Gå til innhold
Arkivverket

[#25445] Christoffer Axelsen Garmager, Røros 2 stk?


Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest May Teistevoll

Ole Christensen Smelter (g. Lucia Larsdtr Rise) var sønn av Christen Sørensen/Berette Olsdatter på Røros. Vi er så heldige å ha et skifte etter Berette (Birrite) i 1718. Hun var da gift 2. gang med Hans Kulberger. Foruten Ole Christensen hadde hun barna Biritte Christensdatter g.m. Bergsarbeider Lars Elleffsen; Johanna Christensdatter g.m. Bergsell Mons Corporal, og med enkemannen: datteren Dorothea Hansdatter g.m. Bergsknægt Iver Grenadier. Det må også ha vært en datter til: Anna Catharina Christensdatter. I skifte etter Annas mann Christen Olsen Romsdall 'fordum innbygger og gjestgiver' i 1711 opptrer 'enkens bror Smelter Oluff Christenss:' som hennes lagverge. Det var ingen barn i dette siste skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Forholdet Berette Olsdatter / Ole Chrisensen: Når jeg nå sitter med Røros-papirene igjen ser jeg noe jeg ikke har reflektert over før: Det var skifte etter henne i 1718, og skifte etter han i 1721, men i skifte av 1718 står det: Olluff Christensen som før Moderen er død och effterlodt sig hans igjen Levende Hustru 5 Sønner och 3 Døttre'. Da begynner jo tvilen å gnage, er dette 'vår' Ole Christensen Smelter? Fram til nå har jeg ikke vært i tvil, for Ole Chr. Smelter hadde nettopp 5 sønner og 3 døtre, og navnene deres passer perfekt med bl.a. Christen, Søren, Berit, Ole. Jeg vet ikke hvor evt. (u)vanlig det var at det kunne gå 3-4 år fra død til skifte. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skulle vel tro at man den gang også kunne sitte i uskiftet bo, så lenge man ikke giftet seg på nytt? Ellers forekommer det vel flere ganger at ektepar skifter samtidig, dvs at det ikke skiftes før den andre også dør - eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har gått glipp av denne Christen Sørensen som far til Oluf Christensen Smelter. Men det forklarer fornavnet til sønnen Søren Olsen som jo brukte Gylland/Jylland som etternavn. Jeg har lenge lurt på hvorfor bare han bruker dette etternavnet, og ingen andre i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Kan vi her ha samme etternavn-situasjon som med Lars Olsen Rise (evt. oppkalling via mor?). Ifølge mormonerbasen er det ei Maritte Olsdtr Jylland som dør i Horg, Sør-Trøndelag, i 1720, begravet 28/3, født i 1648. Det er jo fristende å se henne i sammenheng med Berit Olsdatter. Disse to er jevngamle, og Berits sønn kaller seg Jylland. Kan Berit være i fra Horg tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det var da rart at du nevner Marit Olsdatter Gylland, for hun er faktisk en av anene mine! Gift med Aren Roaldsen Gylland. Men jeg vet ikke om noen søsken. Foreldrene hennes var (så vidt jeg vet) Olle Siffuersen Gylland og Siri.En annen gård (gårder) i Horg som flere av 'min' familie på Røros var innom/slo seg ned, var Løberg. Der har jeg også aner i fleng, uten at jeg har funnet noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg har også aner på Gylland i Horg, Arnstein, men vel fra en annen gård. Gylland finnes ellers som gårds- eller grendenavn (1801)i Lister VA og Soggendahl RO.Det er tre personer med etternavnet Gylland i 1801, to av dem muligens døtre av Søren Olsen, en Maria og en Kirsten Sørensdatter Jylland 75 og 76, begge enker og almisselemmer, den ene på Røros og den andre på Kongsberg. Så vet vi det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Ser at Robelin i Skankeboken bruker etternavnet Gylland både om Ole Christensen og datteren Lucia. Vet ikke om han har funnet dem med navnet Gylland i kilder eller om det er noe han setter til selv basert på sønnens navn. Ellers er det vel lite sannsynlig lenger at Berit og Marit Olsdøtre har felles foreldre. Sivert og Siri er ikke navn som blir brukt av Berits nærmeste etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.