Gå til innhold
Arkivverket

[#23525] Scanning av kirkebøker


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anette Skogseth Clausen

Til May Karin Henriksen,MikroSkanprosjektet skal i første omgang kun ta for seg digitalisering av kirkebokmikrofilmer. Deretter vil en ta fatt på andre større mikrofilmsamlinger, men det er det flere år til.Digitalarkivet har to registreringsgrupper som arbeider med digitalisering (i denne sammenheng forstått som inntasting i databaser) av 1910-tellingen for hele landet.Digitalisering/Registrering av andre kilder følgelig må komme som initiativ fra statsarkivene, DIS-foreninger eller privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Karin Henriksen

Takk for oppklaringen Anette Skogseth Clausen. Beklager å ha misforstått en melding. Men jeg ser positivt på å få temaet aktualisert. Mvh. M-K.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ikke for å mase, for jeg ser det allerede gjøres en utmerket jobb med scanning av kirkebøker.Men er planene med kirkebøker på DVD/CD kommet lenger? Spør fordi det sikkert finnes en mengde slektsgranskere som ikke har internett. Og av de som har, er det sikkert tusener som ikke har ADSL eller bredbånd.Kirkebøker på mikrofilmruller er jo ikke lenger å få kjøpt, samtidig som flere av disse gamle rullene begynner å bli mildt sagt velbrukte. Sjøl om vi fortsatt kan kjøpe mikrokort, har mange kortlesere ikke muligheter til å forstørre.Hvis planene om DVD/CD allerede er kommet igang. Er det meningen at disse får full indexering? Uten å ha datakunnskap tror jeg indexen vil 'stjele' mye plass. Personlig mener jeg full index ikke er nødvendig. Enhver kan jo sjøl lage seg et register etter behov. (Se innlegg 105 og 106). Får trolig da plass til flere sider på en DVD/CD, samtidig som man kan legge disse inn på PC-en så en slipper legge i skiva for hver gang. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei. Etter den første testrunden fant vi en del forhold i produksjonsystemet som krevde forbedringer. De nødvendige endringene påvirket også hvordan testsystemet for tilgang til bildene fungerte. Vi har nå gjort en del omlegginger på vårt interne system og tilpasset testsystemet til dette, og starter dermed en andre testrunde. En markert og tydelig endring vil være at det nå vil komme en plakat som forteller at en gitt filmrull er sperret for tilgang dersom filmrullen kan inneholde informasjon som er regulert av personvernet og/eller av andre vernehensyn. Vi benytter foreløpig en grense på 80 år for å være på den sikre siden. Vi vil avklare med de rette instanser om vi kan redusere denne tidsperioden til 60 år. Dette innebærer at filmruller som inneholder informasjon nyere enn 1925 vil være sperret for tilgang over Internett, inntil vi eventuelt får adgang til å publisere nyere informasjon.Som tidligere nevnt har vi på dette stadiet også behov for en belastningstest, for å se hvor flaskehalser eller begrensninger ligger. Jeg vil derfor be om at flest mulig kikker på de digitaliserte kirkebøkene torsdag 17. mars mellom kl 20:00-21:00, gjerne konsentrert rundt kl 20:30. Jeg vil da overvåke systemet for å se hvor vi eventuelt har eller kan få problemer.Ellers vil også jeg benytte anledningen til å takke for innsatsen og interessen dere har vist i den første testrunden.mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Dette temaet begynner å bli slitsomt langt.Kanskje du Bent kan starte et nytt for del 2 av testen med krysshenvisning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Man kan jo tenke seg at de *sidene* i kirkeboka som omhandler hendelser fra 1925 og framover kan bli sperret. Men blir selvfølgelig en større jobb enn å sperre hele rullen...Personlig har jeg liten forståelse for at denne informasjonen er sperret på nettet så lenge den er fritt tilgjengelig i 'analog' form.mvh Frank H. Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Skartsæterhagen

Når det er så mange kirkebøker som IKKE berøres av en ev. slik klausul, burde dere i første omgang kun scanne kirkebøker som ikke blir berørt av klausulering. Det er da ingen mening i å scanne bøker og kun legge ut en plakat om at den er scannet, men ikke kan vises.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Vangli

Hei Frank og SveinJeg er nok litt uenig i kommentarene deres. Normalt benytter vi en 60 årsregel for tilgang til denne type materielle ved besøk på våre lesesaler eller når man bestiller en egen mikrofilm. For Digitalarkivet er grensen 80 år fordi informasjonen er elektronisk søkbar. Det er personvernlovgigningen som regulerer dette med Datatilsynet som er fagmyndighet. Vi må rette oss etter dem og intensjonen ved lovverket som gir individet en beskyttelse. Vi håper og tror at vi kan bruke 60 års regel på det innskannede bildemateriellet, da informasjonen ligger ute som faksimile og dermed er lite egnet for personsøk. Men fordi bildene er tilgjengelig på Internett og dermed er vesentlig enklere å nå, i realiteten for hele verden, har vi av rene forsiktighetshensyn valgt inntil videre å bruke 80 år som grense. Dersom vi ved en formell avklaring får bekreftet at vi kan bruke 60 år vil dette umiddelbart bli gjennomført og tilgangen åpnet.Skulle vi ikke få lov til å bruke 60 år vil en ved besøk på våre lesesaler kunne nå denne informasjonen på lik linje som ved bruk av mikrofilm. Dessuten forteller plakaten at de digitaliserte kopiene eventuelt kan bestilles på CD/DVD på samme som en kunne bestille kopier av mikrofilm. Dessverre ligger disse to mulighetene noe fram i tid. Kanskje får vi løsninger for dette området på plass utover sommeren og høsten.Dere må ikke glemme at den innskanningen vi nå gjør er for all fremtid og til forskjellig bruk. Publiseringen på Internett er bare en del av dette tiltaket.mvh Bent Vangli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg ble med på testingen i går fra 20.30 til 20.50. Det gikk fort å bla i 60% størrelse, men når jeg prøved 100 % fikk jeg ikke opp noe bilde. Fra kl. 20.48 fikk jeg også bilde i 100 %, samt forstørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.