Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'bardal'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 2 results

  1. Min formor Berit Arntsdatter holdt skifte i levende live i 1744 på Selfors: https://media.digitalarkivet.no/view/24844/129 Hun var først gift med Peder Andersen Hemnes, død 1714 og skifte 1715: https://media.digitalarkivet.no/view/5350/65 Deretter med Hans Andersen Selfors som døde og holdt skifte i forkant av Berits skifte: https://media.digitalarkivet.no/view/24844/120 Alle disse skiftene er rike skifter, så Berit bør ha kommet fra en velstående familie. Jeg tror hun er datter av Maren Rasmusdatter og Trondheimsborger Arnt Larsen som brukte borgerleiet Bardal, men grunnlaget mitt er tynt. Det bygger mest på riktig alder på de involverte. Dernest at Maren er fadder for Berits sønn Rasmus, og til slutt det faktum at han får navnet Rasmus. https://media.digitalarkivet.no/view/16553/19 Jeg ser at en bruker på Geni har kommet til samme konklusjon. https://www.geni.com/people/Berethe-Arentsdatter-Hemnes/6000000008527694882 Men jeg lurer på om det finnes noen bedre kilder for å bekrefte eller avkrefte slektskapet?
  2. Peder Rasmussen gift med Else Marie Greger var bruker på Tjøtta rundt 1720, og senere bruker av borgerleiet i Bardal når han dør 1738. Han er oppgitt som sønn av Rasmus Svendsen og Alette Pedersdatter på Husby i Dønna flere steder og jeg har også tenkt at dette var naturlig. I 1723, mens han er bruker på Tjøtta er han imidlertid oppgitt som borger av Bergen (ikke av Trondheim som i skiftet når han dør.) og jeg tror kanskje dette er ham i borgerregisteret til Bergen? Der er han oppgitt født i Trondheim. Er det kilder for at han er den samme Peder Rasmussen som var sønn av Alette/Ahled Pedersdatter i skiftet hennes? Dette er kilder jeg har: Rettsak som nevner arvingene etter Jonas Greger og som viser Peder Rasmussen som gift med Else Marie Greger og bruker av Tjøtta 1724: https://media.digitalarkivet.no/view/31248/67 Peder oppgitt som Bergensborger to ganger. Også at hans søster Karen Rasmusdatter tjener hjemme hos ham på Tjøtta 1724: https://media.digitalarkivet.no/view/31248/94 Peder død 1738, oppgitt 58 år gammel, altså født ca. 1680. https://media.digitalarkivet.no/view/16554/126 Peders skifte 1738: https://media.digitalarkivet.no/view/24843/203 Søsknene Svend, Kristoffer og Inger som drukner på Husby 1712, der Peder Rasmussen er listet som en av søsknene: https://media.digitalarkivet.no/view/24833/138 Skifte etter Alette Pedersdatter 1713 https://media.digitalarkivet.no/view/24833/196 Det som taler for er selvfølgelig navnelikheten og at Peder Rasmussen Husby har en søster Karen. Det som taler mot er oppgitt fødested Trondheim, og at hans eldste datter er kalt Maren, hans nest eldste Petronelle. Siden nest eldste er kalt opp etter mormor, burde man forvente at farmor het Maren. Så vidt jeg kan se er det ikke nevnt noen adresse for Peder i skiftene 1712 og 1713, men i 1712 sies det at han er gift. Dersom det skal være samme person som bor på Tjøtta, bør også Karen Rasmusdatter Husby være ugift i 1724, men hun er også oppgitt som gift i 1712. Hun kan naturligvis ha blitt enke i mellomtiden.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.