Gå til innhold
Arkivverket

[#13125] Hedemark, Hof Solør, Casper Caspersen f. 1741-1750, Kontenus under søndre Sætre


Gjest Marie Stephensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

Dette er en interessant debatt, og jeg ser også usikkerheten i spørsmålet om hvem Casper Christensen var.FT 1801 oppgir at Casper Christensen på Graven går i sitt 81 år, dvs han er født 1721. Det er en presis angivelse og kan godt være korrekt, men erfaringen har lært meg å se på FT 1801 som veiledende inntil jeg har sett kirkeboka.Når det i bygdeboka skrives at navnet Casper er ytterst sjeldent i Hoff, er det et tankekors for meg at fogden Juel skulle ha to Casper Christensen i sin tjeneste, og begge var rundbrennere.Ved det første leiermålet på Vinger i 1746 oppgis navnet Casper Christensen. Ved det neste i 1748 blir barnefaren ved dåpen oppført som: 'Johan Caspar Magnor der nu tjener hos fogden Juel'. I forkant av kirketukten seks måneder senere må presten har gjort nærmere undersøkelser, for da oppgis det fulle navnet Johan Caspar Christensen Godager.Etter 1748 er det ikke spor (barn) etter CC på Vinger.I 1749 blir Casper Christensen Biørnebye utlagt som barnefar på Åsnes.Jeg tror ikke CC var fra Stange. Mannsnavnene på gården Godager i Stange rundt 1700 er de 'norske' Lars og Jon. Godager'ene på Hadeland har 'danske' navn som Christen og Casper. Kvinnenavn: Maren og Johanne (yngre søster)Jeg har ikke sjekket barna til Johanne Christensdatter og Henrik Samuelsen. Tror ikke jeg finner spor etter den 'uekte' far der. Når Johanne Christensdatter døpes er alle fadderene fra Melsnes. Også de to kvinnene med gårdsnavn Krav og Skybak er Melsnes-døtre.Kanskje noen med kjennskap til Godager kan komme med i debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild og Egil !Dette kan bli morsomt å finne ut av (om det lar seg gjøre) !!!Jeg tenkte kanskje at enten Casper Caspersen eller hans kone Johanne Johansdatter, var å finne blant fadderne til Johanne Caspersen.Johanne Caspersdatter er fadder ved Søren Caspersens dåp 1781. Derfor styrker det vel også slektsskapet?Jeg lurer på som Arild nevner om det er lurt å legge det inn på ny debatt og henvise til denne. For det er fort gjort å miste oversikten her, for kanskje de som ikke har fulgt med men allikevel hadde noe å bidra med uten å være klar over det !!Hva mener dere ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Jeg er enig i at det bør lages en ny etterlysning. Men kanskje det bør avventes til du har vært på Hamar. Det kan være du finner et svar da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Fikk i dag sjekket en henvisning til Norsk Slektshistorisk tidsskrift nr. 14 side 5. Det gjelder skifter i Gudbrandsdalen utenfor bondestanden:Skifte 16. mai 1749 på Hauge i Dovre etter kaptein Torsten Dagsøn Langeland og avdøde hustru fru Anna Helm. Mange arvinger nevnt. Blant Annas arvinger nevnes ei søster Maren Helm som har etterlatt seg 3 barn - sergeant Christen Godager, Johan Caspar og Johanne Godager. (Denne Maren forstår jeg da har bodd på Hadeland).En skulle tro det kunne la seg løse hvorvidt det er en eller to Casper Christensen vi snakker om. Mye taler for at det er en, men jeg synes også noe taler for at det er to. I tillegg til momenter nevnt tidligere, blir vel aldri Casper i Åsnes noen gang nevnt som Johan Casper. Et annet moment er vel at Casper i Åsnes blir vel heller ikke nevnt som fogdens tjener - det virker helst som han er husmann eller innerst på Bjørneby. Uttrykket - fogdens tjener - tror jeg innebærer mer enn å være en gardsgutt. Fogdens tjener har jeg inntrykk av er en som fulgte fogden på hans reiser og ordnet med mye av det praktiske i forbindelse med tingholdelse.Dersom det er to, er ikke leiermålene så påfallende som det kan se ut som. Leiermål blant tjenerstaben på Bjørneby ser nærmest ut til å være det normale.Hvis den Casper Christensen som 1762 får et barn utenfor ekteskap samtidig er gift med Kari Mikkelsdatter, må det ha vært rettsak siden det var alvorlig for en gift mann å få uekte barn. Dette skulle da være registrert i tingboka.En etterlysning på Johan Casper Godager f. 1724 - koster ingenting. Nettopp navnet Godager skulle få det til å ringe ei bjølle for de som sikkert kjenner til denne personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Anne Helm var i en søskenflokk på (minst)11 fra gården Helmen i Gran, deriblandt Maren Christensdatter. Helmen er en relativt stor gård. Den ble i sin tid overtatt av kommunen og drevet som pleiehjem.Foreldre: Christen Pedersen Helmen og Johanne Olufsdatter Bay. Det kan forklare hvorfor CC ble dreng (eller oppasser) hos fenrik Bay på Magnor.Helmen og Bay-slektene kan følges et stykke bakover.Vi får håpe Marie at Casper fra Hadeland er den riktige, selv om han etterhvert skeiet litt ut. Alle epler kan falle et stykke fra stammen. Da har vi ihverfall en anerekke å holde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !!Tusen takk for hjelpen !!!Fint at du sjekket Norsk Slektshistorisk tidskrift, og fant skiftet som ga svar på hvor denne Johan Caspar kom fra. Jeg vil vel tro at flere dro sammen til Solør, og ikke Johan Caspar alene. Kanskje det er en mulighet til å finne navn enten på søsken eller en annen familiemedlem som sier noe om hvilken Casper det er snakk om, eller om det er bare en.Og håper vel kanskje som du sier Egil, at Johan Casper er riktig mann. Og fint at du har foreldrene også.Er enig i at det både taler for en og to Casper!Jeg er ikke kjent i området rundt Hof i Solør, derfor tok vi like godt en kjøretur til Solør i dag. For å få et lite innblikk i den lokale geografien. Gikk innom Hof kirkegård for å se om det fantes gamle gravplasser, og det gjorde det. Det var en merkelig følelse å se de gamle gravplassene. Skal dra tilbake når snøen er borte for å se om jeg finner noe. Det var en fin tur !!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg så litt mer i kirkeboka i dag. I forbindelse med Casper Christensens leiermål i 1762, må enka Johanne Jonasdatter Bagaasen stå offentlig skrifte i Åsnes kirke 3. søndag i advent 1762. Det var hennes 2. leiermål i enkestand. Som barnefar hadde hun utlagt gift mann Casper Christensen Huslegaarden.Dette her må ihvertfall ha havnet som sak på tinget. Jeg har nettopp lest om en gift mann som (1750/51) begikk leiermål. Han mistet halvparten av det han eide til Kongen, og måtte arbeide 2 år i jern på Kongsvinger festning. Det samme kan ha skjedd med Casper.For å finne det ut lettvint, har Per Erik Rastad skrevet bok (2 eller 3 bind) om Kongsvinger festning. I ei av bøkene har han satt opp liste over fangene for hvert år. Havnet Casper her, skulle det være lett å finne ham.Tok ei ny finkjemming av kirkeboka og kan nevne at Dorte Olsdatter som Casper fikk barn utenfor ekteskap med også fikk barn nummer 3 utenfor ekteskap 1752 med Peder Sjønnesen Såset. Ved skriftet blir det sagt at det var hennes tredje leiermål før hun var konfirmert. Dorte nevnt som Dorte Olsdatter Bjørneby og også Dorte Skårderud. Skårderud var en husmannsplass under Bjørneby.Som hypotese kan Casper Christensen være sønn av Christen Torstensen fra Sakserud. Ved dåp av Caspers barn i 1753 er Marte Larsdatter Sakserud en av fadderne. Dette kan selvfølgelig være tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Tusen takk Arild !Jeg har bestemt meg for å dra på arkivet i morgen, og da er første prioritet Sakefallet under fogderegnskapene,leiermål. Håper bøkene for Kongsvinger finnes på arkivet, da får jeg sjekket dette med en gang også. (Jeg fant under en av plassene på Beitnes, en Johan Caspar Barth omtalt som eier kun 1 uke.)Denne Casper Christensen burde kanskje være nevnt både 1 og 2 ganger, sånn som han holdt på !!Jeg legger nå inn en etterlysning etter Johan Caspar Christensen Godager ! Så får vi håpe noen kjenner til den karen !!Takk igjen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Marie,Før du legger inn: Johan Casper Christensen ble døpt på Gran 26.11.1725. Han kan være sønn av Christen Christensen Nordsveen, Stange. Muligens en plass under Godager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Alderen på Johan Casper går i feil retning i forhold til Casper Christensen 81 år 1801, særlig når han er født seint på året 1725.Eller kan det sås tvil om at Casper Christensen på Graven 1801 er rette Casper? Jeg tror ikke det. Ihvertfall ser han ut til å være den Casper Christensen som var gift med Kari Mikkelsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Fra 1663 ble det organisert kavalleri på Hadeland, hvor rytteren bodde på en utvalgt gard, 'rytterkvarteret' og ble underholt av landskyld og gardskatter. Offiserene bodde på såkalte 'frigarder'. I 1690 var det 29 rytterkvarterer i Gran med løytnantskvarter på Gamkinn. Gamkinn er nabogard til Helmen, og det er mulig at kvarteret ble flyttet dit noen år senere.Jeg tror at løytnant Christen Pedersen Helmen, far til Maren Christensdatter kan ha vært ved kavalleriet, og det er mulig at Christen Christensen Godager kan ha hatt en (lavere) funksjon der.Barna til Christen Christensen Godager og Maren Christensdatter Helmen er navnet etter hennes slekt, deriblant Casper. Det tyder derfor på at hennes famile sto høyere på den sosiale rangstige.Denne bakgrunnen gir indikasjoner på hvordan brødrene Christensen fikk innpass i det militære i Vinger-området. Til tross for diverse leiermål kan jeg ikke se at de måtte stå kirketukt. De er heller ikke å finne i protokollene for Kongsvinger festning. Kanskje hjalp det å ha gode forbindelser.Jeg tror også at det er den 'ettersøkte' Casper som er på Graven i 1801. Men det kan jo tenkes at han skrønte litt om alderen. Dengang som nå ga det vel en viss prestige å være eldst i bygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Casper Christensen var på Graven under folketellinga i februar 1801, men han dør 20.11.1801, og er da på Glorviken, Åsnes - i samme området. Under folketellinga er han 81 år, men ved død oppgitt til å være 89 år. Siste alder må være oppgitt av andre og derfor lite pålitelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Takk for svar og hjelp!!Har nå fått sjekket Sakefallet, og jeg klarte ikke å finne noen Casper Christensen. 1749 og 1750 var utlånt til kopiering, så disse fikk jeg ikke sjekket. Tok også med meg 1761 og 1762.Jeg sjekket Vinger for fødte når det gjelder Casper Caspersen, men fant han ikke.Så sjekket jeg døde og der fant jeg som du Casper Christensen død i 1801. Men jeg fant også Ole Caspersen L(os)berget død 25 august 1813 63 år og 5 mnd gammel, det vil jo si at han er født i mars 1750 som mangler i kirkeboka, antar at han også er sønn av Casper Christensen. Så fant jeg Casper Caspersen Kontorpet død 1 mars 1811 70 år og 1 mnd, jeg vet ikke hvor mye jeg skal stole på denne alderen heller, men da vil Casper Caspersen være født rundt 1741. Sjekket Vinger fødte her også. Har du dette barnet Egil ? Haagen Andersen og Johanne Caspersdatter får et barn i 1806, klarte ikke å tyde navnet, Faddere ---Anne Christensdatter---Johanes Hansen Holtet---Pernille Tostensdatter---Åge Bentsen Dønaasen---Ane Korsmo---Peder Johanesen Stamnes---Ole Tostensen Stamnes. Sjekket også Godager gård Nes på Hedemarken, og de eneste Christensen jeg fant der, var Christen Christensen med sønn Nils Christensen døpt 1749. Noe mer på Nils sin far sto det ikke. Etter hva jeg kunne se, var ikke Johan Caspar nevnt her.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jeg la inn et lite innlegg her i stad, men av en eller annen grunn er det ikke kommet med. Har dårlig tid, må på nattarbeid.Skriver mer utførlig i morgen. Men jeg har funnet bevis for at den Casper som har leiermål med Dorte Olsdatter i 1749 er Johan Casper Christopher Godager. Han må januar 1750 bøte for et leiermål i Vinger, og blir samtidig tiltalt for leiermål med Dorte. Fogden har ikke fått attest fra presten og utsetter derfor den delen av saken. Jeg må derfor undersøke videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tingbok for Solør-Østerdalen fol. 536a, ting holdt på Hofs tingstue 29. januar 1750:- ”Fogden Juell lod ved Procurator Sr. Hiort anmelde at have til dette ting ladet indstevne ved mundtlig varsel eller Straf paa kroppen for begangne Lejermaale, neml. Johan Casper Christopher Godager paa Bjørnebye for første og andet Lejermaal, Torbjørn Torbiørnsen Rudstad ibidem, Marit Gietmundsdotter Flaaberg paa Settre, Ole Andersen Bagaasen, Berthe Andersdotter Kochind, Dorthe Moen paa Saaset, Halvor Olsen Hengebøll og Lisbeth Larsdotter Strand. Fremstillede derhos Even Jensen Kaggernes og Iver Gulbrandsen Qvisler som under Ed forklarede at have indstevnet alle førnevnte for deres Boepæll og tilholds Stæder i hvers eget Paahør, undtagen Halvor Hengebøll, som huusfolcket lovede at berette det ved hans hjemkomst. Efter paaraabende mødte ingen af de indstevnete, thi forelægges de paa næste Waar Ting at møde og Svare til Sagen”Nytt ting 27. april 1750: Stevnet for leiermål Johan Casper Christopher Godager mfl. Lagt fram skrivelse fra sognepresten i Winger hr. Christen Lund av 10. februar 1749 over Johan Casper Godager og Torbiørn Rudstad. Dorte Moen for første leiermål og Johan Casper Godager for andre leiermål. Ny sak må anlegges mot dem ettersom fogden ikke har fått prestens attest for deres forseelse, eller ikke kan fås før de har stått skrifte. Johan Casper Godager må bøte 24 lodd sølv for leiermålet i 1748 med Maren Jacobsdaatter CalbergetTinget på Hof 24. jan. 1752: Stevnet for leiermål - Peder Schiønnessøn Saaset, Lars Erichsøn hos Berger Kiølen, Ragnild Larsdaatter Toverud, enka Kirsti Larsdaatter Huslegaarden tilholdende på Waaler, enkemannen Berger Olsøn Hoel, Berte Arnesdaatter Bagaasen på Knashougplassen., Dorthe Olsdaatter Biørnebye for 3. leiermål før konfirmasjonen. Ingen møtte.Jeg har så langt ikke funnet mer. Men det går ihvertfall klart fram at Johan Casper Christopher (en misforståelse for Christensen?) Godager er far til barnet Dorte Olsdatter føder i 1749, og han bøter for et leiermål i Vinger i 1748. Han stevnes for 2 leiermål, men hadde etter opplysninger gitt her 2 leiermål i Vinger og et i Åsnes - tilsammen 3.Det ser ut som saken mot Johan Casper og Dorte forsvinner fra tingbøkene - det kan tyde på at de har gjort opp for seg hos fogden før saken kom opp igjen på tinget. Isåfall er det håp om at det nevnes i sakefallet for 1750.Dortes andre leiermål finner jeg ikke nevnt, men det må ha skjedd i 1750/51. Faren her kan jo være interessant. Hennes 3. leiermål er altså i 1751/52 med Peder Sjønnesen Såset. Avslutningen på den saken er jeg ikke kommet fram til, men håper jeg kan finne noe der de nærmeste ukene.Marie - med tanke på sakefall, vær oppmerksom på at dette kan komme et år eller to etter leiermålet. Sakene kunne bli langvarige siden folk vanligvis ikke møtte opp på tinget, og en fikke stadige utsettelser. Hvilke år sjekket du i sakefallet?Kan Casper Caspersen være fra Dortes andre leiermål?Haagen Andersens barn født 1806 - vanskelig å si noe helt sikkert om navnet, men det må være Anders eller Andreas. Mest sannsynlig Anders siden han muligens er den Anders Haagensen som dør 1808 - alder og bosted ikke oppgitt.Ole Caspersens alder ved død mener jeg skal være 52 år 3m. 1 dag. Alderen 63 år gjelder personen over Ole.Når det gjelder Kasper Kaspersens alder ved død, er det vel mye som taler for at den er feil. Alderen 1801 på 52 år virker ihvertfall mer rimelig etter det vi vet så langt. Kan den være et tiår feil?Synes dette er ei interessant nøtt, og med innspill fra flere kanter har vi nærmet oss ei løsning, men noe gjenstår likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg takker for en interessant debatt, og her kommer mitt (kanskje) siste innlegg om Johan Casper:Christen Christensen eide gården Godager på Nes på Hedmark mellom 1715 og 1721. I denne perioden fikk han sønnen Christen f. 1720. Som enkemann reiser han til Gran, sannsynligvis til rytterkorpset, og blir gift med Maren Christensdatter Helmen. Sønnen Johan Casper døpes i Gran kirke 26 november 1725:'Døbt ved Gran Christen Christensønn Bølchers barn kaldet Johan Casper. Faddere Capitan des Armees Hans Munch, Gjørgen Ballangerud, Peder Gregersønn, Johanne Helmen, Kiersti Nielsdatter Sanne, Margrethe Iversdatter Ulverud'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arlild !Takker for svar, og er ordentlig glad for den hjelpen du gir. Jeg fikk ingen anledning til å svare i går dessverre!Jeg sjekket Sakefallet årene 1751,1752,1753,1761,1762, men det er mulig at jeg helt sikkert kan ha oversett noe, og det var første gangen jeg så slike saksdokumenter for gjennomgang. Det var morsomt å gjennomgå, lærer stadig.Jeg så også at det lå papirer fra 1747 i bunken for 1751, så jeg burde vel gå gjennom alt helt frem til og med 1760 ? Det er kanskje mulig at Casper Caspersen er Dorthe Olsdatters andre leiemål, for det er jo tidspunktet Casper skal være født også i forhold til FT 1801, og det styrker teorien. Jeg har også funnet en John Caspersen født 1730 på Neskverna under Grøset i Gruer, og hans far heter Casper Biørnsen. Jeg fikk en oppfattelse at dette var et barn utenfor ekteskap, og det er det eneste barnet som blir født der av Casper. Denne Casper skulle jeg egentlig ønske at jeg ikke hadde funnet. Denne John Caspersen er også nevnt under Sætre på side 202 i bind 3 i Hof bygdebok. Jeg sjekket gårdsnavnet Grøset, og der finner jeg ikke mindre enn en Adolph Gustav Helm som kjøper gården i 1740.Takker igjen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Du ser ut til å være uheldig med at hendelser som skulle vært notert har falt vekk. Det viser også at det er mange mangler ved de gamle kildene - de ble jo skrevet av mennesker, så merkelig er det ikke. Men i dette tilfellet blir det flere tett på hverandre.Casper Caspersen er fremdeles problemet. Mye taler for at Johan Casper Godager er faren, men det endelige beviset mangler. Og mora - hvem er hun? Som hypotese ligger det an til at Casper kan være et barn fra Dortes andre leiermål. Jeg finner ikke dette andre leiermålet i hverken kirkebok eller tingbok. Kari Mikkelsdatter kan også være mora, men på henne har jeg ikke funnet leiermål. At både Dortes andre leiermål og Karis eventuelle leiermål er uteglemt virker mistenkelig. Dortes andre leiermål er en realitet og hun peker seg derfor ut som en sterk morkandidat.Dortes første barn Eli døpt mars 1749, tredje barn Pernelle med Peder Sjønnessen døpes 20. februar 1752. Mellom der har hun fått et barn nummer to - og det har etter all sannsynlighet skjedd i den perioden kirkeboka mangler - første halvår 1750. Detter faller også sammen med Caspers alder oppgitt 1801.Kari Mikkelsdatter døde forresten 22.04.1792 - 79 år, og var da på Huslegarden.Hvordan komme videre? 1.Jeg foreslår at du tar Sakefallet for alle årene 1749-64 for å vite med sikkerhet at den muligheten er sjekket. Husk også på å sjekke om Kari Mikkelsdater kan være nevnt 50,51,52.2. Ekstraskatten. Jeg kjenner bare ekstraskatten 1762 i avskrift, men det skal være flere ekstraskatter fram til 1773. Hvis de er ført på samme måte som 1762, kan det være verdifullt å sjekke en eller to. Det kan bli en del arbeid siden det er umulig å si hvor Casper Caspersen er f. eks. 1764. Mest sannsynlig er han ikke hos faren? og Kari, men kan være hos mora. 1762 er det slik at bare barn over tolv år nevnes. Derfor har Casper Caspersen falt utenfor 1762, men skulle komme med et seinere år.Ellers skal jeg prøve å ha saken i bakhodet, og ta kontakt om jeg finner noe. Skulle jeg glemme det, kan du kontakte meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Arild !Tusen hjertelig takk for hjelpen !Jeg har måttet kastet inn håndkleet noen dager, da jeg har ligget under dyna med influensa, og derfor ikke heller fått svart !! Har prøvd i tiden å se i bygdebøkene, men har ikke fått noe særlig ut av det !Jeg skal prøve en av de første dagene å få tatt meg en tur til Statsarkivet, og da skal jeg ta med meg forslaget ditt som utgangspunkt for å lete etter Casper.Så får jeg håpe han dukker opp etter hvert, et eller annet sted !!Jeg har flere å søke opp i Hof i Solør, om jeg nå begynner på disse, kanskje gjør at Casper dukker opp ved en tilfeldighet blant disse ???Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg prøver igjen med en ny innfallsvinkel.I innlegg nr.25 nevner Berit Knudsen en Casper Johansen fra ekstraskatten. Når vi nå vet at den mulige barnefar hadde et dobbelt fornavn Johan Casper, kan det vel være en mulighet at det første farsnavnet Johan ble brukt enkelte ganger og det andre patronymikonet Casper ved andre anledninger.Jeg spørger kun -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Jo, det høres veldig sannsynlig. Det kunne derfor være interessant å vite hvilket år det gjelder, og hvor og hvem Casper nevnes sammen med. Det blir ikke opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Egil og Arild !Så på ekstraskatten for årene 1763 til og med 1767, og jeg mener det var året 1766 som vi fant Casper Johansen, uten at det var nevnt noen barn i denne ekstraskatten. Hvilken gård husker jeg ikke, men det kan sjekkes opp igjen !Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Om jeg ikke har funnet helt ut av Casper Christensen, så har denne letingen medført at jeg fant ut at søsteren til Johan Caspar Godager, Johanne Godager er 5xtippoldemor til min samboer. Johanne Godager gifter seg med Guttorm Amundsen Lie, de får datteren Bastine Guttormsdatter som gifter seg med Johan Eriksen Viger, de får sønnen Johannes Johansen som igjen får datteren Berte Johansdatter som gifter seg med Olaus Christiansen Krogh som er besteforeldrene til Christian Bertram Falch. (kort versjon) morsomt!!Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei igjen !Har nå fått sjekket Saksefallet i åren 1749,50,51,52,53 uten spor etter Dorthe Olsdatter Kari Mikkelsdatter eller Casper Christensen.Har sjekket bygdebøker på kryss og tvers i forhold til de barna som er født utenfor ekteskap i Vinger og Eidskog, tenkte barna var nevnt under mors navn, men ei.Sånn som det ser ut for meg etter å ha sjekket Godager og Bay familien i Norge, er følgende: Christen Christensen er gift på Nes i Hedemark og kona dør, han flytter til Gran og gifter seg for annen gang med Maren Helmen, de får 3 barn Christen, Johan Caspar på Gran, Johanne kan kanskje se ut til å være født i Grue? Det antas at Christen Godager sansyligvis blir gravlagt på Hadeland i tiden 1749-1759, men sikkert er det at Maren Helmen er gravlagt på Brandval 2 juli 1763 77 år gammel. Så her er det en eller annen tilknytning til Solør ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.