Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Thomas du skriver i innlegg 171: 'Dessuten har spörsmålet vaert reist om hvorvidt Presten Peder Olofssön RYTTER kan vaere far til nevnte Nordlandshandler Erich Pedersön BYE/BYEMAND'Har du noe mer rundt dette? Jeg finner ingen prest i Jemtland med dette navnet på dette tidspunkt: Lenke Er han kanskje sønn av Oluf Nilsen Rider (nevnt over her i Sunne i 1613)?Henrik Rytter 'capitaine des armes' bodde på Stangvik og var sønn av sognepresten i Sveig/Sunne(?) Mogens Pedersen [Herdal?] (kommer av navnet Herjedalen). Han finnes i nevnte prestehistorie. Er dette samme slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg trodde jeg skulle klare å linke direkte til mitt innlegg nr 23 i lenken over her, men det gikk ikke. Men trykk sjøl på innlegg 23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har lest Norske Magasin 1 og 2 i dag, der APB også er gjengitt. Der er det også utmerkete navneregistre bakerst i bøkene. Legger ved de med navnet Anne/Anna fra bind 1 (bl a APB), så spørs det om vi kan plassere disse.http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exeIngen treff der heller på Sahl / Zahl, tror nok ikke det er slektsnavnet hennes.

bilete0592.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Arnstein RÖNNING vedrörende innlegg nr. 176;- er på reisende fot, men mange takk for linken om BYE/BYEMAND debatten. Ble selv gjort oppmerksom på nevnte 'RYTTER kommentar' i innlegg 171 i Sverige tidligere denne uke, - tar direkte kontakt om dette ved tilbakekomst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det blir i innlegg 89 spurt etter mer opplysninger om Peter Thuille. Dette ligger i utkanten av den opprinnelige spørsmålsstillingen, men jeg benytter anledningen til å gjøre oppmerksom på en ny digital 'lekkerbisken' som Riksarkivet har lagt ut, nemlig 'Den norske so' fra 1584, skrevet på plattysk av en ukjent samtidig (den foreligger her oversatt til norsk).Her får kjente og ukjente nordmenn - og i særdeleshet bergensere - passet sitt påskrevet. En av de få som kommer helskinnet ut av dette, er min tipp-tipp... biskop Schjelderup (he-he). Her får jeg også vite at den samme biskop var skallet: 'Men indvaanerne vedblir at fremture i sit syndige liv. Da vil en from mand, som er skaldet og vil være den ældste biskop (Skjelderup) i hele landet, med sin bøn anholde hos gud om straffens lindring; men det er at befrygte, at det ikke vil nytte stort, da folket fremdeles fremturer, og gud vil snart tage ham til sig...' ...og videre: 'ved den ærværdige doktor Jens Skjelderups død (1582) tabte Bergen igjen en støtte.'Men til saken: 'Fogdens tjenere forholde sig værre end ravne, naar de udsendes at kræve landskylden, tyrannisere og hore. Saadan er en N.N. og saadan var Peter Twill... (så står en henvising som antakelig er tilført seinere - ved oversettingen): 'Ifølge herredagsprotokollen berettede Peder Thuille i et forligelsesmaal mellem ham og Axel Gyntersberg paa herredagen i Bergen 18. aug 1578, at 'han paa nogen tid lang havde været salig Mats Skeels foged i Helgeland'.Paa herredagen i Aaslo 5 Juli 1580 blev det i en sag, som Peder Thuille havde angaaende Mjelve og Mjelve gods i Romsdal, hvorhan da synes at have boet, afsagt følgende dom: 'Efterdi forskrevne P. Thuille ikke kunde benegte, at han jo selv havde ladet forskrevne lagrettesmænds dom tage og forhverve, saa og selv digtet og ladet skrive imod højstbemeldte kongl. majest. raads og fuldmektiges dom, da vidste vi ikke andet derom at sigge for rette, end at forskrevne Peder T. haver gjort og forhandlet som kong. majs. ulydige og utro mand, og bør derfor at være udi Kongelig Majestets naade og unaade.'...og så klarer jeg ikke på stående fot å finne tilbake til den digitale utgaven av 'Den norske so'!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som nevnt i innlegg nr. 160 finnes det et interessant dokument på nettet om Henrich Paulssön BUGGE 1650-1737 på Tilrem.Dette fant jeg via en 'Merknad' på Geir NILSENs homepage, samt med henvisning til data av Knut KARIJORD; http://www.home.no.net/geni2703/f66.htmOgså eierforholdene på Tilrem nevnes her. Dessuten omtales 'kirkeoppröret' i Brönnöy den 2. Oktober 1718 under visitasen av Trondhjems-bispen Peder KROG.Hovedmannen bak 'Rebellion mod det hellige Ministerium' den dagen synes å vaere ingen andre enn ovennevnte Henrich Paulssön BUGGE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det var litt av en historie! Men det er vel vanskelig å bevise at den er sann-:) Artig å lese om det i allefall.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ad.: Henrich Paulssön BUGGEs 3. hustru Sara Nilsdatter HOLST 1681-1757I innleggene nr. 160 og 163 omtales den förste hustru til Henrich Paulssön BUGGE 1650-1733 på Tilrem i Nordland. Nemlig, Maren Jacobsdatter ROSING TILREM 1660-1699.I innlegg nr. 165 nevnes kort Henrichs 2. hustru, Margrethe Erichsdatter BYE/BYEMAND 1672-1704 fra Kustadsjöen i Vefsen.Om Henrichs 3. hustru, Sara Nilsdatter HOLST kan nevnes; - födt i 1681, som datter av Jektskipper Niels JONSEN på Vevelstad. Saras mor var Kirsten Gjertsdatter HOLST 1653-1735, datter av Lensmann Gjert Jörgensen HOLST 1620-1691, samme sted. I ekteskapet til Niels og Kirsten, var det foruten datteren Sara, også 5 sönner;Mogens f. ca. 1686Jon f. ca. 1688Christopher f. ca. 1690Giert f. ca. 1693Jörgen f. ca. 1698I et tidligere ekteskap hadde Kirsten 3 barn med en Mogens NIELSEN som döde i 1679.Kirsten HOLST var etter ekteskapet med Niels gift med Frantz Nielssen WINTHER 1672-1753, Skipper, Lensmann og Godseier på Vevelstad. Frantz giftet seg som enkemann med Maren Pedersdatter GREGER 1715(?)-1781, som visstnok tidligere hadde vaert gif med Johan Christian HVID 1714-1767.Sara Nilsdatter HOLST ble enke etter Henrich Paulssön BUGGE i 1733, det var to barn i ekteskapet. Sara skal visstnok ha giftet seg på ny allerede i 1734 med Johannes MÖLMAN/MÖLLMANN OLSEN på Tilrem.Se forövrig debatt nr. 37292, 'Peder el Hans/Jens BUGGE, Randers (ca 1511-ca 1550): forfedre og etterslekt' ved Arnfrid MAELAND.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

På meg virker det som Maren Pedersdatter Greger 1715-1781 må ha vært gift (ca.1735 ?) med Frantz Nielssen Winther 1672-1753 og Johan Christian Mikkelsen Hvid 1714-1767 i denne rekkefølge, ikke omvendt. Finnes det dokumentasjon rundt dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Da det stadig gjentas, både her og i andre debatter, at Mogens Bugge var gift med Anne(a) Sahl/Zahl Henriksdatter Pihl, hadde det vært fint om KILDEN for dette kunne opplyses. Inntil en slik kilde kan oppdrives, bør hun bare kalles Anne(a) - som tidligere var gift med Henrik Pihl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har liten tro på at Anne/Anna var født Sahl/Zahl. Imidlertid, ved søk på Anna/Anne i Bergen i det angitte tidsrom (APB) finner jeg dem som er vist i 179, og jeg mener jeg har klart å plassere dem alle, kanskje bortsett fra en.Forøvrig er her en del om slekten Zahl Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ad.: Anne(a) tidl. gift med Henrik PIHL/PIILDet kan etterhvert synes som om at Anne(a) som tidligere hadde vaert gift med Henrik PIIL i Bergen ikke er födt ZAHL/SAHL. Blant annet påpekter Arnfrid MAELAND dette i innlegg nr. 188.Dessuten er sökningen etter kilden(e) om hennes giftermål med Mogens BUGGE absolutt en prioritet, noe som Arnstein RÖNNING så korrekt påpeker i innlegg nr. 187.Under det videre arbeidet med dette bör også temaets benevnelse justeres noe, - fölgende tatt i betraktning;- först og fremst hva angår Anne(a)s etternavn, som nevnt ovenfor.- dessuten födselsåret for Fogden i Nordhordland, Mogens BUGGE, som Yngve NEDREBÖ påpeker i innlegg nr. 4.- sist men ikke minst henvisningen til stedet Vadsö, som synes å vaere Vardö.Med andre ord flere grunner til å kontakte forumets redaktör. Mange takk for kommentarene, også for ZAHl-lenken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Du kan så si, Per, men jeg har forstått det slik at Thomas også er ute etter å finne linken mellom FRIIS og BUGGE, kanskje denne...Karen er dtr av Ringsakerpresten Jens Bugge og Zephora Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas FRIIS KONST

Mange takk for nye innlegg i denne debatten om Mogens BUGGE og hans hustru Ann(e) som tidligere hadde vaert gift PHIL i Bergen.Jeg har en del kommentarer hva angår linken mellom FRIIS og BUGGE som Arnfrid MAELAND nevner. Dette rent generelt og i saerdeleshet når det gjelder 'Lensmann FRIIS-ene' og 'Skredder-FRIIS-ene' i Karlsöy. Mange av dem stammer nemlig fra ovennevnte Fogd i Nordhordland, Mogens BUGGE.Imidlertid er jeg på reisende fot akkurat nå.Dessuten kommer dette temaets tittel å justeres i löpet av neste uke med hensyn til årstall etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Som tidligere nevnt har det i denne debatten om Fogden Mogens BUGGE i Nordhordland kommet frem nye data som har gjort det nödvendig å justere temaets tittel. Blant annet hans födselsår, ca. 1535 og navnet til hans hustru PHIL, og tydeligvis ikke ZAHL. Sist men ikke minst byen Vardö i stedet for Vadsö, som ektepartet hadde en viss tilknytning til.Justeringene er nå gjort via Forumets redaktör, Yngve NEDREBÖ, og la meg defor benytte anledningen til å takke ham for det gode instrument forumet er og det store arbeidet som legges ned. Dette ikke minst for oss som bor i utlandet og ikke alltid har tilganag til relevante Norske kilder etc.Nok en gang mange takk for et virkelig bra forum.Thomas FRIIS KONST

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Per; Jeg ser på nermo.org at Anne Pihl (kanskje) kan være søster av Jens Zahl, far til sorenskriver i Finnmark, Niels Jenssøn SAELL. Er det mulig å få vite hvordan du har funnet ut dette?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Nei, trøste og bære, dette er nok en levning fra dengang 'noen' trodde at Anne het Zahl ! Men det har de fleste slått fra seg nå, tror jeg. Web-siden blir oppdatert (på dette punkt også) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg forstår ikke det, Per, men må selvsagt tro deg når du sier det. Jeg kan nemlig ikke huske noen datter Judith av Henrik og Anne, da vi holdt på med denne saken i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Om det har noen interresse. På en samlermesse i Bergen kom jeg over en bok som omhandlet en slekt Bugge. Husker ikke forfatter, men boken var ikke av nyeste dato. Bladde litt i den der og slekten var ført langt tilbake med mye info. Vet ikke om boken ble solgt på messen, men forretningen holder til i Kong Oscarsgt. i Bergen. mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(197:) Jeg vet ikke hva du henviser til når du sier at du ikke forstår, Arnfrid, men jeg er sikker på at grunnen til at jeg antydet et mulig søskenforhold var at man 'på den tid' feiltolket notasjonen 'Anne sahl Henrichs' dithen at Anne's etternavn skulle være Zahl, mens det antakelig henviser til at hun hadde vært gift med en avdød (salig) Henrich.Men kilden til min informasjon om at Anne og klipper (overskjærer) (i Bergen), Henrich (Piil/Pihl) død 1566 hadde en datter Juditt Piil (1561-1565) må jeg med skam bekjenne at jeg i farten ikke husker. Men det gjør sikkert Thomas Friis Konst .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er helt OK Per. Kom til å kikke på nermo.org igjen da du la inn lenke i debatten om Bugge i Namsos, da kom jeg jo til Jens Mogensen BUGGE og MOGENS BUGGE, og det var da jeg ble oppmerksom på dette. Jeg trodde det var ny info, siden jeg ikke kunne huske dette fra i vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.