Gå til innhold
Arkivverket

[#16955] Olav den Helliges etterkommere


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Knut Fasting, jeg har i en rekke innlegg i denne diskusjonen påpekt at ett av de viktigste standardverkene er Europäische Stammtafeln, og at dette verket finnes i norske bibliotek (UBO). Verket kan lånes inn til folkebibliotek, sikkert også til Grimstad. Europäische Stammtafeln er forfattet på tysk. Olev den helliges datter er gift tysk og har tyske etterkommere i mange ledd. (Også kong Frederik den første var tysker.) Men Knut, du velger å presentere Olav den helliges tyske etterkommere i engelsk oversettelse ! OG: du hevder du ikke kan gjøre det annerledes, fordi programmet ditt nekter deg det ! Nå må du se og frigjøre deg fra lenker og trellebånd og tenke selvstendig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til Knut Fasting:Det er alltid unødig og en noe krevende lesning med presentasjoner gitt i kombinasjoner på flere språk. Uvisst hvilket slektsprogram som her anvendes, så går det jo an å kopiere over i tekst, for deretter å korrige slike som 'Den Stolte Duke' osv., før det legges inn som innlegg. Jeg vil tilføye at mengden feil jeg rapporterte i innlegg nr. 11 - ville ha økt betraktelig hvis jeg hadde satt opp flere kravspesifikasjoner.Vil du kunne være ute igjen, nå med ditt forslag nr.3:3. Havtor JonsonMen valget er fritt.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Foreløpig har det bare vært kommentarer til språkblanding og slurvete presentasjon. Jeg var ikke klar over at det skulle være så provoserende at det blir hovedsaken i debatten. Beklager, det var ikke gjort av manglende respekt, men av ignoranse; jeg har oversett de formale kravene som stilles til innspill.Se det positivt: jeg har i allfall skapt litt glede ved å gi anledning til å finne feil !Er det ingen kommentarer til holdbarheten av de foreslåtte anerekkene? Det bør vel det vel også være av interesse å debattere ?Tore:Jeg VET jeg burde følge ditt råd om å gjennomgå relevant litteratur, takk for referansen. Foreløpig er jeg godt nedgravd i Bergens historie på 1600-tallet, der blir jeg nok en stund til.; o]} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til siste innlegg:Jeg tror ikke noen finner glede i å finne feil - kun bortkastet tid. Derfor de velmenende tilsvar, hvorav noen med litt kvass tone.Holdbarheten til anerekker som fremsettes som forslag (d.v.s. ikke som påstand - da er kravet inklusive kildebelegg) når de tilsynelatende er sannsynlige - kan kanskje bli kommentert og vurdert, slik at 'man' sammen kan skape et mulig grunnlag til nøyere vurdering.Venter da på et fornorsket utgave.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg mener at til tross for språkblanding kan personene i anerekken identifiseres.Jeg konstaterer at det ikke synes mulig å samarbeide om riktigheten av de fremsatte forslagene.Som Hanna Kvanmo sa til Kåre Willoch: No seie æ GRIS !Debatten legges død.mvh. Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Knut, hva skulle 'samarbeidet' om riktigheten bestå av, annet enn at den som legger frem opplysningene om et slektskapsforhold, selv fremfører argumentene for dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

I innlegg 30 blir vi fortalt at pesonene i slektsrekken lar seg identifisere. Hvem skal foreta identifiseringen ? For denne diskusjonens hovedtema er vel ikke gjett-hvem-som-er-hvem-leken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Fra innlegg nr. 30 hentes det lille utdrag:'Debatten legges død.'Kanskje det ble avsluttet med slik tekst fordi temastiller selv ikke lenger har noen tro på nr. 1-4, ref. innlegg nr.14.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Som eg var inne på i tråden om adel og bløff har det lite for seg å diskutere om ei anerekke som dette er korrekt eller ikkje - mest sannsynleg er ei rekke med så mange ledd feil ein eller annan stad.Likevel trykker ikkje eg på delete-knappen, eg skriv lista ut og lagrar ho blant andre raritetar. For meg er ikkje spørsmålet om anerekka er rett, men om ho kan vere rett.Eg har ei viss forståing for at dei kyndige ikkje bryr seg om å diskutere lange lister utan kjeldetilvisningar - ein tråd med tema 'var ektefellen til Ordulf av Sachsen, Ulvhild Olavsdtr, dotter av kong Olav Haraldson?' hadde vel vore betre, og så fekk ein ta det ledd for ledd.No trur eg ikkje hensikten med tråden var å diskutere anerekka ledd for ledd, men å få ei tilbakemelding på om lista var eit resultat av forskning eller dikting.Utan å be Knut Fasting ta diskusjonen opp igjen vil eg likevel stille et par spørsmål:Kva for delar av lista er henta frå puplisert litteratur (og slik kunna ha blitt kritisk gjennomgått), og kva for delar av lista er henta frå anetavler amatørar har lagt ut på nettet?mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei.Knut. du skriver:No trur eg ikkje hensikten med tråden var å diskutere anerekka ledd for ledd, men å få ei tilbakemelding på om lista var eit resultat av forskning eller dikting.Riktig. Jeg tar, som du, vare på rariteter jeg kommer over. Jeg har selv ikke gjennomgått mulige kilder, og kan derfor ikke svare på ditt spørsmål, se nr 12.Men jeg TROR at f.eks. http://www.genealogics.org/ er bygget på den standardlitteratur som Tore Vigerust viser til, se 26. Jeg forstår også Tore dit hen at han kan bekrefte at Olav H har hatt tysk etterslekt men at han ikke er kjent med noen forbindelse fra denne til etterslekt i Norge. Linjen fra Scharffenberg til Løvenbalk er bygget på DAA. Det sies imidlertid at DAA skal være upålitlig men det har jeg ingen forutsetning for å bedømme.Ingen ekspertise med oversikt over etterkommere etter Olav H. med mulig etterslekt i Norge deltar tydeligvis på Brukarforumet så temaet får forbli ubesvart inntil noen finner det interessant å lete frem dokumentasjonen.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Det er adressen på web som har 'Heinrich IV Den Stolte Duke' som de ikke kan finne.Hvis ikke du vet det så er det ikke nødvendig å svare.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Knut.Et lite tips: gå inn på bokstaven O, let frem OF NORWAY, nederst finner du ULFHILD, datter til St. Olav.Trykk Descendancy. du får da opp de 6 første generasjonene av etterkommere etter Ulfhild. 'Heinrich IV Den Stolte Duke' er her kalt 'Heinrich 'the Proud'Duke of Bavaria 1126-1139 & Saxony'.Alternativt kan du trykke på Pedigree og klatre i treet.God fornøyelse !; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Mulig flisespikkeri dette her, men jeg tar sjansen: Det blir vel litt feil å frasere slik: 'Heinrich IV Den Stolte Duke'.Mer riktig er vel 'Henrik den stolte [komma] hertug av Bayern og Sachsen'.Altså er ikke poenget at Henrik var en _stolt hertug_, men at han var stolt uavhengig av hertugtittelen. Dertil kommer at han var hertug av Bayern (Bavaria) og Sachsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Du har helt rett.Når man samler andres registreringer som ligger ute på internett og slår sammen dobbeltregistreringer i slektsprogrammet, så kan man få de merkverdigste kombindajoner, som f.eks her hvor fornavnet er tysk, tilnavnet er norsk og tittelen engelsk.Personene lar seg som oftest identifisere likevel og derfor har jeg ikke gjort noe med det. Verifiseringen av materialet starter jo i den andre 'enden', fra de nålevende og bakover til de fjernere slektsleddene.Jeg har langt igjen til jeg når den mørke middelalderen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 41-43 og 46:Da blir altså for dem som ønsker å finne 'Den stolte Duke' samt referansen til opphavet, innehaveren av dette temaet - ikke en egen web side.Selv har jeg for mange år siden lagt inn en like korrekt andel av disse, som til den henviste adresse i innlegg nr. 36. Men jeg jobber stadig vekk med å bli kvitt, om mulig, slike anerekker i eget program.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Trond Kaasin:Du har en referanse ovenfor til 'vikinghøvdingen Baard Guttormsen'. I databasen det nylig er referert til i denne diskusjonstråden er han oppført som 'Baard Guttormson', og er altså far til halvbrødrene Inge Baardson (+ 1217) og Skule Baardson (+ 1240).Det er litt uheldig å karakterisere Bård Guttormsson som 'vikinghøvding', da han døde over 150 år etter at vikingtiden tok slutt her til lands.Men siden det ikke er noen som har hevdet at Bård Guttormsson skal være en av Olav Haraldssons etterkommere, blir vel også dette perifert i forhold til hensikten med denne tråden.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

vdr innlegg 44 og 48Til Are:Du har selvfølgelig helt rett. Det var litt perifert og Bård var vel mer en birkebeinerhøvding......Således er vel også ditt svar noe unødvendig (jfr) tråd. Likså dette innlegg.Man lærer etterhvert, tusen takk for at du holder litt orden på oss Are.Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Kristiansen

Kan jeg få komme med et innspill om annen litteratur. Jeg synes at 'Lexikon des Mittelalter' har mye for seg. Det er ganske nytt og har ganske mange biografier. Det finnes i hvert fall på lesesalen på UB i Bergen. Jeg tror det koster ca. 10 000 kr hvis noen ønsker å kjøpe det. Jeg brukte det en del da jeg bodde i Bergen, fordi jeg ikke torde å stole på ulike slektslinjer som jeg fant på internett.Men en side på nettet synes jeg virker bra, og det er www.genealogie-mittelalter.de. (Ulvhild og Magnus finnes under Dynastiet Billunger.) På denne siden finnes en god del personbiografier fra middelalderens Europa. Det virker som om teksten er skannet inn fra en god del bøker, spesielt Gerd Althoff, som jeg dessverre ikke vet kredibiliteten til. Denne siden og Lexikon des.. har hjulpet meg til å navigere blant slektene i denne tiden.I tillegg hjelper det selvsagt å følge med på soc.genealogy.medieval, men det synes som om de der følger bedre med på fransk og engelsk litteratur enn tysk. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.