Gå til innhold
Arkivverket

[#16937] Knud von Hadeln og Anne Zitlow von Schencken

Gjest Rigmor Waler Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Jeg antar at det var dette du nevnte for meg på Stokke for en stund siden (vedrørende bl.a. Vestfold). Jeg håper bare at oppdraget ikke er alt for privat, slik at også andre kan få del i resultatet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

Her har jeg tenkt å kommentere dels en bonde på Toten, og dels en hertug av Sachsen. Tydeligere kan det ikke vises at slektsgransking er en interesse som favner bredt. TIL INNLEGG 178: Takk for  svaret, Rigmor. Nå har jeg fått en bekreftelse på den dåpsdatoen på Christian Nielsen Vestrum som jeg bladde opp før jeg skrev innlegg 77. Forskjellen var at jeg som oppsøkte en papirkopi av kirkeboka måtte plassere 5. søndag post Trin. på kalenderen selv. Det er praktisk at Vestoppland Slektshistorielag nå har lagt ut også denne årgangen på nettet. Nå er det bare å vente på at 1783-kirkeboka blir web-publisert, slik at det blir mulig å dobbeltsjekke den begravelsesdatoen som jeg har sett forgjeves etter i papirutgaven. TIL INNLEGG 189: Her, og i tidligere innlegg (164), skriver du Jan at Anna Zeitlose stammet fra hertug Ordulf gjennom hans andre ekteskap med grevinne von Haldensleben. Har du sikre kilder for dette, er ikke jeg den rette til å protestere, men andre steder (nettstedet genealogie-mittelalter.de med en rekke tyske fagbøker som kilde) opplyses det at Hertug Ordulf fikk sønnen Magnus i sitt første ekteskap med Ulvhild av Norge, og en sønn som het Bernhard i sitt andre ekteskap med Gertrud von Haldensleben. Og det er med eldstesønnen Magnus som utgangspunkt at jeg har funnet forbindelser fram til Anna Zeitlose, ved å bruke de søkemulighetene som er anbefalt i innlegg 23 i dette temaet. Uansett kan man ved hjelp av Schenck zu Schweinsberg-sporet styre unna fru Johanne til Asdal-diskusjonen, ved at alle forbindelser fra midt på 1000-tallet til midt på 1600-tallet er plassert i Tyskland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Waage

TIL INNLEGG 189: Kirsten og jeg har nå diskutert nøye Ordulf og hans to koner. Kirsten gir deg rett. Det betyr at jeg har en feil som jeg må rette snarest vedrørende Ordulf sine to ekteskap og barn av ekteskapene. Kirsten og jeg takker så meget for at du har klargjort på en utmerket måte forholdet. Ærbødigst, jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

(Per Nermo 190)Fra Brenner:Peder Ludvigson har en datter Margrethe (beskrevet ovenfor) og en søster Margrethe Ludvigsdtr. - nevnt 1346. Hun er ikke satt opp med etterkommere. Kanskje dette er kona til Jens Grubbe?Ludvig og Else Pedersdtr. har også i følge Brenner tre NN-barn nevnt 1329.Forøvrig skriver Brenner dette i noten:'DAA IX, 103-04, 126; nach DAA IX, 104, vergl. 126, soll Peder Ludvigsen (Everstein) auch mit seiner Base (kusine) Cecilie Henriksdauer (Everstein) verheiratet gewesen sein, was je doch wegen zu naher Verwandschaft abzulehnen ist, ebenso auch eine Ehe mit N.N, Jensdatter (Falster) - in diesem Falle ware seine Tochter Margrete Pedersdatter (s. Nr. 1755) in erster Ehe mit dem Bruder ihrer Mutter verheiratet gewesen, was nach den damaligen kanonischen Ehegesetzen als ausgeschlossen anzusehen ist. Ubrigens scheint die Stamm tafel in DAA (dort als Eberstein bezeichnet) verschiedene Irrtümer zu enthalten, deren Berichtigung einer späteren überprufung uberlassen werden muss.'Her avviser han ekteskapet med Cecilie Henriksdtr. von Everstein og også ekteskapet med NN Jensdtr. Falster på bakgrunn av datidens ekteskapsregler.Anerekker står for fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Tor Olav: Christian Nielsen Vestrums far Niels døde før 1743. Hans mor Pernille Knudsdatter gifter seg på nytt 14.juli 1743 med Hans Joensen Faarlund.Disse får sønnen Niels, som blir dpt. 31. mai 1744.Christian Nielsen Vestrum hadde også broren Lars, som ble dpt. 10. januar 1740. (Dette iflg. ny utlagt liste hos Slektshistorielaget, døpte i Toten 1740-1745.)Forøvrig vil jeg minne om at Else Knudsdatter Urne, som var gift med Christian von Hadeln har en veldig spennende anerekke, som fører oss tilbake til Ulvhild og Ordulf.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Rigmor: 197) Wilhelm Erobrerens (bastarden)'s kone Mathilde var såvidt jeg vet datter av Balduin V Balduinson, sønn av Balduin IV Arnulfson, som i sitt 2. ekteskap var far til Judith. Hvis dette stemmer er altså ikke Judith og Mathilde halvsøsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Per :)Judith og Mathilde var ikke halvsøsken.Det skulle ha stått at: Judith var halvsøster av Mathildes far Balduin V.Balduin V var sønn av Balduin IV i hans første ekteskap med Otgiva av LuxembourgJudith var datter av Balduin IV i hans andre ekteskap med Eleonore av Nordmandie. (Datter av Richard II av Nordmandie og Judith av Bretagne).Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Olav Haugland

TIL INNLEGG 205: Hei igjen Rigmor. Denne gangen vies innlegget mitt en blanding av Toten-bønder og dansk adel.  Etter som Niels Pedersen Vestrum er brakt på banen (og nå snakker vi om tippoldefaren til Bjørnstjerne Bjørnson, for den som vil koble den veien), kan jeg nevne at han ble døpt 6.januar 1711, mens familien bodde på Grimstad ved Lena. Foreldrene var Peder Olsen Prestesæter (1672-1745) og Lisbeth Jonsdatter Eriksrud (1677-1766). Og så din påminnelse om at Else Knudsdatter Urne har en anerekke som fører oss tilbake til Ulvhild og Ordulf.  Jeg har sett EN slik anerekke som går via Elses tipptippoldemor Ide Due, gift med Claus Krumstrup.  MEN  Ide var datter av Bonde Due og Johanne Andersdatter. Sistnevnte er tydeligvis identisk med Johanne den yngre i Asdal-diskusjonen, og den er jeg ikke noe lysten til å hoppe på. Det betryggende med Schenck zu Schweinsberg-sporet er som tidligere nevnt at man kommer seg gjennom middelalderen utelukkende med tyske kilder. Eller sikter du kanskje til andre deler av Urne’nes anerekke enn den som går via Krumstrup/Due ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Tor Olav: Linjen jeg har i tankene går videre fra Elses bestemor Birthe/Berthe Knudsdatter Rud. Datter av Jørgen Mikkelsen Rud og Kristine Eriksdatter Rosenkrantz.)Greit med litt tidsfordriv Tor Olav, mens vi venter på dødsåret til Christian Vestrum, he-he.Mange hilsener og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

(Til 199 og 200)Alison Weir's 'Britain's Royal Families' setter Skule Jarl og Kjetil Krok som sønner av Tostig og Judith (Fausta). Hun skriver videre at begge ble gift og hadde barn.Littertur-referansen hennes er:1. E. Lytton, 'Harold, the last of the Saxon Kings', 1948, Dent 19702. P. Grierson, 'A Visit of Earl Harold til Flanders in 1056', i English Historical Review, 1956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Påstanden er mange hundre år gammel - den finnes allerede i Morkinskinna, men da bare med Toste som Skules far. Snorre har den derimot ikke, og jeg er rimelig sikker på at Snorre ville tatt med opplysningen dersom han stolte på den. Kildebelegg for at Judith skulle være moren, finnes i det hele tatt ikke. Hypotesen avises bestemt i nyere oversiktsverk over året 1066.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Godt ordspill, men det er faktisk her noe av problemet ligger. Snorre hevder at Skule var av god engelsk ætt, men det var vel ikke akkurat Rein(t) engelsk blod i Toste heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Nei, han hadde vel en mor som var datter av Torgils Bjørnson Sprakalegg og da havner vi tilbake på kontinentet - om enn noe lenger nord.Hvis Torgils var sønn av Bjørn Olavson i Jomsborg og Tyra Haraldsdtr., datter av Harald Blåtann, kan han føre anene sine tilbake til Gorm den Gamle i 'Daneveldet'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til Rigmor Waler Iversen: 1) Når det gjeld Hermann Nettum i VST, har eg problem med dei ledda som gjeld Sparre-ætta i Skåne. 2) Det ser ut til å ha vorte semje om at det er slektssamband mellom (dotter til) Olav Haraldsson og Schenk zu Schweinsberg. 3) Du hevdar at det slektssamband mellom Birte Knudsdatter Rud og den same Olav Haraldsson. Eg undrar på korleis du får det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Olav Helge :)Jeg vet ikke hva Herman Nettum mener med 'En tavle fra Totn til Grubbe', under artikkelen 'Tillegg og rettelser'.,som gjengis i Vestoppland Slektshistorisk Forening nr.1, 2006.Den gjengis slik jeg skriver i innlegg 169. (Min rekkefølge er det motsatte av Nettums, som starter med Knud Eriksen Lavard)Jeg hoppet inn på personene som nevnes under nr. 11, som Anders Moen har liste til i nr. 158.Ditt spørsmål nr. 3 om Birthe Knudsdatter Rud.Hun var datter av Knud Jørgensen Rud og Dorthe Madsdatter (Bølle) til FuglesangKnud Jørgensen Rud var gift med Kristine Eriksdatter Rodenkrantz, som igjen var en datter av Erik Ottesen Rosenkrantz og Sophie Henriksdatter Gyldenstjerne.Erik Ottesen Rosenkrantz var sønn av Otte Nielsen Rosenkrantz, og Else Holgersdatter Krognos.Else Holgersdatter Krognos var datter av Holger Gregersen Krognos, som var gift med Karen Eriksdatter (Saltensee) av Linde.Holger Gregersen Krognos var sønn av Gregers Krognos og Ose Jonsdatter (Kyrning) til HejreholmGregers Krognos til Vidskøfle var sønn av Peder Stigsen Krognos til krabberup og Regitze Kristoffersdatter Løvenbalk.Regitze Kristoffersdatter Løvenbalk var (ue)datter av Kristoffer II og ' en Jomfru av Lungernes Ætt'.Kristoffer II, 1276- 2.aug. 1332, (konge i Danmark) var sønn av Agnes av Brandenburg og Erik Klipping.Agnes av Brandenburg var datter av Johann I av Brandenburg (markgreve) og Judith av Sachsen.Johann I var sønn av Albert II av Brandenburg og Mathilde av nedre Lausitz.Albert II av Brandenburg var sønn av Otto I av Brandenburg, og Judith/Jutta av Polen.Otto I av Brandenburg var sønn av Albert I 'Der Bär' og Sophie av WinzenbergAlbert I 'Der Bär' var sønn av Otto 'den Rike' og Ellika Magnusdatter Billung.Ellika var datter av Magnus Ordulfsønn Billung og Sophie av Ungarn.Magnus Ordulfsønn Billung av Sachsen var sønn av Ulvhild Olavsdatter og Ordulf av Sachsen.Jeg håper jeg har fått det nogenlunde riktig. Jeg har desverre ingen god dag idag.Med hilsen og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Beklager å måtte ødelegge enda en gylden linje her, men Gregers Krognos var nok ikke sønn av Peder S. Krognos og Regitze Løvenbalk. Dette er sakset fra DAA 1893 s 272, men opplysningen ble korrigert i DAA 1906 s 492. Det er altså ingen linje tilbake til Christoffer II denne veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen :)Takker så mye for informasjonen.Mine opplysninger er som jeg da forstår på Lars i innlegg 218 fra DAA 1893.Da stopper den rekkefølgen jeg har satt opp ved Gregers Pedersen Krognos til Vidskøfle, som var gift med Ose Jonsdatter (Kyrning) til Hejreholm.Jeg får sjekke opp dette nærmere når jeg er i bedre form.Ifølge ironien til Tore i etterfølgende innlegg, har jeg ihvertfall reddet hans kveld etter hva jeg kan forstå, og det er jo gledelig.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Snakker vi her om det som på fransk heter:Chateau Banquerotteeller den norske varianten:Slott Konkurs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.