Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Dette er vel fremdeles en klassiker som kan leses som innføring i emnet:Dahl, Ottar: Grunntrekk i historieforskningens metodelære, Universitetsforlaget 1967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genealogi bygger på historie. Ingen genealogi uten historie.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Olav Haugland.Døpte i Toten 1734-1739, protokoll A3, side 56, nr. 87.Christian Væstrum dpt. Hovedkirken, Toten 21.juli 1737. Introdusert 18. aug. 1737.Far: Niels Væstrum, Mor: Pernille Knudsdatter.Faddere: Ole Eriksrud, Per Grøthaug, And. Rudstad, Gunhild Grøthaug og Berte Rudstad.Minner om at min ane Lisbeth Cathrine Michelsdatter giftet seg med Fredrik Grøthaug, etter Skudes død.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 158: At Peder Ludvigsen hadde ei dotter som var gift med Jens Grubbe (ledd 4-5), er vel ikkje dokumentert i DAA. I stamtavla for slekta Eberstein i siste utgåva av Europäisches Stammtafeln er Peder Ludvigsen oppført med tre små barn (døtrer) som ikkje er identifiserte nærmare og slett ikkje at dei voks opp og eventuelt gifta seg.Til innlegg 164: Anna Zeitlose er etterkomar etter Ordulf i ekteskapet med Ulvhild Olavdtr. langs mange linjer slik eg har peika på i andre samanhengar.Til innlegg 169: Problemet med den 'nye' versjonen til Hermann Nettum i Vestoppland slektshistorielags tidsskrift er i alle høve at den er heilt utan kjeldetilvisingar. Så vidt eg kan sjå etter kort sjekking, er fleire av personane og relasjonane heller tvilsame.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav Helge :)Det er akkurat noe av dette jeg er inne på og prøver på kronglete vis å forklare.Herman Nettum gir først ut en anetavle i tidsskriftet TOTN 1976.Dette har han rettelser til i Vestoppland Slektshistorisk Tidsskrift nr. 1, 2006, `Harald Hårfagres etterkommere´.I denne artikkelen presenteres også en tavle fra Toten til Grubbe, som jeg har gjengitt ovenfor.Forskjellen er den at han starter på Knud Lavard og stopper ved Else Bjørnsdatter Laxmand, og jeg motsatt.Jeg håper du vil komme tilbake til denne anerekken når du har fått sjekket det opp i.o.m at du mener flere av personene og relasjonene er tvilsomme.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

TIL INNLEGG 179,OLA HELGE ANGELL. I mine notater har jeg: 1) at Ulfhild, Ordulf, Herzog Magnus von Sachsen gift med Sophie av Ungarn og Ebersteinlinjen går sammen. 2) at Ordulf,Gräfin Gertrud Haldensleben, Magnus I Ordulfsønn, Anna Zeitlose-linjen går sammen.Vi ble jo fælen da Johanne Andersdatter Eberstein gikk ut, fordi da falt Olav den Hellige også ut. Er det jeg som stokker folkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da veldig så opptatt du er av dette med norsken da Tore.Er det noen som med hånden på hjertet kan si at de ikke har snublet i noen bokstaver underveis her?Ihvertfall ikke jeg, og ikke du heller.La oss heller holde oss til det som har med temaet å gjøre.Mvh, god natt og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

TIL INNLEGG nr. 181. Hallo: Mine dypeste beklagelser og unnskyldninger for å ha skrevet OLA istedet for OLAV HELGE ANGELL. Det skal ikke gjenta seg. Med aller beste hilsener, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Til 179: Kilden min er S. Otto Brenner, 'Nackommen Gorms des Alten''Ritter Peder Ludvigsens (Everstein) Tochter.MARGRETE PEDERSDATTER (Everstein), 1401-12W, seit 1405 in St. Klara Kl. in Roskilde; (gift) I. Mads (Mathias) Jensen Falster, R. 1360, tot fr, 1366; (gift) II. Johan (Henneke)Moltke a. Torbenfeld u.a. 1360, Hptm, a, Nyborg Schloss 1369-76, 1396 Kn. 1398 R. tot 1398/26,XI,1399, S. d. Konrad Moltke (a. Westerbrügge, 1336). - Kinder: 16. Generation CVII, Nr. 2478-80.''Margrete Pedersdatters (Everstein) Kinder(s. Nr. 1755) aus 1, ehe mit Ritter Mads (Mathias) Jensen Falster: a, KARINE MADSDATTER (Falster); gift Claus Grubendal, 1386, R. 1400, Rr. 1403, Hptm. 1407, tot fr, 4,IX,1417, S.d. Lm. Henneke Grubendal, t sp, 1391, u. Cecilie Jensdatter (Grubbe), t fr. 1412, - Nachkommen, aus 2. Ehe mit Ritter Johan (Henneke) Moltke: b. GERTRUD JOHANNESDATTER (Moltke), t sp, 1390, o Roskilde, St. Klara Kl. c. BORKVARD MOLTKE, 1390-91.'Jeg ser dette er feil: Cecilie Jensdtr. Grubbe er ikke datter av Margrethe, men derimot moren til hennes svigersønn Claus Grubendal!Takk for påminnelsen.Hvem var da kona til Jens Johannesson Grubbe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Litt om løver og andre figurer i våpenskjold - som kanskje kan avklare noen av spørsmålene ovenfor om hvordan vi bør vurdere avbildningene av våpnene Eberstein og Stenbrikke: Ett og samme våpenskjold kan avbildes og utformes på mange forskjellige måter. Vi skiller mellom våpens innhold og form. Innholdet i Norges riksvåpen er på rød bunn en opprett gulløve med øks i labbene og krone på hodet. Dette innholdet kan vi avbilde på mange måter, så som at løven får mer eller mindre stram rygg, forskjellige dusker og hår på halen, forskjellig livlinje, brystkasse, hode m.m. Ta og sammenlikn de vanlige avbildningene i versjonene av riksvåpenet fra 1844, 1905 og 1936, så burde poenget være synlig. Det er ett og samme våpen med forskjellig form.Mange bøker, både dansk adelsårbok og min bok Norske Slektsvåpen gjengir nytegninger og normaliserte utgaver som bygger på gamle avbildninger, men som ikke er kopier av de gamle avbildningene som folk brukte selv. Derfor skal vi være oppmerksom på at disse bøkene, og mye på nettet, ikke gjengir våpenavbildninger som folk i historien selv brukte. Det bøkene gjengir er en form for heraldiske tolkninger av innholdet i gamle våpenskjold. Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jan, det er ikke annet enn at jeg stusser over bruken av Hertzog istedenfor hertug og Gräfin istedenfor grevinne, samt den tidligere bruken av PEDIGREE-eller DESCENDANTS- tavle istedenfor etterslektstavle. Det virker som om man blir slave av programvaren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo: Du har rett i alt du sier, men engelsk er blitt mitt second language. Jeg er ikke helt glad for det, men det bare er slik. Du og jeg skal nok komme godt overens likevel.I sitt innlegg nr. 179 tar Olav Helge Angell etter min mening feil når han skriver at Anna Zeitlose er etter kommer av Ordulf og Ulfhild (hans første kone).Anna Zeiltlose er etterkommer av hertug Ordulf og grevinne Haldensleben (hans annen kone). mvh, Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Anders J. Moen / 186:) Jeg har faktisk notert at Peder Ludvigsen von Eberstein hadde en datter Margrethe i BEGGE sine ekteskap, først med en Jensdatter Falster og deretter med Cecilie Henriksdatter von Eberstein.Margrethe fra 2. ekteskap var altså først g.m. Mathias Jensen Falster (brorsønn av Peder's første kone), og deretter med Johan Henneke Moltke.Margrethe fra 1. ekteskap var etter mine notater g.m. Jens Johannessen Grubbe (jfr. 158). Men i motsetning til rekken angitt i innlegg 158 har jeg 'ekstra ledd': Jens Jenssen Grubbe, før Cecilie Jensdatter Grubbe af Gunderslev (ca.1365-etter 1412) (g.1. Hennecke Grubendal og g.2. Thyge Steensen Basse).(Nevnte Hennecke Grubendal og Cecilie Grubbe er altså foreldre til Claus, g.m. Karine, d. av Margrethe von Eberstein (fra Peders's 2. ekteskap) og hennes 1. ektemann Mathias J. Falster.Det skulle imidlertid forundre meg lite om noe av dette skulle vise seg å være feil .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo alle: TIL INNLEGG Nr.62: Lars Løberg, Oslo, 29.4.2006 12:39 (62) DU ER SVAR SKYLDIG.Jeg ser frem til ditt snarlige svar.Du skal huske at svarene skal begrunnes fra minst 2 stk. godkjente og kontrollerte instanser. Lars Løberg, Oslo, skrev (se også nr.66): 'Bare en replikk til siste innlegg, omenn det er noe på siden av tema: Er det nå så sikkert at Skule Kongsfostre var sønn av Tostig jarl? Sønn av Judith var han definitivt ikke, og hos Snorre heter det vel opprinnelig bare at han var av god engelsk ætt?'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Du vet godt at det ikke finnes godkjente og kontrollerte instanser her. Kirkeboka har aldri eksistert. Men du snur faktisk problemstillingen på hodet. Det er ikke jeg som er svar skyldig. Jeg stiller bare et berettiget spørsmål ved en åpenbar svak kobling i anerekka. Det er ALLTID den som hevder at en forbindelse eksisterer som må BEVISE den. Her finnes det ikke 2 stk godkjente og kontrollerte samtidige instanser som beviser at Judith var mor til Skukle Kongsfostre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo alle: Følger vi strengt reglene i INNLEGG 192, har vi i virkeligheten ingen anetavler (pedigrees)å bekymre oss over. Nå skal jeg også slappe av og kun spørre etter faste bevis for mulige forslag fra andre. Da tror jeg ikke vi kommer noen veg i det hele tatt. Fordelen er da at vi kan alle slappe av og være kritikkere. Eksempelvis blir Johanne Andersdatter Eberstein like riktig som Johannesdattter Stenbrikke og endringen vår blir bare tull. I følge INNLEGG nr. 179 blir Hermann Nettum sin nye revisjon av TOTN- bladet uten kildetilvisnger. Dermed er den nye utgaven til Hermann Nettum bare tull allt sammen. mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Gratulerer, Jan. Du har helt rett. Skal du være tilstrekkelig kritisk, er voldsomt mye av det som ligger ute på nettet av eldre slektsrekker tull og ønsketenkning, så også på dine egne hjemmesider. Skal du være seriøs genealog, må du kunne dokumentere hver eneste forbindelse. Det lar seg som kjent ikke gjøre hva angår mulige teorier om Skule kongsfostres opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

Hallo alle: TIL INNLEGG Nr. 194: Nå ble jeg god venn med deg, men fikk alle de andre på nakken. Er det passende å be Vigerust å hale inn slakken i detter forumet for å unngå at alle hopper i sjekene. Hester som hopper i sjekene kan ikke brukes. Mvh, Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg ser at Snorre ikke nevner foreldre til Skule, men sier at Kjetil Krok er hans bror. Han sier ingen ting om deres opphav, annet enn at de var gjæve og ættstore menn fra England. Jeg ser videre at Christopher Giessing allerede på slutten av 1700-tallet forteller om sogneprest i Berg (Niels Krog) 'som regnede sig at nedstamme fra Kitel Krog, hr. Torsten Jarls Son...' Hvor kommer egentlig denne opplysningen fra - at Toste Jarl var deres far? Har dette bakgrunn i engelsk historie? Eller er det bare løse antakelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)Om Skule Kongsfostre var sønn av Tostig jarl og Judith, har jeg ingen klar formening om, men jeg vil ta med et lite utdrag fra artikkelen `Wilhelm Bastarden - Englands erövrare´, skrevet av Lars Lindqvist 17.mai 2004, og gjengitt i Medlemstidning för föreningen släktdata nr.3 2005.... ' Tostigs maka Judith var halvsyster till Wilhelms Mathilda. Sonen Skule Kongsfostre medföljde till Norge'... Han skriver ingenting eksakt om at Judith er Skules mor, men det kan synes som om det er hva han mener.I motsetning til Herman Nettum så oppgir ihvertfall Lars Lindqvist noen kilder:Källor bl.a Nils Lindbergh: Nordmander, langobarder och påvar. Eget förlag. 1992 Christer Nilsson: Folkets farsoter och kungarnas krämpor. Carlssons 2002 Christopher Daniell: England. Hist. Media. 1999. Tor Flensmarck: Tids. Saxo/Kullamannen. Förl. Monitor Vä. JFC Fuller: De avgörande slagen. Hist Media. 2003.At Judith og Mathilde var halvsøsken, har jeg ikke helt forstått.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Neida, Arnstein, det er litt mer en bare løse antagelser, men ikke mye mer. Det finnes en kilde som angir Toste som faren, men ingen kilde som angir Judith som moren. Se Ludvig Daaes artikkel Om Reinsættens siste, fyrstelige ledd i Historisk Tidsskrift en gang på 1880-tallet. Gammel, men fortsatt god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Niels Krog (forøvrig en av anene mine) døde i 1665, ca 100 år gml, dvs født ca 1565 (eller gjerne noe seinere). Dersom det er riktig at det var Niels som opplyste at han stammet fra Toste Jarls sønn, ser det ut til at vi må langt tilbake for å finne kilden til opplysningene om farskapet når det gjelder Skule og Kjetil. Jeg har forresten et lite gap på noen hundre år som jeg gjerne vil at noen fyller i for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Det gapet tror jeg du deler med de aller, aller fleste av oss. Jeg skriver akkurat nå på en artikkel som skal dokumentere aner for en som faktisk har dokumenterbare aner tilbake til vikingetida. Artig oppdrag, men dessverre nokså sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.