Gå til innhold
Arkivverket

[#13024] KLINGENBERG,sted (gård) i Norge eller?

Gjest anne-lise mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

Dersom det er slik saka står (23), får eg slutte meg til spørsmåla til Jan Kåre i (12), og håpe at Gjert Heiberg sin trykksak kan belyse temaet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Gå inn på http://ask.bibsys.no/ask/action/stdsearch og skriv Gjert Heiberg i søkestrengen. Då finn de dei få av høgskule- og universitetsbiblioteka som har den. I tillegg finst den på biblioteket til Statsarkivet i Bergen. Korleis stoda er med andre offentlege bibliotek veit eg ikkje, men det kan jo dei lokale biblioteka dykkar finna ut av. Tittel, forfattar og alle naudsynte opplysningar finn de på BIBSYS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk Hanne Line for svar i (25). Da fant vi litt lenger tilbake på den 'Trondhjemske' Klingenbergslekt, men ingenting om hvor de har sin opprinnelse.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Om dette er av interesse i den pågående debatten, vet jeg ikke, men i kveld kom jeg tilfeldig over dette i scanned kirkebok Ålesund 1898-1906. Død 1.mai 1906 Enkefru Jensine Hedvig Klingenberg Bjørnsen f. 1834 Frøien.hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Gjert Heiberg skal ha skrevet en biografi over PJ: 'Peder Jensen - en biografi belyst gjennom rettsdokumenter' i Årbok for Sogn 2003.Mvh Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis rokstad

Hei igjenEn liten opplysning.Far til Jens Jensen Grøn, het Jens Grøn(Klingenberg) og var oppført som ostindiafarer under tellingen for Bergen 1801.sønnen Jens var født utenfor ekteskapet med omstreiferske Gurine Sofie (Grøn)Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Til (32) Finner ingen Jens Grøn Klingenberg under 1801 tellinga for Bergen. Kan du legge ut en lenke Lindis?Ellers skriver Gjert Heiberg at Peder Jensen aldri kalte seg Klingenberg, men at de fleste barna tok dette til etternavn da det ble moderne med klingende etternavn (men kan det bevises at de ikke hadde noen slektstilknynig til det tyske Klingenberg??). I stykket i årbok for Sogn 2003 er 14 av barna til Peder Jensen omtalt.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Og litt fra Store Norske: Klingenberg Vertshus: Klinkenberg (tidl. også skrevet Klinchenberg), forsvunnet mindre høyde i Oslo sentrum, ved Pipervika; Vertshus kjent fra 1689, senere nevnt som Christiania Tivoli. Området sanert i forb. med reguleringen i 1930-årene. Klingenberg Kino ble oppført på en del av tomtenm i 1938.Klingenberg; slekt 1) En slekt som stammer fra landsdommer på Lolland Claus Andreas Klingenberg (død etter 1625). Slekten kom til Norge med hans sønn Andreas Clausen Klingenberg.Klingenberg; slekt 2) En slekt som stammer fra politimester i Trondheim Hans Christian Klingenberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I følge min slektstavle var min 5tipps søster, Christine Hansdtr Leyerdahl, gm Per Eriksen Klingenberg, sønn av Erik Persen Klingenberg og Birgitte Andersdtr Rønne. Pers søster, Kristine, ble gm Hans Reutz, og da er vi inne i Rumohr-, Nagel-, Munthe- og Ørbech-slektene.Erik Persen Klingenberg, nevnt over, var sønn av den Peder Jensen på Amla (nevnt av Ugulen i (9)) og hustru Øllegåard Mortensdtr. Jeg har noe mer bakover, men dessverre kan jeg ikke dokumentere alt her (det er etter mine sal. far og morfar). Men hos meg kommer vi til bl a Due og Holst bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Peder Jensen på Amlas bror, Christen, som Ugulen også nevner i (9), er trolig identisk med den første ordbokforfatteren vi kjenner; Prest i Askvoll Christen Jenssøn Askevold (1606-1653). ”Den Norske Dictionarium eller Glosebog” er fra 1646 og omfatter ord i dagligtale i Askvoll. Det står en minnestein over han i Askvoll. Man tror at de to kan være brødre, og altså sønner av den før nevnte prest Jens Mauritsen i Askvoll.Fra Prestehistorien:Askvoll:Jens Mauritsen PKAP 1598 1619Jens Mauritsen SP 1619 1636Christen Jensen Askevold PKAP 1634 1636Christen Jensen Askevold SP 1636 1653Kinn:Kasper Christensen Klingenberg SP 1672 1698 (trolig identisk med Christen Jensen Askevolds sønn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Siste spørsmålet:'Klingenberg Hotell har sidan vorte drive av slekta (Klingenberg) i fleire generasjonar fram til 1976, då Jan Lea frå Haugesund overtok. Martin Ødegård som seinare kjøpte Hafstad Hotell leigde Klingenberg Hotell i nokre år til Erling Eggum kjøpte hotellet i 1985. Eggum har drive det sidan.' (Fylkesleksikonet, lenke i 34, Lenke )Kjenner ikke til hvor Prestegård-navnet kommer fra, men der var folk med dette navnet i Årdal på 1900-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Tenkte han kanskje kunne stamme fra Amla-Klingenbergene. Navet Jens var sentrale i begge slektene. Plassen Årdal i Sogn peker jo og i den retningen. Men det behøver jo heller ikke bety noe??Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Bygdeboka for Tysvær (bind 7, Nedstrand II) nevner en toller Erik Jørgensen Klingenberg (1631-1714). Han var født i Helsingør 1631 og ble utnevnt til toller i Nedstrand 1662. I oversikten Tollere gjennom 300 år på NST's sider er han bare kalt Erik Jørgensen. Bygdeboka har ikke opplysninger om hvor Klingenberg-navnet kom fra, men forfatteren kan jo ikke ha tatt det ut av lufta siden boka har en nokså detaljert omtale av hans virksomhet som toller i Nedstrand.Bygdeboka skriver også at han skal ha hatt 17 barn, og at flere av dem skal ha blitt voksne, 'men ein veit ikkje mykje om borna hans'. Fem barn er omtalt med navn i boka, alle døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Har nett funnet ut at mine barnebarn har en formor som heter Christence Christensdtr Klingenberg. Hun ble gift i Kaupanger i 1750 med Marcus Arnesen Kallestad. Da skule hun vel være født ca 1725-30Han vet jeg heller ikke noe om.Hun er da muligens fra samme familien men hvordan? Vet noen det? Her blir hun forlovet helt til høgre: Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Norum, Kaupanger i Sogndal, Ministerialbok nr. A 4 (1747-1782), Kronologisk liste 1750, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11654&idx_id=11654&uid=ny&idx_side=-14>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Det min slekt har hatt om dette er:1. Antaglig kun en teori: Volfgang Klingenberg, f. 1480 i Lubeck, av hanseaterslekt, altså ikke adelsslekt fra Konstanz. I 1510 eide han Amblath i Sogn, og flyttet dit med hele sin familie. Amblath ble til Ambla og senere Amla. Var i slektens eie til 1723, da gården ble solgt til sorenskriver Gert Heiberg, hans slekt satt med gården i lang tid.2. Noe med håndfast: Jens på Ambla (f.1590 ? ). Han var med på å drive 2 sagbruk sammen med Morten Lauritsen fra Romsdalen, som hadde kjøpt en liten del av Øvre Ambla i 1590. Peder Jensen ble eier etter sin far i 1640. Han ble gift med Øllegard, datter av nevnte Morten Lauritsen. Hennes mor var forøvrig datter av sogneprest Due og hans frue, Mette Holst. ( Due var f. 1558 ).3. Videre: Erik Pedersen/Persen, 1669 - 1735. Han brukte sin stamfars navn Klingenberg istedet for Ambla. Ble gift med datter til sogneprest Rønne-Heiberg. Hans sønn Per Eriksen Klingenberg 1695 - 1753 ) Gift med enka Kristine Leyrdal, tidligere var hun gift med Vangenstein, prest i Slidre. Det var denne Per som solgte Ambla til Heiberg ( og et mindre felt til Heibergs svigersønn, kommerceråd Falch, som hadde vært gårdsbestyrer på Kaupanger gods hos Hans Knagenhjelm. ) Etter salget flyttet Per over til Lærdal og ble handelsmann der. Hans sønn Lars Persen Klingenberg, 1727 - 1790, gift i 1750 med Guri Eri fra Nedre Eri, Lærdal; han flyttet ca 1760 til Romsdals amt, og kom etterhvert til Hitra.3. Det er mange etterkommere etter Lars og Guri på Hitra, men denne Klingenbergslekta kan altså knyttes direkte til den i Indre Sogn, og har ikke noen forbindelse med den 'trondhjemske' greinen, som er vidt utbredt, og som også har ætlinger på bl.a. Frøya og Hitra. Det som er referert her, er jo en forsøksvis rett linje nedover, ingen søsken er tatt med, slik at andre Klingenberg-greiner kan ha samme opphav. Det hadde vært greitt å få mer av dette bekreftet, foreløbig har jeg vel kun en bekreftelse på slektsleddet Lars/Guri, men det som ligger bakenfor er usikkert, noe som denne debatten vel også viser ?Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Nei, har ingen sidegreiner, men har fått oppgitt disse barna til Lars Persen, kilde Lærdal bygdebok, bind III :a) Per Larsson (1754- ) b) Ola Larsson (1756- ) c) Erik Larsson (1759- ) d) Kirsti Larsd (1762- ) e) 2) Per Larsson (1764- ) f) 2) Jens Larsson (1768- ) g) 2) Jens Larsson (1770- )Første kona Guri døde, så mor til de 3 siste barna var Gjertrud Jensdatter.Dersom det er vederheftig det som vi har fått opgitt, at Erik Pedersen, 1669-1735, var den første som tok til å bruke Klingenbergnavnet, så er vel Christen/Kristen Klingenberg muligens en sønn eller sønnesønn til denne Erik.Jeg er selv en etterkommer av Klingenberg fra Sogn, men vil igjen understreke at mye av det jeg har om slekta ikke er bekreftet. På den annen side er det såpass konkret at det må være mulig å sjekke en del av disse detaljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindis rokstad

Hei.Jeg henviser til mitt inlegg nr 13.Følger denne diskusjonen med spenning.Se ellers mine innlegg 62926- 56739-49216.På innlegg står Jens Jensen Klangenberg , det skal være klingenberg. Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.