Gå til innhold
Arkivverket

[#25445] Christoffer Axelsen Garmager, Røros 2 stk?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Jeg gikk tilbake for å se. Bare Peternilla er nevnt i 1694, men skifteregistret hos Eirik Strøm er jo en avskrift og et utdrag.Det står videre i 1694 at Ingebrigt Olsens bror Gunder Olsen Opdal var til stede ved skiftet. Ham finner du i 1701, og i 1705 hadde han to sønner og fire døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Arnstein, jeg har et spørmål til deg:Peternilla / Petronella Ingebrigtsdatter - det skulle ikke tilfeldigvis være henne som i 1730 ble gift med Ole Pedersen Grif (Grip). Hun døde i 1762 71 år. Denne Petronella hadde vært gift før med en Lars ??, og hadde med ham en datter Karen. Med Ole Grif hadde hun sønnen Lars Olsen Grif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Kommentar til innlegg 25: Karen Rasmusdatter på Røros kan ikke være datter av Sigri Olsdatter. Sigri har bl.a. sønnen Anders Rasmussen (Rygg)i Bergen. Skifte etter Anders i 1742 nevner Karen på Røros som hans halvsøster. Se tema 14897. Peternilla er nevnt i husholdet til onkelen Axel Rasmussen i 1705. Hun ble gift i 1716 med Lars Olsen Rise som døde i 1727 bare 37 år gammel. Hun giftet seg så igjen i 1730 med Ole Pedersen Grif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja-visst! Jeg vet ikke hvordan tankene gikk her, men jeg konkluderte i hvertfall med at det ble slik, og at Karen var oppkalt etter 1. hustru, og dermed var datter av nr 2, men det er jo en annen Karen her også. Dessuten går det jo helt klart fram av skiftet hvem som er barn av Sigrid. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Innlegg 27 - Astrid: Jeg hadde fra før barna Lusie f 1716 og Ole Risberg f 1720. Karen har jeg ikke notert. Jeg begynner å lure på om mine noteringer er riktig, da jeg har notert Lusie som gift med Ole Pedersen Grif (som etter det dere skriver må være stefar hennes). Finner jeg skiftet etter Lars Rise (1727) på nettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Lenger enn dette 'forslaget' kom jeg vel ikke forrige gang:Slekt nr 1:Lars Olsen Rise (død før 1701) gift med Marit Svendsdtr død 1720, 85 1/5 år. Hadde sønnenOle Larsen Rise (død før 1715). Hus nr 70, gift med Ragnhild Jonsdtr (skifte 1715) Hadde sønnenLars Olsen Rise f 1708 gift med 1. Ingeborg Rasmusdtr f 1713, 2. Ingeborg Olsdtr f 1712Slekt nr 2:Bergknekt Ole Larsen Rise (1669/70-1756) bodde i hus 137, seinere Middagsvollen (1728) gift med Guren Nielsdtr f ca 1665, død 1754, hadde sønnenLars Olsen Rise (1690-1728) g.m. i 1716 Petronille Ingebrigtsdtr (1691-1762) hadde sønnenOle Larsen Rise (kalte seg seinere Risberg) (1720-1792) g.m. Ingeborg Christensdtr (1722-1806)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Når det gjelder Karen og Lucie, har jeg notert at Karen døde 1737, 20 1/2 år gammel; og Lucie giftet seg i 1746 m/ Einar Jensen Lien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har et forslag til hvem denne Lars Olsen Rise, født ca 1690, kunne være. Jeg tror han kunne være identisk med Lars Olsen 11 år i 1701, sønn av Oluf Christensen Smelter 44 år i 1701. Sistnevnte var gift med Lucia Larsdatter Rise, og denne Lars Olsen kunne ha tatt mora sitt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Hei Astrid, det er en veldig original og interessant teori du legger fram! Hvis vi 'frigjør' Ole Larsen Rise som far til Lars Olsen Rise f. ca. 1690, kan vi godt stå igjen med bare én Ole Larsen Rise på Røros i tidsrommet født ca 1670. Denne Ole Larsen Rise g. Ragnild Jonsdatter (død 1715) kan være den samme Ole Larsen Rise som var gift med Guren Nilsdatter (død 1754). Jeg har alltid tenkt på Guren som en kone nr 2 da det ikke er noe oppkalling etter henne. Jeg har også bare funnet én Ole Larsen Rise død i dette tidsrommet: begravet 4/1 1756, 87 1/2 år. Ole Christensen Smelters sønn Lars stemmer også helt i alder med Lars Olsen Rise g.m. Peternilla. Dette kan jo forklare hvorfor denne grenen begynte å kalle seg Risberg, en gren som bare hadde tilknytning til Rise via mor. Men er det mulig å komme videre fra teori til visshet ... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg så i farten litt på fadderne på barna til Ole Larsen Rise og Ingeborg Christensdatter - du finner blant andre Christen Olsen og Hans Olsen (kaller seg ofte Smelter/Smeltersønn), som er sønner av Oluf Christensen Smelter og Lucia Larsdatter (Rise), videre finner jeg Lucia Sørensdatter Gylland, datter av en annen sønn Søren Olsen Gylland (den eneste i familien som jeg har sett bruke dette etternavnet). Det er jo noe, men neppe nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Men burde det ikke i tilfelle framgå av skiftet etter Ragnild Jonsdatter i 1715 at mannen fortsatt lever? (eller er klokka blitt for mange?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har forstått det slik at den Ole Larsen Rise som Ragnild var gift med, var død i 1715 - eller er det tatt ut av lause lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I skiftet etter Ole Christensen Smelter den 13-6-1721 står enke Lusia Larsdatter, felles barn bl.a. Hans 13. Hans Olsen får som formynder sin morbror Olle Larsen Rissen.I skifet etter Ragnill Joensdtr - Ole Larsen Rises Qvinde, står bl.a. 'barnas moders søsters mand smelter Olluf Christensen'. Det må være feil. Det må være 'barnas faders søsters mand'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er bare en Ole Larsen Rise, og det er ham som er i manntallet 1701, og som dør i 1756. Han hadde ingen sønner i 1701, heller ikke i 1705, da han hadde tre døtre og en mor å forsørge. Hans sønn Lars Olsen Rise var 8 år ved skiftet etter moren i 1715.Den andre Lars Olsen Rise, født 1690, det er ham som er vanskelig å forklare. Jeg har da forsøkt meg med en relativt plausibel forklaring: at han var Lars Olsen 11 år i 1701, sønn av Oluf Christ. og Lucia Larsdatter Rise. Eldste datter til denne Lars og Peternella har jo faktisk en datter Lucia, om jeg ikke tar feil?Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Summerer opp:Stam-foreldre: Lars Olsen Rise og Marit Svendsdtr som begraves 1720, 85 1/5 år (søster av Ole Svendsen).Gren 1:Oluf Larsen Rise f 1669/70, d 1756. Gift 1 Ragnild Jonsd. Gift 2: (antakelse) Guren Nielsd. I første ekteskap bl.a. sønnen Lars Olsen Rise f 1708, gift 1. Ingeborg Rasmusdatter. 2. Ingeborg Olsdatter.Gren 2:Lucia Larsd Rise g.m. Oluf Christensen Smelter. Barn: bl.a. Lars Olsen f 1690, antakelig han som ble kalt Rise/Risberg - i tilfelle etter mora - død 1728, gift 1716 m Petronille Ingebrigtsd Opdall. Disse hadde bl.a. Lusie f 1716 og sønnen Ole Larsen Risberg, gm Ingeborg Christensd (far: Gullikstad/mor: Galaaen).Oluf (Ole) og Lucia hadde også ei søster Ingeborg gift med Lars Tamnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har et trykt hefte med diverse slekter på Røros. Der er denne greina tatt inn:Haugen-WesselSvend Svendsen, Smelter f ca 1624, gift med Sofie Christensdatter 1629-1721.Sønnen Christen Svendsen Haugen (1659-1723) Bersvendsåsen. Gift med Marit Olsdatter (1670-1723).Ny generasjon Kirsten Christensdatter Haugen (1693-1733) g.m. Hans Morten Davidsen Wessel (1684-1774) Evavolden.Kan jeg koble smelter Oluf Christensen gift m Lucia Rise nevnt over med noen av disse, eller Marit Svendsd gift m Lars Olsen Rise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror ikke det. Jeg er godt og vel involvert i Haugen - slekten, fire av barna til Christen Svendsen er mine aner (ikke Kirsten), og har ved å studere faddere aldri hatt grunn til å tenke den tanken. Men det finnes kanskje noen som kunne mene noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

OK - men da kan du kanskje fortelle meg hvem som var foreldre til Kirsten Olsd Haugen (1732-1812). Gift 1761 m Peder Jacobsen Tamnes (1736-1772). Forlovere var Tore Hosøen og Michel Ols Haanæs.Kirsten har jeg sett i DIS-treff oppført som født 1732 i Dalsbygda, med foreldre Ole Christensen og Marit Olsd, og far til Ole oppført som Christen Svendsen død 1723.Da er vi i tilfelle på Svendsgården (den nevnte 'smelterslekta'), der Ole Christensen f 1698 og Marit Olsd Tronshat bl.a. har en sønn Ole f 1731 og Anders f 1734. Kirsten må i tilfelle puttes inn i mellom disse. Dersom hun er døpt i Dalsbygda, kan det kanskje forklare hvorfor hun ikke er nevnt i Rørosboka under hus 224-225. Men det er vel i tilfelle skiftet etter Ole Christensen som kan fortelle noe mer, og det framgår ikke av Rb når han dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei - jeg fant svaret under Svendslia østre! Hun var av smelterslekta.Neste spørsmål: Marit Olsd Tronshat f 1700, død 67 år gml som enke i 1767, gift med Ole Christensen Haugen (Svendsgården/Svendslia). Er det noen som har opplysninger om anene hennes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.