Gå til innhold
Arkivverket

[#10862] Død mann oppført som fadder


Gjest Inger Tysland
 Del

Recommended Posts

Gjest Laila N. Christiansen

Du har ikke anledning til å scanne denne innføringen da, og legge den på en side på nettet slik at vi kan se den?Særlig dette som står i klokkerboken 'død uten kirkelig...'Jeg tror dette rett og slett er at presten har notert seg disse navnene for å huske noe senere, eller at han hadde tatt seg en knært? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Da er det jo bare og scanne da.. hvis du ikke har noen hjemmeside å legge den på, kan du maile bildefilen til meg, ås kan jeg legge den hos meg. Det viktige er at vi får se den!! Laila Lnormann@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

- Barnet død uden Kirkel sted(f?) -Blir ikke så mye klokere, men kan det bety annet enn at en hjemmedåp ikke er blitt stadfestet i kirka?Linja under - gjelder den en annen person?Arild Kompelien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TERJE E SKROLSVIK

Det står : Barnet død uden kirkel stadf(-estelse). Barnet er død før dåp. Og flere steder blir disse døde barn kun nevnt med en bisetning, blandt de døpte, i kirkebokens marg som :Ola Olsens kones dødføde pige/drenge barn.Begravet (dato).Godt at presten registrerte barnet. Men i dette tilfelle burde det stå : Sal Josef om den døde bestefaren. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Som jeg har skrevet tidligere. Barnet ble født 10.5. DØPT 1.6. og dør 23.7. Begge linjer hører til. Noen som klarer å tyde det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Vet ikke jeg, ser bare 2,5 linje på kopien. Ser ikke faddere nevnt noe sted. Er det noe galt med bildet, eller får jeg bare deler av bildet opp, eller er det bare de to linjene som er skannet? Vitsen var vel å tolke dette med faddere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Andre linja klarer jeg ikke lese sikkert, vil derfor ikke gjette. Noen som har forslag - og Inger - hvordan leser du den fra originalen?Ut fra sammenhengen må vel dåpsdatoen vise til hjemmedåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Dette var ikke fra dåpsboka. Disse linjene er skrevet under anmerkninger/dødsårsak 23.7.08 Tok dessverre ikke kopi av dåpsboka fordi det var så tydelig skrevet, men hvis noen har mulighet til å se på Skien mini på dette tidspunktet hadde det vært fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tror Einar Aasprong har rett i at andre linje er:(Barnet uægte født)selv om ikke alle bokstavene er like tydelige. Jeg er 99% sikker på at det er '(Barnet uægte ....' - det siste ordet kan diskuteres, men bokstav nr. 2 er en ø, og trolig er det en f først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Kristian og Einar. Dere hadde fullstendig rett i at hun var uekte. Foreldrene giftet seg 2 uker etter hennes dåp viser det seg, MEN jeg har lurer jo litt på døde som faddere ennå da.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Ja, jeg er enig i at andre linje er - Barnet uægte føed -Men jeg holder på at det ikke har vært noen kirkelig dåp og følgelig ikke faddere. Besteforeldrene er videre derfor ikke ført som faddere, det må også klart ses av at den ene av dem er død på gjeldende tidspunkt.Ved uekte barn er det ikke så merkelig at presten noterer nærmeste familie når han ikke har annet å føre. Men den døde bestefaren blir uansett mystisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Barnet er tydeligvis hjemmedøpt,og hjemmedåp er /var vanligvis en hastesak hvor tilfeldig tilstedeværende var dåpsvitner.Ved innførsel oppgir presten ofte hvem som har foretatt dåpen og faddere. Uten å ha sett hvordan vedkommende prest har ført bøkene er det ikke godt å si noe sikkert.Pleier noen ganger ved uekte også å stå hvem som har meldt farskapet til presten. Der er sikkert instruks om hvordan kirkebøker skal føres,men vi ser jo at de forskjellige prester har sin egen stil. Mystisk med denne døde bestefar er det jo, men jeg tror der er en forklaring å finne uten at jeg vil påpeke noen. Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

I kirkebøkene er der vanligvis flere rubrikker blant andre: Fadderens navn. Om og af hvem hjemmedøpt. Ved uægte barn: av hvem oppgaven er gitt,enten barnemoderen eller hvilken bekjent og troverdig medlem av menigheten. Står der ikke noe i disse rubrikker? Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Lyshol

Kan det være at barnet er blitt begravet i samme grav som besteforeldrene?Når barnet døde før hjemmedåpen ble kirkelig bekreftet, så sparte presten seg kanskje møyen ved å skrive barnet inn i boka over begravelser, men bare tilføyde informasjonen under dåp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det står ikke noe som helst uten det aller nødvendigste. Forskjell i bøkene på 'levende fødte døpte og begravede. I kolonnen for hjemmedåp står det heller ingen ting, men det har jeg fått bekreftet i dag at hun ble. Sognepresten var til stede.Ennå verre. Hennes bror født i 1917, døpt i kirken har begge besteforeldre som faddere pluss en moder og fader. Vet ikke om dette er barnets foreldre eller om det menes besteforeldr. Sender kopi over til Laila, så kanskje hun kan sette den inn for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Inger! Jeg har mottatt filen din, men får ikke gjort noe med den før i morgen tidlig. (Jeg legger dette på mine private sider, ikke på DA-sidene :o)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Ei skikkelig nøtt dette her, Inger. Men jeg må jo bare spørre - er du sikker på at det er din Josef Pedersen (Pettersen) som dør i november 1891? Hele saken virker så rar, så jeg bare må spørre..... :-)Tenk om vi ikke hadde hatt slike nøtter innimellom dere, hadde vi giddet å forske på slekta om alt var bare å søke opp på nettet og lagre?God kveld til dere alle ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.