Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Waage

TIL INNLEGG 250, Lars Løberg. Nå nærmer vi oss startstreken, men vi kan ikke begynne på jobben ennå.Når vi henter inn data til prosjekter, skal vi kun hente inn data fra de beste kilder.(hva er de beste kilder?)En kvalifisering av hva vi tror er gode og riktige data skal gjøres.Kun de færre data som blir akseptert skal til verifisering.Deretter er det ofte lite tilbake å bygge slektstre med. Være forsiktig. Jeg er næmlig amatør. Nå ber jeg andre komme inn på banen.Jeg får stadig mer og mer respekt for deg,Lars, og morer meg så lenge det svarer i skogen. Mvh, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hei og Hallo: Som man roper i skogen, får man svar, slik var det visst. Hvem tør, er motivert til å ta initiativet nå? mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(246:) Teksten på den refererteb web-siden 'ENGLAND, ANGLO-SAXON NOBILITY' (link i 243/245) lyder (om brødrene Skule og Ketil Tostigsønner): ' ... when recording that they accompanied Olav King of Norway [278], the context suggesting that he and his brother were adults at the time. If this is correct, they must have been their father's illegitimate sons, given the date of his marriage ..'.Hvilken anledning (når/år?) er det mon tro som omtales (i [278], tydeligvis), der brødrene skal ha vært i følget til Kong Olav, og altså slik at man av sammenhengen må anta at de da var 'voksne' (myndige, dvs. over 25 år ?) ? Det må selvsagt (?) være etter at de kom tilbake til Norge etter at faren var drept i slaget ved Stamford Bridge i 1066, men altså når ? Hensikten med mitt spørsmål er å finne fram til et anslag for brødrenes fødselsår. Tostig skal altså ha giftet seg med Judith i 1051, 15 år før sin død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo: Jeg tør faktisk ikke foreslå noe og slett ikke at Tostig var gift med Judith av Flandern. Judith rangerte høyt over Tostig som var en rakker med to lausunger. Judith hadde ikke anledning til å blande seg med det rakkerpakket. De gærne typene fra Europa ble forvist nordover til Norge. De nest gærneste havnet i Trøndelag og de aller gærneste i Nord Norge. mvh, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jan (255) nå har jeg ikke fulgt med så godt her, men har du i det hele tatt noe som underbygger at Tostigs sønner var lausunger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo gode venn: Vennligst se innlegg nr. 247 og andre ovenfor. Vi er kommet så langt i historien at du skal ikke tro på det du leser uten videre. Du skal fremskaffe minst to stk. separate og uavhengige dokumentasjoner og således få begrunnet-verifisert- om det du leser er sant aller feil, eller skal vi bevise at det motsatte er feil eller riktig. Dette fører til at mye må forkastes og kun færre data blir stående. Det er hardt for personer å forkaste noe en har trodd på. Selvfølgelig kan dette jeg nå skrev uttrykkes på flere måter, men realiten forblir uforandret. Du må heller ikke tro på det jeg har skrevet her uten å sjekke det. mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7 tipp oldemor Anna Zeitlose ser ut til å havnet litt i bakleksa her.Mitt ønske hadde vært at Heljar Westlie eller Geir Thorud, som har forbindelser med Gjøvik og Toten Slektshistorielag, vil være så vennlig å tipse Herman Nettum om den pågående diskusjonen.Heljar Westlie er jo innom og forteller om nyhetene i laget, så jeg håper at han også leser noe av det som diskuteres her og kan gå imøte med hva han måtte ha av kilder.Forøvrig. - Var det ikke Olav Kyrre som fraktet/ geleidet Skule m.fl. til Norge etter slaget ved Stamford? Så skriver ihvertfall Lars Lindkqist ref. innlegg 197.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at da 'gubben' (min kjære) og jeg ifjor var i en liten dorff nær Damp, kalt Vogelsang, ble jeg oppmerksom på et stort kart på veggen, hvor hele den nordre delen av Tyskland ble kalt Von Hadeln Land.Ville bare nevne det.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hei Rigmor, jeg kjenner ikke Herman personlig, men vil gjette på at hvis du ønsker kontakt bør du prøve (vanlig) post/tlf. Han har postadresse 2848 Skreia. Jeg vet ikke om han er aktiv på internett.Vestoppland Slektshistorielag er et mangehodet troll der det ene hodet ikke alltid vet hva det andre holder på med. Mange av de mest erfarne hodene er heller ikke på internett.Jeg har bare lest noen få innlegg i denne debatten. Hva tenker du på som evt. skal imøtegås med kilder vi måtte ha? :-) Veldig mye av det som diskuteres over har nok andre mye bedre greie på enn Heljar og jeg.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Geir :)Da hadde jeg virkelig flaks da at du droppet innom denne debatten (260).Jeg akter ikke å ta kontakt med Herman Nettum.Han bør gjøres oppmerksom på den pågående debatten, (mangel på kildehenvisninger i tidligere utgivelser i tidsskriftet)Da en stor del av den bygger på hans utsagn og rettelser. Det synes jeg du eller Heljar Westlie (Evnt. andre i Slektshistorielaget) burde gjøre. Dette burde dere rydde opp i.Jeg er kun et betalende medlem og et av mange mangehode troll.Ingen sure miner, men *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Hei Rigmor Jeg er også en von Hadeln-etterkommer.Her jeg holder til, så er postgangen et problem og jeg har ikke fått siste tidsskrift. Det var i går kveld jeg helt tilfeldig kikket innom forumet og fant temaet og skummet gjennom en del.Det er som Geir skriver at Vestoppland Slektshistorielag er et mangehodet troll og med lite eller ingen kontakt mellom de forskjellige personene som utøver lagsarbeidet. Geir og jeg holder oss til det som har med avskrift/publisering.Satt selv et år i Tidsskriftstyret og fikk et innblikk i den biten av virksomheten. Jeg skal ta kontakt med en av de i Tidsskriftstyret og anmode om at de tar kontakt med Herman Nettum og ev. trykker kildehenvisninger. Skal samtidig påpeke at alle artikler i utgangspunktet bør ha kildehenvisninger.Fint hvis du sender en mail til tidsskriftet@vshl.no og legger frem dine synspunkter.Heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Heljar :)Fint at du også svarte. Jeg hadde ikke forestilt meg at det var så liten kontakt i Slektshistorielaget mellom artikkelforfatterene og dere som har med avskrift/publisering å gjøre.Det er veldig fint at du vil ta kontakt med en av de i Tidsskriftstyret og anmode om at de tar kontakt med Herman Nettum.Det hadde vært fint om Herman Nettum kom på banen her også.Som en Von Hadeln etterkommer har du kanskje noe å bidra med du også?Jeg skal sende en mail til tidsskriftet Heljar.Mvh og *Smil* fra RigmorObs! Ja, det må jeg si er treg postgang. Jeg mottok siste utgave av heftet i Mars måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo. Motta kopi av mitt skriv til TOTN redaksjonen:Til: redaksjonen av TOTN.SAK: ANNA ZEITLOSE SCHENCH ZU SCHWEINSBERG.Jeg ber om at følgende feil rettes snarest: TOTN, Tidsskrift for Toten Historielag, Bind II, hefte 2, 1976. side 119, femte linje ovenfra. Her står det: '!'Familien tilhørte den tyske lavadel og hadde ingen umiddelbar tilknytning til høgadelens Schencker,' sier dr. Gensicke ved Hovedstatsarkivet for Hessen.' Dette er feil. PÅKLAGER FEIL SOM BURDE KORRIGERES SNAREST: Familien til Anna Zeitlose Schenck zu Schweinsberg tilhørte den tyske uradel og høgadel. De var innehavere av en adelstittel av Freiherr for menn og Freiin for kvinner. Dette tilsvarer Baron og Baronesse. Personen som har stedet nå heter: EDGAR FREIHERR SCHENCH ZU SCHWEINSBERG MITTELHOF 35260 SCHWEINSBERG. Freiherr (Erbschenck) Edgar Schench fortalte min hustru og meg blandt annet at 'we have no genealogical data on the females, because most of the documentations relate to 'der Mannesstand'. KORREKTE OPPLYSNINGER KAN INNHENTES FRA: Deutsches Adelsarchiv, Schwanallee 21, D-35037 Marburg, Tyskland, Telefon (06421) 26162, E-mail: adelsarchiv@t-online.de, Person å vende seg til: Dr. Moritz Graf Strachwitz. Min hustru, Kirsten, og jeg har nylig sjøl hatt et par opphold i Marburg, Schweinsberg og Ohmdalen. Vi besøkte Deutsches Adelsarchiv og også gården Josbach straks nord for Marburg, og snakket med folket der. De er alle meget vennlige.Da det er over 100 000 etterkommere kan man ikke regne med at Edgar Schench svarer på all post.Med vennlig hilsen, Jan Waage Halvdan Svartesgate 80 3186 Horten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra Jan :)Når Anna begraves på Toten 23.10.1696 omtales hun som Høyvelb. Sl. Frue.Vi reiser nedover til Tyskland senere og har også endel vi skal innom. Veldig greit med adressene du har gitt.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Hei Rigmor Det er nå slik at at det som skjer i andre deler innen Vestoppland Slektshistorielag og underavdelingen Gjøvik/Toten er nærmest lukkede områder. Geir og jeg tok på oss en 'jobb' for mer enn seks år siden, koordinere avskrifter og publisering på internett. Det er dette vi lever og ånder for og vet nærmest ittno om hva som ellers skjer. Nå har jeg sikkert sagt for mye.Tenk om du, Rigmor, eller andre som har besøkt Schweinsberg kunne skrive en reiseskildring med bilder og legge det ut på deres hjemmesider. Dersom dere ikke har egen hjemmeside, så kan det muligens legges på: www.slektshistorielaget.no Dette ville være kjempeinteressant for oss etterkommere.Desverre har jeg ikke noe å bidra med om von Hadeln og kona. Min far kjøpte 'Totn' i 1976 og den sto i bokhylla, syntes det var spennende å være nevnt der i samme åndedrag som Harald Hårfagre. Når jeg i 1995 begynte med slektsgransking, så var det delvis på grunn av den boka og at jeg søkte en ny hobby.På farssiden har jeg Sophie Elenore von Hadeln gift med Tobias Tobiassen Hickman. På morssiden har jeg Anna Dorothea von Hadeln gift med Lauritz Kaas, en av deres barnebarn, Anne Cathrine Kaas, ble gift og bosatt i Bagn, S. Aurdal. Andre slekter på morssiden er Stabell, Wittrup, Darre, Krabbe og en del andre. Jeg har mye spennende forskning fremfor meg.Desverre er ikke årsaken til at jeg ikke har fått tidsskriftet sen postgang. Her i landet jobber 5% av befolkningen utenlands og de sender penger hjem i brev. Disse brevene stjeles systematisk av postansatte. Jeg mottar mindre enn halvparten av posten min, resten er åpnet.Beklager at det ble en del utenfor tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Schweinsberg finnes på satelitt-foto med god kvalitet på Google Earth.Tast inn: Schweinsberg.de i søkefeltet og du kommer rett til dorfen.heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo Heljar: Min hustru Kirsten, er i direkte linje. Jeg har endel på min hjemmeside. Vennligst se på den. http://home.online.no/~jawaage/Kirsten.htm På hjemmesiden er noen linker med beskivelser og billeder og som kanskje kan brukes.Generelt er jeg veldig forbauset over denne gruppen som mange har stukket innom og kommet med opplysninger til, osv.Hele webdebatt-gruppen synes å være rent tull, fordi den er overhodet ikke resultat-orientert. Det har neppe noen hensikt å fortsette?, mvh, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Heljar (266): Det med reiseskildring og bilder fra Schweinsberg er kanskje ikke så greit. Se mitt innlegg (135) hvor jeg siterer fra hjemmesiden til slottet. Der står det at de IKKE ønsker besøk da slottet er delt opp i flere privatleiligheter, og man blir bedt om å respektere den private sfære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Jeg har ingen hjemmeside og ønsker heller ikke ha det. Et besøk til Schweinsberg skal foretas litt senere i sommer, men som Elin påpeker er ikke dette så greit da det kun er privatleiligheter der nå.Bilder av borgen finnes jo. bl.a på Jan Waages hjemmesider og andre innlegg her.Heljar, du skriver at: På farssiden har jeg Sophie Elenore von Hadeln gift med Tobias Tobiassen Hickman. På morssiden har jeg Anna Dorothea von Hadeln gift med Lauritz Kaas.Mulig operer kommandørkaptein Gustav Mørch med feil opplysninger i NST I (1928), for her kalles din forfar Lorentz (Mogensen) Kaas.Han ble født i Danmark 1669 og døde 5.mars 1732 på sin gård Sandbo i Vaage. Han var infanterioffiser og tjenestegjorde også i Opplandske regiment.Han ble fenrik i 1691, premiereløytnant 7.mai 1701 og kaptein 10.juli 1707. Avskjed i 1732. De hadde 8 barn.Lorentz (Lauritz) Kaas var forøvrig sønn av Mogens Iversen Kaas og Agathe Lauritsdatter Skinkel. Du skriver at på farssiden har du Sophie Elenore von Hadeln gift med Tobias Tobiassen Hickman.På morssiden har du deres datter Anna Dorothea von Hadeln gift med Lauritz Kaas.Dette kunne jeg gjerne tenkt meg å få flere opplysninger om, da jeg fører opp alt i forbindelse med familien.Jeg håper fortsatt at noen vil tipse Herman Nettum om denne debatten, som jeg føler og mener har bidratt til så mye rot.Jeg mener at Johanne Andersdatter til Asdal ikke er en Stenbrikke, men at han hun var iferd med å bli gift med Godskalk, som var en Stenbrikke. Det viser også eierforholdene på Kokkedal slott. Dette firmenningsskapet og pavelig dispensasjon, tror jeg ikke er tatt ut av løse lufta.Det å plukke fra hverandre gamle slektslinjer ser ut til å ha blitt en ny hobby, hvor tidligere tiders studier blir gjort til skamme og erstattes av nye som har funnet ut at..... og dette er så mye mer troverdig.....Ja, ja, meg om det. Slå meg i `hue´med noe hardt. Det kommer nok snart en tilbakemelding.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Til Rigmor Vi hopper over til email, så skal jeg gi deg det jeg har. Send til nunius@gmail.comHeljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

TIL INNLEGG 270: Jeg viser til INNLEGG 95 av Tore H. Vigerust. Rigmor. Vi kan ikke starte helt fra begynnelsen av en gang til, all den stund vi trakk en konklusjon den 22.5.2006 i nr. 95 sammen med Tore H. Vigerust. Aller beste hilsener, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan :)Jeg ser hva som er skrevet og tungvektere som Tore og Lars er ikke noe man skubber borti uten riper. Disse menneskene har jeg den aller største respekt for.Enn så lenge finner jeg ikke forklaringene på at Johanne var en Stenbrikke og ikke en Panter troverdige.Dette er `min´ mening.Det spiller ingen rolle for meg om noen forsøker å plukke i filler hele anerekka mi. Det hadde jeg faktisk gjort regning med og nevner vel også det i tidligere innlegg.Som jeg også har nevnt i tidligere innlegg er det ganske frustrerende hvordan nye forskere/genealogers arbeid blir tatt opp som den hele og fulle sannhet og de gamle genealoger og historikere blir nesten latterligjort innimellom.Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen: 'Ingen historie - Ingen genealogi'Genealogi bygger på historie.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(170:) Var altså Anna Dorothea von Hadeln (som var gift og hadde 8 barn med Lauritz/Lorentz (Mogensen) Kaas) datter av Tobias Tobiassen Hichmann og Sophie Eleonore von Hadeln ? Hvorfor heter hun da von Hadeln, mon tro, og ikke Hickmann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Regner med at det henvises til innlegg 270 og ikke 170. Her er det feilskriving.Se innlegg 266, avsnitt 4. Dette skal være riktig skrevet.Heljar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.