Gå til innhold
Arkivverket

[#5396] Slekten Gasmann

Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

(143) Etter å ha 'finlest' den aktuelle kirkeboksiden fra Skien på mikrofiche, ser jeg at det antakelig står Inger Larsdtr. Garmand - ikke Gasmand. Dermed bortfaller hun som mulig datter til Lars Hansen Gasmann.Lars Hansen Gasmann ble altså etter hvert hammersmedmester ved Moss verk. Når? Er han f.eks. nevnt ved Ekstraskatten i 1743?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Lars Hansen Gasmann døde 8.april 1768 på Moss Jernverk. Når han ble hammermester er umulig å si da det er sparsomt med opplysninger før 1750. Da var han hammermester på nedre hammmeren men han var nok hammermester lenge før det. I 1750 er også sønnen Syver Larsen Gasmann hammermester på øvre hammeren.Om det står Inger Larsdtr. Garmann i kirkeboken bør vel ikke det bety at hun ikke er datter av Lars Hansen Gasmannmed med alle de feilskrivinger som er i kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Knut!Nei, Inger Larsdtr. er nok ikke datter til Lars Hansen Gasmann. Det er den avskriften fra kirkeboka for Skien, som er lagt ut på nettet, som åpenbart er feil. På mikrokortet står det (99% sikkert) Garmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, Knut - jeg misforsto poenget ditt. Selvsagt kan det være feilskrift i kirkeboka. Noe som kan støtte opp under en slik oppfatning, er at jeg ikke kan finne noen Garmann i Skien midt på 1700-tallet. Garmann er i det hele tatt et uhyre sjeldent navn i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forsøk på en oppdatert oversikt over Lars Hansen Gasmanns ekteskap og barn:LARS HANSEN GASMANN, døpt 12/4 1689 i Silvberg, Dalarna; død 8/4 1768 i Moss. Hammersmed ved Herre hammer, hammermester ved Moss verk. Gift to ganger. 1. ekteskap hefter det en del usikkerhet ved. En Lars Hansen gifter seg 7/9 1710 i Bamble med Gunnild Klausdtr. Tidspunktet kan passe, men navnene Klaus og Gunnild burde ha dukket opp i barneflokken. Lars Hansen Gasmanns 1. kone er nok i alle fall den 'Lars Hansens Kone, 22 aar' som blir begravet i Bamble 12/5 1713. Lars Hansen G. gifter seg igjen i Bamble 10/6 1714 med Karen Sivertsdtr.Barn (det hefter en viss usikkerhet ved barna fra 1. ekteskap):1a. Maria Larsdtr. (Gasmann), døpt 24/5 1711 i Bamble. Videre skjebne ukjent.2a. Christen Larsen (Gasmann), døpt 5/3 1713 i Bamble. Videre skjebne ukjent.3b. Sivert Larsen Gasmann, døpt 26/5 1715 i Bamble. Hammermester Moss verk 1750. Gift 5/12 1740 i Moss med Helvig Christophersdtr. Coch, enke etter Erland Christophersen Gade.4b. Margrethe Larsdtr. Gasmann, muligens døpt 31/1 1717 i Bamble (far: Lars Grasmyr), begr. 8/6 1751 i Risør, 43 år gml. Gift 8/8 1850 i Moss med Mathias Hermansen Holm. Han var gullsmed, og paret slo seg ned i Risør i 1750-årene. (Margrethe kan også være døpt i Moss i perioden 1722-1724).5b. Anniken Larsdtr. Gasmann, muligens døpt 12/3 1719 i Bamble (barnets navn er utelatt i kirkeboka, men det er ei datter til 'Lars Garsmand'). Gift 19/6 1738 i Moss med Niels Jensen Brandt. Flytter til Fredrikstad.6b. Frans Larsen Gasmann, døpt 19/4 1722 i Bamble. Ant. død før 1725.7b. Frans Hansen Gasmann, døpt 21/5 1725 i Moss, død 10/11 1726.8b. Hans Larsen Gasmann, døpt 6/5 1726 i Moss. Videre skjebne?9b. Anne Marie Larsdtr. Gasmann, døpt 19/10 1727 i Moss. Videre skjebne?10b. Barbro Marie Larsdtr. Gasmann, døpt 15/7 1730 i Moss. Videre skjebne?11b. Elen Larsdtr. Gasmann, døpt 15/7 1730 i Moss. Barbro Maries tvillingsøster. Videre skjebne?12b. Inger Kirstine Larsdtr. Gasmann, døpt 6/1 1734 i Moss. Videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har vi altså den Inger Larsdtr Garmand (Gasmand?), 'Olsens Enche', som gifter seg i Skien 1/4 1743 med Christian Aachesen Follestad som ei mulig datter (se innlegg 143 + 151-153).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme usikre kilde har følgende barn døpt i Moss med Christen Gasmand og Johanne Kiøniksdtr. som foreldre:1. Margrethe Christensdtr., døpt 5/5 1743.2. Hans Christensen, døpt 20/9 1744.3. Ole Christensen, døpt 1/10 1752.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et ekteskap i Bamble jeg tidligere har oversett: Lenke.Den Lars Hansen som her - i 1711 - gifter seg med Margrethe Thommesdtr., kan meget vel være Lars Hansen Gasmann. I så fall passer det godt at sønnen Christen Larsen Gasmann kaller sin eldste datter Margrethe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Det er Christen Larsen Gasmann som gifter seg 6-2-1741 i Moss med Johanne Kjønigsdtr. Kure, datter av Kjønig Hansen Kure og Mergrethe Larsdtr. i Rygge. Den Ole som er født i 1752 dør 25-3-1753. De får en ny gutt Ole trolig født 1753 (hele 1753 mangler i Kirkebøkene i Moss) som gifter seg 7-8-1781 med Marthe Hansdtr.. 2 barn: Johanne døbt 13-1-1782 og Anne døpt 20-11-1785.(185) Det er vel trolig Anne Marie Gasmann som gifter seg 1-7-1749 med Samuel Pickworth. Han skal ha kommet til Moss jernverk sammen med valseverket de kjøpte fra England. Han er ikke på jernverket i 1750 så kanskje de flyttet tilbake til England.(155) 8b. Hans Larsen Gasmann gifter seg 28-12-1743 med Maren Olsdtr. Han er kullharker- oppgiver på jernverket. De bor i 1762 på Krosser på Jeløy hvor også flere av barna bor senere.Barn. A: Hans Hansen Krosser f. 1752?. død 5-5-1804. G. 1.g. 1771 med Ragnil Olsdtr. 2.g. m. Aase Amundsdtr.B: Christne Hansdtr. f. 1747 død 1748C: Lars Hansen døpt 31-5-1751 gift 25-8-1783 med Anne Hansdtr. f. ca 1746D: De fikk trolig også en datter ca 1753, Anne Marie Hansdtr. som får ban med kullmilebrenner Jacob Mandrupsen i 1793.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Dersom Lars Hansen Gasmann gifter seg med Margrete Thommasdtr. 26-12-1711 er det henne som gravlegges 12-5-1713, ikke Gunnild Klausdtr. som han gifter seg med 7-9-1710.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knut og Gunn (163, 164, 165): Det er mange usikkerhetsfaktorer her. For det første er det ikke sikkert at det er den samme Lars Hansen som gifter seg i 1710 og i 1711. For det andre er det ikke sikkert at Lars Hansen (den ene eller den andre) = Lars Hansen Gasmann, selv om jeg tror at i hvert fall han som gifter seg 1711 med Margrethe Thomasdtr. er det.M.h.t. en eventuell fødsel i Ø. Eiker, kan det selvsagt ikke utelukkes - men igjen: Det er vanskelig å ta stilling til det.Lars Hansen Gasmann befinner seg i 1701-manntallet på Hakadal verk. Rundt 1710 er han på Herre i Bamble. Vi vet ikke hvor han har vært i mellomtiden, men det ser ut til at andre familiemedlemmer kan ha vært innom Dikemark verk på begynnelsen av 1700-tallet. Lars Hansen Gasmanns eldre halvbror, Gilius Hansen Gasmann, får muligens en sønn døpt i Lier 1707 (se innlegg 32).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite 'Mysterium' for seg selv er den Ellen Magdalene Gasmand som gifter seg 28/10 1772 i Christiania med buntmaker Johan Berendt Linde (skannet kirkebok for Oslo domkirke - eg. 'Vor Frelsers Kirke').Lars Hansen Gasmanns datter Elen (f. 1730) kan være en kandidat, men det er vel ingen indikasjoner i de tilgjengelige kildene på at hun også hadde navnet Magdalene?Ellen Magdalene kan også være et barnebarn av Lars Gasmand, eller muligens av Jan Hansen Gasmand, men siden patronymet ikke er nevnt ved vielsen, er det litt få spor å gå etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilføyelsen tror jeg skal leses slik: 'Cop. med Konge Brev i Huset'. Deretter følger prestens navn (Cornisch?, eller noe sånt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at det var Christiania-ekspert Geir Kamsvaag Berntsen som opprinnelig tipset om Ellen Magdalene Gasmand i innlegg 9 i denne debatten: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det står ”Johan Berndt Linde Bundtmag: og Ellen Magdalena Gasmand cop: med Kongebrev i Huus: af Hr. Cornisch” (Cornisch var residerende kapellan ved Vor Frelsers Kirke). ”Forlovere” var feldberederne Michael Christian Schibsted og Gabriel Carlsen.Linde ble enkemann og giftet seg senere med Inger Sophia Ratke som i sin tur giftet seg som enke med Broder eller Fedder Feddersen som endelig som enkemann ektet Maren Christensdatter. Dette paret finner du i folketellingen 1801 i Storgaden No.9 i Christiania.Jeg vet ikke hvor Ellen Magdalena Gasmand kom fra, men har da heller ikke begynt å lete etter henne. Jeg vet ikke engang hvorvidt hun er norsk- eller danskfødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg burde selvsagt tatt med at Ellen Magdalena Gasmand døde i 1783, begravet på Vor Frelsers Kirkegaard 8. mars 1783, 46 år gammel. Hun er således født engang rundt 1737, selv med de feilmarginer man må operere med, neppe i 1730.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den opplysningen. Det utelukker at hun kan være datter til Jan Hansen Gasmann, som døde i Asker i 1735. Dersom hun i det hele tatt hører hjemme i den slekta som diskuteres her, er det en teoretisk mulighet for at hun kan være hans barnebarn. Det ser ut til at han var gift tre ganger. Hans eldste kjente barn ble født i 1710, hans yngste i 1734. Det er fremdeles ikke fullstendig utelukket at hun kan være datter til Lars Hansen Gasmann (men altså ikke identisk med Ellen, f. 1730). Hans foreløpig yngste kjente barn er Inger Kirstine Gasmann, f. 1734.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se om jeg ikke rekker å se etter et eventuelt skifte etter henne ikveld eller kanskje mest sannsynlig i helgen. Er det skiftet etter henne i Christiania, har jeg det. Jeg skal også se om hun skulle være nærmere omtalt i PHT eller 'Norsk Tidsskrift for Genealogi...', men blir overrasket om jeg skulle finne noe nytt i disse tidsskrift som jeg har oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.