Gå til innhold
Arkivverket

[#5058] Min bestefar PEDER KVÆRUM


Gjest Rigmor Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hakon Skaugvoll

Reader's Digest Great Encyclopaedic Dictionary ut- gitt i London etc. 1964 har i sin liste over sur- names ikke noe som minner om Quarum. Så hvor de store mengdene er kommet fra er kanskje nå opp- klart : Lillehammer - så klart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Jeg fant en mengde med Quarum på Familysearch, alle kom fra England... Andre varianter som er blitt tipset fra Amerika: Krum / Karum / Carum / Crum En venninde sendte meg og dette som jeg kopierer under. Dette er den rene føljetongen og jeg håper Rigmor finner ut av det. Du har rett Laila at Thoralf høres mer norsk ut-:) ..... Ellis Island Immigration History Center treasure trove of info. for genealogists and history buffs. Contains lists and records, and images of over three and a half million actual ships'manifest pages. Can search , access and download immigration records of family members who entered country thru New York Harbor. Simply enter a last name, the database will hunt for spelling variations to gain access to 11 fields of information. Immigrants given name, surname, ship name, port of departure, arrival date, etc. etc. For a fee you can also get a reproduction of the actual ship's manifest on which you ancestors name appears, and or a photo of the ship he or she arrived on in the U.S. over 800 ships carried passengers to the U.S. Log on to: www.ellisislandrecords.org Dates involved 1892-1924. Happy hunting. Bette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

HEI IGJEN TIL DERE ALLE SAMMEN OG TAKK FOR AT DERE IKKE GIR OPP!!!! Jeg har mottatt en mail fra Amerika, men jeg forstår ikke alt som står der. Jeg vil gjerne videresende den til de av dere som er nysgjerrig. Så bare gi meg beskjed. Kanskje er det noe der. Jeg finner ihvertfall igjen de navnene som vi har vært inne på. Jeg er ikke noe flink i engelsk. Jeg tror kanskje at jeg kan ha forvirret noe også når jeg snakket om at Peder var født på Lillehammer. Litt tankespinn fra min side.Jeg tror at min bestefar Peder ble født i Vardal den 08.09.1884. Jeg tror at han reiste etter sin bror i 1903 til Montana. Jeg tror videre at han kom tilbake igjen til Norge, møtte min bestemor Julie et eller annet sted i landet.Sammen fikk de min mor, som min bestemor av en eller annen grunn reiste til Trondheim for å føde. Jeg tror at Peder da hadde adresse LILLEHAMMER. Mere tankespinn. Han dro så tilbake til Amerika for å etablere seg og vente på min bestemor og mor. Kanskje har det skjedd noe feil vedrørende navnet siste gang han dro? (Skrevet feil?)Fødselsdagen er jo den samme 08.09.1884 som Peder Jensen Kværum hadde som dro i 1903, mens denne Peder Nils. Kv`rum nå hadde Minneapolis som bestemmelsessted og hadde sin bopel på Lillehammer da han dro. En hjertelig stor takk til dere alle. Mvh Rigmor Iversen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Hei Rigmor - jeg tror vi alle sammen er nysjerrige på hvordan dette går, så jeg synes du skal legge ut mail'en her, jeg. I motsatt fall er min e-mail adresse: askeroi@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Tom og igjen takk for svar fra deg. Jeg sender mailen til deg, så kanskje du kan legge den ut, for jeg vet ikke hvordan man gjør det på denne siden. Jeg venter med spenning. Mvh Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

-----Opprinnelig melding----- Fra: Ted Wall Til: 'rig-mor@online.no' Dato: 11. mars 2001 01:45 Emne: Name: Rigmor Iversen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei Rigmor! Dette ser ut til å kunne være "din" Peder, siden det jo virket som om han og broren dro til Montana (vel, hvis Peder og Hans virkelig er dine, og det bør vi vel nå gå utfra.Selvom land-records ikke gir familieopplysninger, kan de allikevel være interessante. Og, du får vite hvor han slo seg ned og DA! Har du satt igang med å bestille kopiene? Dersom du trenger hjelp, kontakt meg på lnormann@c2i.net Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

HEI LAILA. Jeg får bare e-mailen i retur når jeg forsøker å sende til deg. Jeg forsøkte sende en e-mail den 11.03 også til deg på den oppgitte adresse, men den kom også i retur. Jeg skjønner ikke hva som er galt. MVH Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann Christiansen

Rigmor, du skriver sikkert feil første bokstaven er en L ikke en I de fleste gjør det samme.... altså: Lnormann@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei til alle sammen. Dette er hva jeg har funnet frem til etter råd og vink fra dere alle. Det er utolig spennende å jakte på min bestefar og nå føler jeg at mange biter begynner å falle på plass.Peder Jensen Kværum ble født den 08.09.1884 i Vardal av foreldrene JENS HANSEN f. 1854 og OLINE PEDERSDATTER f. 1855. Bosted SNUGGERUD, Gnr 32, Bnr 1. Brukers navn: JENS HANSEN KVERUM. De fikk barna MARIA f.02.06.1881, HANS f.08.02.1883, PEDER f.08.09.1884, AXEL f.17.05.1886, INGA f.27.04.1888, OTTO f.25.10.1889, OLE f.12.10.1891,(Moren Oline står i dåpspapirene nå oppført som LINA)OLE f.12.11.1892 ( Oline = LINA) mens de bor på SNUGGERUD. I 1900T finner vi dem igjen på gården Vaarnæs i Vardal. Gnr 56, Bnr 1. Moren OLINE/LINA er nå blitt til LISA og PEDER har fått fødselsår 1882 (Feil i digitalarkivet???)Barna står oppført med etternavnet Vaarnæs. De har fått et barn til ANNA J f. 1894. Jens Hansen husfaderens yrke er gårdbruker, selveier og tømmerhugger. Sønnen Hans f.1883 står i 1900T for Ringebu som driftsbestyrer ved skogdrift med midlertidig bosted på gården Linvik Gnr 182, Bnr 1.PEDER bor fortsatt på gården Vaarnæs sammen med sine foreldre. Så vet vi at Jens Hansen eide Vaarnæs en tid, men at han byttet til seg gården SVEEN, Gnr 1, Bnr 1, i Fåberg Lillehammer. (Noe som sikkert kan forklare Peders adresse Lillehammer andre gangen han reiste.KAN NOEN HJELPE MED YTTERLIGERE OPPLYSNINGER HER ??? ------ HANS JENSEN KVÆRUM f.1883 fra Vardal reiser til Montana i 1902, 19 år gml.Hans bror PEDER JENSEN KVÆRUM f.1884 reiser etter sin bror 1 1903, 18 år gml til Montana.Peder kommer tilbake igjen til Norge etter det. Han treffer min bestemor Julie et eller annet sted i dette vårt langstrakte land og sammen blir de foreldre til min mor som blir født den 21.10.1910. Peders adresse på min mors dåpsattest er Lillehammer og det kan vel bare forklares med at faren Jens Hansen som tidligere nevnt har byttet til seg gården Sveen, Fåberg Lillehammer.Når Peder reiser 2 gang til Amerika står han oppført som PEDER NILS! (Feil i digitalarkivet ???)KV`RUM, født 08.09.1884. Har adresse Lillehammer, yrke driftsbestyrer og har Minneapolis som bestemmelsessted. Laila Normann i forumet her har vært til stor hjelp når det gjelder mailen jeg mottok fra Amerika.Hun forteller at han er nevnt i boka " The fabulous flatheads " på side 238. En bok om innvandrere og pionerer. Det ser ut som Peder kjøpte seg 160 acres (1 acre = 4 mål) i LAKE COUNTY (fylke) i Montana stat. Koden 251101 forteller at han kjøpte "Homestead", altså at han hadde tenkt å slå seg ned der. Dette skjedde 26.03.1923 og at både Peder og Hans kjøpte naboland i FLATHEAD COUNTY i Montana lenge før dette, 19.08.1907. Dette forteller jo også at Peder må ha vært i USA før 1910. (Som jeg har trodd hele tiden at han reiste 2 ganger) Totalt kjøpte Peder og Hans 269.71 acres. Svære greier !!! LAKE COUNTY ble grunnlagt i 1923 når brødrene/gutta kjøpte land der. Syns dere dette begynner å ligne på noe ??? Henger dere med meg videre ??? Uten deres hjelp hadde aldri dette gått. Tusen takk. Med vennlig hilsen Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor Foreløbig ingen fra Lillehammer som har tatt utfordringen ! Siden sist har jeg funnet ut at panteregisteret for Oppland oppbevares i Statsarkivet på Hamar, der kann man finne ut hvor lenge Sveengården var i Kverumslekten. den andre muligheten er å dra til Fåberg og banke på på Sveen gård og spørre om de vet noe om etterkommere etter Jens K. ev eldre personer i bygda ? Eller må du reise Mjøsa rundt selv ....?? Hilsen Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Dag. Jeg får håpe jeg slipper å ta turen rundt Mjøsa og at en eller annen fra Fåberg - Lillehammer tar utfordringen.Jeg venter med spenning. Jeg kommer nok til å forhøre meg på Statsarkivet på Hamar om de har noen flere opplysninger. Så synd at det er så lenge å vente på 1910T. Den tror jeg nok kunne gi meg mange svar. Blandt annet om min bestemor kan ha vært på Lillehammer på det aktuelle tidspunktet av en eller annen grunn. Likeledes hvilke mennesker som bodde i Kleistsgate 2 i Trondheim, som hun oppga som adresse da hun kom til Trondheim for å føde min mor.Ja, jeg lurer og jeg lurer, men syns virkelig dette begynner å likne noe. Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Rigmor. Jeg skrev til Statsarkivet på Hamar for en uke siden, nå får vi se om de svarer... hvis vi kann finne ut om Kverum ble på Sveen vil det kanskje lønne seg for deg å ta toget dit alikevel. Jeg tror ikke ft 1910 kann oppklare dette, dessuten vil jeg tro du kann få tilgang til den, dette er jo nær familie for deg. Det med Trondheim er vel ikke så viktig, hun dro vel neppe til barnefarens slektninger for å føde. En annen kilde er kirkebøker for Fåberg, det er bare 60 års sperre, men de oppbevares antagelig hos presten.? Så er det kirkevergen og kirkegårder. Hvor ble Jens Kverum begravet ? På Fåberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen Dag. Ja, det skal bli spennende å høre hva du får til svar der. Jeg har forgjeves lett i kirkebøker for Fåberg, men fant ingen på nettet som passet til årene jeg var på jakt etter. Jeg skal prøve videre imorgen.Det er vel flere kirker i Fåberg, så det nytter vel ikke bare å ringe dit heller. Enda ingen fra Lillehammer/Fåberg som har kunnet svare oss. Takk igjen så lenge Dag. Mange hilsner fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Som familie vil du kunne søke om, og trolig få innsyn i de aktuelle kirkebøkene uansett om sperrefristen er nådd eller ikke. Kirkebøkene er trolig hos Statsarkivet nå, og uansett tror jeg ikke det vil være vanskelig å gjøre oppslag så lenge du har både navn og fødselsdato. En telefon til kirka eller en telefon/mail til statsarkivet, burde kunne gjøre susen omkring dåpsinnførselen til din bestemor.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Takk for svar fra deg Per. Dette skal jeg sjekke opp slik du sier, men får drøye det litt for nå får jeg to barnebarn på besøk som skal sjekkes opp.(Moren er syk)Det er ikke så lett å få gjort noe med en 3 og 5 åring i huset.Jeg står på til the bitter end. Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei igjen Per. Jeg leste vist litt for raskt det du skrev. Min mors dåpsattest har jeg fra 21.10.1910 Trondheim. Hennes far/min bestefar Peder Kværum f. 08.09.1884 har jeg også funnet i dåpspapirer i kirkebøker for Vardal. Det er hvor han ble av etter at han emigrerte som er det mest interessante for meg. Hva skjedde med ham, hvornår døde han, giftet han seg og fikk flere barn ??? Vi vet at han var hjemme i Norge etter at han emigrerte første gang i 1903. Han oppga ved emigrasjon 2 gang at adresse var Lillehammer og at betsemmelsestedet nå var Minneapolis. Vi vet at han kjøpte land i Flathead county, Montana, samt andre steder. Årene 1907 og 1923 er det bekreftet at han har kjøpt land "over there". Er det fremdeles ingen i FÅBERG, LILLEHAMMER TRAKTENE som har noe å bidra med i sakens anledning ????? Takker igjen for interessen fra dere. Mvh Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei Rigmor. Jeg ser du etterlyser hjelp fra Lillehammer. Det er ikke så mye jeg kan hjelpe deg med tror jeg. Det Opplandsarkivet som har mange opplysninger det ligger ved Høgskolen Nord for Lillehammer i Fakkelgården. Fåberg og Lillehammer var sammen til på 1960 tallet da ble det dele. Kirker i Lillehammer KommuneVingrom Kirke ca 2 km vest for byen ved E6 Søre Ål kirke ca. 1 km sør for byen Saksumdal Kirke 1 mil vest Fåberg kirke 1 mil Nord. Jeg er innflytter men skal spørre noen innfødte hvor Sveen ,. Håper dette hjelper deg litt. Hilsen MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Brodin

Hei Mona, det jeg foreslo for Rigmor, var at noen fra Lillehammer kontaktet nåværende eier av Sveen gård og spurte om de visste noe om denne familien, det er jo ikke utenkelig. Slektsforskning foregår ikke bare foran PC en, den er kunn et hjelpemiddel... Når det gjelder panteregisteret for Fåberg, har jeg hørt at det oppbevares på Hamar, men de kanskje har kopier i Lillehammer ? Rigmor, kanskje du skal åpne en ny side for denne "føljetongen" ? Det begynner å ta tid å laste ned den også... mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisa Morken

Hva med å ta en telefonrunde til de som heter Sveen i Fåberg/Lillehammer området ? Det er også en vanlig fremgangsmåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Hei Mona, Dag og Lisa. Nå har jeg skrevet til statsarkivet på Hamar med forespørsel angående hvor lenge SVEEN gården var i familiens eie, samt en del andre spørsmål som jeg håper å få svar på. Jeg vil selvfølgelig fortelle dere her i forumet hva som kommer ut av det når jeg får svar. Skulle det ikke komme noe positivt ut av det blir det vel til at jeg tar noen telefoner. Nå akter jeg ihvertfall å gjøre som Dag anbefalte meg. Nemlig å lage et nytt innlegg. Jeg er helt overveldet over hvor mange som har brydd seg om å hjelpe meg i min leting. * Smil * fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Iversen

Min bestefar PEDER JENSEN KVÆRUM 2. Jeg har møtt på en overveldende hjelpsomhet når det gjelder å finne min bestefar. Jeg har fått vite mye siden mitt første innlegg. For nye lesere vil jeg gi et lite resymè og med forhåpentligvis korrekte informasjoner. Min mor Petra (etter sin far Peder) Marie ble født i Trondheim 21.10.1910. Hun ble døpt 13.11.1910 i Ila krk. i Trondheim.Hennes foreldre er Oline Julie Reinvold (f.22.11.1888, Reinvold, Degernes) I anm.rubrikken står at barnemoren kom til Trondheim for å føde. At hun under oppholdet hadde adresse Kleistsgate 2, i Trondheim. PEDER KVÆRUM (f. 08.09.1884, Vardal (gården Snuggerud Gnr 32, Bnr 1) Peders yrke er trelasthandler og hans bopel/adresse er Lillehammer. Peder skulle reisetil Amerika og min bestemor og mor skulle komme etter senere. Imidlertid hadde min oldemor av en eller annen grunn tatt beslag i brevene som Peder sendte fra Amerika til min bestemor. De kom for dagen først etter min oldemors død. Min mor tilbragte de første 9 år av sitt liv på hhv barnehjemmet "Lykkebo" og pleie/fosterforeldre i Trondheim. Da ble hun hentet hjem til gården i Rakkestad hvor min bestemor etter 8-9 års venting på brev fra Peder, hadde inngått ekteskap med en annen. Peder reiste 1 gang i 1903 til Amerika. Han hadde Montana som best.sted og hadde bopel i Vardal. Peders bror Hans hadde reist til Montana året i forveien,1902. Vi vet at Peder kom tilbake til Norge (mest sannsynlig etter 1907)og at han da bosatte seg på Lillehammer. Hans far Jens Hansen f. 1854 hadde etter å ha eid gården Snuggerud i Vardal, eid gården Vaarnæs (Gnr 56, Bnr 1) i Vardal iflg 1990T en tid, men byttet så til seg gården SVEEN (eller Audenhus) Gnr 1, Bnr 1.i Fåberg, Lillehammer. Vi vet at Peder reiste tilbake til Amerika den 27.06.1911. Han oppga Lillehammer som adresse, best.sted Minneapolis ? og hans yrke var driftsbestyrer. Vi vet også at brødrene kjøpte land "over there". Peder kjøpte seg 160 acres (1 acre = 4 mål)land i Lake county(fylke) i Montana stat.Koden 251101 forteller at han kjøpte seg "homestead". Altså at han hadde tenkt å slå seg ned der.Dette skjedde 26.03.1923 og at både Peder og Hans kjøpte naboland i Flathead county i Montana lenge før dette, 19.08.1907.Totalt kjøpte Peder og Hans 269.71 acres. Svære greier. Lake county (fylke)ble grunnlagt i 1923, når gutta kjøpte land der, og at det ble dannet deler av Flathead county og Missoula Counties. De skal også være omtalt i en bok som heter "The fabulous flatheads" på side 238. Dette skal visstnok være en bok om innvandringen og "pionerene". Vi har enda ikke greid å spore opp dette. Vi vet også at broren Hans døde i 1964 i Washington, men Peder har vi ikke klart å finne ut noe om enda. For ordens skyld i Amerika brukte Peder og Hans navnet KVARUM..... Det som er interessant for meg å få vite er:1.)Giftet han seg? 2.)Har jeg noen familie "over there"? 3.)Når og hvor døde han ? 4.) Kom han noen gang tilbake til Norge ??? 5.)Hvor lenge var gården Sveen i familiens eie ? 6.)Ble hans foreldre Hans Jensen (Kverum/Kristenstuen (Gården Kverum,Nerlaus Gnr.41, Bnr.2.)f.1824 og moren Anne Matea (også brukt Lina/Lisa) f.1819 begravet på Fåberg ? Jeg sitter fortsatt med noen spørsmål som dere ser og jeg forsøker etter beste evne å sjekke opp de tips/råd og kilder som dere gir meg.Uten deres hjelp hadde ikke dette gått. Mange hilsner fra Rigmor som venter spent på fortsettelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.