Gå til innhold
Arkivverket

[#13024] KLINGENBERG,sted (gård) i Norge eller?

Gjest anne-lise mikalsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torodd Kinn

Eit langt hopp tilbake, til innlegg 19:Klokkaren Bjørn Jensson Klingenberg (ca. 1695-1766) på Indre Reksta i Kinn, g.m. Maren Sørensdotter Brun (ca. 1695-1769) var son av klokkaren Jens Kristensson (f. 1630-talet, d. etter 1717) i det andre ekteskapet med ei ukjend kvinne. (Den første kona til Jens var Sofie Torsteinsdotter, d. før 1687.)Både Bjørn og Jens er i manntalet frå 1701, saman med fleire søner av Jens. Ingen av dei heiter Peder.Det ser ut til å vere semje om at klokkaren Jens var bror av presten Kasper Kristensson Klingenberg, og at dei var søner av Kristen Jensson, ordbokspresten i Askvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Til Arne, innlegg 47: Nettstedet bekrefter levetiden til Erik Persen, og gir ( nytt for meg ) fornavn til hans hustru. Og så får vi oppgitt datteren Kristine. Ser at hun ifølge dette er født i Kaupanger, og Amla ligger vel like ved, hører kanskje til Kaupanger. Antaglig var det flere barn, også i de forutgående generasjonene, og at slekta etterhvert spredte seg bl.a. i Sogn og Sunnfjord, er vel naturlig. Det er for eks. ikke umulig at Jens, far til Bjørn i innlegg 51, kan ha vært bror til Erik Persen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Torodd, her ser jeg navnet Kristen nevnt, men alt for gammel til å være far til min Christence, men her må det vel være en forbindelse et sted til min Christence Christensdtr Klingenberg som gifta seg i 1750 i Kaupanger (# 42) Hun var vel f ca 1725-30 kan jeg tenke meg og hennes far kanskje like før eller etter 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Ansnes

Til min siste setning, innlegg nr. 52: Ser nå at Torodd har tenkt på samme mulighet, men at han blant flere sønner av Jens på Indre Reksa ikke finner en Peder/Per i 1701. Det skulle vel normalt tilsi at far til Jens ikke het Peder/Per. Men kan jo være at en sønn av Jens med det navn er død eller (midlertidig) fraflyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Jensen Amle/Amble/Ambla (g.m. Øllegaard Mortensdatter) (ref. innlegg #43) hadde minst 11 barn, (http://nermo.org/slekt/d0023/g0000043.html#I26222) hvorav bl.a. altså Erik (g. Heiberg) og en Christen, f. ca. 1658, som ved sin død ca. 1722 eide storgården Nedre Amble/Amle. Han var far til en Christense Christensdatter Klingenberg (umyndig ved skiftet i 1722). Det ser ut til å være hun som er omtalt i innlegg #42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Jensen Amle/Amble/Ambla (g.m. Øllegaard Mortensdatter) (ref. innlegg #43) hadde minst 11 barn, (http://nermo.org/slekt/d0023/g0000043.html#I26222) hvorav bl.a. altså Erik (g. Heiberg) og en Christen, f. ca. 1658, som ved sin død ca. 1722 eide storgården Nedre Amble/Amle. Han var far til en Christense Christensdatter Klingenberg (umyndig ved skiftet i 1722). Det ser ut til å være hun som er omtalt i innlegg #42.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kan vel nevne her at en Michel Pedersen Klingenberg dukker opp som svoger til Peder Tonning, da Peder Tonning selger Lien i Innvik til erlig Danemand Endre Pedersen Bøe (fra Hellesylt) 20/11-1713. Denne Michel er vel da en sønn av Peder på Ambla ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder Tonning i Innvik og Michel/Mikkel Pedersen Klingenberg fra Amla, Kaupanger, er vel omlag jevngamle og født rundt 1660-1670. De er kanskje gift med hver sin søster, da ? Jeg ser iallefall ingen av Mikkel's søstre g.m. en Tonning. Peders søstre har jeg ikke registrert. Er ektefellene deres kjent ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

55) Tusen takk for informasjon, Per-:)Det stod kun Christence Christensdtr Klingenberg da hun gifta seg i 1750 i Kaupanger. Hun fikk tre barn rundt etter 1750: Ragnhild, Christen og Sara som jeg vet om, kanhende flere.Skifte etter henne i 1784: Yngve Nedrebø, SAB / DA, 18.10.2003 11:19 (2) 'Skiftet er datert 4.mars 1784. Enkens navn var Christence Christensdatter, og som arvinger nevnes en sønn og to døtre: Christen Marchussen Stranden, myndig, Sare Marchusdatter, og Ragnille Marchusdatter, gift med Hans Morchman i Bergen.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per. Michel Pedersen Klingenberg var g m Johanne Pedersdatter Tonning (datter av Peder Rasmussen Tonning og Karen Pedersdatter).Han har ant. en bror Peder Pedersen Klingenberg i Sogn (pantebok 9/8-1697 i Bergen) og ei datter Øllegaard nevnt i pantebok for Nordfjord 1728, som Jørgen Andersen Bøes myndling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Per. Michel Pedersen Klingenberg var g m Johanne Pedersdatter Tonning (datter av Peder Rasmussen Tonning og Karen Pedersdatter).Han har ant. en bror Peder Pedersen Klingenberg i Sogn (pantebok 9/8-1697 i Bergen) og ei datter Øllegaard nevnt i pantebok for Nordfjord 1728, som Jørgen Andersen Bøes myndling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.