Gå til innhold
Arkivverket

[#13551] 'Støttar bok om Losna-riddarane'


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Jeg har de siste ukene arbeidet med jordegods i Gudbrandsdalen, og blant annet nå funnet kilder som gjør oss i stand til å identifisere Rosenkrantzgodset der (dvs Nesøyagods). De to aktuelle jordebøkene fra 1624-25 mangler, og innen ca 1630 var godset solgt. Den genealogiske bakgrunnen for at adelsslektene på Nesøya fikk hånd om Gudbrandsdalsgods er også i hovedtrekk kjent. Så blir det å undersøke om ikke disse Gudbrandsdølene også førte gods nordafjells til Nesøyaboet, og derved til slutt til slekten Rosenkrantz, gods som siden er lagt til de nordafjellske godsforvalterne. Ved et slikt arbeid kan en også bidra til oppklaring av Losnagodsets sammensetning. Dette - selv om det er ganske begrenset - vil ihvertfall bli mitt bidrag.Men Jo Rune, skal ikke du skrive avhandling om adelsgods på Vestlandet i middelalderen - da kan du jo ta dette med i slengen ? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Heile Rosenkrantz-godset? Nei, takk -- det får andre ta seg av. Eg har nok som det er:-) Dessutan må eg jo først få tildelt det omsøkte stipendet -- og det har eg ikkje fått enno. Vi får sjå. Men Losna er jo sjølvsagt på Vestlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Når det gjeld Rosenkrantzgodset på Sunnmøre, i Romsdal og på Nordmøre, vil eg registrere det på grunnlag av jordebøkene fra 1620-åra, og så etterkvart analysere det med tanke på mulige opphav. Utgangshypotesen er at ein god del av dette godset opphavlig var giskegods, og at noke av det kan ha komme på Losnaætta sine hender før Erlend Einrideson si tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Den første som drev adelshistorisk forskning her i landet, Jens Christian Berg (han begynte 1798-99), har etterlatt seg et interessant privatarkiv i Riksarkivet. Med notiser/mapper/konvolutter sortert på slektsnavn. I Losnamappen er det en notis om at Losnaætten kom fra Sverige. Dette er etter hukommelsen, for jeg har ikke sett på innholdet på 15 år. Men interessant er det allikevel - -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Losnegård

Eg har forståing for at rekonstruksjon av godssamlingar er eit innvikla arbeid. Mitt bokbidrag om Losnaætta vil på ingen måte kunne verte noko djuptgåande analyse som i ei doktoravhandling, men altså eit bidrag som kanskje kan medverke til å klare opp noko. Men eg har eit anna spørsmål som andre som følgjer med i denne debatten kanskje kan hjelpe meg med: Margrete Filippusdotter, som KANSKJE var halvsyster til Erlend Filippusson, var gift med Arnold Josteinsson. Eldbjørg Haug skriv i sin biografi om dronning Margrete (utg. 2000) at Arnold hadde ein son frå eit tidlegare ekteskap som heitte Sigurd på Eide, og var væpnar. Sigurd hadde igjen sonen Arne, som var prost i Mariakyrkja i Oslo og norsk kanslar. Ho hevdar såleis at Eindride Erlendsson og Arne har betrakta kvarandre som tremenningar (eigentleg var det vel borna til Eindride som var trem.). Haug viser ikkje til noko anna kjelde for dette sambandet enn si eiga hovudoppgåve frå 1974. Er det nokon som kjenner til noko anna litteratur om Arnold, Sigurd og Arne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke hvordan dette passer kronologisk: Arne Sigurdsson er kansler allerede juni 1390, om ikke enda tidligere. Han kan ikke være _yngre_ enn lagrettemenn (dvs 30 år), snarere heller av de eldre, dvs kanskje så mye som 45-50 år ved kanslerutnevnelsen. (Født ca 1340-45.) Dette er en gjetning, men vi kan ihvertfall på 1400-tallet nøyere anslå kanslernes alder, fordi vi kjenner deres innskrivingsår i de ulike universitetsmatriklene. Herr Arne Sigurdssons mor, hustru Gunnild Hallvardsdatter, levde ennå 1405 (DN IV 746).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg forstår ikke at Eindride eller hans barn kan være tremenninger med Arne Sigurdsson, selv om slektskapet var slik som Eidbjørg Haug mener. De blir ingen menninger i det hele tatt?Jeg ser også at Arne Sigurdssons mor, hustru Gunnild, er enke allerede på 1390-tallet, om ikke enda tidligere, og donerer jord til Korskirken i Oslo. Dette var en sognekirke for byfolk. Hennes gods ligger på Østlandet. Hun inngår med andre ord i en Oslo-region-kontekst. Ihvertfall som enke. Nå vet ikke jeg hvor Sigurd på Eide bodde, men hvis det ikke var på Østlandet, henger denne slektskapsteorien i en trynn tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Et lite spørsmål om Losna mellom alle innleggene om gods og gull:Jeg har et par år prøvd å få kjøpt et godt bilde av Losna-øya, og helst også av øyas nærmeste omgivelser. Så utrolig det enn høres ut, har jeg ennå ikke fått fatt i det bildet jeg er på jakt etter, selv om jeg har hatt kontakt med kommune, fylke, NRK lokalt, en rekke profesjonelle fotografer og lokale amatører. Jeg har også spurt på diverse nyhetsgrupper, og jeg har søkt på nettet - uten resultat.Jeg prøver derfor igjen: Kan noen hjelpe meg med å finne den personen som har det bildet av Losna-øya m/omgivelser som jeg leter etter (helst flyfoto, naturligvis).Med vennlig hilsenOdd Handegård (oddh@nfh.uit.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Fjellanger-Widerø Fikk ikke logget inn på Telenor, men de holder til på Snarøya, i Bærum. om jeg ikke husker feil, i Bergheimveien.Leverer flyfoto fra hele Norge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

En av de første instansene jeg kontaktet var nettopp Fjellanger-Widerøe. De hadde ikke noe slikt bilde, men kunne naturligvis (på oppdrag) ta bildet. Prisen ville bli hinsides de 500-600 kronene jeg har budsjettert med for hvert av de bildene jeg trenger.Men jeg fikk en annen interessant opplysning av Fjellanger-Widerø: Gamle fotografier fra ulike deler av Norge (tatt på 1950- og 1960-tallet) er fordelt med gavmild hånd til kommuner, fylker og kulturinstanser med sikte på gratis bruk. Jeg har prøvd ulike metoder for å finne mottakerne. Det var ikke enkelt, og det synes i alle fall som om materialet i liten grad er systematisert - og ingenting er scannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kanskje du allerede har sett dette fra Sogn og Fjordane, men jeg legger det inn i tilfelle ikke:'Flyfoto frå Sogn og Fjordane (This document will soon be translated into English)Telemark flyselskap starta i 1952. I 1950-åra fotograferte dei svært mange gardar og tettstader i Sogn og Fjordane som i resten av landet. I dag er det Johan Ottesen’s Fotoarkiv i Ulsteinvik som eig dette materialet.Fylkesarkivet har inngått avtale med Johan Ottesen om å leggja ut desse bileta på Kulturnett Sogn og Fjordane. Fylkesarkivet skal i samarbeid med kommunane identifisera bileta. Dette er ikkje gjort. I Ottesen sitt arkiv er finst nummer på bileta som viser til dei ulike flytokta. Bileta er ikkje knytte til gards – og bruksnummer.Me meiner det er svært viktig å få identifisert desse no for heile fylket. Bileta er viktig kulturhistorisk dokumentasjon. Dei syner gardar og kulturlandskap i 1950-åra. Dette var før bulldosarar og traktorar endra landskapet, og før mange gardstun vart ombygde.Det vil ta tid før me har fått lagt ut alle, men det vil koma ein ny kommune no og då.Dei som ynskjer kopi av desse bileta, kan venda seg til Johan Ottesen, 6065, Ulsteinvik. (telefon 70 01 03 13) .'Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Takk for svaret.Jeg snakket med Ottesen i fjor om det arkivmaterialet han har overtatt. Så vidt jeg forsto ham, var det et ganske langsiktig perspektiv for det arbeidet han skal starte (eller har startet). For evt. å løse mine kortsiktive behov (før 1. mai?), ville det være nødvendig å reise fra Tromsø til Ulsteinvik for å gå gjennom arkivet sammen med ham for å finne det ene flyfotoet jeg trenger. - Jeg tror Ottesen kommer til å gjøre en utmerket jobb, men det vil nok ta litt til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Handegård

Gaute L.,Takk for tipset, men jeg har faktisk vært i kontakt også med Rolf L. Han kommer til å sende meg et par bilder med det første, men han mente vel at de Losnabildene han hadde ikke passet helt til mitt behov. Vi får se - dette er i alle fall det nærmeste jeg hittil har kommet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Siden bokprosjektet om ridderne fra Losna har vært omtalt og kritisert i denne debatten lenge før boken var ferdigskrevet, finner jeg det på sin plass å fortelle at boken, direkte fra trykkeriet, blir presentert på Losna lørdag 12. juli. Det er en rikt illustrert bok på langt over 200 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tore Jensen

Meiningane var mange før boka kom, men kva er meiningane om boka no som den er komt ut, (og faktisk nærmast er gratis på nyttårsalg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Boka er meg kjent berre meldt i Genealogen nr. 2/2003, og i Bergensposten (vel 2003), begge stader av Frode Hervik. Bergensposten ligg tilgjengeleg på nettsidene til Statsarkivet i Bergen.Tore: Kvifor skulle du få den til melding??:-) Det er då ikkje slik at alle bøker som vedrører mellomalderslekter automatisk går til deg for bokmelding:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Neida, Jo Rune, det er ingen selvfølge at bøker om middelalder kommet til meg for anmeldelse.Selje forlag oppgir at boka koster hos dem kr 348 pluss porto. Det var altså ikke forlaget som holdt nyttårssalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.