerte seg? ------------------------------------------------- Min bestefar PEDER Kværum skulle som tidligere nevnt reise i forveien til Amerika og etablere seg. Min bestemor JULIE og min mor MARIE skulle komme etter. ------------------------------------------------ Imidlertid er historien slik jeg fikk den fra min mor at min oldemor MAREN ANETTE av en eller annen grunn hadde tatt alle brevene som PEDER sendte fra Amerika. De kom ikke for dagen før etter hennes død. ( Kanskje hun hadde andre planer for sin datter Oline JULIE? Denne bunken med brev fra Amerika med rød sløyfe rundt hadde min mor, jeg husker jeg så de,men hvor de tok veien aner jeg ikke. Kanskje hun kastet de til slutt når hun ikke klarte å finne ham gjennom frelsesarmeen.Jeg leste de aldri, men husker hun fortalte at de var så glødende av kjærlighet at du kunne brenne deg på de. ------------------------------------------------ Min mor vokste opp på barnehjemmet Lykkebo i Trondheim og visstnok senere hos pleie/fosterforeldre. ------------------------------------------------- Min bestemor giftet seg mange år senere med en annen. Han het Ole Ludvig Grimsrud og var født den 08.09. 1892. De fikk sitt første barn sammen i 1919 og senere 6 barn til. Min mor ble hentet hjem fra Trondheim til gården Grimsrud da hun var rundt 9 år gammel. Hun fikk/tok etternavnet Grimsrud som også står som hennes pikenavn på hennes egen vielsesattest med min far Ingvald Sten Waler fra 1937. Hun ble sikkert også konfirmert under dette navnet. ------------------------------------------------- Jeg tror at PEDER JENSEN KVÆRUM f: 08.09.1884(hjemsted Vardal)som dro i 1903 til Montana er identisk med den PEDER NILS. KV`RUM f: 08.09.1884(bopel Lillehammer)som dro i 1911, denne gang til MINNEAPOLIS. ( Jeg tror det må være en feil ved navnet Nils) Og at HANS JENSEN KVÆRUM f:08.02.1883 (hjemsted Vardal) som dro i 1902 til Montana er Peders bror.De står oppført med samme foreldre på gården Snuggerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En < kuttet forrige innlegg. Resten skal være:...gården Snuggerud i Vardal. HANS sin 4 fadder står i dåpspapirene å hete Hans Jensen KV`RNUM. Laila. Den Hans du fant som nå skriver navnet KVARUM må jo være han som dro i 1902.Mitt ønske med dette er jo å komme til bunns i dette. Jeg ønsker å vite hva som skjedde med bestefaren min. Hvor bosatte han seg. Giftet han seg på nytt. Har jeg familie "over there".???? Kanskje jeg en gang kunne fått sett et bilde av ham. Ønskene mine er mange.Imorgen fyller jeg 50 år og reiser en tur med Kielfergen for å feire dagen min, men den aller største gaven jeg kunne fått måtte være å få vite. Det er helt utrolig og rørende å se hvor mange som bryr seg og engasjerer seg. Tusen hjertelig takk. Mvh Rigmor Iversen, rig-mor@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Gratulerer med dagen i morgen!Foreslår at du bruker tiden på Kiel-fergen til å prøve å huske om du noensinne har hørt hvor brevene ble sendt fra.Hvis han brukte navnet Kvarum skulle det være enkelt å finne ham i folketellingen 1920. Denne er indeksert pr. stat, men det er vel ikke så veldig mange stater som er aktuelle ut fra det vi vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Ketil.Brevene kom fra Amerika. Dette husker jeg meget godt. Navnet KVARUM var det Laila som nevnte i et tidligere innlegg, hvor hun hadde funnet en HANS Jensen Kvarum som var født den 08.02.1883. Den samme Hans som jeg tror er Peders bror og som dro til MONTANA i 1902 og som Laila fant i noe dødspapirer derfra. Jeg er desverre ikke så god i engelsk og skjønte ikke alt hva hun skrev der, men du finner det i hennes innlegg her på denne siden. Med mange hilsner fra Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor og gratulerer. Jeg fant jo Hans i 1900t. i Ringebu, nå tror jeg at Peder bor hos foreldrene på gården Vaarnæs i Vardal i 1900(gnr. 56 bnr. 1) I matrikkelen 1886, bodde de på Snuggerud som du sa, Han kaller seg da Jens Hansen Kverum. Dette virker være en familie som har jobbet seg opp! Riktignok er fødselsåret 1882 og moren har forandret navn til Lisa, men det tror jeg ikke du skal ta så tungt. Det gjenstår å finne slektens til knytting til Kverumgården, finnes det bygdebøker her ? For å finne ut mer om Peder finnes det også muligheten å søke etterkommere etter hans søsken i Norge, kanskje det finnes amerikabrev her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Rigmor: Jeg mente selvsagt hvilken by/stat el. l. i USA. Dette ville gjøre det mye enklere å finne ham igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Tilknytning til Kverum:Folketellingen 1875 for Søndre Land viser at Hans Jensen var bruker, og han hadde bl. a. sønnen Jens Hansen, f. 1854. I 1865 er Hans Jensen husmann på Kristenstuen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

...og Hans Jensen er vel identisk med Hans Kristenstuen, bruker av Kvernum, bruksnr. 2 under Nerlaus (Nærløs), Hov i Søndre Land, ifølge Gårdsmatrikkelen 1886.Kristenstuen er for øvrig plass under prestegården (Fluberg). En annen plass under prestegården, Haga, brukes 1886 av Martin Kverum.Matrikkelen viser også at Jens H. Kverum bruker plassen Stykket under Kolberg i Vardal (Hunn sogn).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

HeiTror nok at du finner Peder Jensen på gården Vaarnæs i Vardal 1900T, som Peder J. Vaarnæs (riktignok med oppført fødselsår 1882, men feil forekommer jo...). Faren heter Jens H. Vaarnæs (født 1854 Søndre Land) og moren heter Lisa P. født 1855.Da har du i alle fall noe å forske på bakover. Men enda mer spennende blir det jo om du finner slektninger i USA. Men der kan jeg altså ikke hjelpe degmvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor. Back to work? Ja det er mye som ikke stemmer i 1900t., bla er Peder f. i S. Land, men vi vet jo at han ble født i Vardal. Men vi utgår fra at det er han og får da opplyst at han har søsknene Inga f.1884,Ole f. 1892, og Anna f. 1894. Et oppslag i Vardalboka bd. 1 viser at Jens Kverum som han kalles eide Vårnes entid, men byttet så til seg Sveen i Fåberg. ( Gnr. 1 bnr. 1 ? ) Her finnes det ikke gårdshistorie, men dette forklarer Peders adresse i Lillehammer på dåpsatesten til din mor ! Kanskje er det noen av digitalarkivets brukere i Lillehammer som tar utfordringen ? Hvor lenge ble Kverumfamilien på Sveen ? Har Peders søsken etterkommere på Lillehammer/Fåberg? Det finnes vist noe som heter Fåberg historielag også... Når det gjelder USA-sporet er jeg mer tvilsom, men kanskje du kan få en amerikansk slektsforsker til å hjelpe deg ? Du vet at broren Hans døde i staten Washington i 1964. Han stavet til KVARUM, men et søk på dette for hele USA gir ingen treff! ( Vil benytte anledningen til å anbefalle alle kolleger nettjenesten telefonkatalogen.no - der er det også linker til bl.a. USA , f.eks en side som heter "the ultimate people finder" ) mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei igjen! Jeg tok en kjapp søk på "forvansklingen" av Kvarum/Kværum nemlig QUARUM og fikk i SSDI (altså Death-index) opp 7 personer: August Q. f. 1881 d.1966 i North Dakota (Grand Forks Elsi Q. f. 1898 d. 1998 i Minnesota (Otter Tail Emanuel Q. f. 1912 d. 2000 i Oregon (Portland Marcus Q. f. 1890 d. 1981 i Minnesota (Otter Tail Martha Q. f. 1923 d. 1986 i Minnesota (Otter Tail Mildred Q f. 1917 d. 1997 i Oregon (Portland Thora Q f. 1879 d. 1966 i Minnesota (HennepinJeg slo så opp i en døds-index for Oregon, og fant ut at Mildred var gift med Emanuel så han var vel en "Quarum" av fødsel. Der fant jeg også en Thorvald Q. som var gift med en Emma (han døde i 1950. Det bor fremdeles Quarums i Portland: Mark I. Quarum 6247 SE Stephens Street Portland, OR 97215 phone: 5032336275Merrit Quarum 123 NE 3rd Avenue 260 Ste. Portland, OR 97232 phone: 5032311924Disse kan være etterkommere etter de ovenfor.Selvom disse kanskje ikke har noe direkte med din Peder å gjøre, kan det være at noen av dem visste hvem han var.....da disse jo kan sies å ha norskklingende fornavn (f.eks. Thorvald osv.) og gårdsnavnet Kværum/KverumSiden din Peder K. siste gangen (hvis vi antar at han var hjemme og laget barn i 1910) dro til Minneapolis, Minnesota, kan det jo være at de ovenfor faktisk er i familie med din. Otter Tail County i Minnesota hadde en masse nordmenn (over 7000 i 1880), og det er jo en kjent sak at mennesket er flokkdyr:) og vil være sammen med familie eller venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vil ikke være en 'spoil-sport' her, men husk at Quarum/Quarrum og finnes i England i store mengder. Jeg følger interessert med her og-:) Håper at du finner ut av dette. Selv fant jeg min tipp-oldefar som vi trodde var drept av indianere, med hjelp av LDS og har nå en hel del med Amerikanske 'cousins' i 3. og 4. utgave. Lykke til. mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Kelly! Joa, vet det!!! (om engelske og sikkert andre utgaver av denne varianten av "spellingen". Men, får Engelskmenn som het Thoralf. Og de andre kan faktisk i dette tilfellet knyttes til denne persjonasjen....men, du har selvsagt rett, når man kjører blankt på:) Det må nok søk i folketellingene der borte f.eks. for 1925 som er indexert tenker jeg.... Klem forresten! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.