Gå til innhold
Arkivverket

[#37060] Mogens BUGGE f ca. 1535, fogd i Nordhordland, gift med Anne PIHL, - död i Vardö

Gjest Thomas  FRIIS KONST
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk til Arnfrid, Per og Arne.Ser först nå de siste innspill i debatten men er på reisende fot, - skal se på PIHL/PHIL delen av den når jeg har tilgang til det aktuelle kildemateriale.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Ad. Juditt Henriksdatter PIIL/PIHL 1561-1565.Til Arnfrid og Per i innleggene i 197 og 199.I fölge meg er referansen til Henrik PIIL/PIHLs datter Juditt fra Absalon Pederssön BEYERs (1528-1575) dagbok: 1552-1572.Sitat;'Martius 1565:XXIIII. Döde Juditt Henrik Piils klipperss daatter, fire aar gammell'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 10 måneder senere...
Gjest Thomas Friis Konst

God morgen,Til orientering kan nevnes at en av de mange etterkommere til 'hovedpersonen' i denne tråden, Mogens BUGGE, behandles i tema 26.903 ved Eirin HÖIBY.Det gjelder Hans Henrik C:sön (FALCH) BUGGE födt 1783 i Karlsöy, gift i 2. ekteskap med en Hanna STEEN den 4. Juni 1816. I hans förste ekteskap var han gift HEGGELUND.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering, vennligst se tema;nr. 53.088 'Navnet Pihl- Piihl - Piil osv.'ved Sidsel PIHL HAUGEN.MvhThomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Till orientering, vennligst se temaene; - nr. 53.881 - Karen Cordtsdatter Höyer, Bergen - ved Greta STORM OFTELAND- nr. 53.970 - Ole Johan Höyer födt i Bergen stift ca. 1783 - ved Kjell HÖYER' - nr. 53.973 - Jan Höyer födt ca. 1753 bosatt i Bergen - ved Kjell Höyer- nr. 53.912 - Petter Christian HÖIER ca. 1790-1870 og hans mange BUGGE/SCHANKE etterkommere, idem som dette tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se tema nr. 53.912;- 'Petter Christian HÖIER/HÖYER angivelig f. i Molde ca. 1790 - hans opphav sökes'- hvor en del data er å finne vedrörende BORCH-slekten(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering;Det har i denne tråden tidligere vaert henvist til forskjellige HÖYER/HÖIER debatter.Mange av de personer som har vaert/omtales der er nå oppdatert på Per NERMO's homepage. Dette gjelder spesielt etterkommere av PCH - Petter Christian HÖIER ca. 1793-1870, hvis 3 hustruer var av den BUGGE slekt som behandles her.Vennligst se;http://nermo.org/slektindex/ind0998.html En stor takk til Per for dette eminente arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Vennligst se tema nr. 57.648- 'Augustin Dons Bertilsen fra Antwerpen 1661-1705'.ved Jarle GRÖHN.Denne presten skal angivelig vaere fra Antwerpen i Belgia og gift med Kristine (BUGGE) Esaiasdatter 1665-1741.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk Per, - det stemmer overens med mine antagelser.Kanskje har noen oversikt over Kristine's etterkommere med Presten Augustin Bertilsön(zoon) DONS/DOWS 1661-1705.Augustin oppgis å vaere fra Antwerpen - og jeg skal gjöre et par forsök å spore hans opphav. Dette med henvisning til Jarle GRÖHN's tråd nr. 57.648, derfor mottar jeg gjerne imot ytterligere data om kretsen rundt ham.Mvh Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiJeg vil anbefale en artikkel av Randi Rostrup i Ætt og Heim 2003, Lokalhistorisk årbok for Rogaland, Ætt og annet om prester i Rogaland og Setesdal, her omtaler hun KIRSTEN Esaiasdatter Bugge ca. 1664-1741 og hennes barn med Augustinius Dons. Hun viser der til kilder,1706, vedk. skiftet etter Aug.Dons, som tyder på at mor til barna ville at de skulle fostres hos prestefamilier. Barn som er nevnt, Esaias yngste sønn, Kristine Maria 8 år (Lye på Jæren)Bertel 6 år (Bjelland i Vest Agder), men det er usikkert om barna virkelig flyttet fra Setesdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Karin ROMSTAD's innlegg nr. 212;- mange takk for din anbefaling.Det er absolutt av interesse i BUGGE-öyemed å kunne registrere barna til Kristine/Kirsten E:datter BUGGE 1665-1741.Skal via annet hold forsöke å få en kopi av nevnte artikkel i 'Aett og Heim' av 2003.Vet du om Kristine/Kirsten BUGGE var gift på ny etter Augustin DONS's död i 1705? - ser at det finnes et skifte av 1706.PS - har dessuten med interesse registrert din tråd nr. 57.059 - 'Didrik (Dirich) Friis (hollender?), n. Bergen beg. av 1500 tallet'.Hadde planer om å komme med en tilbakemelding i den tråden på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Ja, hun giftet seg opp igjen med Daniel Trosnavåg. Datteren Kristina Maria Dons giftet seg med sin mors stesønn Rasmus Danielsson. I skiftet etter Kirsten Bugge i 14 mai 1741 var hennes arvinger 'Bertel 'Duns' og Christine Augustiniusdatter' Samme ref. som i innlegg 212. Kirsten Bugge bodde da muligens i Kongshavn , en plass under gården Sæbø på Bokn.Det ville gledet meg stort om du kunne bidra til mitt tema Didrik Friis (hollender?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Mange takk for opplysningene om Kirsten E:dtr. BUGGE's 2. ekteskap, Karin.Ser at Per NERMO allerede har svart deg i tråden om Didrik FRIIS, - men jeg kommer tilbake der om jeg har noe å bidra med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Till orientering, vennligst se tema nr. 67.958;- 'lensm. Björn Hansen Ursin og Margrete Falk FLAKSTAD gift 1795'v/Margaret MILLER.Der omtales bl.a. SYLTEREN i Nordland som også er nevnt flere ganger her i denne tråden.Arnstein RÖNNING har også lagt ut et foto fra Sylteren i Margaret's tråd. Slekten FALK/FALCH omtales også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Thomas Friis Konst

Til orientering.Ble nettopp gjort oppmerksom på at det på DIS-Norge (per 9. Mai under Troms fylke - av Eva FAGERVIK) er lagt ut et spörsmål som vedrörer Maren Jacobsdatter BUGGE 1763-1836, og hennes ekteskap med Hans Abrahamsen LOCHERT i 1784.Da jeg ikke er medlem i DIS-Norge svarer jeg her.Maren og Hans's 2 dötre, Maren BUGGE og Malena Cathrina var visstnok födt henholdsvis i 1785 og 1787, om jeg ikke tar helt feil.Maren Jacobsdatter BUGGE er omtalt flere ganger i denne tråden, og hun ble senere gift (visstnok i 1790?) med Svend Ottessön BLIX GRAM 1764-1814. Stor etterslekt.Mener å huske at skiftet til Maren Hansdatter LOCHERT GRAA 1727-1784 kan bidra med ytterligere opplysninger om Hans A:sön LOCHERTs opphav.Maren Hansdatter LOCHERT, fra Vesterålen, var gift med Nils Pedersen GRAA i Buresund, Karlsöy, Troms, - og tante til Hans A:sön LOCHERT som döde i 1788.Da jeg er på reisende fot har jeg ikke tilgang til mine notaer men skal forsöke å bidra med mere info her i B-forumet når anledningen byr seg.Fortsatt God Pinse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Heisann Thomas Friis Konst.Dette er første gang jeg er innom disse sidene og så kommer jeg over denne infoen fra deg, supert. =)Nå begynner det jammen å nøste seg opp og denne slektslinja blir rettet opp. Nå skal jeg inn og se nærmere på disse opplysningene. ^^;Tusen takk for info fra deg.Ønsker deg og en God Pinse.Eva Fagervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Jeg er 'medlem', men får stadig, nesten daglig, denne meldingen: 'Beklager, forumet er midlertidig nede, prøv igjen senere.' Er dette en vanlig foreteelse, eller noe som bare skjer med pålogging fra mine PCer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Man trenger ikke være medlem for å se på debatter i DIS Slektsforum, men må være medlem for å legge inn opplysninger.Lurer på hvem som taper mest på det? Sett i forhold til mengden tema og aktivitet her på forumet, kontra Dis Slektsforum.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Fagervik

Per Nermo. Tusen takk for at du la inn lenker, det tenkte jeg ikke på engang, ble så glad for å finne ut av mine spørsmål. Christian Arentz Hver gang jeg logger på er det ingen problemer å komme inn fra min maskin. Men det er ikke så ofte jeg logger inn siden jeg kan lese debattlenkene uten å være innlogga. Kjell-Arne Mellum Som du ser så var det bare flaks som gjorde at jeg fant frem til dette forumet og denne debatten, så det kan vel være litt dumt at en ikke kan legge inn svar hos Dis som gjest eller noe sånt. Ønsker dere alle en fin dag.Eva Fagervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Takk for svar, men lurer fortsatt på hvorfor jeg får opp 'Beklager, forumet er midlertidig nede, prøv igjen senere.' hver gang jeg klikker på Pers link i 219 Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Til Christian (i Languedoc), - innlegg # 220,- takk for dn kommentar.Er som nevnt ikke medlem av DIS-Norge, - men har oppfattet at det har vaert tekniske komplikasjoner med forumet.Konstatrerer samtidig Kjell Arne MELLUM's interessante spörsmål (innlegg # 221) i saken. MvhThomas (i Provence)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

DIS-Forum fungerer for både medlemmer og gjester. Svært sjelden med tekniske problem som vanskeligheter med innlogging. Jeg sitter jo også utenfor Norge, så det kan ikke være det som skaper problemene.På samme måte som her på DAs fora må en være registrert. Det er en engangs sak og ikke så komplisert, se her Lenke Personlig ser jeg fordeler med begges stedene, her er det kanskje flere besøkere, men spørsmålene og debattene forsvinner raskt om de ikke er 'spesielle' som alle vet. I DIS-Forum er det enklere å finne fram også etter lang tid til saker som ligger på riktig sted. Og det er moderatorene flinke med å rette til om en selv gjør feil.Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.