Gå til innhold
Arkivverket

[#8517] Kjenner noen til Schaanning familien?


Gjest David Widerberg Howden
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(68:) Reidar Folkman Schaaning, f. i Oslo 4-8-1902, må vel da være etterkommer eller i nokså nær slekt med sogneprest i Kristiansund, Jens Christian Folkman Schaanning f. 1804, sønn av sorenskriver, senere forvalter ved Fossum Jernverk i Gjerpen, TM, Peder Christian Schaanning (1769-1832) og Anna Catharina Folkmann Freck (1778-1854): http://nermo.org/slekt/d0022/g0000046.html#I38095.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Hvem var foreldre til sorenskriver, senere forvalter ved Fossum Jernverk i Gjerpen, TM, Peder Christian Schaanning (1769-1832) ? Var han barnebarn av degnen i Rær, Christen Madsen Schonning fra Volda ?Og (ref. innlegg #43), hvem kan være far til sjømann Salve Salvesen som i 1865 er 30 år og losjerer hos husmann Terje Rasmussen på Haabestad i Fjære, AA ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(76:) Jeg ser jo nå av tidligere innlegg at legen Reidar Folkman Schaaning, f. i Oslo 4-8-1902 (ref. innlegg #68) er grandnevø av sogneprest i Kristiansund, Jens Christian Folkman Schaanning f. 1804.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei! Prøver her å laste opp et bilde fra en bok om familen Schaanning som jeg har. Her vises det etterkommere av forvalter Peder Christian Schaanning.

bilete8415.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Har med interesse lest denne tråden fordi jeg har en Schaaning i registeret, nemlig Clara Mortensdatter Schaaning f. 1751 i Fredericia i Danmark og død 1820 på Sanderud i Eidsvoll. Hun var gift med forvalter (!) Hans Ernst Kinck f. 1761 i Eidsberg, Østfold og død i 1819 på Sanderud.Hun er nevnt i en tråd på Dis Danmark [url="http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1>http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?1,261729,261924#msg-261924Det er en mulig far i en annen tråd er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Hei! Dette er jo en tråd om Schaanning familien, og som den som startet den, vil jeg ikke begrense den kun til min gren av Schaanning slekten. For det finnes nok forbindelser mellom flere av de nevnte Schaanningene. Jeg tror nok fortsatt det vil være minst 3-4 forskjellige slekter, men er uansett interessant å kanskje finne disse forbindelsene;) Alle har jo et felles opphav, nemlig Skåne. Og som oftest med Danmark som mellomstasjon. Takker for alle gode innspill, har ikke fått sett igjennom alt ennå, men har håp om fortsatt å finne opphavet til min Schaanning-slekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Svennevig

Johan Jørgen Lange Schaannin f 1883 i Tvedestrand. Hans foreldre var Gustav Schaanning f 1854 og Hilda Birgitte Svennevig. Hildas foreldre var Anders Christian Svennevig Lensmann i Holt og Tvedestrand. f 1831 i Eide, Grimstad. Mor var Helene Birgitte Nilsen, f 1840 i9 Tvedestrand. Se ellers Hjalmar Svennevik: Svennevig- ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Jan M Keus

Jeg leter etter opplysninger om: Anton Martin Schweigaard Schaanning og Christoffer Schaanning (ordfører i Egersund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.