Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'rana'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 6 results

  1. Ragnhild Solgård

    Fra Hallingdal til (Nord) Rana

    Hei! Det er noen ting som er litt "sære" med Rana. (Og jeg mener ikke å fornærme noen). Men jeg har lest at dialekten i (Nord) Rana har en del østnorske trekk (og noen vestnorske som andre nordlandsmål)+ en annen ting er at de trykker på skinnfeller. Den skikken tok mange med seg som flyttet nordover til Salten / Beiarn på 1800-tallet, men ellers så finner vi det i Hallingdal. Der dialekten er øst-norsk. Så: Noen som vet om en utflytting fra Østlandet/Hallingdal til Rana før 1600? Før Jamtene (De trykker ikke mønster på skinnfeller). Se snip fra "Skinnfellboka" til inspirasjon.
  2. Min formor Berit Arntsdatter holdt skifte i levende live i 1744 på Selfors: https://media.digitalarkivet.no/view/24844/129 Hun var først gift med Peder Andersen Hemnes, død 1714 og skifte 1715: https://media.digitalarkivet.no/view/5350/65 Deretter med Hans Andersen Selfors som døde og holdt skifte i forkant av Berits skifte: https://media.digitalarkivet.no/view/24844/120 Alle disse skiftene er rike skifter, så Berit bør ha kommet fra en velstående familie. Jeg tror hun er datter av Maren Rasmusdatter og Trondheimsborger Arnt Larsen som brukte borgerleiet Bardal, men grunnlaget mitt er tynt. Det bygger mest på riktig alder på de involverte. Dernest at Maren er fadder for Berits sønn Rasmus, og til slutt det faktum at han får navnet Rasmus. https://media.digitalarkivet.no/view/16553/19 Jeg ser at en bruker på Geni har kommet til samme konklusjon. https://www.geni.com/people/Berethe-Arentsdatter-Hemnes/6000000008527694882 Men jeg lurer på om det finnes noen bedre kilder for å bekrefte eller avkrefte slektskapet?
  3. Anders Sigfredsen (1723-1760) og Kirsten Andersdatter (1720-1793) giftet seg 29/9/1751 https://media.digitalarkivet.no/view/16555/96 De var så langt jeg kan se beviselig tremenninger. Deres fedre er nevnt i dette skiftet som barn av to søstre: https://media.digitalarkivet.no/view/24844/85 Men jeg finner dem ikke i registerene i Danske kanselli for årene forut for ekteskapet: https://www.digitalarkivet.no/search/sources?s=danske+registre&from=1750&to=1751&format=all&archive_key= Var ikke kongens tillatelse lenger nødvendig i 1751?
  4. Det er skifte etter Peder Hansen Ytteren 1768 (sluttet 1771): https://media.digitalarkivet.no/view/24886/272 Det er vanskelig å lese, men det oppgis to brødre til Peder. Jens Hansen Lovøen? og Esaias Hansen Yteren. Det er heller ikke så lett å lese, men bekreftes i Esaias skifte to år senere. Der er han nevnt som formynder for to av Peders barn: https://media.digitalarkivet.no/view/24886/411 Bygdeboka har Peder som sønn av Hans Pedersen Ytteren, f. 1719: https://www.nb.no/items/100df96774041fca43f730e59198309e?page=447 Men jeg kan ikke finne at denne Hans Pedersen får hverken en Esaias eller en Jens. Dessuten ser det ut til at Esaias er født mellom 1735 og 1746, og Hans Pedersen Ytteren skal ha bare hatt en kone. Esaias er oppgitt til 38 år i begravelsen: https://media.digitalarkivet.no/view/16557/220, men bare 23 år i Innrulleringsmanntallet 1769 (ikke på nett): Dersom dette er den rette Peder Hansen som begraves i 1768 fra Ytterstranda: https://media.digitalarkivet.no/view/16557/181 skal Peder Hansen bare være 28 år. Akkurat det er nok ikke sant, for han får sin eldste datter allerede 1752: https://media.digitalarkivet.no/view/16557/15 Alderen er enten feilskrevet eller så er dette en annen Peder Hansen. Jeg har ikke sette Ytterstanda som navn ellers, men det passer veldig med at skiftet åpnes november 1768. Første angrep er muligens å finne denne Jens Hansen på Lovøya(?). Men hvor er det?
  5. Jeg søker opphavet til Jon Andersen som var bruker på Ytteren (Ytterheia) på begynnelsen av 1700-tallet. Han var gift med Kristense/Christenze Jonasdatter Budde, og vi kan lese om familien i gardshistorien til Mo Prestegjeld: https://www.nb.no/items/100df96774041fca43f730e59198309e?page=449&searchText="jon anderssa" Jon ble gravfestet i august 1730, 56 år gammel: https://media.digitalarkivet.no/view/16554/20 Han var altså født rundt 1674, men jeg sliter med å finne en sikker kandidat i 1701: https://www.digitalarkivet.no/search/64/38463?fornavn=jo*&etternavn=an*&stilling_stand=&kjonn=&rolle=&alder=&oppholdssted=&gard=&konstruert_adresse=&sokn=&prgjeld=&skipreide=ra*&fodestad=&fogderi=&merknader= Gardshistorien sier han er fra Selfors, men om han er den Jon Andersen som er oppført der: https://www.digitalarkivet.no/view/206/pc00000000661429 ville han være søskenbarn til sin kone, da mora Berit Jonsdatter etter alt å dømme var søster av Kristenses mor Maren Jonsdatter. I et skifte fra Ånes 1713, er sønnen Jon Andersen på Ytteren. https://media.digitalarkivet.no/view/24834/58. Jeg tenkte derfor dette var rett fram. Men i 1713 er det to Jon Andersen-er på Ytteren. Også Jon Andersen den unge var bruker på Stranda på Ytteren: https://www.nb.no/items/100df96774041fca43f730e59198309e?page=445&searchText="jon anderssa" Så hvem av dem var fra Ånes? Og hvor var den andre fra? Tar gledelig i mot tips, hint og råd!
  6. Jeg har den siste tiden prøvd å kartlegge Peder Kristoffersen Straumen i dagens Rana (den gang Hemnes) sin slekt. Jeg finner noen indikasjoner på at Peder Kristoffersens mor, Else Haagensdatter, var datter av Haagen Jensen på Hauknes i Nesna. Dersom dette stemmer får jeg følgende slektslinjer: Hågen Jensen f. ca 1575 / \ Jens Hågensen f. ca 1605 og Else Hågensdatter f. 1610-1620 | | Hågen Jensen f. ca 1657 Peder Kristoffersen f. ca 1643 | | Peder Hågensen f. ca 1678 Kristoffer Pedersen f. ca 1673 | Lisbet/Elisabet Kristoffersdatter f. 1714 Peder Hågensen og Lisbet Kristoffersdatter giftet seg 1735. Peder var (om jeg har rett) tremenning til sin kones far. Mitt spørsmål er: ville dette kreve kongens tillatelse?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.