Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'asker'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 10 results

  1. Hei Mine 3xtippoldeforeldre; Lars Olsen Fjelken, f. 1796 i Asker. Mari/Maren Ellefsdtr. f. 1785, Bergereie, Asker Dåp: 18.12.1796 - https://www.digitalarkivet.no/view/255/pd00000042974686 Konfirmasjon: 8/5-1814 https://www.digitalarkivet.no/view/279/pk00000002595658 Gift med Mari/Maren Ellefsdtr. 22.10.1785 Bergereje, Asker, Akershus 28.05.1826 Asker kirke Kirkebøker: Asker prestekontor Kirkebøker, SAO/A-10256a/F/Fa/L0010: Ministerialbok nr. I 10, 1825-1878, s. 6 - Skanna arkiver - Arkivverket (digitalarkivet.no) nr. 15 Barn: Ole Larsen Fjelken, f. 19.11.1827 d. 11.06.1899 Jeg finner ikke mer på disse to og deres forfedre. Og jeg har kun 1 barn (min 2xtippoldefar) som jeg finner. Kan noen hjelpe? Jeg vet heller ikke når de døde. mvh Elisabeth Jangås
  2. Hei Jeg har Maren Hansdatter to ganger i mitt slektstre, både som min farmors oldemor, og min farfars oldemor. Problemet er at jeg har ulike opplysninger på HVILKEN Maren Hansdatter det er snakk om. Noen har sagt hun kom fra Kolbotn, andre fra Borgen i Asker (der man også finner stedsnavnet Kullebunn). En Maren Hansdatter ble født 3. okt 1789 på Kolbotn. Mine opplysninger sier hun døde 12. des 1853. Mens den andre ble født 11. okt 1789 på Borgen, samme dødsdato. På My Heritage har de fleste linket til damen på Borgen, men også den andre – så forvirringen er total (My Heritage, Geni, osv er jo livsfarlige om det kommer inn en feil!) Paret er bl.a. foreldre til Søren Christensen, f. 1808 (gift med Marte Henriksdatter) og Hans Christian Christensen, f. 1810 (gift med Anne Marie Pedersen (Padderud). Bosatt på Arnestad? i Vollen i Asker. Kjenner noen for sikkert hvilken Maren Hansdatter det her er snakk om?
  3. Her er en nøtt fra det svenske Anbytarforum. Enken Stine Haagensen på Heggedal (født 46?) døper en uekte datter, Kristiane, i Asker født 26.4.1876, nr 43 https://www.digitalarkivet.no/kb20060315011192 I 1891 er de to fabrikkarbeidere på tændstikfabrikken på Heggedal https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052706003335 Stina oppgis her å være født i 1838 på Sogndalsfjæren Fabrikken brant ned i 1895 i følge Wikipedia https://no.wikipedia.org/wiki/Christiania_Tændstikfabrik og i 1900 er vel dette Stina på Fjeld under Lilleaker https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01037028013501 Spørsmålet er når og hvor Stina er født, og når, hvor og med hvem giftet hun seg. Navnet Haagensen er trolig etter hennes avdøde ektemann, men kan også være et modernisert patronym. Jeg har ikke funnet når hun dør eller hvor hun var ved FT1865 og FT1875
  4. Eg syner til denne huslyden i FT1865 for husmannsplassen Tenor under Moen nordre i Eidsberg der Johan er ein av sønene til husmann Ole Hansson og kona Helene Petersdotter: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0125&kenr=001&bnr=0057&lnr=000 Og her er dåpen til den same Johan Olson, fødd 19.4.1864: https://media.digitalarkivet.no/view/359/131 Ved dåpen står ein merknad om at huslyden i 1875 flytte ut, og her er flyttingi til Askers prestegjeld: https://media.digitalarkivet.no/view/5754/458 Og her er huslyden på plass ved Kristiania Tændstikfabrik i Asker 1875: http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1875&knr=0220&kenr=004&bnr=0085a&lnr=00 Er det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg finna: * Kva gard/plass i Eidsberg var Ole Hansson fødd/oppvaksen? * Kva gard/plass i Eidsberg var Helene Petersdotter fødd/oppvaksi? * Kva gard/plass budde denne huslyden på i Asker? Dei budde vel ikkje på fabrikken? * Kvar kan Johan ha fått namnet Newgard ifrå? * Kva år utvandra Johan til Amerika? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  5. Professor Arne Georg Hannevik, fødd i Bergen 15.12.1924, døydde 23.3.2001 på eitt eller anna sjukehus, som busett i Asker. Eg er på leiting etter den nøyaktige dødsstaden hans og vonar at dette kanskje kjem fram i dødsannonsa hans? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  6. Så vidt jeg forstår inneholder en jordmors fødselsmelding fødselstidspunkt. Hvor kan jeg henvende meg for å få vite mitt eget fødselstidspunkt? Det vil si hvor finnes fødselsmeldinger for Asker Røde Kors fødehjem (vanligvis kalt Asker fødehjem) (Asker kommune, Akershus)? Etter noe søk virker det som om slike arkiver finnes hos Statsarkivet i Oslo. Hva er rutinene for å få den informasjonen jeg er ute etter?
  7. Hei Rikvold Mogensen Gjellum og Gunhild Jensdatter bodde på Gjellum i Asker fra ca 1685. Rikvold Mogensen Gjellum er født rundt 1646. For de kom til Heggedal bodde de i Aker / Oslo hvor Rikvold skal ha tjenestegjort som soldat på Akershus festning. Rikvold og Gunhild ble gift og fikk et barn i Aker /Oslo. Er det noen som har årstallet for deres bryllup og årstallet for datterens fødsel ? Har dessverre rotet bort de notatene jeg hadde, og skulle gjerne hatt disse årstallene i forbindelse med noe jeg skal skrive.
  8. Hei! Jeg har en ane som i 1910-tellinga bor på Baastad Øvre i Asker, Akershus; og er oppførst som "staldkar ved gartneri"; Peder Pedersen Noen med lokalkunnskap som kan si meg hvilket gartneri han da var stallkar ved? Jeg ser at beboeren av hovedbygningen er oppført som handelsgartner og jordbruker, så da er det kanskje gården Baastad Øvre som er et handelsgartneri? I tillegg står det en merknad; "Drengestub."; vil dette si at han og familien bodde i drengestua, eller er det forkortelse for noe annet? Mari Schumann Nicolaisen
  9. Jeg registrerer kirkeboksdata for Slekt og Data O/A, og det gikk bra til jeg kom til side 206 i Arkiv: Asker prestekontor Kirkebøker under døde og begravede. Da kommer jeg plutselig ikke inn og får opplyst fra Arkivverket at "Våre tjenester er for øyeblikket nede for vedlikehold. Vi beklager ulempene dette medfører". Jeg har kontaktet Sissel Marit Bue som er kildekoordinator i Slekt og Data O/A. Hun opplever ikke det samme når hun prøver bla i kilden. Jeg har prøvd senest i dag, men kommer ikke inn. Er det noe jeg gjør "feil"? Er det andre måter å komme inn på. Hilsen Bjørg Torjussen Dyrhusbakken20, 1392 Vettre
  10. Odd Jan Skriubakken

    Lovise Kristine Kristiansen, Kristiania

    Senhøstes 1923 vart Even Olsen Lien, jordbruksarbeider, og Lovise Kristine f. Kristiansen foreldre til Ragnhild Johanne. Østenstad i Asker er oppgitt som bopel. Blant fadderne er Julie Kristiansen, mor til Lovise. Det er oppgitt at Even og Lovise giftet seg i 1921. Even var født i 1886 i Sør-Fron i Gudbrandsdalen. Lovise var født i 1887, Kristiania - tror jeg. Jeg går ut i fra at de giftet seg i Kristiania. Even forlot Sør-Fron i 1910. Han skal ha oppholdt seg i Kristiania ei tid før han dro til Amerika. Jeg er blitt fortalt at Even kjøpte en gård i Asker (Gui?), og at han måtte selge den igjen i 1924 (tvangsauksjon?). Deretter flyttet Even og Lovise tilbake til Sør-Fron og overtok husmannsplassen han vokste opp på. Der i fra kjenner jeg godt til Evens og Lovises historie. Julie flyttet også med til Sør-Fron der hun døde i 1934. Hun oppgis da å være født i 1862 i Oppegård. Når dro Even over til Amerika - og når kom han tilbake? Hvor i Oslo var Lovise (og Julie) fra? Jeg har ikke funnet dem i folketellingene. Hvor giftet de seg? Og kan Even ha kjøpt - og solgt igjen - en gård i Asker (Gui?)? Jeg trenger hjelp til å finne ut av dette. Odd Jan
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.