Gå til innhold
Arkivverket

[#16955] Olav den Helliges etterkommere

Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Peter S. Lunga

til 151: Usikkerheten knyttes til nr. 11 og 12. I innlegget i DIS-danmarks: Lenke argumenteres det for at Gregers Pedersen Krognos er sønn av Peder Holgersen Krognos og dermed onkel til Peder Stigsen Krognos (som var gift med Richiza Løvenbalk). Konklusjonen blir sitert 'Dermed er det af tidsmæssige (=kronologiske) grunde faktiske en umulighed, at Regitze Christoffersdatter (Løvenbalk) kan være mor til Gregers Pedersen (Krognos).'Når det gjelder Løvenbalkfamilien generelt (og dermed også Erik Christophersen Løvenbalk) blir det, såvidt jeg har forstått, regnet for sansynlig at de er uekte barn av Christoffer II, men dokumentasjonen er det nok verre med.mvh Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til (150): Dei tre første generasjonane etter Christoffer II er omtalte i Dansk biografisk leksikon: 'Løvenbalk, Jens Nielsen, -o. 1438, Rigsraad, var Søn af Niels Eriksen L. til Avnsbjærg, hvis Fader angives at have været en uægte Søn af Kong Christoffer II;- - ' http://runeberg.org/dbl/10/0590.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Ja kjære med slektsforskere/granskere og samlere. Jeg håper dere har fått med dere det som står i innlegg 152, om de to 'Løvenbalk forbindelsene' til kongehuset. De må vel per i dag anses som ikke eksisterende. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Dette illustrerer vanskene for oss amatører i utkantstrøkene, vi vet ikke om oppslagsverk o.l. er foreldet, derfor er det så viktig å få korrigeringer på slike slektslinjer, og at noen med kunnskap gidder å gjøre det.Da prøver jeg en til:Slektskapstavle Ulrich Ditlef Scharffenberg er 9. Oldebarn til Erik Sjællandsfar * Erik Sjællandsfar (1332- ) + * Margrethe Jacobsdatter GlobLaurids Jensen Blaa ( -1408) + * Bodil Eriksdatter Sjællandsfar* Sivert Lauridsen Blaa (1372- ) + Anne Jensdatter GyrstingePeder Til Alslev Grubbe (Omkr 1388- ) + * Anne Sivertsdatter Til Orebygaard Blaa (Omkr 1408- ) Gift Omkr 1423* Niels Til Alslev Grubbe (Omkr 1428-Etter 1503) + Karen Eriksdatter Til Alslev Bille (Omkr 1452-Etter 1546) Gift Etter 1472* Sivert Til Alslev Og Lystrup Grubbe (Omkr 1484-1559) + Mette Pallesdatter Til Lystrup Ulfeld (Omkr 1486-1562) Gift Omkr 1509* Eiler Til Lystrup Og Bekkeskov Grubbe (1532-1585) + Kirsten Jørgensdatter Lykke (Omkr 1536-1630) Gift 22 Des 1577Jockum Adamsen von Bülow (1574-1615) + * Else Grubbe (Omkr 1581-1628)Jørgen Til Ryumgård Kruse ( -1666) + * Beate Jockumsdatter von Bülow (1606-1657)Valdemar Til Borreby Daa (1616-1691) + * Else Jørgensdatter Kruse (1627-1667) Gift 1645Herman Nicolay Von Scharffenberg (1678-1727) + * Elisabeth Dorothea Daa (1663- )* Ulrich Ditlef Scharffenberg (1708-1795); o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Meldinga i innl. 152 er vel ikkje klarare (jf 155, 156) enn at det er sambandet mellom Richiza Løvenbalk og Gregers Pedersen Krognos som kan strykast. At Erik Christophersen Løvenbalk er ein uekte kongsson står att som sannsynleg, men udokumentert.Men eg skal ikkje forkludre debatten, gå vidare på den nye lina. Med ektefødde arvingar til Heilag-Olav!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Henrik P Jensen, som i DIS-forum[url="http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=1&i=54854&t=53502>Lenke kuttar Richiza Løvenbalk - leddet, meiner tydeligvis at det kan være hald i Erik Løvenbalk -leddet:'Jeg har forsøgt gennem min database at søge efter en slægtsforbindelse mellem Steen Brahe (1547-1620) og Christoffer (II), men den angiver ingen. Derimod er der en forbindelse mellem Jens Sehested (Død 1685) til Jens Nielsen Løvenbalk, som er hans 4.tipoldefar. JNL er en oldesøn af Christoffer (II), d.v.s. du har stadig forbindelsen til de kongelige slægter. '

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Knut Fasting, i innlegg 157 setter du opp ei linje tilbake til Erik Sjællandsfar. Jeg er ikke så bevandret i Dansk historie, men er Erik en etterkommer av Olav den Hellige? Du sier ikke det, med siden dette i utgangspunktet er en debatt om hans etterkommer så . . . . Knut Skorpen, vedrørende ditt innlegg 160 så tror jeg nok du setter bevisførselen 'på hodet'. Er ikke rekka dokumentert så bare glem det, eller prøv og dokumentere den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peter S. Lunga

Til 157, angående Erik Sjællandsfar.Dette er også en omdiskutert forbindelse og sånn jeg har forstått det, hakket mer usikker enn Løvenbalk-forbindelsen. Det vanligste er å hevde at Erik er sønn av kong Valdemar IV Atterdag, mens roskildehistorie: Lenke hevder at han er sønn av kong Erik VI Menved. Begge deler er høyst usikre.Jeg vil fritt oversatt, sitere S. Otto Brenners 'Nachkommen Gorms des Alten,' s. 281: 'Etter en oppfatning forsvart av Hauch-Fausbøll skal Valdemar Atterdag ha hatt en uekte sønn med Tove von Rügen (...) ved navn Erik Valdemarsen, som nevnes i 1326 og 1364 som Erik Sjællandsfar, gift med Margrethe Jacobsdatter, 1371-79W. Men fordi kong Valdemar er født rundt 1320 er det vanskelig å forestille seg at han kan være far til den Erik Sjællandsfar, som nevnes i 1326 (de ældste danske archive registries IV, 27, København 1875: DRB: 2 CROSS OUT, 270). Videre er det ikke sikkert at ridderen Erik Sjællandsfar til Orebygaard nevnt 1364 er den samme som nevnes i 1326 fordi 'Sjællandsfar' er en allmenn betegnelse. Hvis man tar i betraktning at Tove von Rügen ikke hadde det minste med Valdemar Atterdag å gjøre (DBL XXIV,220) og ser bort i fra Mette Gøyes usikre angivelse er ikke Erik Valdemarsen godt nok kildemessig belagt og derfor har jeg utelatt ham. Erik Sjællandfars datter: Bodil Eriksdatter giftet seg med Laurids Jensen (Blaa) til Orebygaard, 1392, død 1408: kommer senere se DAA V, 84-85.'mvh Peter Lunga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

For hvem er det vi prøver å trekke en slektslinje tilbake til Olav den Hellige?Norske slekter? Folk som bor i Norge i dag?'Alle' med tysk adelsblod i årene stammer fra Olav den Hellige.Haftoresønnene trekkes inn her. Var deres morfar, Kong Håkon V Magnusson en *dokumentert* etterkommer av Olav den Hellige? La oss se:Håkon V Magnusson (1270-1319), sønn av:Ingeborg Eriksdatter av Danmark (ca 1244-1287), datter av:Jutta av Sachsen (), datter av:Albrecht I, Hertug av Sachsen (-1261), sønn av:Bernhard III, Hertug av Sachsen (1140-1212), sønn av:Albrecht 'der Bär', Margrave av Nordmark (Brandenburg) (1100-1170), sønn av:Eilika av Sachsen (ca 1080-1142), datter av:Magnus, Hertug av Sachsen (ca 1045-1106), sønn av:Ulvhild Olavsdatter av Norge (-1070), datter av:Olav den Hellige.Dokumentasjon: http://www.genealogics.org som i all hovedsak bygger på Europäischen Stammtafeln.Så alle som har en dokumentert avstamming fra Haftoresønnene, stammer også fra Olav den Hellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 145: Det finst sikkert mange fleire linjer tilbake til Heilag-Olav, dvs. fleire 'nykjelpersonar' enn dei to du nemner. Ein slik person er kona til Knut von Hadeln, Anna Zeitlose Schenk zu Schweinsberg (ved Marburg i Hessen). Ho var langs mange linjer etterkomar etter Ulfhild Olavdotter og Ordulf av Sachsen (så vidt eg minnest nemner også Snorre dette ekteskapet i Soga om Heilag Olav). I den samanhengen viser eg til ein annan debatt her i forumet, 17170: Tobias Tobiassen Hickman/Hichmann. Tobias var gift med ei dotter til Knut og Anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(146:) Holger Jørgensen Rosenkrantz 'den lærde' (1574-1642) og Sophie Axelsdatter Brahe (1578-1646) hadde i tillegg til sønnen Jørgen også en datter Mette (1600-1644), g.m. Christen Thomesen Sehested (1590-1657).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Kan noen bevise noen linjer fra Olav den Hellige ned til norske familier ? Eller må alt gå via danske slekter ( etnisk norsk ??? )......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Hva gjør alle de danske familiene i debatten om Olav den Helliges etterkommere......?Olav den hellige hadde jo ikke bare denne ene datteren, hadde han vel....?Hva med alle de andre, 'norske' etterkommerene..?Hvem bryr seg vel om Rosenkrantser og alle andre dansker i denne sammenheng ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Per: Ide Langes foreldre er Hans Gundesen Lange, 1542 - 1609, og Johanne Pedersdatter Skram, d. 1620.Johan: Det er visstnok bare datteren Ulvhild som beviselig har etterkommere idag, og hun ble gift tysk.; o}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.