Gå til innhold
Arkivverket

[#9523] Mette Susanne Harboes (1704-'36) mor: Margrethe Randulf ? Susanne Olufsdtr Torp?


Gjest Carsten A Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Presteskapet hadde som kjent en separat skifteordning og dermed fölgende egne skifteprotokoller, (dette ble også nevnt av Randi Rostrup i innlegg 14). Mye av det gamle fra för 1720 (?) er vel tapt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Lars Löberg:Barn i 70-årsalderen ? - Joda, det er meget mulig. (Trur eg). Min egen 2x-tipoldefar fikk en glimrende sönn i 1770 da faren var 70 år. Det var kommet en ferm enke på plassen og vi vet naturligvis ikke noe om hvordan gaardsgutten så ut.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 år senere...
Gjest knut fasting

Takk Arnfrid, jeg har også sett temaet Møinichen.Per: jeg kopierer over ditt spørsmål fra samme tema: Kan flg. være brødre, a) PEDER Harboe (farfar til Peder Nielssøn Harbo, g. Susanne Olufsdatter Jampt) og b) Hr. JØRGEN Jacobsen Harboe til Haus (død 1639, far til Susanna, Jacob og Sara) ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Christian Arentz

Innlegg (3) og (14): Det viser seg nå at Peder Nilssøn Harboes (ca. 1633 - jan 1703) 2. hustru Margrethe Nielsdatter Randulf ant. har dødd så sent som etter 26. aug. 1722 da det denne dato finnes en fadder Mad: Margrete Randulf for Hr. Niels Hertzbergs datter Margaretha Susanna:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Davik, Ministerialbok nr. A 1 (1710-1742), Kronologisk liste 1722, side 52. Permanent sidelenke: LenkeHvis det er samme Margareta Randulf var hun fadder for (ste?)datteren Cathrines datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

I debatten ''60738: Rasmus Pedersen og Magdalena Lauritsdtr Galtung fortjener en slektsbok !'' (Lenke) er det i innlegg #62 og #231 referert til en tvistesak som ble ført for tinget i Sunnhordland den 17 Sep 1650 mellom bl.a. Hr. Abraham Jørgensen til Tysnes og Hr Michel Andersøn Skaanevik (tollbetjent) der temaet er om barna til Hr Mogens Abelsen til Haus hadde fått den arv de hadde krav på eller var blitt lovet i skiftet etter Mogens' mor Gjertrud Paulsdatter (død før 31 Jan 1637).Abraham var Mogens' stefar (Gjertrud's 2. ektemann) og Michel var gift med hennes datter Karen Abelsdatter fra første ekteskap.Mogens Abelsen døde rundt 1645 og var g.m. Susanna Jørgensdatter Harboe, som på det aktuelle tidspunkt var gift påny med hans eftermand i embedet Oluf Jonsen Torp (Jemt).På tinget møtte en Peder Harboe ''paa Her Olle Jonsøn och hans Stiffsøns wegne'' (stesønnen er Hr Mogens Mogenssøn (c1640?-1691) til Haus), og temaet var altså at ''Sl. H. Mogens Abelsøns Barn iche fich saa meget naar Skifftet scheede som det war loffuit''.I tillegg til Mogens (fra første ekteskap) hadde Susanna Jørgensdatter Harboe barna Susanne, Anne og Jonas, som man i nærværende debatt har omtalt som barn i hennes 2. ekteskap med Oluf Jonsen Torp.Denne Susanna (datter av Susanna Jørgensdatter Harboe) var som nevnt i tidligere innlegg gift med Peder Nilsson Harboe (ca. 1633 - Jan. 1703), som altså på tingdagen kan ha vært ca. 17-22 år.I debattens innlegg #291 hevdes at det var denne Peder Harboe som møtte på tinget, vel underforstått for å hevde sin kones interesser, og forfatteren av innlegget mener dermed at denne er fra moren Susanne's første ekteskap med Mogens Abelsen.I innlegg #300 sier imidlertid samme forfatter at Peder Nielsen Harboe på dette tidspunkt IKKE var gift med Susanne, men dog gift i et tidligere ekteskap.Dette har jeg for min del liten tro på (ref mitt innlegg #306).I innlegg #231 i samme debatt antydes at den Peder Harboe som møtte på tinget istedet var farbror (?) til Mogens Abelsen's kone Susanna Jørgensdatter Harboe, mao. bror av henns far Hr Jørgen Jacobsen Harboe (c1585-1639?) til Haus.Denne Peder 'Jacobsen' Harboe er en mulig far til fogd, senere rådmann i Bergen, Niels Pedersen Harboe (c1605?-1651), som igjen vel er en mulig far til omtalt Peder Nilsson Harboe (c1633-1703) g.1. (et.1668?) m. Susanne (d. av Susanne Jørgensdatter Harboe) og g.2. (1683) m. Margrethe (Nielsdatter ?) Randulf (ca.1662-et.26 Aug 1722/1711) (se innlegg 31 over).Spørsmålene er altså : - Hvilken 'Peder Harboe' møtte på tinget i 1650 ? - Hvem er foreldre/besteforeldre til Peder Nilsson Harboe (c1332-1703) ?Jeg ville være svært takknemlig om noen ville bidra til å kaste yttewrliger lys over disse tingene. Og i så fall om de ville gjøre det HER, da jeg nokså direkte har blitt bedt om å holde dette temaet borte fra nevnte debatt 60738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Et annet spørsmål i denne sammenheng er om Oluf Jonsen (c1610?-1674) (2. ektemann til Susanna Jørgensdatter Harboe) kan ha vært sønnesønn av Jon Pedersen Jemt/Jämt/Jamt/Jämpt (c1535-1574) (rektor ved katedralskolen i Bergen) og Barbara Trondsdatter, som senere ble g.m. lagmann Morten Nielsen (død 1601) og enkemannen, Stavangers 3. evangeliske biskop (1571-), Jørgen Erikssøn (1535-1604) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Svein Tislevoll

Fra Bømlo Bygdebok bind IV, s.85 :Benjamin Harboe, d.1748. G.m. Anna Catharine Hansdatter Wadbech, Finnås (1701 - 1733). Benjamin var klokker i Finnås, Bømlo fra 1724. Det står at Benjamin Harboe kom fra Nordfjord, der han hadde bygsla garden Holshammer i 1706, om dette årstallet 1706 er rett, må han vel være født lenge før 1700 som har vært nevnt som ca. fødselsår og sikkert da korrekt nevnt av Knut Fasting (9) sønn til 1. kona til Peder N. Harboe (altså Susanne Olufsdatter Jampt/Torp.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Knut 19/20:) Jeg ser du kjenner foreldrene til denne Jan Georg Harboe, gift 1679 med Anna Dorthea Ellertsen. Hvordan er knytningen til f.eks. Peder Nilsen Harboe (c1633-1703) i Selje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Johan (Jan) Jørgen Harboe har jeg som sønn av Johannes 1697 - 1739, og Lisbeth Sibylle Margrethe Dass Colding 1699 - 1766.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.