Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'fra'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 6 results

  1. Hei, kan jeg få hjelp til å tyding av ekteparet Hans Olsen og Elen Marie Pedersdatter nr. 36 under innflyttere til venstre? Dato er 24. juni 1840 og ser ut som de flyttet like etter at de ble viet i Rygge samme år. Østfold fylke, Moss, Moss i Moss, Ministerialbok nr. I 6 (1829-1844), Inn- og utflyttede 1840-1842, Side 207 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061025010026 Vielsen, nr. 2 på venstre side. Østfold fylke, Rygge i Rygge, Ministerialbok nr. 4 (1836-1851), Viede 1840, Side 203 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060321021052 Mvh. Wenche J. Falch.
  2. Hei! Finnes det noe register / oversikt over innvandringen fra nord-Sverige og nord-Finland til nord-Norge i perioden 1770-1850? Spørsmålet er mer generelt og gjelder ikke kun èn person, men mange familiemedlemmer. Håper på svar: På forhånd takk 🙂 mvh Grethe
  3. Til høyre, under nr. 13, skal vel stå nr. 14 men er strøket over.Utfl. Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter med barnet Hans. Hjelp til tyding av hva som står under "håndtering" og "hvor hen bortreist" . SAO, Glemmen prestekontor Kirkebøker, G/Ga/L0001: Klokkerbok nr. 1, 1816-1838, s. 572-573 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017030045 mvh. Wenche J. Falch.
  4. Det er vanskelig å finne ut hvor Ole Halvorsen kom fra og hvem hans foreldre var. De sporene jeg har er vielse, dåp og konfirmasjoner til hans barn, og dødsprotokollen som viser når han døde og boplass. Har fått opplyst i en tråd om hjelp til å tyde hva som sto vedr. innflytting at attesten de fikk da de gikk til presten og meldte utflytting kunne inneholde opplysninger om konfirmasjon, ekteskapelig status, utenomekteskapelige barn, seneste nattverd m.m, og den ble fremvist til presten i deres nye hjemsogn slik at han ble fikk "relevante" opplysninger om de innflyttede. Det er kanskje fåfengt å spørre om dette, om det finnes slike attester i arkivet fremdeles, men tyr til det som en løsning dersom det finnes, og om det krever et personlig oppmøte på Statsarkivet i Oslo av meg. Det vil jeg gjerne hvis det faktisk ligger et sted i arkivene. Takker for svar. Lenker nedenfor. Mvh. Wenche J. Falch. Ole Halvorsen 40 år og Elen Johnsdatter 32 år med sine to sønner på 8 og 2 1/2 år fra Tune til Christiania. Legger til en lenke som viser at de er registrert som utflyttere til Christiania, i Fredrikstad , siden er 589, på siden til høyre, og har familien der fra 93 til og med 96. SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 588-589 Brukslenke for sidevisning: SAO, Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 588-589 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061017010010 Finner familien Ole Halvorsen og Elen Johnsdatter med Hans og John registrert som innflyttere i Aker prestegjeld, nederst høyre side, nr. 11 : SAO, Aker prestekontor kirkebøker, F/L0014b: Ministerialbok nr. 14B, 1820-1834, s. 18-19 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061109040156 Fikk hjelp til tyding av innflyttere i denne tråden https://forum.arkivverket.no/topic/230596-tyde-innflyttere-til-aker-prestegjeld/?tab=comments#comment-1965406 Ole Halvordsen, 39 Aar gl., og Hustrue Elen Johnsdt., 32 Aar gl., med 2de Børn 1, Sønnen Hans, døbt d. 8de Octbr 1815 og 2, John, døbt d 26de Dcb 1820, fra Frederiksstad til Enerhaugen; medbringer Attest fra S.P. Hr. Sigvvardt, do i Thune paategnet af Tandberg d 13de Juny 1823.
  5. Hei, jeg fant endelig min tipp-tippoldefar John Olsen på en liste over indflyttede i en klokkerbok for Sør-Trøndelag Han flyttet til Trondheim i 1843, var født i Fredrikstad og flyttet med foreldrene til Christiania i 1823. Jeg har en tråd her som omfatter foreldre, besteforeldre og oldeforeldre fra Borge i Østfold, den gang Tune. Tittel på tråden er Vielsesattest for Friedrich Jonsen og Eli ( Nielsdatter?) og fikk god hjelp til blant annet tyding av hennes navn som var Eli Pedersdatter, og mye annet. Innflyttingsdato var 22.juni 1843, og John Olsen står som nr. 84 til venstre, men jeg klarer ikke å tyde hva som står foran navnet hans. Det ser ikke ut som det står ungkar foran navnet, men tar jeg feil? Alderen hans er 23 8/12 år, og han er kommet for arbeide. Han er fra Ager- Fredrikstad, og ble døpt i Fredrikstad og konfirmert i Aker. Yrket hans var tegelverksarbeider og senere teglemester etter hva jeg har hørt. Derfor trodde jeg han kom til Trondheim i yrkets medfør , men kan ha vært andre årsaker. Ser at det var andre som kom fra Fredrikshald, bl.a. SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Sør-Trøndelag, 602/L0136: Klokkerbok nr. 602C04, 1833-1845, s. 395 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070924610317
  6. Jeg har en forespørsel til Statsarkivet for Bergen om det har funnets lister over utflyttede personer mellom 1783 og 1801, eller om det finnes fortsatt? Jeg har funnet flere som kom som innflyttere fra Bergen i Astafjord bygdebok. Det står ikke registrert noe om når de kom. En av dem kan være min tipptipptippoldefar f. 1783 i listen over innflyttede personer, og i Nøkkelbind over registrerte menn samt i familiekatalogen, er Bergen oppført som fødested. I tilfelle kom han før 1801, da han er å finne i 1801-t på Renså i Ibestad, hvor han ble konfirmert senere samme år.. Jeg begynner å bli mer sikker på at det er den samme Iver Ingebrigtsen, som ble født i Bergen den 23. nov. 1783 av foreldre Ingebricht Iversen og Dalette Hansdatter Kirsebom, og døpt 30.nov.1783 i Bergen Domkirke. Foreldrene ble forlovet 29.nov. 1783 og viet 1. februar 1784, og forlovere var A. Lund ( finner en Arent Lund i 1801-t. 56 år gml, og Mathis Mathisen 52 år gml, begge med familie og barn i Bergen. Ingebricht Iversen og Iver Ingebrigtsen er ikke med i f.t. i Bergen i 1801. Faddere i Iver sin dåp 30.nov. 1783, var; Anders Iversen, Anders Jacobsen, Dorthe Pedersdatter og Aleth Knudsdatter, og kan tenkes at Anders Iversen er en bror av Ingebrigt. Ingebricht Iversen var skreddersvend ved vielsen og noen flinke folk har tydet av forlovelseserklæringen den 29.nov. 1783 at det står Skræderstuen bak hans navn. Bak pige Dalette Kirsebom står det, hos Fru Tønder. Jeg lurer på hvor Ingebrigt Iversen tok veien og har forsøkt å finne han andre steder i Bergen omegn men har ikke lyktes. I 1801-t. er det to med navn Anders Iversen som kan være kandidater mht. søskenslektskap. Hvor mange skredderstuer kan det ha vært i Bergen rundt 1783? Vet at det fantes seilmakere og ser det som sannsynlig at det kan ha kommet lærlinger fra flere steder i landet. Jeg kunne lagt ved linker til hendelsene jeg har referert til ovenfor, men da jeg har en tråd med linker , og i første omgang her er intr. i å vite om det eksisterte lister over utflyttede til Nord-Norge og andre steder,- og om det er tilgang til lister over utflyttere i dag? Jeg aner ingenting om alder til Ingebrigt Iversen, bare at han som skreddersvenn på Skredderstuen. Det hadde også vært veldg fint å få bekreftet at sønnen Iver Ingebrigtsen flytte nordover, og hvis det skjedde noen år før 1801, var det kanskje sannsynlig at han reiste sammen med noen.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.