Gå til innhold
Arkivverket

[#10337] slekten Walther, hvor kommer navnet og slekten fra


Gjest Magne Pettersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigfrid Næss

Takk. Det gikk utrolig raskt å få verifisert min 'teori'. Nå må jeg få ting på plass i databasen før jeg vet om det er flere spørsmål.Oldemor skal ha fortalt at Christian Teyler brente slektsbiblen med beskjed til sønnen 'du skal vite du er av følk'. Oldemor trodde det var Teyler'ne som var 'følk'. Hun tenkte ikke på Maren Sophie Berentzen.mvh Vigfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Til Vigfrid (23) Her var det en liten detalj som kan få stor betydning for et granskingsarbeid jeg driver med. Men først noen flere opplysninger om Christian og Margrethe som var dine aner. Arvingene etter Luth, Walther familien ble vel kjent for en rekke odelsløningssaker. De tok sjelden gården i besittelse, men presset eieren til å betale omtrent like mye som opprinnelig eller de solgte den raskt videre. En slik odelsløsningssak skjedde på Stigsrud, Nakkerud i 1760 da fetterne Jørgen og Mathias Walter, sønner av Fredrik og Christian gikk til sak.De solgte østre del til Elling Aasterud og vestre del til Peder Olsen, hver halvdel for 337 riksdaler. Når det gjelder Margrethe Wilhemsdatter Klinchammer så finner jeg i det digitale arkivet til Ringerike Slektshistorielag en M.W, Skjærdalen som er fadder i 5 barnedåper i årene 1779-82. Hun giftet seg i 1718 og kan være i live 1782. Kan hun ha flyttet tilbake til Tyristrand etter at hun ble enke? Sviger faren Jacob Luth eide hele Stigsrud fra ca. 1690 til ca. 1716. Jacob døde 1706. Det var ordet Klinchammer som ble interessant. Det kan være en beskrivelse av farens yrke enten fra jernverk eller gruvedrift. Jacob Luth drev kobberkisgruver rundt 1690 ca.2km nord for Stigsrud og hadde en svensk mester som forlot jobben på grunn av en misforståelse (uoverenstemmelse). Kan det tenkes at deres barn senere ble gift ? Vet du mer om Wilhelm ?Ellers kan jeg nevne at snekkersvenn Jens Walter ble ansatt på tegnekontoret til Linstow på slottet i Oslo rundt 1825.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigfrid Næss

Hei - og takk for mer info - både i den siste lenken og innlegget før.Som jeg skrev i innlegg 23 under Mathias Christiansen Walter så var Margarethe Klinkammer, siden 1743 kondit. hos fru overhoffmesterinne Huitfeldt. Ved å google det siste navnet og titlen ser jeg at det må dreie seg om Karen Werenskiold g.m. General og Ridder Hartwig Huitfeldt i Fredrikstad. Han døde 1748. Hun reiste som enke til Danmark for å være Overhoffmesterinne hos Dronning JuliAnne Marie. Jeg vet ikke hvordan forholdet mellom en overhoffmesterinne og hennes stab var mhp bopel - bare med tanke på hvor Margrethe døde hen.Av den siste lenken fant jeg også et spørsmål om hva en 'vaktmester' ville si. I Lars Jacob Hvinden-Haug's bok 'Den eldre barokken i Norge' fotnote 308 - side 252 står det: På herregården Ulleland i Eiker bodde forvalteren Christian Walter i hovedbygningen Mathias de Tonsberg hadde oppført. mvh Vigfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne N. G. Hagen-Pettersen

Kaare F. Den Margrete Willumsdtr som er nevnt som fadder i perioden 1779-1782. Er nok den Margrete Willumsdtr som ble gift med Ole Torchelsen, de var bosatt på Skjærdalen i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigfrid Næss

Hei Magne Jeg har vært inne på den lenken du hadde fra før om Klinkhammer. Der er det en del henvisning til Willum Willumsen Klinckhammer.Jeg googlet ham og kom opp med en slekstavlen for Maren Sibille Willumsdtr LenkeFant fra den at WWK skull ha hatt 3 døtre - men to av dem er merket 'private' med mulighet for å kontakte Rydjord for fler opplysninger. Har du vært i kontakt med ham allerede? mvh Vigfrid Næss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.