Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'göteborg'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 6 results

  1. Ifølge Thomle, E.A. Familien (von) Cappelen i Norge og Danmark, Kristiania 1896, s. 24, hadde Jens Munch von Cappelen (1759-1835) og Malene Jacobsdatter (1771-1853) 10 barn, hvorav 8 er opplistet i boken. Et familietre i FamilySearch oppgir alle 10 navnene, men jeg har ennå ikke etterprøvd opplysningene der, og uansett så er ikke det mitt hovedanliggende i dag. Den yngste oppgitt i Thomle var Otter Henrik Fredrik Strøm von Cappelen, født 20. juni 1822, konfirmert i Skiptvet 21. oktober 1838. Jeg har foreløpig ikke funnet dåpen (familien var på Lystad, Skiptvet fra ca. 1810), men konfirmasjonsprotokollen er grei nok: Skiptvet prestekontor Kirkebøker, SAO/A-20009/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1814-1838, s. 301, nr. 4 https://www.digitalarkivet.no/kb20060320020304 Fødselsdag 20. juni 1822, far Jens Cappelen, bosatt på Lystad i Skiptvet. Alt vel så langt, men så forsvinner han ut av historien, jeg har i hvert fall ikke funnet flere spor etter ham ennå. Navnekombinasjonen er jo rimelig spesiell og virker kanskje litt ucappelensk, men navnet Strøm kan forklares med at han hadde en inngift onkel Peder Larsen Strøm, gift med tante Sophie von Cappelen, f. 1858. Tro det eller ei, det dukker opp en Otter Henrik Fredrik Strøm (navnene er her standardisert av meg), født på samme dato (20. juni 1822), men i Fredrikstad, av foreldre glarmester Fredrik Strøm og Maren Stilansdatter Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 146-147, nr. 19 https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030562 Denne Otter Henrik Fredrik dukker så opp igjen i kildene som 14-åring når han flytter - av alle steder - til Skiptvet (!) i 1836: Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 358, nr. 27 https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010467 Transkribert versjon: https://www.digitalarkivet.no/view/291/pu00000000158246 10 år senere er samme person oppgitt som skomakersvenn og har flyttet til Göteborg: Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 380, nr. 16 https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010491 Så forsvinner også skomakersvennen ut av historien - kan han finnes igjen noe sted? Jeg må jo si at dette er rimelig spesielt, og det er nesten så jeg lurer på om presten i Skiptvet har tøyset med navn og tillagt Jens Munch von C. et barn han ikke hadde (og i så tilfelle, hvem var da det tiende hvis Thomle hadde rett antall barn?), eller så var det faktisk to personer i daværende Smålenene født samme dag og med samme navnekombinasjon. Skal ikke si at det er umulig, men ... Her trenger jeg litt hjelp med å få bekreftet at Otter faktisk var sønn av Jens, eller finne opplysninger som peker i en annen retning. Hvis det er to forskjellige personer - kan vi finne ut mer om dem? DTH
  2. Vigdis Olsen

    Svensk avis

    Hei Er det noen som har tilgang på "Göteborgs dagblad" fra 1921 og 1922? Avisa het også Göteborgs aftonblad et par perioder. Jeg skulle så gjerne fått lest og tatt (digital) kopi av tre arikler i tre nr av den avisa. Vigdis
  3. Er det noen her på forumet som har erfaring med slektsforskning i Sverige, spesielt Göteborg? Jeg prøver å finne ut mer om mine 3xtippoldeforeldre Michael Nordström (1745-1788) og Brita Andersdotter (1753/1756-????). De døper fire barn i Domkyrkoförsamlingen (Göteborgs Gustaviförsamling): 1) 17. april 1780 døper Packhuskarlen Michael Nordström og Brita Maria Andersdotter (ingen alder nevnt) sønnen Hans Jakob. (Hans Jakob begraves 16.10.1781): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040608_00206#?c=&m=&s=&cv=205&xywh=4047%2C-254%2C3602%2C2070 2) 5. februar 1782 døper Michael Nordström og Brita Andersdotter (alder 26 / født ca 1756) sønnen Hans: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040609_00018#?c=&m=&s=&cv=17&xywh=3925%2C3120%2C2977%2C1710 3) 4. juli 1784 døper Michael Nordström og Brita Maria Hällberg (alder 31 / født ca 1753) sønnen Anders: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040609_00038#?c=&m=&s=&cv=37&xywh=4038%2C2042%2C3277%2C1554 4) 17. september 1787 døper Michael Nordström og Brigitta Maria Andersdotter (alder 34 / født ca 1753) dattera Johanna Kristina (min 2xtippoldemor): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040609_00069#?c=&m=&s=&cv=68&xywh=3920%2C3932%2C3962%2C1879 At presten roter med navnene Brita/Maria/Brigitta, kan man vel forstå, men jeg synes det er rart at han legger tre år til alderen hennes mellom dåp 2 og 3. Svenske kirkebøker pleier jo å være veldig nøyaktige på alder. I dåp 3 er Andersdotter byttet til Hällberg. Det rare er at det i dåp 2 er et dåpsvitne som heter Brita Hellberg. I kirkebøkene finner jeg ingen Brita Andersdotter død mellom 1782 og 1784, og jeg heller ingen Michael Nordström gjengift i denne perioden. Derfor regner jeg med at det er samme mor i alle disse fire dåpene. Michael begraves 43 år gammel 6. november 1788: https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040609_00268#?c=&m=&s=&cv=267&xywh=2985%2C2073%2C4795%2C2755 På grunn av kirkebranner mangler det mange kirkebøker for Domkyrkoförsamlingen. Jeg har gått gjennom gifte fra 1762 til 1780, men finner ikke Michael og Brita gift der. Jeg har også gått gjennom infyttningslängdarna fra 1762 til 1780. Der finner jeg veldig mange Brita Andersdöttrar, men ingen Michael Nordström. Dessverre finnes det ikke husförhörslängdar for Domkyrkoförsamlingen før 1818, så jeg får ikke noe hjelp der heller. Etterslekten til Michael og Brita har jeg god kontroll på, men hvis noen med mer erfaring enn meg kunne hjelpe meg med disse spørsmålene, hadde det vært flott: - Hvor kom Michael Nordström og Brita Andersdotter fra? - Når og hvor ble de gift, og hadde de noen barn før 1780? - Hva skjedde med Brita etter at hun ble enke i 1788?
  4. Mine tipp tipp oldeforeldre, Carl Zachrisson og Johanna Christina Norström, bodde og døpte barn i bydelen Majorna i Göteborg på 1800-tallet. De tilhørte Mariebergs församling, som senere ble Karl Johans församling. Fødselsåret deres varierer mellom 1785 til 1787 i oppføringene. Den første oppføringen jeg har på dem, er fra inflyttingslängd fra 1816 (nummer 76 på høyre side): https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0040417_00040#?c=&m=&s=&cv=39&xywh=2042%2C2051%2C3198%2C1707. Jeg klarer ikke å tyde hvor de kommer flyttende fra. Har prøvd på tydeforumet også, men får ikke napp der. De står også i husförhörslängdene fra 1816 og framover, og de døper min tipp oldefar, Bernhard, i 1817. Senere døper de minst fire andre barn i forsamlingen. Johanna Christina dør i 1849, og Carl i 1862. Er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan komme videre i letingen etter dem før 1816?
  5. Min tippoldefar Bernhard Zachariassen kom til Kristiansand fra Göteborg en gang før 1845. I den vedlagte vielse i Kristiansand fra 1845 ser vi at han er født i Göteborg rundt 1816. Faren er oppgitt som Carl Zachariassen. Min bestemor mente at Bernhard het Zachrisson da han kom til Norge. Jeg har søkt etter Carl Zachrisson/Zachariasson i svenske folketellinger for Göteborg i 1850 og 1860. Ingen med disse etternavnene i Göteborg da. I 1870 får jeg plutselig 46 treff på Zachrisson/Zachariasson i Göteborg (rart!). 5 av dem heter Carl, men de er for unge til å være far til Bernhard. Vet noen hvordan jeg kan gå videre for å finne Carl? https://media.digitalarkivet.no/view/9571/193
  6. Ogso denne svensken er komen i «fanget mitt» i kveld. Kan nokon hjelpa meg? Carl alias Charles J. Swanson, oppgjeven fødd i eller nær Göteborg, Sverige 13.2.1861 av foreldri Johan Svensson og kona Julianna, utvandra i ung alder til Amerika og gifte seg i Chicago, IL 2.4.1882 med Jørgine Christine alias Georgena Anderson, fødd i Bergen 14.3.1855 og utvandra i 1869. Charles var «gold beater» og døydde i Chicago, IL 5.1.1923. Er det mogeleg utifrå desse opplysningane å finna ut/stadfesta: ** Fullt svensk namn til Carl «Charles»? ** Dato og stad for fødsli hans? ** Utvandringsåret hans? ** Fulle namn på foreldri med bustad, yrke til far og opphav til båe? Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.