Gå til innhold
Arkivverket

[#5396] Slekten Gasmann


Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Anniken Gasmann (nevnt i flere innlegg her) burde også være født i Bamble, dersom hun er Lars Gasmanns datter. Jeg kan imidlertid ikke finne hennes dåp i Bamble. Etter det jeg har forstått, skal alle dåpshandlinger og vielser fra Bamble MINI 1 være registrert i FS (IGI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har fremdeles ikke funnet Anniken Gasmans dåp, men hvis vi skal tro opplysningene i FS (IGI), må hun og ektemannen - Niels Jensen Brandt - ha flyttet til Fredrikstad en gang mellom sønnen Lars Nielsens dåp i Moss i 1740 og 1754. Sistnevnte år blir nemlig dattera Barbra Maria Nielsdtr. døpt 31/12 i Østre Fredrikstad (foreldre: Niels Brant og Anneken Larsdtr.). Tre år senere (13/9 1757) døper de sønnen Hans Niemand Nilsen, også i Østre Fredrikstad (foreldre: Niels Brandt og Anneken Larsdtr.).Anneken/Anniken kalles altså ikke Gasmann her, men det er utvilsomt henne - jf. ektemannens navn. Det interessante er imidlertid at det oppgitte patronymet forteller oss at farens navn var Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Her er ei Mette Gasmann som jeg har broblemer med å plassere: Lenke. Hun bør være født ca. 1770, og er altså enke i 1825. Nå er det ikke sikkert at det er hennes eget slektsnavn hun er registrert med. Hun kan jo ha vært gift med en Gasmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om du vil ta en titt på denne damen, riktignok med Winter( Vinther) til etternavn?LenkeKan hennes ekteman ha noe med Gasmand-navnet å gjøre? Jeg mener vi har støtt på denne Mette i skifter i Larvik og muligens som fadder ved en dåp i Eiker-området.Det er litt merkelig at ingen Mette Gasmand finnes i 1801 tellingen. Finner heller ikke noe giftemål for henne. ( Kan hun ha tatt navnet senere?)Nesten like vanskelig som å finne Anichen dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne Mette Winters ektemann har, så vidt jeg kan skjønne, ingen tilknytning til Gasmann-familien. Men - og det er jo et pussig navnesammentreff - den Mette Gasmann jeg har etterlyst, kan ikke være noen annen enn prokurator Niels Egidius Gasmanns tredje hustru. Hun hette Mette Susanne Winther, og vielsen foregikk etter bevilling i Gjerpen 16/9 1804. En av kausjonistene var Brangstrup (far eller bror til N.E. Gasmanns 2. hustru, Karen Helene Brangstrup, som var død i 1802). De hadde giftet seg i Skien i 1786. Niels Egidius Gasmann var 1. gang gift i Gjerpen med Kirsten Schweder (1775).Selv døde Niels Egidius Gasmann i 1811. Enken Mette må så noen år senere ha flyttet til Skien - og lever altså fremdeles i 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og Mette Winthers datter, Nicolea, ser ut til å være hun som (i svært ung alder) ble gift med Niels Egidius Gasmanns sønn , Hans Jacob! (Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser forresten i Jon Hvitsands avskrifter av Gjerpen kirkebok at Nicolæa Catharina Winther døde allerede en måned etter vielsen, 16 1/6 år gammel! Vielsen foregikk 12/10 1810, begravelsen 12/11 1810. Denne Hans Jacob Gasmann må nok ha hatt en noe frynsete moral, for få år tidligere (20/9 1807) ble han 'til barnefader udlagt' ved dåpen til Hans - uekte sønn av Birthe Andersdtr. u/Tofte. Hans Jacob var da 20 år. Senere i livet skikket han seg imidlertid bedre: http://www.slekt.org/utvandring/1843-090.html.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var litt pussig at det skulle være to Mette Winters i omtrent samme tidsrom, ikke langt unna.Jeg fant også den enken i 1801-tellingen, mor til Nicolæe.Den Mette Winters som var nevnt i Larvikskifter var en eldre navnsøster, skal se om jeg finner henne igjen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå var jeg nok litt vel rask på labben. Så ikke at du Oddbjørn, hadde lagt inn samme lenke, beklager!Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Som det vil framgå av lenken til innlegg 83, fikk Hans Jacob Gasmann og Nicolæa Catharina Winther ei datter som ble døpt 13. oktober 1810, dagen etter vielsen (og altså en måned før Nicolæa døde). Hennes videre skjebne er det gjort greie for i den samme lenken. Der er altså alle Hans J. Gasmanns barn fra det andre ekteskapet presentert. Når det gjelder den 'uægte' sønnen Hans, som ble døpt i Gjerpen i 1807, har jeg så langt ikke kunnet bringe på det rene hva som skjedde videre med ham. Er det noen her i forumet som vet noe om det? Han brukte sannsynligvis ikke Gasmann-navnet - og en Hans Hansen kan jo raskt forsvinne som en hvilken som helst nål i en hvilken som helst høystakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan dette være en mulig kandidat til Hans Hansen f. 1807. Her i 1825-tellingen for Gjerpen?LenkeHan var den eneste jeg fant som passet i alder med Hans f. 1807.Han kan selvfølgelig være flyttet eller d. på daværende tidspunkt?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Forrige innlegg var et svar på ditt innl. nr. 89. Når det gjelder den Hans Hansen du har funnet, så passer alderen bra. Ellers er vel holdepunktene for øvrig for svake til å si noe mer foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er ikke enkelt å lete etter en Hans Hansen.Den jeg fant har her døpt datter Sara i Gjerpen.LenkeKan kirkebøker for området gi svar på om Hans Hansen kan være den uekte sønnen ?Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Bravo, Gunn! Du har funnet rett mann. På www.gamlegjerpen.no har jeg nettopp funnet under 'Vielser i Gjerpen 1828-1833' følgende:'21/11 1832: Hans Hansen (Gasman), Tufte/Kleven, uk, 25. F: H. J. Gasman (Hans Jacob). Ingeborg Kirstine Zakariasd., Kleven, p., 27. F: Zakarias Jacobsen. Forlovere: Even N. Kleven, Anders J. Kleven'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I tillegg til Sara Andrea, som altså ser ut til å være døpt på foreldrenes vielsesdag, har jeg i FS (VRI) funnet følgende av Hans Hansen Gasmanns og Ingeborg Kirstine Zachariasdatters barn (datoene er her fødselsdatoer):* Hans Hansen, f. 6/12 1835* Zacharias Hansen, f. 27/8 1837* Ole Hansen, f. 11/6 1840* Berthe Kirstine Hansdatter, f. 22/11 1841* Ole Hansen, f. 28/9 1844* Dødfødt jente, f. og død 5/4 1849Alle i Gjerpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I 1845-folketellingen for Gjerpen (www.gamlegjerpen.no/Gard Strøm) finner vi familien presentert slik på en 'Plads' u/L.nr. 475 Kleven:* Hans Hansen, Skomager, g., 38* Ingeborg Zachariasd., g., 40* Sara Andrea Hansd., d., 13* Hans Hansen, s., 8* Berthe Hansd., 4* Ole Hansen., 1Den plassen de bodde på, er antakelig den som er 'ubeboet' i ft. 1865. Jeg har ikke funnet noen av familiemedlemmene i 1865. Muligens har de reist til Amerika som mange av slektningene (bl.a. Hans Jacob Gasmann med kone nr. 2 og Hans Hansens 12 halvsøsken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har funnet ut så mye om den Hans Hansen f. 1807 og hans familie, Oddbjørn.Ser at de har bodd på samme plassen fra 1835-tellingen.LenkeDet burde vel også være mulig å finne dem utflyttet , enten til et annet distrikt, eller som emigranter?Spennende med en slik jakt etter nåla i høystakken!Håper det blir artikler om disse slektene fra din hånd. Det blir litt vanskelig for oss amatører å følge trådene gjennom debatten.Lykke til med ditt arbeid.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Lurer på om dette kan være datter Sara Hansen , her gift i Vinje? LenkePasser bra i alder, men det står at hun er f. i Skien ( ikke godt å vite om det er rett dame?)Skal se om jeg finner de andre barna som ikke bor hjemme i 1865.Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.