Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#13024] KLINGENBERG,sted (gård) i Norge eller?

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Eit langt hopp tilbake, til innlegg 19:Klokkaren Bjørn Jensson Klingenberg (ca. 1695-1766) på Indre Reksta i Kinn, g.m. Maren Sørensdotter Brun (ca. 1695-1769) var son av klokkaren Jens Kristensson (f. 1630-talet, d. etter 1717) i det andre ekteskapet med ei ukjend kvinne. (Den første kona til Jens var Sofie Torsteinsdotter, d. før 1687.)Både Bjørn og Jens er i manntalet frå 1701, saman med fleire søner av Jens. Ingen av dei heiter Peder.Det ser ut til å vere semje om at klokkaren Jens var bror av presten Kasper Kristensson Klingenberg, og at dei var søner av Kristen Jensson, ordbokspresten i Askvoll.

Gjest Knut Ansnes

Til Arne, innlegg 47: Nettstedet bekrefter levetiden til Erik Persen, og gir ( nytt for meg ) fornavn til hans hustru. Og så får vi oppgitt datteren Kristine. Ser at hun ifølge dette er født i Kaupanger, og Amla ligger vel like ved, hører kanskje til Kaupanger. Antaglig var det flere barn, også i de forutgående generasjonene, og at slekta etterhvert spredte seg bl.a. i Sogn og Sunnfjord, er vel naturlig. Det er for eks. ikke umulig at Jens, far til Bjørn i innlegg 51, kan ha vært bror til Erik Persen.

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Torodd, her ser jeg navnet Kristen nevnt, men alt for gammel til å være far til min Christence, men her må det vel være en forbindelse et sted til min Christence Christensdtr Klingenberg som gifta seg i 1750 i Kaupanger (# 42) Hun var vel f ca 1725-30 kan jeg tenke meg og hennes far kanskje like før eller etter 1700.

Gjest Knut Ansnes

Til min siste setning, innlegg nr. 52: Ser nå at Torodd har tenkt på samme mulighet, men at han blant flere sønner av Jens på Indre Reksa ikke finner en Peder/Per i 1701. Det skulle vel normalt tilsi at far til Jens ikke het Peder/Per. Men kan jo være at en sønn av Jens med det navn er død eller (midlertidig) fraflyttet.

Peder Jensen Amle/Amble/Ambla (g.m. Øllegaard Mortensdatter) (ref. innlegg #43) hadde minst 11 barn, (http://nermo.org/slekt/d0023/g0000043.html#I26222) hvorav bl.a. altså Erik (g. Heiberg) og en Christen, f. ca. 1658, som ved sin død ca. 1722 eide storgården Nedre Amble/Amle. Han var far til en Christense Christensdatter Klingenberg (umyndig ved skiftet i 1722). Det ser ut til å være hun som er omtalt i innlegg #42.

Peder Jensen Amle/Amble/Ambla (g.m. Øllegaard Mortensdatter) (ref. innlegg #43) hadde minst 11 barn, (http://nermo.org/slekt/d0023/g0000043.html#I26222) hvorav bl.a. altså Erik (g. Heiberg) og en Christen, f. ca. 1658, som ved sin død ca. 1722 eide storgården Nedre Amble/Amle. Han var far til en Christense Christensdatter Klingenberg (umyndig ved skiftet i 1722). Det ser ut til å være hun som er omtalt i innlegg #42.

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan vel nevne her at en Michel Pedersen Klingenberg dukker opp som svoger til Peder Tonning, da Peder Tonning selger Lien i Innvik til erlig Danemand Endre Pedersen Bøe (fra Hellesylt) 20/11-1713. Denne Michel er vel da en sønn av Peder på Ambla ?

Peder Tonning i Innvik og Michel/Mikkel Pedersen Klingenberg fra Amla, Kaupanger, er vel omlag jevngamle og født rundt 1660-1670. De er kanskje gift med hver sin søster, da ? Jeg ser iallefall ingen av Mikkel's søstre g.m. en Tonning. Peders søstre har jeg ikke registrert. Er ektefellene deres kjent ?

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

55) Tusen takk for informasjon, Per-:)Det stod kun Christence Christensdtr Klingenberg da hun gifta seg i 1750 i Kaupanger. Hun fikk tre barn rundt etter 1750: Ragnhild, Christen og Sara som jeg vet om, kanhende flere.Skifte etter henne i 1784: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 18.10.2003 11:19 (2) 'Skiftet er datert 4.mars 1784. Enkens navn var Christence Christensdatter, og som arvinger nevnes en sønn og to døtre: Christen Marchussen Stranden, myndig, Sare Marchusdatter, og Ragnille Marchusdatter, gift med Hans Morchman i Bergen.'

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per. Michel Pedersen Klingenberg var g m Johanne Pedersdatter Tonning (datter av Peder Rasmussen Tonning og Karen Pedersdatter).Han har ant. en bror Peder Pedersen Klingenberg i Sogn (pantebok 9/8-1697 i Bergen) og ei datter Øllegaard nevnt i pantebok for Nordfjord 1728, som Jørgen Andersen Bøes myndling.

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per. Michel Pedersen Klingenberg var g m Johanne Pedersdatter Tonning (datter av Peder Rasmussen Tonning og Karen Pedersdatter).Han har ant. en bror Peder Pedersen Klingenberg i Sogn (pantebok 9/8-1697 i Bergen) og ei datter Øllegaard nevnt i pantebok for Nordfjord 1728, som Jørgen Andersen Bøes myndling.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.