Gå til innhold
Arkivverket

[#25758] Navnet skjemmer ingen, men har du hørt på maken?


Gjest Nina Møller Nordby
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Til (370): Ifølge Oslo byleksikon var Jerusalem en husmannsplass under gården Åsen i Aker, og den ble kjøpt av Ludvig Mariboe i 1810. Sammen med plassen Åsenmoen dannet den gården Lilleborg på hjørnet av Sandakerveien og Vogts gate.Nye Jerusalems Mølle ble anlagt i 1759 på denne plassens grunn, og i 1813 opprettet Mariboe Lilleborg Klædesfabrik her. Fabrikken fikk senere nye eiere, bl.a. Peter Møller, som i 1833 anla Lilleborg Sæbesyderi og Oliemølle her, med eddikbryggeri, stivelsesfabrikk, såpekokeri, bomullsspinneri, benmølle, tapetfabrikk og oljemølle.Det går altså en sammenhengende linje fra Nye Jerusalems Mølle i 1759 til OMO, Milo, Sunlight, Blenda, Lano, Lux, Zalo, Jif og Solidox, alle merkevarer fra Lilleborg fabrikker. Produksjonen ved Akerselven ble avviklet på 1990-tallet, og ny vaskemiddelfabrikk ble åpnet i Ski i 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Takk for spesifiseringen, Tore. Jeg tok det etter hukommelsen, og Bjølsen ligger jo ikke SÅÅ langt unna Lilleborg ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Hans Egil Hansen

Siden vi nettopp snakket om hornmusikk så må jeg fortelle en historie fra Frelsesarmeens første dager. Stabsmusikken reiste oppover mot Trondhjem og på Hedemark ett sted skulle de ha sitt daglige friluftsmøte. Det var ingen mennesker i nærheten, men det sto friluftsmøte på programmet så da satte de igang. På ett jorde i nærheten var det noen bønder ute. De hørte musikken og hadde aldri hørt annen musikk en orgel i kirken. De så ikke musikantene og trodde musikken kom fra himmelen og at det var Jesu gjennkomst. De falt ned på kne der i åkeren og bad. Når hornmusikantene stoppet og spille gikk de videre og fant disse påkne i åkeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Når det først er snakk om plassnavn, må jeg nevne plassene Godtid og Dyrtid under gården Funnemark i Lunde. Jeg har lurt mye på hvordan disse tilsynelatende konjunkturavhengige navnene har oppstått. Jeg har selv en tipptipptippoldefar som bodde på Dyrtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Den 11.juni 1816 var det skifte etter Ildri Kieldsdatter Hielden(Hilan) i Skatval(Stjørdals prestegjeld i Nord-Trøndelag). Hun var gift med Besse Eliassen ifølge bygdeboka. Blant barna var Kjeidberg Bedsen(Bessesen). Det er helt nederst til høyre. Den navnekombinasjonen syns jeg var spesiell. De andre barna hadde mer 'normale' navn som var Elias, Jacob, Kirsten og Lars.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Da mine forfedre Jens Severin JOACHIMSEN Schweder og hans kone Helene HERMANSDATTER Franch fikk sin andre datter, og fruen nærmet seg slutten på sin fruktbare alder, fikk de to tydeligvis panikk for at visse navn skulle gå ut av bruk i slekten. De døpte datteren Joachima Hermana...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Hove

Da mine forfedre Jens Severin JOACHIMSEN Schweder og hans kone Helene HERMANSDATTER Franch fikk sin andre datter, og fruen nærmet seg slutten på sin fruktbare alder, fikk de to tydeligvis panikk for at visse navn skulle gå ut av bruk i slekten. De døpte datteren Joachima Hermana...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

Uvanlige navn jeg har møtt på i letingen egen slekt er: Crispini, Urbanus, Urbandine (senere bare kalt Dina), Ane Bornea, Getzman, Gjæsman, Lyche (egentlig et vakkert navn, som er brukt også i dag), Bartholin, Doline og Marinius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Gunnar i innlegg 387. Det snek seg inn en skrivefeil, og det skulle selvfølgelig stå Kjeldberg.Mange spesielle navn der Siv, og Bartholin er vel omtrent like spesielt som Bartholm(bror av en venninnes forfar). Tror jeg har han med i et tidligere innlegg i dette emnet lengre oppe her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest torkil lier

TARIFFA DOROTHEA GREEN,f.10.mai 1769 i Kragerø som datter av skipper Severin Green. Hun ble gift med skipskaptein Lars Arctander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (393):Skipperen hadde vel seilt rundt fastlands-Europas sydligste punkt, Punta de Tarifa, eller lagt til i havnebyen rett innenfor, Tarifa. Denne havnen skal forresten ha vært den første som krevde inn havneavgifter fra handelsmenn, og byens navn skal således ha gitt opphav til ordet ''tariff'' - og altså antageligvis til skipperens datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Marie Skålnes

Englekor er faktisk eit gardsnamn i Østfold. Men eg finn ikkje nokon som har det som etternamn lenger i telefonkatalog og skattelister. Men der er ein Englekorvei i Halden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er Oluf Ryghs forklaring på gårdsnavnet Englekor i Berg i Østfold: 50. Englekor. Udt. æ2nglekór.Navnet er maaske en nyere Forandring af det RB. 502 anførte Æng- larud, der er at forklare af det gamle Mandsnavn Engli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Folkeetymologi er triste saker.''Tariff'' har vi gjennom tysk fra italiensk ''tariffa'' (regning) fra arabisk ''ta'rîf'' (kunngjøring), sier bokmåls- og nynorskordbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Neida, folkeetymologi er slett ikke triste saker; det er tvert imot ganske så fornøyelig, og om ikke teorien om ordet tariffs opprinnelse helt holder vann (gjengitt i innlegg 395), er den da artig nok. Uansett kan vi være enig om at både det spanske bynavnet Tarifa og ordet tariff har arabisk opprinnelse. Og - mest relevant i denne sammenhengen - skipper Greens datter i Kragerø hadde nok fått sitt navn etter den spanske havnebyen eller odden utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.