Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Kjellaug ROBBERSTAD PETIT for din SYLTEREN BUGGE kommentar. Det ser ut til å vaere en naer forbindelse mellom BUGGE og SYLTEREN i Nordland.Da jeg ikke på noen måte er en SYLTEREN-kjenner er det sikkert mange andre som har ytterligere data om dette.Via ulike kilder har jeg også registrert samme 5 barn til Ravold Christopherssön (SANDVIG) BUGGE födt 1693. Dette i hans förste ekteskap av 1720 med Marit Jensdatter SYLTEREN. Deres datter, Margrethe som var födt i 1723, var visstnok gift i 1757 med Arnt Hanssön BERG, opprinnelig fra Bergen!Imidlertid finnes det data som tilsier at samme Ravold giftet seg på ny i 1740. Denne gangen med Maren Ingebrigtsdatter GIERP. Har registrert fölgende barn i Ravolds 2. ekteskap;Joacob f. 1742Martha Maria f. 1744Ingebrigt f. 1746Berit f. 1747Sistnevnte Berit skal visstnok ha vaert bosatt i Köbenhavn.Ovennevnte data om Ravolds to ekteskap er hentet fra ulike homepages og jeg har ikke tilgang til dets primaerkilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av de navn som Marit Jensdatter Syltern og hennes mann Ravald Christophersen Bugge gir sine barn kunne en vel tippe at Marit er datter av Karen Bugge (Christopher's søster) og Jens (Jonssøn ?) Syltern, hvilket i så fall innebærer at Marit og Ravald er søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til innlegg nr. 125;Har registrert i andrehånds kilder fölgende SYLTERENs;a. Jens Nilssön SYLTEREN gifter seg den 28. November 1683, visstnok i Vega i Nordland, med nevnte Karen Paulsdatter, födt 1657/59 og död 1711. I ekteskapet er det registrert 4 barn.b. Lars Ivarssön SYLTEREN gifter seg i 1685 med Karens söster, Maritfödt 1663. Ingen barn registrert hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med et Googlesøk med søkeordene 'borgerbok', 'Jens' og 'skipper' fikk jeg et treff på en skipper Jens Henrik Zahl, Torvastad, 1800-tallet, -kun til opplysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til innlegg nr. 127.Takker Arnfrid MAELAND for den interessante informasjonen om Jens Mogenssön BUGGEs borgerskap i Bergen av den 10. Mars 1635.Dette bringer jo oss videre på vei til avklaringen av spörsmålet som Per NERMO nevner, nemlig - hvem var Jens' hustru!?Samtidig 'truer' du med å finne hennes navn - men med din iver og innsats i mange 'nye og gamle debatter' i dette forum er det vel bare et spörsmål om når skjer?Mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(130:) En kunne vel da tippe på at søstrene Kirsten, Karen og Marit Paulsdøtre av Dorothea Jensdatter Bugge var g.m. fetrene Claus, Jens og Lars Sylteren (basert altså på den 'luftige hypotese' at Jon, Nils og Ivar er brødre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ja, Per NERMO, du har rett i innlegg nr. 134, at Borger Jens Mogenssen i Bergen, ikke er nevnt med etternavn. Kanskje har andre har tilleggs-opplysninger.Med referanse til innlegg nr. 133 tör jeg ikke uttale meg om en 'luftig hypotese' vedrörende 'fetter' forholdet mellom Claus, Jens og Lars SYLTEREN. Jeg er som sagt ingen SYLTEREN-kjenner, men sannsynlighetn at hypotesen er korrekt er vel meget höy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er Jens Mogensen i rode 2 i 1657, da begynner han å bli riktig gammel, dersom han er født i 1570.Jeg har imidlertid ikke funnet noen med etternavnet BUGGE i noen lister fra 1600-tallet, så de har vel brukt farsnavnet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Jeg skriver slektshistoria for Bronnoy Bygdebok. Det er en annen Paul, Paul Sovrensen Nordhus Bronnoy som vi tenker hadde barna: Anna f. ca. 1648 gm Jorgen Olsen Traelvik, Alet f. ca. 1648 gm Sjur Jonsen Traelvik, Sovren ca. 1651 levde 1665, Marit f. ca. 1653 fadder 1671, Kirsti f. ca. 1657 gm Claus Jonsen Sylteren, Karen f. ca. 1659 gm Jens Nilsen Sylteren, og Maren f. ca. 1664 gm Dines Tollefsen Nordhus. Ved giftermaalet for Kirsti og Claus 1679 staar det 'Claus Jonsen Sylteren med Kirsti Paulsdtr. Nordhus'. Barna til Claus og Kirsti: Thor 1680, Paul 1683, Karen 1686, Marit 1686 d. 10 dager, Jon 1690, Ole 1699 d. 2 uker, og Jakob ca. 1702. Vi har skifte etter Claus 1719.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Et par av disse (antatte ?) barna til Paul Sørensen Nordhus (Kirsti og Karen) er altså 'av andre' ført som barn av Paul Nilsson og Dorothea Jensdatter Bugge. Hva er rett, tro ? I barneflokken til Kirsten/Kirsti 'mangler' Marita f. 27 Aug 1682 og Ebbe. Hører disse dermed hjemme annensteds ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Henrik Paulsen Bugge (sonn av Paul Nilsen og Dorthea Jensdtr. Bugge) som ble gift 1681 med Maren Jakobsdtr., bosted Tilrem Bro. - ser jeg som fadder 1691 for dtr., Kirsten Paulsdtr. Rodal Bro. Hvem var hun? Jeg ser gift 1691 Arn Colbensen Sylteren/Skomo med Kirsti Paulsdtr. Saltkielmark, en dodf. f.1683 Sylteren. Hun maa vaere dtr. av Paul Olsen Saltkielmark. Kirsti Paulsdtr. (samme?) g 1700 med enkem. Ole Eriksen Fjeldsoya, 2 barn 1702, 1704.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Per, jeg har en Marit Clausdtr. g. 1687 Ole Paulsen Saltkjelmark. Hun d. 1695 39 aar og var dtr. av Claus Olsen og h. Gjoa Henriksdtr. Kvaloya. Jeg har ingen Ebbe Claussen, men en Ebbe Nilsen Sylteren f. 1722 d. ca. 1790 g. 1752 Vega men bor Sylteren, sonn av Nils Jensen og Berit Henriksdtr. Sylteren. Denne Berit var dtr. av Henrik Paulsen Bugge Tilrem som var sonn av Paul og Dorthe, og Nils var sonn av Jens Nilsen og Karen Paulsdtr. (ogsaa kalt Nordhus ved giftermaalet) Sylteren. Eneste Marit f. 1682 (unntatt for et uekte Marit Johannesdtr.) var dtr. av Sjur Jonsen og Alet Paulsdtr. 'Nordhus ved giftermaalet' Traelvik. Denne Marit d. 1697. Noen faddere for barn til Sjur Jonsen og Alet Paulsdtr.: 1679 Claus Jonsen Sylteren, Anne Paulsdtr. Traelvik; Claus Qvaloen, Kari Paulsdtr. Nordhus; 1689 Anne Paulsdtr. Nordhus; 1691 Paul Sovrensen Nordhus, Jens Nilsen Sylteren. Noen faddere for Jorgen Olsen og Anne Paulsdtr. Traelvik=1676 Marit Paulsdtr. Nordhus; 1679 Paul Sovrensen Nordhus, Karen Paulsdtr. Nordhus, Kirsti Paulsdtr. Sylteren; 1686 Sjur Jonsen Traelvik, Karen Paulsdtr. Sylteren. Skiftet 1719 etter Claus Joensen Sylteren: Kirsten Povelsdtr. ektefelle, barna=Pavel, Joen, Jacob, Karen (gift). Har mikrofilmen av kirkeboka her hjemme. Moro aa snakke om dette. Hva tenker du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

LARS IVERSEN SYLTEREN ble gift 1685 Bronnoy med Ingeborg Knutsdtr. (dtr. av Knut Sovrensen og Brynhild Julsdtr. (Gifursdtr.) Sylteren. Barna: 1686 Ane, 1688 Iver, 1691 Knut, 1694 Paul (deres 4de barn), 1697 Ingeborg (trolig - bare kone introd.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Berit (Birgitte), datter av Henrik Paulsen Bugge Tilrem, var gift med Nils jensen Sylteren (d.e.), jfr Margarets innlegg nr 140. Deres datter Dorethe ble gift med min 3xtippoldefar, Nils Jensen Sylteren (d.y.) Skaaren, som i sitt 2. ekteskap ble gift med Marit Nielsdatter.3 barn i 1. ekteskap og 2 i andre flyttet til Astafjord og kalte seg der FALCH/Falk. Jeg har mistanke om at det var en av Bugge-etterkommerne fra 1. kull som nærmest må ha fått Falch-navnet i 'dåpsgave', og at de andre fulgte på med å benytte navnet etterhvert som de flyttet til Astafjord.Er det noen som kjenner bakgrunnen for dette Falch-navnet?Niels Jensen Sylteren (d.y.) var sønnesønn av Anders Iverssøn Sylteren, som var gift med Marit Pedersdatter Torgnes. Var denne Anders bror av Lars nevnt bl.a. i innlegg nr 141?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I forbindelse med mine søk etter navn, som evt kan føre oss videre til Jens Mogensens hustru, har jeg følgende spørsmål (det er mulig svarene ligger i innelggene, men jeg finner dem ikke):1) Vet vi om Mogens Bugge og Anne Piil hadde flere barn enn Jens, og vet vi om Anne hadde barn med sin 1. ektemann Henrik Piil?2) Vet vi om Jens Mogensen kunne ha flere barn enn Dorthea? Kunne han evt ha vært gift flere ganger og ha barn med andre hustruer eller kvinner?3) Vet vi om noen etterkommere bodde i Bergen på 1600-tallet og tidlig 1700-tall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Trolig et blindspor, men jeg tar det med: I 'Den gamle slekten på Hafstad i Førde' av Yngve Nedrebø og Helge Stenseth, står det atBerent PEDERSEN, enkemann etter Brite MADSDATTER, kort etter Brites død i 1692 giftet seg med Anne PIIL, datter av JOCHUM PIIL fra Mechlenburg, som i 1660 hadde tatt borgerskap i Bergen.Berent Pedersen var sønn av Peder ANDERSEN i Naustdal, som i 1636 hadde tatt borgerskap i Bergen, hadde jakt og drev handel i Sunnfjord. Ved svigermorens død i 1680 bygslet Berent også indre Hafstad.I skiftet etter Brite i 1692 er tre barn nevnt: sønnene Mads og Nils, og datteren Synneve. Boet viser stor velstand. Odelsgodset var på 1 1/2 laup smør i Ytre Bruland og 2 pund 6 mrk smør i Underli, og i tillegg hadde boet mye sølv. Til utlodning på arvingene ble det nesten 600 dalere.I ekteskapet med Anne fikk Berent mange barn. Skiftet etter Berent i 1727 nevner to sønner (Peder og Jochum), og fem døtre (Berthe, Helle, Lisbeth, Pernille og Synneve) fra hans andre ekteskap. Men alle de tre barna fra første ekteskap var døde før faren. Borte var også formuen, i 1727 var boet fallitt.Ett av barns til Berent PEDERSEN og Brite MADSDATTER var Mads BERENTSEN (ca. 1670-1707) fikk bygsle indre Hafstad i 1690, og giftet seg om lag på samme tid med Anne Susanne Didriksdatter WITTRUP (ca. 1674-1749). Som enke ble hun gift med Ole Andersen TEFRE (1692-1734). Han overtok bygselen av indre Hafstad. I 1719 er han nevnt som lensmann i Førde. Bruket ble seinere overtatt av Mads OLSEN(ca. 1710-), sønn av Ole ANDERSEN og Anne Susanne WITTRUP.Jeg vet ikke, men antar at denne Anne Susanne Didriksdtr WITTRUP, er datter av Didrik Christensen WITTRUP og Sofie PEDERSDATTER og, igjen kun en antagelse, at de er svoger og svigerinne til Elias og Samuel Hansson BUGGE, som begge var gift med to Didriksdøtre WITTRUP, hhv Anna og Maren. Samuel hadde dessuten vært gift med Marens tante, Abelsdatter, tidligere, hvis dette kan medføre riktighet. Dessuten var sønnedatteren til Absalon Pedersøn BEYER gift med Jørgen ABELSEN. Didrik Christensen WITTRUP var, slik jeg forstår det, sønn av Chrsiten Søffrensen WITTRUP og Anna ABELSDATTER (Jørgen og Abelsdatters søster).For å komme til spørsmålet: Kan det være en mulig forbindelse mellom Jochum PIIL og hans datter, Anne PIIL til Hafstad. Jeg vil anta at Anne er født mellom 1660 og 1670, i og med at hun giftet seg i 1692 og faren, Jochum, fikk borgerskap i 1660. Vet vi at Henrik og Anne bodde i Bergen (Norge) fra de ble gift, eller kan de ha bodd i Mechlenburg. Kan Jochum være en etterkommer av Henrik og Anne (sahl) PIIL? kun en HYPOTESE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Till Arnfrid MAELANDs innlegg nr. 144;Jeg kan jo bare svare for egen regning på dine 3 vel strukturete spörsmål;1. Jeg vet ikke om Mogens BUGGE og Anne PIIL hadde flere barn enn Jens. Heller er det ikke meg kjent om Anne hadde barn med sin förste ektemann, Henrik PIIL.2. Nei, - jeg kjenner ikke til at Jens Mogenssön hadde flere barn enn Dorothea som angis vaere födt ca. 1615.3. Ikke meg vitende, da bare en etterkommer er kjent så lang, nemlig ovennevnte Dorothea som var gift med Paul NILSSON (ca. 1612-1700). Bosatt på Vega i Nordland.Svarene gir kanskje ikke noen nye spor, men er forhåpentligvis klargjörende (etter snart 150 innlegg) i vår sök etter bl.a. navnet til Mogens BUGGEs hustru.Kanskje andre har innspill her?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Margarets innlegg 141: 'LARS IVERSEN SYLTEREN ble gift 1685 Bronnoy med Ingeborg Knutsdtr. (dtr. av Knut Sovrensen og Brynhild Julsdtr. (Gifursdtr.) Sylteren.'Mitt innlegg 142:'Niels Jensen Sylteren (d.y.) var sønnesønn av Anders Iverssøn Sylteren, som var gift med Marit Pedersdatter Torgnes' (opplyst for mange år siden av Magnus Mardal) Kjeld Bugge skriver i NST XII bl.a. at Marit Paulsdatter (datter av lensmannen i Vega), var gift ca 1685 med Lars (Anders?) Iversen Sylteren, født ca 1653 (han skriver Anders i parentes med et spørsmålstegn). Dette i NST har jeg ikke lagt merke til tidligere. Er det noe galt et eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I innlegg nr. 145 har Arnfrid MAELAND en interessant innledning vedrörende Jochum PIIL fra Mechlenburg som tok Borgerskap i Bergen i 1660. Samtidig nevnes hans datter Anne Jochumsdatter PIIL TIL HAFSTAD (f. mellom 1660-70) og hennes mann Berent PEDERSEN (död 1727), samt deres mange barn.Svaret på hans spörsmål om hvorvidt Henrik PIIL (död 29. sept. 1566) og hans hustru Anne, gift 2. gang med Mogens BUGGE, kan ha bodd i Mechlenburg etter at de ble gift er at;- det kan ikke jeg personlig svare på.Hans interessante hypotese om ovennevnte Jochum PIIL fra Mechlenburg (Borgerskap 1660) kan vaere en etterkommer av Henrik PIIL (död 1566) og hans hustru Anne (senere gift med Mogens BUGGE) i Bergen;- kan kanskje belyses naermere ved f. eks. å se naermere på data om Henriks bror, Cort (Kort) PIIL!Det henvises til Cort (Kort) PIIL i bl.a. innlegg nr. 30, 59 og 67 av Arnfrid MAELAND, nr. 61 av Harald Jarl RUNDE og nr. 63 av Björn JONSON DALE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God aften Thomas,forløpig har jeg funnet lite skriftlig om Cort Piils opphav, annet enn det jeg har nevnt tidligere. Jeg skal imidlertid ta meg en tur på biblioteket og se om jeg kan finne noe mer. Jeg holder jo på med Hans PIIL også, derfor er jeg innom en del nettsteder. Tanken var jo besnærende, ikke sant.:-) dannequinden Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Arnstein - Jeg vet ikke hvor Falch navnet kommer fra. Fra fadderne kan Anders Iversen ha 3 sosken: Lars Iversen Sylteren, Marit Iversdtr. Sylteren og Ole Iversen Mo (han er eldre og kan vaere halv sosken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.