Gå til innhold
Arkivverket

[#5396] Slekten Gasmann

Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen. Jeg fant forresten en datter av Johan Berent Linde og Elen Magdalene Gasman(d) i den skannede kirkeboka. 20. juni 1775 ble Mathea Magdalena døpt i Vor Frelsers Kirke. Faddernavnene var litt vanskelige å lese (i hvert fall med mine briller) p.g.a. en del blekk-kluss, men en James Collett (og dem var det jo flere av) så ut til å være blant dem.Mathea Magdalena ble begravet 22. april 1781, 6 år gml.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Fadderne var Matthia Ancher (f.Collett), jomfru Hagerup (vet ikke ennå hvem av to det er), justisråd Peter Jacobsen Kaae, ikke sikker på neste og endelig kjøpmannen James Collett (han som var gift med Karen Leuch)Ellers snek det seg inn en liten trykkfeil, datteren døde 1782.Som jeg fryktet - ingen ting i nevnte tidsskrifter. En lynlesning av skifter ga ikke resultat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for god hjelp - og for årstallskorreksjonen. Jeg har ikke funnet flere barn enn denne ene datteren. I så fall ser det ikke ut til at paret fikk noen etterslekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også ta med en justert oversikt over Jan/Johan Gasmanns ekteskap og barn: Jan/Johan Hansen Gasmann, f. ca. 1670 i Bråfall, Silvberg (Södra Dalarna), død i Asker (Dikemark verk) 1735. Gift 3 ganger: 1) m. NN; 2) 28/12 1718 i Bamble m. Anne Trondsdtr.; 3) i Moss eller Asker ca. 1725 m. Randi Engebretsdtr. Jan Gasmann var hammersmed ved Herre verk, Moss verk og Dikemark verk.Barn:1a. Hans Jansen/Johansen Gasmann, døpt i Bamble 16/3 1710, død på Kongsberg 1742. Hammersvenn.2a. Peter Jansen Gasmann, døpt i Bamble 6/12 1712. Gift 1) i Moss1743 m. Barbra Svendsdtr.; 2) i Moss 1744 m. Karen Pedersdtr. Hammersmed (mester?).3a. Ole Jansen Gasmann, døpt 13/1 1715 i Bamble; g.m. Olou Simonsdtr. (når? hvor?).4a. Marthe Jansdtr. Gasmann, døpt i Bamble 6/5 1717.5b. Maren Jansdtr. Gasmann, døpt 4/6 1719 i Bamble.6c. Linnert Jansen Gasmann, f. ca 1725 i Moss el. Asker; g. 18/6 1750 i Moss m. Lisbeth Arnesdtr. Hammersmed.7c. Julius Jansen Gasmann, døpt 10/10 1729 i Asker. Død 1730.8c. Jon Jansen Gasmann, døpt 8/10 1731 i Asker; g. 18/1 1758 i Moss m. Rønnaug Guttormsdtr. Hammersmed.9c. Kirsti Jansdtr. Gasmann, døpt 29/9 1734 i Asker.Korreksjoner/utfyllinger mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles ifølge FS: Ole Jansen Gasmand og Olau Simonsdtr. får disse barna, alle døpt i Moss:1. Anne Margrethe Olsdtr. (Gasmann), døpt 24/6 1750.2. Maren Olsdtr. (Gasmann), døpt 5/3 1752.3. Johanne Olsdtr. (Gasmann), døpt 24/6 1754.4. Kirsten Olsdtr. (Gasmann), døpt 8/4 1759.5. Jan Olsen (Gasmann), døpt 12/6 1762.----------------Og Peter Jansen Gasmanns barn i ekteskap nr. 2 med Karen Pedersdtr. (g. 1745, ikke 1744 som jeg skrev i forrige innlegg) - begge døpt i Moss:1. Peder Petersen (Gasmann), døpt 13/12 1745.2. Jan Petersen (Gasmann), døpt 6/6 1751.(Jeg har tidligere antatt at Jan Hansen Gasmann kan ha hatt to sønner ved navn Peter - en f. 1712 i Bamble og en f. ca. 1720 i Moss eller Asker. Det er jeg langt fra sikker på, siden det kun er den førstes dåp som kan dokumenteres.)-----------------Linnert Jansen Gasmanns og Lisbeth Arnesdatters barn - alle døpt i Moss:1. Maren Lisbeth Linnertsdtr. (Gasmann), døpt 22/11 1750.2. Johan Linnertsen (Gasmann), døpt 15/10 1752.3. Arne Linnertsen (Gasmann), døpt 27/12 1754.4. Karen Linnertsdtr. (Gasmann), døpt 30/10 1757.5. Jan Linnertsen (Gasmann), døpt 21/6 1761.6. Marthe Linnertsdtr. (Gasmann), døpt 7/8 1763.7. Marthe Linnertsdtr. (Gasmann), døpt 3/8 1766.---------------------Jon Jansen Gasmanns og Rønnaug Guttormsdatters barn - alle døpt i Moss:1. Karen Jonsdtr. (Gasmann), døpt 30/4 1758.2. Hans Jonsen (Gasmann), døpt 7/9 1759.3. Karen Jonsdtr. (Gasmann), døpt 20/6 1762.4. Jan Jonsen (Gasmann), døpt 28/6 1772.I innlegg 1 i en annen Gasmann-debatt (Lenke) blir det hevdet at en Christoffer Jonsen Rejer, døpt 11/11 1765 i Moss, også er sønn til Jon Jansen Gasmann og Rønnaug Guttormsdtr. Det har jeg problemer med å få til å stemme.-----------------------La meg også ta med barna til Sivert Larsen Gasmann og Helvig Christophersdtr. - også de døpt i Moss:1. Erland Sivertsen (Gasmann), døpt 11/4 1743 (oppkalt etter moras første ektemann, Erland Poulsen Gade).2. Rasmus Sivertsen (Gasmann), døpt 12/4 1744.3. Barbara Maria Sivertsdtr. (Gasmann), døpt 28/9 1747.4. Cathrine Maria Sivertsdtr. (Gasmann), døpt 4/12 1748.5. Cathrine Maria Sivertsdtr. (Gasmann), døpt 15/7 1750.------------------------Når jeg har satt Gasmann i parentes på alle i den yngste generasjonen her, er det fordi jeg ikke vet hvor mange av dem som faktisk brukte Gasmann-navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Ole Jansen Gasmann hadde også sønnen John(Jon) Olsen Gasmann, masovnarbeider på jernverket, døpt 18-6-1747, gift 1772 med Marthe Hansdtr.Jon Jansen Gasmann var først gift 3-7-1755 med Karen Christophersdtr. 2.g. 18-1-1758 med Rønnou Guttormsdtr.Den føste sønnen Jan døpt 3-10-1756 er fra det første ekteskapet. Fra det andre med Rønnou er også Christopher Jonsen Reier som var husmann på Reier på Jeløy. Hans barnebarns barn Conrad Andresen Reier kjøpte gården Reier tidlig på 1900 tallet hvor hans oldefar var husmann. Familien har gården i dag.Guttorm døpt 30-10-1768.Syver Larsen Gasmann hadde også datteren Karen døpt 28-8-1741, død 1743.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen uløste problemer i tilknytning til den barneflokken som er presentert i innlegg 123, og som ut fra fødselsdatoene ikke kan være barn av Gilius Hansen og Berthe Axelsdtr.Jeg har en mistanke om at det er flere søskenflokker som her er blandet sammen, og at noen av dem også har fått feil patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere som har meldt inn sine private, feilaktige slektsoversikter her. Noen av de nevnte dekkes vel av denne søskenflokken (også fra FS, men i hvert fall angivelig etter avskrift av kirkeboka):Foreldre: Jan Hansen Gilius(sen) og Else Kirstine Jørgensdtr. Musticheit (gift 30/4 1759).Barn (alle døpt i Moss):1. Erik Jansen Gilius, døpt 6/10 1759, død 1762.2. Hans Jansen Gilius, døpt 22/2 1761, død 10/3 1814. Gift 31/10 1784 med Maren Hansdtr.3. Ole Jansen Gilius, døpt 6/1 1763, død 16/9 1811.4. Jørgen Jansen Gilius, døpt 10/3 1765.5. Jan Henrich Jansen Gilius, døpt 8/2 1767 (?), død 12/5 1838. Gift 19/9 1789 med Johanne Christensdtr. (1768-1809).6. Kirsti Jansdtr. Gilius, døpt 16/10 1768.7. Berthe Marie Jansdtr. Gilius, døpt 25/11 1770.8. Marthe Helene Jansdtr. Gilius, døpt 29/5 1774.----------------Denne søskenflokken brukte vel kortformen Gilius som etternavn, Knut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fremdeles litt problemer med å få plassert den Gilius Hansen som var gift med Berthe Axelsdtr. Han skal altså ha vært bror til Jan Hansen Giliussen. Sistnevnte ble født på Egelands verk i Søndeled i 1733 (sønn til Hans Giliussen og Kirsten Jansdtr.). Gilius Hansen skal ha vært ca. 1 år eldre, men jeg har ikke funnet dåpen hans i kirkeboka. Jeg kan selvsagt ha oversett den.Fikk Gilius og Berthe noen barn i Moss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De barna jeg har registrert med Hans Giliussen Gasmann og Kirsten Jansdtr. som foreldre (døpt i Søndeled) er, foruten Jan (f. 1733), en Hans (f. 1736, død som liten) og nok en Hans (f. 1738) som jeg ikke vet noe mer om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

(189) jeg har disse barna:1. Gilius Hansen d. 25-5-1742 i Søndeled, smed på M.J. g. 9-7-1765 med Brthe Axelsdtr.2. Jan døpt 3-11-1733 i S, gift m. Else Kirstine Jørgensdtr. Musticheit (alltid kalt Stine). De hadde i tillegg til de du nevner Stine (Kirstine) født ca 1755 men finnes ikke i kirkeboken. Hun var gift med kanonformer Samuel Samuelsen3. Kirsti (Stine) døpt 29-9-1734 i S.4.Hans født mai 1736, død august 17365. Hans døpt dafn Oculi 1738 i S. hammersmed på M.J. og er vel den som gifter seg 7-9-1760 med Idde Clausdtr.6. Kirsten døpt Dom Labil 1743 i S. Moren oppgis å være Karen Lærildsdtr. Da er nok Kirsten Jansdtr. død det er ukjent om han var gift med denne Karen Lærildsdtr.Hans H. Giliussen Gasmann flytter til Moss jernverk ca 1747, forlover seg der i 1747, gifter seg med Kirstine Eriksdtr. 5-5-1747. De får:7. Marte født ca 1749 i Moss, gifter seg 30-4-1797 med Christopher Rasmussen, skomaker på M.J.Da kirkebøkene i Moss er meget mangefulle på 1750 tallet kan flere av disse ikke dokumenteres. Da disse som het Kirsti, Kirstine, Else Kirstine ble kalt Stine har det vært det meget vanskelig å vite hvem som er hvem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk nok en gang, Knut. Nå ble bildet definitivt litt klarere! Jeg ser at jeg nok må ha en ny omgang med kirkeboka for Gjerstad, der Søndeled er ført i den aktuelle perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(190) Jeg stusser litt over den Kirsten Hansdtr som er født 1743 med 'Karen Lærildsdtr.' som mor.Jeg antar det er den samme Kirsten som jf. IGI er datter til Hans Gulleksen og Karen Bæruldsdtr.: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en ny gjennomgang av kirkeboka for Gjerstad (Søndeled er ført der fram til 1747) ser jeg at den Kirsten Hansdtr. som er døpt i 1743, nok er datter til Nils Gulleksen og Karen Bæruldsdtr. Skriften er ikke blant de tydeligste, men faddernavnene tyder også på at vi her ikke har med Giliussen-GAsmann-familien å gjøre.Og så har vi et aldri så lite 'mysterium'. Etter gjentatte finlesninger av kirkeboka, må jeg slå fast at Hans Giliussens Gasmanns og Kirsten Jansdatters barn Gilius Hansen (f. 1733) og Kirsti (Stine) Hansdtr. (f. 1734) ikke er innført som døpt i kirkeboka for Gjerstad. Heller ikke i klokkerboka for Risør (der enkelte kirkelige handlinger for Søndeled er ført. Hva er kilden for de dåpsdatoene du nevner, Knut (190)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette er virkelig pussig. Her finner jeg Gilius Hansen, døpt i Søndeled 25. mai 1732 i FS-IGI: Lenke. Moras navn er her oppgitt som INGEBORG Jansdtr. (ikke Kirsten). Jeg mener fremdeles at denne dåpen ikke var å finne i Gjerstad MINI A-2, der den burde ha vært...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere pussigheter: Dåpsinnførslene for Hans Giliussens og Kirsten Jansdatters sønner Jan, Hans og Hans (1733, 1736 og 1738) har Batchnr. C420691 med periodereferanse 1717- 1745. Det samsvarer med Gjerstad MINI A-2.Dåpsinnførselen for Hans Giliussens og Ingeborg Jansdatters sønn Gilius (1732) har et annet Batchnr. - C420371 - med periodereferanse 1695-1816. Perioden samsvarer ikke med én enkelt kirkebok - men med en hel rekke! Gjerstad MINI A-1 dekker perioden 1695-1717, og den følges naturlig nok av den nevnte MINI A-2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nå at det oppgitte dåpsstedet for Gilius er Gjerstad, mens det for brødrene er Søndeled. Det kan bety at Gilius er døpt i Gjerstad kirke. Da kan jeg ha oversett ham, siden det er dåpshandlingene i Søndeled og Risør jeg har finlest. Egelands verk ligger stort sett på gården Eikelands grunn (dvs. formelt sett i Gjerstad), men i praksis var verksbefolkningen nokså konsekvent knyttet til Søndeled kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

(190) Datoen er fra kirkebøker for Søndeled og Gjerstad. Minnes at de var på samme film. Jeg lånte den gjennom Slektshistorisk senter i Jesu Kristi kirke. Var ikke så nøye dengang med disse detaljer så jeg har desverre ingen nummer på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene for Gjerstad omfatter Gjerstad, Søndeled og Vegårshei fram til 1745/47. Jeg antar at Slektshistorisk senter har lagt flere bøker inn på samme filmrull. Uansett: Jeg er ikke lenger særlig i tvil om Gilius Hansens opphav. Han hører jo også hjemme der som sønn nr. 1 (oppkalt etter farfaren). Jan - sønn nr. 2 - er, som vi ser, oppkalt etter morfaren. Oppkallingsmønsteret i Gasmann-slekta er jo også ellers ganske 'regel'-bundet.Takk skal du ha for mye ny informasjon i de seneste innleggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stemmer det vel at Gilius Hansen og Berthe Axelsdtr. giftet seg i Moss 9/7 1765, og vi kan slå fast at ingen av de barna som er nevnt i innlegg 123, er deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.