Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Christian Arentz

Til innlegg 142 og 150:Hans Nielsen Bugges (ca. 1575) svigermor Margrethe Mikkelsdatter var en Falch (datter av Michel Adriansen Falkener), og Hans Nielsen Bugges fetter, Jens Mogensen Bugge (ca. 1570) var jo Henrik Bugge Paulssøn Tilrums morfar. At svigersønnen til Henriks datter Berit - Niels Jensen Sylteren Skaaren - plutselig begynte å kalles seg Falch/Falk kan kanskje skyldes inspirasjon hentet fra hustruens slektslinje. Men det var jo langt tilbake til Falkener, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Niels Skaaren Sylteren (d.y.) kalte seg ikke Falch, men det gjorde en del av barna - fra BEGGE ekteskapene hans. Dette skulle tyde på at det var Niels Skaaren som var av Falch-slekt, men jeg finner ingen link til denne slekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I mitt innlegg nr. 121 nevner jeg 8 (antatte) barn til Dorothea Jensdatter BUGGE f. ca. 1615 og Lensmann Paul NILSSON (ca. 1612-1700) på Vega i Nordland. - Kirsten, Niels, Henrich, Ravold, Hans, Karen, Marit og Christopher.I innlegg nr. 137 påpeker Margaret MILLER at nevnte döttre, Kirsten og Karen, (bl.a. ifm deres ektefeller) muligens ikke har Dorothea og Paul som foreldre.I innlegg nr. 138 spör Per NERMO hva som er rett! - da Kirsten og Karen 'også' finnes oppfört som döttre av Paul Sörensen NORDHUS.Margaret MILLER opplyser i innlegg nr. 140 at hun har mikrofilm av Kirkeboken for Brönnöy i nevnte periode.Jeg undrer derfor om Margaret, eller andre som måtte ha tilgang til samme kildemateriale, kunne undersöke hvilke barn som er anfört i ekteskapet til Dorothea og Jens?!På forhånd mange takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Kirkeboka begynner 1669 for Bronnoy, for Vega 1725. Henrik var sonn av Paul Nilsen og Dorthe Jensdtr. Igeroya Vega. Dorthe var fadder for Henriks barn 1683. Det er en Kirsten Paulsdtr. Rodal fadder for hans barn 1691. Jeg tror Christoffer Paulsen er en bror. Hans sonn Ravel f. 1693 er senere kalt 'Bugge'. Det er alt jeg ser med 'sources' jeg har. Andre kan vaere riktig med flere sosken, men jeg tror at Kirsten gm Claus og Karen gm Jens Sylteren er ikke sosken til Henrik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da Thomas startet denne debatten hadde vi problemer med å finne noen med navn Anne PIIL, bortsett fra 'hans' Anne.Nå har vi i tillegg to Anne PIIL til; den ene er redegjort for i innlegg 145, Anne PIIL til Hafstad, datter av Jochum PIIL og Pernille Petersdatter, Mechleburg til Sunnhordland. Borger i Bergen 1660.Den andre Anne PIIL kan være en datter av Hans Ramussen PIIL, sogneprest i Vikedal, Rogaland. Se debatt LenkeForøvrig kan det se ut for at de begge er inngiftet med våre BUGGER.Jeg har tidligere i denne debatten (145) stilt spørsmålet om det også kan være en forbindelse mellom de ulike PIILene, men jeg har hittil ikke funnet det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(154/155:) Etter det Margaret refererer, synes det som om flg. familier må være beslektet eller i det minste 'omgangsvenner' :a) Paul Olsen Saltkjelmark f. ca. 1615 har bl.a. barna - Ole (g. 1687 m. Marit Clausdatter), - (kanskje ?) Kirsti (Rodal) (fadder 1691 for Henrik Paulsen Bugge's datter Birgitte/Berit) (Kirsti g.1 Arn Colbensen Sylteren), - (kanskje ) Christoffer (med sønn Ravel/Ravold f.1693, sen. kalt 'Bugge').b) Paul Søvrensen Nordhus f. ca.1615 har bl.a. barna - Alet (med datter Marit 1682-97), - Kirsten (g. 1679 eller 1687 ?) m. Claus Jonssøn Sylteren død 1719, 7 barn), - Karen (g. 1683 m. Jens Nilssøn Sylteren, 4 barn: Niels 1684, Paul 1692, Søren 1698, Marit 1701).c) Paul Nilsson f.1612 har bl.a. en sønn Ravel/Ravold f.1652 og dessuten Henrik Nilsson Bugge f. 1650 som bl.a. har barna Else f. 1683 (fadder: mormor Dorthe Jensdtr. Igerøen), - Birgitte f. 1691 (fadder: 'Kirsten Paulsdtr. Rodal' (Salkjelmark ?), g. 1713 m. Niels Jensen Sylteren død 1761).Det skulle undre meg om ikke de nevnte 3 Paul er i slekt. Men hur ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Margaret MILLER for avklaringen i ditt innlegg nr. 155 om Kirsten og Karen Paulsdatter. Det kan (så langt) se ut som om at Dorothea Jensdatter BUGGE og Lensmann Paul NILSSON (ca.1612-1700) på Vega 'bare' hadde 6 barn. Nemlig;Niels f. ca. 1649Henrich f. ca. 1650Ravold f. ca. 1652Hans f. ca. 1654Marit f. ca. 1663Christopher f. 1665Födselsåret for Dorothea antas å vaere ca. 1615 og for hennes ektemann ca. 1612.Om ovennevnte Niels, födt ca. 1649, er deres förstefödte - kan en kanskje undre på om det kan vaere tale om tidligere ekteskap for en eller begge foreldrene?!Synpunkter?Dessuten undrer jeg om noen har ytterligere informasjon om Paul NILSSON (ca. 1612-1700). I sin funksjon som både Lensmann, skipper og gårdbruker på Igeröy i Vega må han vel finnes nevnt i 'noen' dokumenter!Sådan informasjon skulle 'også' kunne bidra til å svare på Per NERMOs spörsmål i innlegg 158 om hvorvidere de tre 'Paul-er' han nevner der er i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Så langt ser det ut til å vaere vanskelig å få frem ytterligere data hva angår Lensmann Paul NILSSON (ca. 1612-1700) på Vega i Nordland!Imidlertid finnes det på nettet et interessant dokument om hans sönn, Henrich Paulssön BUGGE 1650-1737. Henrich, bosatt på Tilrem, hadde som tidligere nevnt hele 16 barn med 4 ulike kvinner.Dokumentet nevner i saerdeleshet data om Henrichs 1. hustru, Maren Jacobsdatter ROSING TILREM 1660-1699.Maren var datter av Handelsmann Jacob Thorssön TILREM 1624-1681 og hustru Milde (Hilde) Clausdatter SCHANKE ROSING 1633-1680.Dessuten gir dokumentet interessante opplysninger om Henrich Paulssön BUGGE selv og hans samtid.Forsöker å skanne inn dokumentet og legger det ut her i löpet av de naermeste dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I NST XXX-hefte II skriver Magnus Mardal om 'Hr. Christen Stenssøns jemtlandske bakgrunn' (jeg har heftet). Mardal hevder her at Christen antakelig var sønn av en Sten Simonsson fra Mjälle i Frøsø og Birgitte Kjetilsdotter fra Billsta i Hackås.Han setter opp en slektslinje som går slik: 1. Hr. Christen Stenssøn. 2. Bergitte Ketilsdtr g.m. Sten Simonssøn av Mjälle-slekten. 3. Ketil Jensson g.m. N. Andersdtr av Genvalla-slekten. 4. Ingrid Jensdatter g.m. Jens Ketilsson av Bjärme-slekten. 5. Jens Karlsson. 6. Karl på Hov i Hackås sogn i Jemtland, dvs Skånke-slekten (Skunk/Schanke).I siste NST (som kom for noen dager siden), har Per Reidar Christiansen tatt 'En revurdering av herr Christen Stenssøns ættebakgrunn i Jemtland'. Dette finnes i NST nr XL-hefte 2.Etter å ha gjennomgått kjent materiale i denne sammenheng, konkluderer han bl.a. med at de kildene som foreløpig er presentert av Mardal, ikke gir rom for å si noe som helst sikkert om herr Christen Stenssøns jemtlandske bakgrunn, og at forskningen rundt dette bør starte på nytt - med blanke ark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

God morgen,det er mulig det er nevnt før og kjent, men nose.dk rosing-slekten. oppgir: Albertine Hauglid: 'Innflytterslekter til Vega og deres røtter' (1981) som kilde vedr slekten til Hanrik Paulsen Bugge og Maren Jacobsdtr Tilrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

God morgen,Takk for tipset Arnstein om artikkelen i NST utgaven XL vedrörende Sokneprest Christen STENSÖNs Jemtlandske bakgrunn. Interessant.Boken om SCHANKE-slekten av Roger DE ROBELIN har vel en viss signifikant vekt i denne sammenheng!?I innlegg nr. 160 nevner jeg Henrik Paulssön BUGGEs förste svigermor, Milde (Hilde) Clausdatter SCHANKE ROSING 1633-1680. Henri(ch)k anats å ha hele 16 barn med 4 ulike kvinner.Mildes foreldre angis som Sokneprest i Brönnöy Claus Rasmusseön ROSING ca. 1600-1644, og hustru Beritte (Birgitte) Christensdatter KUSSE SCHANKE 1603-1681. Som enke var Beritte gift med Sokneprest (på samme sted) Hans Thomassön MACHSON. Visstnok 5 barn (en datter, Else, nevnes i noen kilder) i hennes ekteskap med Claus;Christen död 1675Oluf död 1674 (vissnok Sokneprest på Hitra)Hans f. 1625Milde f. 1633Rasmus f. 1641Kort kan nevnes at Hans som var födt i 1625 var dr. theol. og Biskop i Christiania. Gift med Kristine Thomasdatter BANG 1635-1699, 6 barn i ekteskapet. Kristine var datter av prestesönnen Professor dr. med. Thomas Jenssön BANG 1600-1661 fra Flemlöse i Danmark.Broren, Rasmus, var Sokneprest på Hitra, födt i 1641, og gift med Anna Nilsdatter HELKAND SCHELDERUP 1647-1705 fra Trondhjem, hele 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Christiansen har også tatt for seg de Robelin når han konkluderer slik som nevnt.Men at herr Christen var av Schanke-ætt, er slettes ikke usannsynlig (snarere tvert om) - det er bare mer håndfast dokumentasjon som mangler.Hilsen fra en Larvik by som ikke har hatt en slik vinter i manns minne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

I denne debatten og Fogden i Nordhordland, Mogens BUGGE (Borgerskap 1594), har det kommet frem mange interessante data om hans hustru, Anne PIIL, og deres samtid.Kun et barn er så langt kjent fra ekteskapet, nemlig Jens Mogenssön BUGGE, som var Skipper i Bergen (Koppskatt 1645) og tidvis bosatt på Vega i Nordland.En vet fortsatt ikke hvem som var Jens' hustru - og mor til datteren Dorothea Jensdatter BUGGE ca. 1615-1700.Dorothea var gift med Lensmann på Vega, Paul NILSSON ca. 1612-1700, og ekteparet antas å ha 6 barn. Se innleggene nr. 155 og 159.En av deres sönner, Henrich födt 1650, var som nevnt far til 16 barn med 4 ulike kvinner. Hans förste hustru, Maren Jacobsdatter ROSING TILREM 1660-1699, nevnes i innleggene 160 og 163, samt hennes 'Jemtlandske' bakrunn.Imidlertid ser det ut til at også Henrichs andre hustru, Margrethe Erichsdatter BYE/BYEMAND 1672-1704, hadde sitt opphav i Jemtland. I deres ekteskap var det kun 2 döttre; Maria og Dorthe.Om Margrethe og hennes bakgrunn kan nevnes at hun var datter av Nordlandshandler Erich Pederssön BYE/BYEMAND, også kalt JEMT. Erich var Jekteier på borgerleiet i Kulstadsjöen i Vefsen i Nordland. I tidsrommet 1661-64 eide han Bredgård i Ströms sogn i Jemtland. Erich hadde to brödre, Peder og Mogens. Skifte etter Erich var holdt i Trondhjem den 24. Januar 1679.Erich var gift med enken etter Organist Jerimias HASS, Maren Jörgensdatter. I ekteskapet til Erich og Maren var det fölgende barn;Jerimias f. ca. 1665Kirsten f. ca. 1667Sophia f. ca. 1670Ingeborg f. ca. 1672Margrethe f. ca. 1672Jörgen f. ca. 1675Bare kort kan nevnes at Jerimias var cand. teol. og Sokneprest i Frosten, gift med Margrethe Pedersdatter LÖB BORCH 1663-1746. Deres datter, Maren, var gift med Soknepresten på samme sted, Rickert Sörenssön MELDAL HAGERUP. Datteren Margrtehe Christine var gift med Sokneprest i Trondhjem, Niels Ebbessön HORNEMANN SCHELDERUP. Deres bror, Peder 1692-1751, var visstnok Prest i Sundalen og gift ARCTANDER og COLLIN SCHELDEUP.Kirsten f. ca. 1667, var gift med Jektskipper Kristoffer JENSSEN födt ca. 1658 i Leirvik i Torksen. Sofia, var også gift samme sted med Edias MIKKELSEN 1674-1738 fra Kilbotn i Ibestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Og Margrethe var gift med Henrich Paulsen (Bugge), sønn til lensmann på Vega, Paul Nielsen.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Dette har vel ikke direkte relevans til tema, men når jeg likevel kom over opplysningen: Alterkalken i Sandeid kirke i Ryfylke ble skjenket i 1699 av Anna Hansdtr Pihl (sammen med 11 andre)- NST XIII hefte 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margaret Miller

Konene til Henrik Paulsen var: g. 1681 Bronnoy Maren Jakobsdtr. Tilrem. g. II ca. 1700 Margrete Eriksdtr. Bye. g. III ca. 1709 Sara Nilsdtr. Vevelstad. Han hadde et uekte sonn Paul 1706 med Marit Jonsdtr. Saeter Velfjord. Har en side over Henrik Paulsen familien. Hvis du vil ha en kopi, skriv margaretmiller4@charter.net Jeg er interesert i sidene Tomas snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Anne Hansdtr PIIL i 167: i mitt innlegg 157 nevner jeg to andre Anne PIIL, bl a, prest i Hjelmeland og Vikedal, Hans Rasmussen PIILs datter Anne. Det er nok henne du nevner i innlegget, Arnstein.Så har jeg skummet gjennom Rådstueprotokollene fra 1592-1594. Mogens (Mogenns) Bugge (Buggi) nevnes som rådsmann mange ganger. Nå handler protokollene stort sett om sedelighetssaker (fra mitt nærmiljø Øvresteredet), der nevnes mange Anne, men da gjerne horer. Forøvrig mange saftige beskrivelse fra de høye herrer.Det som forundrer meg er at Mogens var fogd i Nordhordland til 1594 (Per sier at det til 1574 i innlegg 2), mens hans hustru Anne sahl PIIL dro nordover allerede i 1571. HVORFOR??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Arnstein RÖNNING for henvisningen til nose.dk. vedrörende BYE/BYEMAND.Det synes som om alle tre 'formelle' hustruer til Henrich Paulssön BUGGE 1650-1733 har kjente forfedre og mange fremtredende etterkommere.Imidlertid nevnes flere ganger en uekte sönn av Henrich, Paul, som oppgis vaere födt i 1706. Pauls mor synes å vaere Marit Jonsdatter födt ca. 1686, fra Saeter i Velfjord. Har noen ytterligere data om henne?Dessuten har spörsmålet vaert reist om hvorvidt Presten Peder Olofssön RYTTER kan vaere far til nevnte Nordlandshandler Erich Pedersön BYE/BYEMAND?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Anne sahl Piil dro ihvertfall før Absalons nedtegnelse 29. mars 1571, men ikke nødvendigvis i 1571. Hun dro iflg. Absalon med et skip 'som for til Vardø': 'Jens Koch foer aff til Vardøen med det skib som Matz Scheil lod købe wdi Holland ved forne Jens Koch der paa vore to fromme dygdelige danequinner Dorede Peters skredders fød i Hadersløff oc Anne Henrik Klippels fordom nw Maans bugis foged i Nordhordeland.' Mats Skeel ble slottsherre på Bergenhus og ankom der i aug. 1568, så hun kan jo ha dratt en gang etter Henriks død 29 Sep 1566, hvilket ikke ville være så unaturlig, men ant. etter aug. 1568 i Mats skip, og før hun ble g.m. Mogens (angitt til ca. feb 1566/1571). Hun kan vel ha truffet Mogens der oppe, eller ihvertfall like før bryllupet med ham, eventuelt avtalt et stevnemøte med ham i Vardø? Mogens ble jo muligvis forflyttet til Vardø da hans kone reiste dit med båt 29. mars 1571 og han hadde holdt et stort drikkekalas i Borgerstuen på Bergenhus den 4.-5. mars. Han hadde delt ut øl til sveinene på Slottet samme dag som Hans Pålsson hugget en stor skramme i hodet hans.Ser ikke helt problemet her---.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.