Gå til innhold
Arkivverket

[#10654] VIRUSADVARSEL!


Gjest Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har fått en virusinfisert mail hvor vedlegget het 'DIGITALARKIVET.WPD[1].PIF'. Viruset heter BugBear.A@mm og sprer seg på finurlig vis, og ikke bare via adresselister. Mer info hos NORMAN. Pga. navnet på vedlegget, lurer jeg på om jeg har fått det fra Digitalarkivet? Vær uansett advart, for viruset ser ut til å være helt nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det ser ikkje ut som om det er me som er syndaren. Det er også lite sannsynleg; virus kjem inn via outlook og servaren vår har, som rimeleg kan vera, ikkje noko slikt program installert. Eg har også undersøkt mi private maskin, utan å funne noko. Det ser for meg ut som om viruset kjem frå ein maskin der det finst eit wordperfect-dokument med namn digitalarkivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Dette viruset er nok helt nytt, og jeg har fått mail med fine vedlegg fra mange i slektsforsker-miljøet i dag (avsendere med f.eks. @rootsweb , @disnorge osv osv osv forteller hvilket miljø de tilhører)Jeg skulle ønske at de som ikke er så nøye med virus-programmer, kunne slutte å lagre folk i adressebøkene sine, aller helst slutte å bruke -Outlook. En annen styggedom er disse kjede-mailene som florerer, hvor folk bare videresender, og lar alle adresser og fine ting ligge i klartekst i mailen. Jeg kan bli så amper at! Viruset koser seg, går gjennom inbox-fila og henter adresser som bare det! (Altså ikke bare adresseboka)Laila (foreløpig virusfri....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

Hei. Jeg slutter meg til ovennevnte uttalelser. Har selv ingen oppført i adresselisten og har inst. antivirusprogram. I dag har h... vært løs - jeg har mottatt og slettet 27 inngående mail med virus hittil i dag (heldigvis med advarsler fra Norton) og er passelig lei. Det er betenkelig at mange av disse virusmailene tydeligvis har knyttet sammen navn og bransjer, slik at om man ikke fikk virusadvarsel, ville man lett tro at det var en 'seriøs' avsender/kollega. Ønsker alle en virusfri hverdag. mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Bauer Lunde

Virus varsel:BugBear.A@mm.Ta en titt på SOLs første side og klikk på virus sjekk.Jeg tok den i dag og ingen virus ble funnet på min maskin enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ta en titt her for å se hvordan den sprer seg og også finne ut hva man skal gjøre om man blir infisert.LenkeSelv har jeg fått to mailer fra dis.no i dag - folk jeg aldri har hørt om. En het Satre og en bare Sverre.De gikk rett i bosset selvsagt uten å bli åpnet.Jeg er helt enig med Laila, kunne folk la være å sende ut masse-mail med adressene synlige.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg får ikkje virus i det heile, endå eg sikkert finst i tusenvis av adresselister eg ikkje ønskjer å vera i. Og grunnen er Universitetet i Bergen har filter på eposten sin; post som inneheld virus blir filtrerte bort før han når meg, og alle andre ved UiB. Slik kunne også t.d. Telenor spart kundane sine for mykje trøbbel. Spør ikkje meg kvifor dei ikkje gjer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg er enig med Jan i at Telenor burde filtrert bort alle slik virus-mailer. Men det er en annen ting som en prof. ved Universitet i Oslo uttalte: 'Slutt å bruke Outlook Expr. For det programmet har ingen sjerming, men er åpen for alt'. Han kunne ikke skjønne hvorfor ikke microsoft kunne lage et program som var lukket. Hans forslag var: Bruk heller et program som er lukket for virus.For eks. bruker jeg Eudora som kan brukes både på Wind. og Mac. maskiner.En anen ting er det som Laila nevner: Disse masseutsendelsene. Selv om ikke alle er virusinfisert er det en forsøpling som vi brukere burde bli spart for.Ellers så er jeg glad for at jeg bruker Mac., bare så det er sagt. he,he.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jupp. Vår lokale e-postleverandør i USA er også av den arbeidsomme typen. No spam... takk! c2i gidder ihvertfall ikke! Dette er jeg gæærn på!!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Fiveland

Hei! Jeg har også fått dette viruset idag på mail. prøvde å svare den personen som skulle ha sendt meg mail, men mailen kunne ikke leveres!! Mailen var av privat karakter og synes å være ment å svare til DIS-Norge. Har erfart at min mailboks er så full hver dag av virusvedlegg ( jeg bruker Opera og Eudora) at jeg har sluttet å laste ned mail før jeg har vært ute på nettet og lest hva som ligger og venter på meg. Her sletter jeg alle virusmail og laster så ned de jeg tror er ' sikre' Mvh Liv Fiveland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Enig med Jan, Kom dere bort fra Telenor. Selv om jeg bruker Outlook express har jeg svært lite virus. Med oppdatert Norton og filter skal det mye til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Angående Telenor: jeg har da faktisk Telenorabonnement som inkluderer gratis siste versjon av Norton antivirus. Jeg bruker Outlook (ikke Express), og har til dags dato enda ikke fått en virus til tross for at jeg har vært på nettet i godt og vel 10 år. Har også brukt Microsoft-programmer fra de begynte å etablere seg på internett.Problemet gjelder vel de som har gratisabonnementer, som ikke får tilbud om virusprogram fra leverandøren. Det samme gjelder vel for bruk av Outlook Express. Det er et gratisprogram. Hvilke krav kan man stille til tjenester man får gratis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Samme tilfelle som Liv, i dag var det 14 mailer - alle fra Norge og flere fra dis.no.: Disgen Moderator.Prøvde å kopiere adressene, men alt uten en kom tilbake.Det var og et fra en dansk dis medlem.De fleste var av privat karakter, fra nyoppsatte gjerdestolper til brukne ribben!!Jeg har og anledning til å sjekke mailen min før jeg laster den ned, men likevel var det virusinfisert mail.Selv om jeg har OE, så er det mulighet til å høreklikke for å sjekke hav mailen inneholder.McAfee blir oppdatert automatisk.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Dåpan

Hei! Jeg bruker gratis internett (frisurf) fra Telenor. Hadde ett virusangrep som ikke Norton tok. Etter dette innstallerte jeg brannmur på min PC og har ikke hatt problemer siden. Den tar alt. Mvh Hege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Gratis virusproblem hjelper, men ikkje godt nok. Då blir ansvaret lagt på dei mange brukarar at dei både installerer programmet, at dei oppdaterer det med jamne mellomrom og at dei verkeleg fjernar virus. Og sidan nye virus ikkje blir fanga opp av gamel program, er dette håplaust. Hos oss er det slik at IT-tenesta hos oss legg inn ei sperre mot virus berre timar etter at det først er kjent og så er alle ved UiB beskytta mot virus. Eit mykje meir effektivt system enn å installera virusbeskyttelse. I tillegg har me sjølsagt også beskyttelese på dei einskilde maskinene. Dobbelsikra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Jeg fikk inn dette viruset via e-post fra Svein Arnolf Bjørndal. Virusprogrammet 'OfficeScan' stoppet viruset umiddelbart både på PC og på server jeg er tilknyttet på jobben. Det kan anbefales å lese e-posten direkte på internett og ikke laste ned til PC med f.eks. Outlook Express ! Da kan ihvertfall e-post virus stoppes mye raskere.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

I tillegg til antivirusprogram + ZoneAlarm, brukar eg MailWasher, shareware frå New Zealand.MailWasher (eg reklamerer hemningslaust!) er eit anti-spam program som viser kva for meldingar ventar. Er eg usikker, kan eg dobbeltklikke og lese teksten, utan å vere utsett for dei ymsaste bileta. Alt som kjem frå adresser som eg tidlegare har sett kryss for FRIEND eller BLACKLIST er så merkte. Alt frå nye adresser er merkte NORMAL, PROBABLE SPAM eller POSSIBLE SPAM. Og det trudde eg var det heile, inn til dei 2 siste dagane med BugBear. Det viser seg at programmet merkjer desse VIRUS! Veit ikkje korleis - truleg doble suffiks?Litt meir reklame: BLACKLISTED meldingar vert ikkje berre sletta. Avsendaren får ei (falsk) DAEMON melding om at eg ikkje eksisterar! Har berre brukt programmet i 14 dagar. Vonar etter kvart å verte sletta frå ein del spam-lister... Uansett skal eg sende nokre $$ til New Zealand snart. Blacklisting er gøy!HelsingNina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Steinar: 'Det kan anbefales å lese e-posten direkte på internett og ikke laste ned til PC med f.eks.'Vel, i dag fikk jeg brev fra min IPS : Wanadoo.fr (en av de største her i landet tilhører France Télécom)om at jeg ikke måtte åpne misstenkelige mailer direkte på nettet heller.Jeg har mulighet til å lese min mail direkte på deres nettside, så jeg tror ikke at det er så sikkert som du sier.Bedre føre var enn etter snar.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne M. Gilhuus

Enig med Birger.....glad jeg bruker Mac! slenger på et he he til......:-) Jeg har fått virusmail på hotmail adr. men det gjør ingen skade...og takk for det...ellers åpner jeg aldri vedlegg jeg ikke vet hva inneholder....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

ZoneAlarm er en bra brannmur, gratis, kan oppdateres til betalversjon, men NB, en brannmur er IKKE noe antivirusprogram.Til det bør man bruke et kjøpeprogram som Norton, Normann eller andre. Fordelen med å bruke betalversjonen er oppdatering som kan settes til automatisk.Det er faktisk en billig forsikring, og det er stort sett enkelt å installere.Nå har jeg stort sett vært forskånet for infisert mail det siste året og vel så det, men har fått trefire de siste dagene. Det som overrasket meg var imidlertid at bortsett fra at AVP tok knekken på dem så ble en av dem stoppet av OPERA: ukjendt kode.(Har brukt Netscape og Opera)Et lite tips til slutt: Dersom man har automatisk oppdatering på AVP, vent med å laste ned mail til programmet har rukket å sjekke om det finnes nye virusdefinisjoner.Til Jan - husk at de fleste av oss sitter med private PC-er. Vi må selv sette opp beskyttelse siden ISP-ene stort sett gir blanke f.... i å gjøre det. Derfor er det faktisk forståelig at mange uten de store kunskaper om data bruker det oppsettet de får når de kjøper PC-en, uten å gjøre stort med den. Mange PC-leverandører gir også blanke i å innstallere AVP siden det koster peng, og da blir ikke tilbudet så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kan underskrive på at det ikke er trygt å åpne e-post på ekstern server via f.eks. Telenors Epostleser heller. Det var nemlig det jeg gjorde (på jobben) da jeg ble angrepet av BugBear (men angrepet ble stoppet). Jeg åpner de fleste mailer på jobben fordi man der har et mye sikrere antivirusprogram (nyere) enn hva jeg har hjemme.Til de som mener å ha fått BugBear av meg: Så vidt vites er jeg ikke hjemme infisert av noe som helst, heller ikke BugBear, men viruset henter opp e-postadresser også eksternt, ikke bare på e-postlister på private pc'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest N B Macdonald

For dei som ev. måtte vere interesserte i gratis antivirus program: Grisofts AVG Free Edition er no tilgjengeleg, også i Europa. (Før kunne ein bruke programmet i heile verda unnateke Europa.) Det køyrer dagleg til avtalt tid og brukar opp til 20 minutt. Les først på nettet om korleis det ser etter virus-liknande eigenskapar...--Nina Beth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Grisofts AVG Free Editon fant jeg på CDen som følger med bladet Komputer for alle. Jeg bruker den og ZoneAlarm og dette virker helt fint.Arnulf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

En hilsen/bønn fra en oppgitt Sylvi. 2/10 mottok jeg ca. 30 mail med virus, hvor jeg fikk advarsel fra Norton, og hvoretter jeg isolerte og slettet samtlige. Jeg har ingen oppført i adr. bok. 3/10 mottok jeg nærmere 40 do. (samme prosedyre) Jeg inst. da 'Brannvegg/Zone Alarm gratisversjon og et annet, tror det het noe med clean.. 4/10 mottok jeg 65 virusmail som ble isolert og slettet. Da ringte jeg Telenor og ga uttrykk for min fortvilelse. Jeg ble fortalt at jeg har ikke virus på min maskin, men et eller annet dokument ligger hos en eller annen med virus på sin maskin. Rådet var at vi må skifte mail-adresse. Det er fortvilende - for mail-adr. er på min manns brevpapir, andre dok., hos kolleger, ja alt som har med hans bransje å gjøre. Som nevnt i mitt tidligere innlegg gjelder mesteparten av virusmailene bemerkninger knyttet til firmaer i min manns bransje, over det ganske land (firmaer som han ikke sender mail til i det hele tatt).Finnes det noen der ute som kan råde meg til hva jeg skal gjøre - på en lett forståelig måte - jeg er ingen kløpper med disse 'tingene'.Vi har to maskiner på samme abonnement/samme e-mail adr. hos Telenor, hvorav den ene på kontoret i sentrum og den andre på hjemmekontoret.Dersom noen vil hjelpe meg til å løse dette problemet på en lett forståelig måte, er jeg evig takknemlig ! (Hittil i dag mottatt 42 virusmail som er isolert og slettet) mvh en noe 'frustrert' Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.