Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest erling t. endresen

Kom på at en tremenning mye eldre enn meg ble døpt Othilie Argenthina... av samme årsak, nemlig født ombord på skuta hvor foreldrene seilte. Døpt i en frimenighet.Gikk siden for 'tante Tina'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Kanskje på tide å minne om første vers i Povel Ramels vise 'Karl Nilsson':Min mor hette Sara Beata Johanna Elvira Johanna Katrina Karolin Gustava Pernilla Johanna Teres Albertina Johanna, min fader hette Kurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Og jeg kan ikke hjelpe for det, men den nye tyske finansministeren har et storatet navn, ser det ut til:'Karl Theodor Maria Nikolaus Johann Jacob Philipp Franz Joseph Sylvester Freiherr von und zu Guttenberg'Man undres hvor stort passet hans kan ha blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Dag Fjær

En artig variant fra Kolvereid i Nord-Trøndelag på 1920-tallet.Brede Kristian Fjærli (1877-1947) var gift med Elida Finseth (1894 - )Brede må ha vært en ’systemartiker’ : – se navna til døtrene (alfabetet må ha vært basis): Barn – datter : Ada Elise (f 1919) Beda Konstanse (f 1922) Ceda Elvine (f 1924) Dora Wilhelmine (f 1928) Elsa Marie (f 1930)Brede hadde også to sønner, men der er det ikke samme logikk! Oscar Bernhard (f 1920) Rolf Reinhard (f 1926)mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Geir Bjernes

I kirkebok for Fauske fant jeg et navn med mer royalt tilsnitt, se anførsel nr. 46 her: Magnus Bernadotte. Permanent sidelenke: LenkeMvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Fjellbu

Jeg driver og leiter i Danmark etter slekta. Og der kom jeg over navnet Abelone Binneballe. Sikkert ikke et uvanlig etternavn der, men jeg må innrømme at den barnslige delen av meg finner det råfestlig :) Som jentungen sa; ei binne har da ikke baller ;)Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

I 1900 er det en 17 år gammel tjenestegutt med 'Gaards og Kreaturstel' som heter Napoleon Napoleonsen Lenke.Merkelig nok syns jeg ikke det høres så rart ut som en kanskje skulle tro.Ifølge SSB har desverre også etternavnet 'Napoleonsen' helt utgått - 'Det er 3, 2, 1 eller 0 som har Napoleonsen som etternavn.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 267: Ja, Napoleon Napoleonsen var litt av et pompøst navn. Men det spørs om han noen gang var registrert med Napoleonsen bortsett fra i kirkeboken, for i gravregisteret ble han oppført med etternavnet Njølstad (gården han også er registrert under i kirkeboken), jf. Disnorge.no/gravminner (id. 2202787). Han døde i 1943. DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Thee Danielsen

Tore Svennings oppramsing (i #258) av den nybakte tyske finansministerens fulle navn virker kanskje påfallende, men en slik navneruke er i virkeligheten helt kurant blant folk med adelig bakgrunn. Ta bare Otto von Habsburg (f. 1912) hvis fulle navn er Franz Joseph Otto Robert Maria Anton Karl Max Heinrich Sixtus Xaver Felix Renatus Ludwig Gaetan Pius Ignatius.Men ikke bare adelige kan oppvise lignende pusteøvelser. Hvem vet at Picasso er døpt Pablo Diego José Francisco de Paula Juan Nepomuceno María de los Remedios Cipriano de la Santísima Trinidad Mártir Patricio Clito Ruiz y Picasso ¿For øvrig er det mye snadder å finne i Nederland – hvis man bare insisterer på å få en persons fulle navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det var ein tysk idrettsmann for nokre år sidan som heitte Waldteufel, altså, skogsdjevel, direkte omsett.Og så var det ein som hadde engelsk-kurs på NRK radio for mange år sidan som heitte Dennis Gotobed!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Lauritzen

Gunnar (272): Tysk idrettsmann ? Sikker på det ? Jeg klarer i hvert fall ikke finne ham på Google. Emil Waldteufel (1837 - 1915) derimot, er jo en berømt fransk komponist. Hans 'Skøyteløperne' - Les Patineurs) er jo velkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Kanskje skrivemåten ikkje er rett, men eg meiner Gunnar sin påstand stemmer - sjølv om eg ikkje hugsar idretten. Var det skøyteløp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.