Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'dalen'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 4 results

  1. Søker opphavet til Kari Pedersdatter f. 1815 i Elverum. Hun er nevnt i Elverum bygdebok bind 3 s. 104. Hun er her nevnt som født 1815 og død 1888. Hun og mannen Arne Olsen (1804-1857) nevnes å ha 3 barn. Arne Olsen er forøvrig født i 1807, ikke 1804 som nevnt i bygdeboka. Se nummer 34 her. Begravelse nummerer 17 her. I bygdeboka er Karis mor nevnt som Ingeborg Olsdatter (1787-1873). Karen dør 8. november 1888. Se nummer 43 her. Kari i FT1865: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01038045004371 Kari i FT1875: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052073003880 Jeg har ikke funnet paret Arne og Kari som gift i Elverum, noe som får meg til å tro at kanskje Kari ikke er fra Elverum som det indikeres i FT1865 og FT1875. Jeg har ikke funnet "den rette" Kari døpt i Elverum i et tidsrom +/- 2 år i Elverum, heller ikke "den rette" Kari konfirmert i tidsrommet 1828 - 1832. Barna til Kari og Arne: Andreas døpes 11. august 1850 (Nummer 89 her) Inger Oline døpes 28. august 1853 (Nummer 91 her) Ole døpes døpes 18. januar 1857 (Nummer 14 her) Jeg finner forøvrig en Ingeborg Olsdatter som kan passe som Karis mor i FT1801 og som døpt i Elverum den 16. desember 1787.
  2. Frants Frantsson Dalen, fødd i Skjåk i 1848, gifte seg i Jostedalen i 1878 og utvandra med kona si til Amerika i 1880. Dei hadde vore gifte i over 60 år då dei båe døydde i 1939, men er det mogeleg å finna ut noko meir om opphavet og foreldri hans? Nokon med lokal kunnskap i Skjåk? Her følgjer eit oppdatert manuskript for denne huslyden: ~~~~~~~~~~~~~~~ NB: Etter mange nye innlegg er dette manuskriptet no erstatta av eit nytt i innlegg #16 under! Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  3. Torsten Aamundson, tenar på Dagsgaard, 26 år og Thorø Torstensdotter, innerst i Dalen, 28 år, gifte seg i Skjåk 28.12.1820: https://media.digitalarkivet.no/view/9244/123 Dei busette seg sidan som husmannsfolk på Brujordet under Bræk i Skjåk. Eg reknar med at dette er Torsten Aamundson i 1801 - «frilleson» på Bøye: https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058251002238 Men Thorø Torstensdotter fødd på 1790-talet kan eg ikkje sjå noko til i Skjåk i 1801. Er det nokon med lokal kunnskap som kan hjelpa meg finna ut kva gardar/plassar desse to voks opp på? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  4. Etter en lengre tid har jeg møtt veggen dvs. full stopp med å indentifisere Abigael. Dette er det jeg har: Ektemann Christen Giertsen Rafn f 1722 dp 1 Mars Eidsborg,Tokke,Telemark (Mons. Christen Rafn) gift med ca 1750 med Abigael........./Rafn Barn: 1.Gert dp 1.1 1752 Lårdal 2.Karen 1754 3.Anne Sophie dp.13.3 1757 Lårdal 4.Jesper Achton dp.27.5 1759 Lårdal https://media.digitalarkivet.no/kb20051007020092 5.Paul/Povl dp 24.5 1761 Lårdal https://media.digitalarkivet.no/kb20051007020097 6. Henrik dp 15.5 1763 Hun Nevnes som fadder til Petter Mandts Barn Engel https://media.digitalarkivet.no/kb20051007020095 Fadder for Leutn. Couibsons Barn Ingenbor Auguste 18 des 1763 https://media.digitalarkivet.no/kb20051007020099 Dette er de spor der er etter Abigael. Det er da Oppkallingen Jesper Achton som er interessant om hun er en Achton? Delgobes Samlinger Nevner hun som en Achton, Hun bør være født fra 1715 til 1735. Hennes Navn søster Abigael (Jacobsdatter) Achton f.1718-1783 gift med Niels Wulfsberg er det jo ikke men om hun er beslektet? Noen som har noen Ideer? Mvh Johnny Henriksen
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.