Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'skiptvet'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 5 results

  1. Ifølge Thomle, E.A. Familien (von) Cappelen i Norge og Danmark, Kristiania 1896, s. 24, hadde Jens Munch von Cappelen (1759-1835) og Malene Jacobsdatter (1771-1853) 10 barn, hvorav 8 er opplistet i boken. Et familietre i FamilySearch oppgir alle 10 navnene, men jeg har ennå ikke etterprøvd opplysningene der, og uansett så er ikke det mitt hovedanliggende i dag. Den yngste oppgitt i Thomle var Otter Henrik Fredrik Strøm von Cappelen, født 20. juni 1822, konfirmert i Skiptvet 21. oktober 1838. Jeg har foreløpig ikke funnet dåpen (familien var på Lystad, Skiptvet fra ca. 1810), men konfirmasjonsprotokollen er grei nok: Skiptvet prestekontor Kirkebøker, SAO/A-20009/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1814-1838, s. 301, nr. 4 https://www.digitalarkivet.no/kb20060320020304 Fødselsdag 20. juni 1822, far Jens Cappelen, bosatt på Lystad i Skiptvet. Alt vel så langt, men så forsvinner han ut av historien, jeg har i hvert fall ikke funnet flere spor etter ham ennå. Navnekombinasjonen er jo rimelig spesiell og virker kanskje litt ucappelensk, men navnet Strøm kan forklares med at han hadde en inngift onkel Peder Larsen Strøm, gift med tante Sophie von Cappelen, f. 1858. Tro det eller ei, det dukker opp en Otter Henrik Fredrik Strøm (navnene er her standardisert av meg), født på samme dato (20. juni 1822), men i Fredrikstad, av foreldre glarmester Fredrik Strøm og Maren Stilansdatter Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0004: Ministerialbok nr. 4, 1816-1834, s. 146-147, nr. 19 https://www.digitalarkivet.no/kb20061016030562 Denne Otter Henrik Fredrik dukker så opp igjen i kildene som 14-åring når han flytter - av alle steder - til Skiptvet (!) i 1836: Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 358, nr. 27 https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010467 Transkribert versjon: https://www.digitalarkivet.no/view/291/pu00000000158246 10 år senere er samme person oppgitt som skomakersvenn og har flyttet til Göteborg: Fredrikstad prestekontor Kirkebøker, SAO/A-11082/F/Fa/L0005: Ministerialbok nr. 5, 1835-1856, s. 380, nr. 16 https://www.digitalarkivet.no/kb20060405010491 Så forsvinner også skomakersvennen ut av historien - kan han finnes igjen noe sted? Jeg må jo si at dette er rimelig spesielt, og det er nesten så jeg lurer på om presten i Skiptvet har tøyset med navn og tillagt Jens Munch von C. et barn han ikke hadde (og i så tilfelle, hvem var da det tiende hvis Thomle hadde rett antall barn?), eller så var det faktisk to personer i daværende Smålenene født samme dag og med samme navnekombinasjon. Skal ikke si at det er umulig, men ... Her trenger jeg litt hjelp med å få bekreftet at Otter faktisk var sønn av Jens, eller finne opplysninger som peker i en annen retning. Hvis det er to forskjellige personer - kan vi finne ut mer om dem? DTH
  2. En "Ole Olsen Aaseland" dukker opp i Risberget, Våler i Solør ca. 1740. Stedet/navnet Aaseland/Åsland er ikke kjent i Solør eller kommunene rundt. Ole er gift med Anne Larsdatter og de har to barn - Berit Olsdatter f. ca. 1710 og Ole Olsen f. ca. 1724. Kirkebøkene for Skiptvet begynner 1715, men mangler for en del år etter 1723, slik at sønnen Oles dåp kan ikke sjekkes. Ser i matrikkelen 1950 at Nedre Åsland har gått inn i garden Gnr. 80 Åsen eller Sundås. Fra Gnr. 82 Haugen er Åsland utskilt som bnr. 7. Noen som kjenner Skiptvet godt som kan bekrefte eller avkrefte at "Ole Olsen Aaseland" i Våler i Solør kan være fra Skiptvet?
  3. Andreas Olsen Skipperud (1855-1914) og Mathea Syversdatter Saksebøl (1856-1948) fikk 5 barn i tiden 1885-95 på Østre Tveter i Skiptvet. Fire av barna forble ugift. Jeg søker informasjon om den nest yngste, datteren Elise Andreasdatter, født 23.11.1893. Hun kan ha blitt gift, men jeg finner henne ikke i noen vielse i Skiptvet mellom 1910 og 1940. Finner henne heller ikke under dødsfall. Skiptvet bygdebok er ikke kommet så langt ennå. - Noen som har tips om henne? Jeg jobber med etterkommere etter Ole Andreassen Skipperud (1824-1915) og Maren Kirstine Mathisdatter Onstad (1825-1904). Vil gjerne ha kontakt om noen andre holder på der.
  4. Hei! Jeg har funnet et påbegynt slektstre fra min bestemor. Jeg leter etter informasjon om Johan Peter Pedersen Borgen født 12 april 1842 i Skiptvet. Hvem var hans foreldre? Søsken? Hvem var hans kone Thore Lena Hansen Holstad født 22 mai 1838 i Skiptvet? og hvem var hennes foreldre? Her er det lite jeg vet annet en navn, fødested og fødselsdato. Jeg er veldig nysgjerrig på å forske litt lenger bak, hvem som var deres forfedre og da også mine! Jeg er veldig ny og uerfaren rundt dette med slektsforskning og håper det er noen av dere som kan hjelpe meg :)
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.