Gå til innhold
Arkivverket

[#5396] Slekten Gasmann

Gjest Ragnhild Brænd
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Tilbake til innl. 123: Det har altså vist seg at de fleste i den 'søskenflokken' som er omtalt der, er barn av Gilius Hansens bror, Jan Hansen Giliussen - men med fullstendig feil fødselsdatoer! To av dem (hvis de da har eksistert) kan likevel være barn av Gilius Hansen (men de må da ha vært født en del senere enn det som er angitt i innlegget): Elisabeth og Helvig Giliusdøtre. I så fall har vi nok med oppkalling fra Gilius' familie å gjøre. Ei av hans tanter (farens søster) het nemlig Elisabeth (Lisbeth) og farens stemor het Helvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Thorvaldsen

Jeg har undersøkt disse for lenge siden da jeg ikke kunne finne at disse var riktige. Jeg fant gjennom slektshistorisk senter her hvem som hadde lagt inn dette. Han er forlengst død og er etterkommer Hans Hendrich Giliussen Gasmann og Kirsten Jansdtr. Men hvorfor det er lagt inn med disse datoer og personer skjønner jeg ikke. Gilius Hansen og Berthe Axelsdtr. hadde ingen for meg kjente barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var i sannhet 'et salig rot'. Jeg slutter meg til din konklusjon: Gilius Hansen og Berthe Axelsdtr. hadde sannsynligvis ingen barn. Det fantes jo barnløse ektepar på 1700-tallet også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blant barna til 'gamle' Hans Gasmann (fra 1. ekteskap med Cecilia NN) var også datteren Margaretha Hansdtr. (f. 1671 i Silvberg). Hun er nevnt i de siste kildeopplysningene før familien ca. 1689 emigrerte til Norge (dvs. i husforhør 1688-1689). Det er grunn til å tro at hun flyttet med til Norge. I Hans Gasmanns husholdning 1688-89 var også stesønnen Oluf Erichsson, sønn til Hans' 2. hustru, Anna Larsdtr. Han er sannsynligvis også f. i 1670-årene.Familien flyttet altså først (ca. 1689) til Eidskog i Hedmark (Repshus verk) - deretter (1698) til Hakadal verk. Oluf Erichsson er ikke nevnt på Hakadal verk i 1701-manntallet, men han var ant. da voksen og kan ha flyttet til et annet verk. Eldstesønnen Johan/Jan Hansen Gasmann var jo heller ikke i Hakadal 1701. Og Margaretha er naturlig nok ikke nevnt der, siden det i bokstavelig forstand var snakk om et MANNtall.Alle mulige tips om spor etter Margaretha Hansdtr. Gasmann og Oluf Erichsson mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jf. samme kilde får paret disse barna i Eidskog: Anne (1699), Erik (1701), Anders (1703), Knut (1708). NB! Opplysningene er meldt inn av et LDS-medlem og er åpenbart ikke avskrift av kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn Sollien har nettopp i en annen debatt (Lenke, innlegg 36) identifisert Ole Eriksen og Rønnaug Eriksdtr. i Eidskog. De har ingen tilknytning til Gasmann-slekta. Nødvendige eliminasjoner er like viktige som positive funn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stadig på jakt etter flere spor etter Hans Gilliussen Gasmanns to yngste sønner (mor: Anna Larsdtr.).A. Franz Hansen Gasmann, døpt 15/11 1691 i Eidskog mens faren var masmester ved Repshus verk. 9 år i 1701-manntallet (Hakadal verk). Ingen sikre spor etter det. Interessant kandidat: Den Frans Hansen som gifter seg i Slemdal/Siljan 26/7 1716 med Dorothe Arnesdtr. Frans død før 1720. Dorothe begravet i Hedrum 1768. Barn: Kirsti Fransdtr., f. ca. 1720. Se denne debatten: Lenke.B. Hans Hansen Gasmann, f. ca 1695 - ant. i Eidskog. 6 år i 1701 (Hakadal verk). Fadder (Hans Garsman) i Bamble 2/3 1714 (for Eric Hammersmeds datter ved Herre). Brødrene Jan og Lars Hanssønner Gasmann (Garsman) var samtidig hammersmeder ved Herre. Hans Hansen Gasmann trolovet i Søndeled 9/3 1718 med Hedvig Gundersdtr. (gift D. 3. trin. 1718). Hedvig Gundersdtr. fadder ved en dåp i Søndeled 1728. Ingen kjente barn. Flyttet til Moss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Remi Pedersen

Hei.Jeg kom tilfeldigvis over ei Jomfr. Christiana Elisabeth Gasmann, 26 år gammel, som gifter seg Christi Himmelfartsdag 1816 i Østre Porgrunn kirke. Hun gifter seg med Pastor Niels Mathias Sparre, Sognepræst til Bindalen i Nordlanden, 32 år gammel. Forlovere: Jens Gasmann og forvalter Rasch. Viet hjemme i Huset hos Gasmann. Se vielse nr. 5 side 388 her. LenkeHåper det er av interesse.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun var datter til prokurator Niels Egidius Gasmann og Karen Helene Brangstrup. Flott med den konkrete kildereferansen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Knut Thorvaldsen

Det er nok min ane Hans Hendrich Giliussen Gasmanns hustru Kirstine Jansdtr. Alle Kirstine i slekta blir kalt Stine.Det merkelige er at Hans Giliussen Gasmann flyttet med barna til Moss Jernverk ca 1747 da han forlover seg med Kirstine Erichsdtr.i 1747 og gifter seg i 1748.Han kaller seg etter han flytter til Moss bare Hans Giliussen (eller Hans Gilius) siden det er Hans Gasmann der fra før i andre grener av slkten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var intet mindre enn mystisk. Kan det tenkes at Gilius Hansen Gasmann og Karen Hansdtr. kan ha hatt to sønner før de flyttet til Egelands Verk ca. 1709? En Hans og en Hans Henrich? Det er vel nemlig ikke rimelig at den Stine som er død 53 år gammel i Søndeled i 1760, kan ha vært din ane, Knut (siden han giftet seg i Moss i 1747)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en drar den hypotesen et skritt videre, er det jo i så fall 'etter skjema' at den eldste blir oppkalt etter farfaren og den nest-eldste etter morfaren. Farfaren var Hans Gilliusson Gasman/Gatzman. Morfaren er foreløpig ukjent, men vi vet at han må ha hett Hans (eller kanskje Hans Henrich?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Saken er vel egentlig ganske grei? Hans Giliusen gifter seg første gang 1731 i Søndeled med Kirsten Jansdtr. som fortsatt lever i 1738 (da siste kjente barn ble døpt i Søndeled). Så gifter han seg på nytt 1748 i Moss med Kirstine Eriksdtr. og slår seg ned som hammersmed ved Moss jernverk, her dør han også i 1775. Men Hans og andre kona har sannsynligvis også hatt noe tilhold ved Egeland jernverk, eller i hvert fall vært på besøk der hos Hans' familie. Og så har Kirstine, eller Stine som hun blir kalt, dødd ved Egeland jernverk og blitt gravlagt i Søndeled.Det store spørsmålet er vel egentlig om denne Hans Giliusen er han som ble døpt i Lier i 1707, jeg tror det er sannsynlig. Kirkeboka for Lier prestegjeld viser at Hans Hendrich ble døpt i Frogner kirke 3/4-1707, faren var Gillius Hamersmed. Moren, hvis navn dessverre ikke er nevnt, blir introdusert i Sylling kirke 8/5 samme året. Ingen Gilius har giftet seg i Lier prestegjeld i perioden 1701-1707.Dikemark Jernverk i Asker anla for øvrig stangjernshammer på gården Sjåstad i Lier i 1703, her bodde også hammersmedene. Dette kan ha vært tilholdsstedet til den nevnte hammersmeden Gilius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er nok sannsynligvis den mest logiske forklaringen. Og jeg er helt enig i at det antakelig er 'vår' Hans Giliussen som blir døpt i Lier i 1707.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Jeg fikk nettopp et interessant tips via en privat e-post om et overraskende Gasmann-funn ved Froland Verk i Aust-Agder:3. juledag 1766 hadde Anders Jacobsen Træ Eie (som var hammersmed ved Frolands verk) og Catrine Haagensdtr. dattera Ingebør til dåpen i Froland kirke - og fadderne var Peder Christensen Oveland, ASLAG CHRISTIANSEN GASMAN, Kittil Skiølløfsen Træ, Anik Jensdtr. Træ og Susane Jacobsdr. Lie Oden. Lenke (øverst, høyre side)Dette betyr at Aslak Christiansen Gasmann, som er omtalt i flere innlegg i denne tråden, altså må ha vært ansatt ved Frolands verk en kort periode (sannsynligvis som hammersmed) i dette verkets første tid. Det må han ha rukket mellom 1763 (da han var på Kongsberg) og begynnelsen av 1770-årene, da vi finner ham i Sogn i forbindelse med etableringen av Sørdalen/Saurdal jernverk (han gifter seg i Ytre Holmedal i 1776).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 139 her i tråden har henvisningslenker til to andre tråder der det finnes mer om Aslak Gasmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg skulle gjerne hatt hjelp til å tyde noen ord i en nylig oppdaget dåp i Kongsberg mini 1 (tips fra Knut Thorvaldsen). Dåpsdatoen er 12. juni 1701. Da ble det døpt en Hans, og jeg mener faren er kalt Gasmand. Jeg finner imidlertid ikke noe fornavn på denne faren - men det står et ord etter 'Gasmand' som jeg har problemer med.Her er lenke til den aktuelle kirkeboksiden:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Teige

Sikker på at det er en Gasmand?Jeg får det til å bli: ”d 12 Juny døbt af J: Weiser Hermand Hanß: barn K: Hans, stod F: Niels Jens Christen Monß: Niels Peters …t Hans: kone og Jdde Tobiasdatter,”N, e og r har jo en tendens i denne tidens skriftbilde å ligne hverandre. Dessuten er genitivs-s'en plassert ikke etter Hermands/Gasmand, men etter ordet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke sikker på at det er en Gasmand - og etter å ha sett på innførselen en gang til - med din tolkning i bakhodet - er jeg blitt nokså overbevist om at du har rett. Bokstaven G (som H'en i Hermand kan likne på) skrives jo også ganske annerledes i et annet navn et par linjer ovenfor (Gotfried).Takk skal du ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Etter tips fra publikum', som det heter - i dette tilfellet en annen Gasmann-etterkommer - er Jan Hansen Gasmanns 1. ekteskap (av i alt 3) funnet. Jan Gasmand ble trolovet rundt 20. januar 1704 i Hof (Vestfold) med Mari Søfrensdtr.:Lenke (navnene er understreket omtrent midt på siden, vielsen er på neste side).I august samme år døper de dattera Sedsel.Jan Gasmann må altså på dette tidspunktet ha vært hammersmed ved Eidsfoss verk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det selvsagt et interessant spørsmål om Jan Gasmann og Mari Søfrensdatter fikk flere barn. Den neste jeg har registrert, er Hans Jansen som ble døpt i Bamble 16. mars 1710 - mens Jan Gasmand var hammersmed ved Herre verk. Det er jo plass til noen fødsler mellom 1704 og 1710...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.