Gå til innhold
Arkivverket

[#12814] Styrk Zakariason - Andrewson? født i Fitjar sogn i 15. april 1845 utv. til USA


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Ja, jeg hadde sett den, men husket ikke på den før jeg lag innlegget på plass. Så langt har er det funnet at Stark og Sara hadde følgende barn: Julie f. ca 1876, Dorinde f. ca 1878, Nora f. 1884 og Hattie f. 1885. Sannsynligvis er det også barn født i perioden 1878 - 1884? Eller hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jepp, du har rett. Jeg tok en titt på familysearch og fant noe men dette må undersøkes Nøye!) Emma Vida Anderson Female Event(s): Birth: 21 SEP 1881 Prescott, Pierce, Wisconsin Christening: Death: 17 JAN 1919Parents: Father: Stork Anderson Family Mother: SaraMarriages: Spouse: Whitney Wheeler Fetterley Marriage: 04 JUL 1898 Prescott, Pierce, Wisconsin Dette er grunnen til at man må være forsiktig, donerte data: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter............... Alle disse dataene er donerte: Emma Vida Anderson - International Genealogical Index / NA Gender: Female Birth: 21 SEP 1881 Prescott, Pierce, WisconsinJulia Anderson - International Genealogical Index / NA Gender: Female Birth: 1883 Prescott, Pierce, WisconsinDoricide Anderson - International Genealogical Index / NA Gender: Female Birth: 1885 Prescott, Pierce, WisconsinMarvin Anderson - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 1887 Prescott, Pierce, Wisconsinalle har samme foreldre, Stork ANderson og SaraRart at en annen en har akkurat de ungene Rhonda ikke har... + ett par til-----------------Det var det jeg visste jeg, her må ting nøye sjekkes..Dette er fra Marriage Index Ancestry.com som jeg stoler litt mer på enn Familysearc IGI, men! Det er avskrift! Whitney Fetterley 04 Jul 1897 Pierce men, jeg finner ikke Emma Vida Anderson der da... hrmf.ja.... det var vel det :O)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Orker du mer? Dette er barnebarna til Stark:ALle har foreldre Whitney WHeeler Fetterley og Emma Vida Anderson:James Vincent Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 19 MAR 1901 Zimmerman, , , Montana PURL WHITNEY FETTERLEY - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 02 FEB 1906 Zimmerman, Sherburne, MinnesotaEarl Eli Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 1899 Zimmerman, Sherburne, Minnesota Julia Nora Estella Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Female Birth: About 1907 Zimmerman, Sherburne, Minnesota ¨ hun må jo være oppkalt etter ett par av Tantene sine!!! Charles Ersul Fetterley - International Genealogical Index / NA Gender: Male Birth: 04 OCT 1909 Gerrard, , , Montana--------------- Den ene sønnen gifter seg: James Vincent Fetterley Christening: Death: 01 OCT 1967 Parents: Father: Whitney Wheeler Fetterley Family Mother: Emma Vida Anderson Marriages: Spouse: Gene Elsie Morris Family Marriage: About 1951----------den andre sønnen gifter seg:PURL WHITNEY FETTERLEY Male FamilyEvent(s): Birth: 02 FEB 1906 Zimmerman, Sherburne, Minnesota Christening: Death: MAR 1973 urial:Parents: Father: WHITNEY WHEELER FETTERLEY Family Mother: EMMA VIDA ANDERSON Marriages: Spouse: ELSIE JOSEPHINE MATTSON Family Marriage:Denne Purl dør i San Diego CA i 1973 Søk på www.rootsweb.com der kommer du innn gratis på California death index§§ NÅ! får det være bra for i dag! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Kjempebra Laila. Skjønner ikke hvor du tar det fra. Du må ha veldig gode kunnskaper om hvor du kan finne det du leter etter. Takk for all hjelp. Skulle tro at jeg kunne finne i hvertfall firmenninger nå, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Dette var morsomt. Har snakka med en eldre kar i slekta og han har prøvt i årevis å finne ut av dette, men har ikke klart det. Skal informere han om hva du har klart i løpet av et par døgn. Spent på å se hva du klarer å få til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, Terje, du skal ikke være hundre prosent sikker før du evt. har snakket med disse, dette er fra FamilySearch, og den er ofte veldig upålitelig. Alt dette må sjekkes!!!!Det finnes ingen verifisert link mellom Emma Vida og Stork før vi finner den i andre kilder enn FamilySearch.Ett av problemene våre er jo at Emma er føde etter 1880-census og gifter seg før 1900-census. Men, siden vi vet når hun giftet seg i Pierce, så er det fullt mulig å få tak i marriage certificate, og få farens navn og fødselsdato verifisert. Dette må du gjøre før du tar dette for god fisk!!Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

jeg har fått dette fra Rhonda: The only thing on the marriage certificate is their names, his parents, which are listed as Zacharias Anderson and Julia. Is that correct? Is that what his parents names were? I think I'm getting confused here. Is this the break down on him? Det ser ut som om det kanskje ikke står noe om fødselsdäta på vielsesattesten til Stark og Sara, bortsett fra at faren var Zacharias Anderson og Julia. Jeg antar at Julia er et navn som passer bedre en Guri eller at man rett og slett ikke brukte navnet Guri i USA. Jeg lurer også på om man på den tid brukte Julia i Norge som jentenavn eller kanskje man brukte det som kallenavn. Dette er vel kanskje vanskelig å finne ut av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Det er vel like sannsynlig at Guri er blitt til Julia, som at Endresen er blitt til Anderson/Andrewson!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

1865 i Norge: Ca. 500 Julia - ca. 3500 Julie. Rundt regnet dobbelt så mange av begge i 1900.1865 i Norge: Nesten 6000 Guri - ca. 5500 Gurine. Noen færre i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg tror vel at det var språkforvirring ute og gikk, og har ingen problemer med å se Julia som Guri. Men, siden Rhonda har denne vielsesattesten, kansje hun kunne scanne den og sende den til deg? Norske øyne leser norske navn bedre enn amerikanerne, det vet vi jo....Hvis hun ikke greier det, er det ogmulig å bestille denne vielsesattesten sjøl her: Wisconsin Division of Health Vital Records P.O. Box 309 1 West Wilson Street, Rm 158 Madison, WI 53701 (608) 266-1371fortell hva du har: Stark Anderson 03 Jul 1875 Pierce Volume 01 Page 0180 (Wisconsin Marriage) Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her er utdrag av folketellingen for 1900 for Fitjar sogn: Lenke Her står det at Sørk er 21 år, men da han reiste til Amerika i 1866 står det i skipslistene at han var 19 år. er det mulig ut fra evn. Kirkebøker å finne ut om moren til Størk hadde flere navn f.eks Guri Julie e.l. Kanskje de bare kalte henne for Julie eller finnes det vireklig et par i Norge på den tiden som het Julie og Zacharias som hadde en sønn som het Stark. Hvem vet, i såfall ville det være et pussig sammentreff. Jeg håper at det lar seg gjøre å fremskaffe nødvendig dokumentasjon, så kanskje vi kommer i havn med denne saken? Håper i hvertfall det. Hadde vert fint om saken hadde løst seg og at alle brikkene i dette puslespillet falt på plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg hadde rett og slett bestilt denne vielsesattesten jeg, og ikke stolt på amerikaneren!!!!! det er litt arti å ha slike papirer og.VRI (Familysearch igjen) som er avskrift av kirkebøker, forteller at Stork ble født av disse foreldrene Father: Zacharias ENDRESEN Mother: Guro STORKSDR Batch Number: C429253 Source Dates: 1841 - 1877 Film or Fiche Number: 278084 Collection Details: Stord; Den Norske KirkeMen, dette navnet er så uvanlig, at jeg tror ikke på at det var flere som het det samme!For eksempel kan han som skrev vielsesattesten ha skrevet 'Gurie' litt klinete, og da... men det ser vi,ikke de! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, du har rett Laila, det er ikke så lett for de som ikke kjenner de norske navnene til å skille mellom hva som kan være rett eller galt. Venter spent på hva du finnet ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått kopi av vielsesattester for Stark og Sara fra Rhonda, og på denne ser det faktisk ut som om moren til Stark het Julia. Denne attesten som jeg har fått er en kopi som er scannet inn og som er håndskrevet. Det står ingen ting om alder på paret e-l-, men jeg antar likevel at det må være den samme familien du har funnet. I ættesoga for Austevoll bind III står det at bl.a. at moren til Størk het Guri Størksdtr. Sunda fra Tysnes i 1814-1902 (Hordaland). I løpet av en foholdsvis kort periode reiste det over 30 personar fra den vesle bygda Brekke til USA og i samme år som Størk reiste drog også to av hans kusiner over og de kalte seg for Anderson så det er kanskje det som har vert lettest for Størk/Stark også å gjøre, men hvorfor Guri har blitt til Julie vet jeg ikke. Det hadde vert morsomt å sett hva som står i hennes dåpsattest og kanskje løsningen ligger akkurat der? Foreldrene til Guri het Størk Johannesson Sunda 1777-1845 og Kari Baggesdtr. Ø. Kleppa, Tysnes 1776-1838. Eller må vi se under giftarmål i Fitjar/Tysnes/Sund for å finne ut om Guri kalte seg selv noe annet en Guri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Såvidt jeg har sett er hun døpt Guri og gift Guri og bare Guri. Hun er vel oppkalt etter en bestemor Guri i tillegg tror jeg. Men, som nevnt flere ganger her, Guri er et vanskelig navn i USA og har nok enkelt blitt til Julia på samme måte som Jørgen blir til George og Anders til Andrew. Helt vanlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Enig, Heidi! Det var dette jeg mente og.NÅ må du gjøre noe selv Terje. Du må få bekreftet at disse barna virkelig er Storks, Det kan du gjøre ved å f.eks. få tak i vielsesattesten på Emma Vida og mannen.Så, du sender disse opplysnignene: Emma Vida Anderson Female Event(s): Birth: 21 SEP 1881 Prescott, Pierce, Wisconsin Christening: Death: 17 JAN 1919 Parents: Father: Stork Anderson Family Mother: Sara Marriages: Spouse: Whitney Wheeler Fetterley Marriage: 04 JUL 1898 Prescott, Pierce, Wisconsintil denne adressen: (vanlig post!) http://www.rootsweb.com/~wipierce/resource.htm/og bestille attestene.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

det ble kanskje noe rotete Emma Vida Anderson Female Event(s): Birth: 21 SEP 1881 Prescott, Pierce, WisconsinDeath: 17 JAN 1919Parents: Father: Stork Anderson Family Mother: SaraMarriages: Spouse: Whitney Wheeler FetterleyMarriage: 04 JUL 1898 Prescott, Pierce, Wisconsintil denne adressen: (vanlig post!) http://www.rootsweb.com/~wipierce/resource.htm/og bestille attestene.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Takk for hjelpa så langt. Så får jeg håpe at jeg ved hjelp av dette kan finne evn. etterkommere etter Stark og Sara.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Terje Aarland

Jeg har nå fått følgende info: Census 1920, Montana, Richland County, Volume 16, Enumeration District 178, Sheet 5, Line 31, School District 73: Fetterley, Whitney, Head of household, age 46, owns farm (mortgage) , Earl E, son, age 20, farm worker, , James B, son, age 18, farm worker , Pearl W, son, age 13, in school , Julia, M, daughter, age 12, in school , Ersul C, son, age 10, in schoolDette er ektefelle og barna til Emma Vida Anderson, men jeg foreløbig ikke fått vite om Emma Vida virkelig var datter til Stark og Sara Anderson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Har du fulgt noen av rådene, f.eks. bestilt de attestene som er foreslått????? Det vil bekrefte/avkrefte en hel del.En annen mulighet er å sende brev med forespørsel til county-clerken der barna er født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har en kontakt person i USA som har hjulpet meg en del med den siste delen av dette. Jeg er veldig takknemlig for all den infoen som dere har hjulpet meg med. Selv om jeg etterhvert har fått litt kunnskaper om dette ville det vært umulig for meg å klare å finne alt det som du Laila har klart for meg. Det er langt igjen før jeg klarer å finne fram på egenhånd spesielt fordi mine engelskunnskaper ikke er gode nok. Jeg takker for alle gode råd - de er gode å ha med på veien og kan bli til stor hjelp etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

1910-censusen forteller at Emma Vida var født i Minnesota av Norsk far og mor f. i Wisconsin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått opplysninger om bortgangen til Emma Vida og der står det bl.a. Emma Vida Anderson ble født 1881 gift 4. juli 1898 med Whitney Fetterly. Emma Vida døde den 17. januar 1919. Dette paret hadde fem barn: Earl E, James V, Purl W, Julia Nora og Charles E. Ho hadde tre søstre: Mrs T.F. Larson fra Foley Minnesota, Mrs. Will Coffman fra Girard og Mrs. L.J. Parker fra Ekalaka. Det kan se ut som om det er en sammenheng for etter det som er kommet frem her i debattforum så hadde denne Emma Vida en søster som ble gift Coffman. Så det ser ut som om vi er på det rette sporet her. Hvor bør jeg søke videre for å kunne finne frem til der slekten i dag befinner seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.