Gå til innhold
Arkivverket

[#39126] Var Martin Erlingsson ein Bjarkøyættling

Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Hei Bjørn, og gratulere med nasjonaldagen ! Eg delar di oppfatning kring Lande, og skipper Jodgeir kan godt ha vore bladt dei menn som i 1280 åra av kong Eirik vart sendt vest om Island til det nyoppdaga landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Marius Setsaas

Gratulerer med dagen !Ja, ettersom han er titulert 'skipper', kunne det høve godt at var med på denne ekspedisjonen.Synd vi ikke vet mere om oppdagelsen av nytt land vest for Island; Det kunne ha gitt oss mere info om både mannskapet (Jodgeir ?) og selve landet som var funnet..To av annalene beskriver det nye landet som 'Dunøyene'..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Knut Hansen

Hei.I innlegg 4 spurte jeg om Martin muligens var en bedre kandidat som far til brorsønnen Jon i Bjarnes testamente, Leiv Magne svarte at tanken hadde slått ham også i innlegg 5. Dette forsto jeg som at også Leiv Magne mente Martin var en bedre kandidat, men det synes å være feiltolkning av meg, for i debatten om Anders Plytt Lenke – presenterer Leiv Magne Jon som (Vidkunsson?) i innlegg 389.Hva er det som skulle indikere at Jon var sønn av Vidkunn?Er det funnet dekning for en Erik Jonsson i Giske-traktene som skulle kunne kalles sønn av nevnte Jon?Er det muligens Ragna Jonsdatter som var gift med en Erik?Arne Eriksson trenger en forklaring arvemessig, og dersom Vidkunn hadde sønnene Erling og Jon, så må Jon være opphavet til Arne, noe jeg ikke er i stand til å finne dekning for.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Kva om éin laus tanke står i strid med ein like laus?Tenk over dette (fast, ikkje laust): Kva hadde brorsonen i Bjarne Erlingson sitt testament å gjøre dersom han var ein ektefødd son av Bjarne sin mulige bror Martin Erlingson?Å plassere Arne Erikson i Bjarkøyætta ved hjelp av ein heilt grunnlaus konstruksjon 'Erik Jonsson' er utillatelig. Klarer du virkelig ikkje å finne på noke anna? Korfor i all verda skal Arne vere etterkommar av Vidkun Erlingson eller den mulige broren Martin Erlingson? Dei kan, for det vi veit, ha hatt endå ein bror utanom Bjarne Erlingson (kva med ein Erik Bjarneson?), og ein drøss med søstre i tillegg.Og kva med Helge 'i' Bjarkøy, korfor kan han ikkje vere son av kven som helst som måtte falle einkvan inn? (Eg meiner at han var ætta sin ombodsmann på hovedgarden, men han kan jo ha vore av ei søstergrein likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Ja Bjørn, enig, og det er det som er problemet med å kalle Jon sønn av Vidkunn. Det er derfor jeg spør Leiv Magne hva som er grunnlaget for å kalle Jon sønn av Vidkunn.For øvrig Bjørn så er Arne arving etter Vidkunn, tygg på den.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Vindpølse?Hadde det ikke vært for at sonaten også skal inneholde ukjent stoff, så ha jeg kunnet vist deg arvegangen her.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Vindpølsesangen kan vere vakker og overraskande, ulikt sonatemusikken, som bare gjentar seg sjølv...For det eg veit kan Erling Vidkunson ha hatt ei eller fleire søstre, som kan ha forplanta seg på ulike vis. Det er ingen ting i vegen for at dette kan ha vore tilfelle, og derfor er det lov å spekulere på korleis ymse sammenhengar kan ha vore. Det er fritt fram.No kjenner vi rett nok ikkje positivt til eksistensen av slike søstre, men det var jo ikkje alltid at høgadelsdøtrene blei nemnte i dokument som fann det for godt å overleve til vår tid, enten i original eller i meir eller mindre pålitelige avskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.For øvrig Bjørn, innlegg 279, i den grad det er av interesse, så har jeg har identifisert Jon, jeg er temmelig sikker på hvem han var sønn av, og ser hvorfor han er i testamentet til Bjarne. Jeg er også rimelig sikker på hvem Helge var sønn av. Jeg har derimot store problemer med andre personer som ikke er nevnt i debattene som omhandler Bjarkøy-ætta, og som jeg ikke ser hensikten med å bringe inn heller (jeg har brakt tilstrekkelig med nye navn inn som det er). Arne Eriksson er altså ikke en av disse. Så for min egen del er jeg tilfredstilt angående identiteten til disse tre, men jeg må for syns skyld stille spørsmål når noen hevder noe annet. Jeg har dermed tenkt og grublet i søkene etter forklaringer, men har du?Jeg la bort Bjarkøy-ætta i mai for å nøste litt i andre løse tråder, men kommer antakelig til å starte opp kartleggingen igjen til høsten. Du kan tro meg på at det er en ensom jobb, som det var i fra før Leiv Magne startet tråden om Martin Erlingsson. Med det tempoet som er nå er det et lønnlig håp om at ”sonaten” er tilfredsstillende faglig dokumentert om 2-3 år.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Knut: Kva vil 'identifisert' Jon seie? 'Sannsynlig, grensande til visse' eller 'heilt visst' I det siste tilfellet er det jo snakk om ein sensasjon.Når det gjeld Arne Erikson har eg foreslått at han kan vere son av Erik Viljalmson av Torgar. Dette har eg enno ikkje sett kommentert.Så var det denne Torleif Erlingson, Leiv Magne, er du heilt viss på at han ikkje var samtidig med Erling Vidkunson?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn, heilt viss kan ein sjølvsagt aldri vera. Men Erling si jordegave til erkeb gikk til ein erkeb som levde omlag 50 år før den erkeb som fikk jordegods av Torleiv (jmf. Jørgensens AB 1997).Knut, nei eg vil ikkje vera meir spesifikk enn det, men er artikkelen heilt ukjent for deg og Lars? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Altså: Bjarkøyætta var etablert som store jordeigarar i Sogn (og Hardanger) allereie på 1200-tallet...Erling Ivarson var vel vestlending.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Bjørn (286), som jeg sa: ”jeg er tilfredstilt”. Om jeg skal gjøre det om til prosenter så må det bli mellom 95 og 99,9 % sikkert. Den lille usikkerheta som ennå er til stede på Jon og Helge regner jeg med å lukke når innsamling av segl/våpen begynner. Arne Eriksson problematikken stiller seg annerledes, jeg kan ikke gå inn på den her. Jeg kommer ikke til å kommentere disse personene mer. Jeg er for øvrig ikke enig i at det er noen sensasjon.Når du, Bjørn slenger ut en påstand så tar du ikke til deg motsigelser, du er motsakt på Vilhjam på Torgar tidligere, let og du skal finne. Påstanden er motsakt, men det er ikke vår (dvs. andre debattanter og onkler) som skal bevise at det er mulig at Viljam eide Senja. Viljam er ikke registrert i eller rundt noen deler av Troms, det er derimot både Erling Ivarsson, Bjarne Erlingsson, Vidkun Erlingsson, Martin Erlingsson via kona, Helge, Erling Vidkunsson med mange flere. Hvordan arvegangen skulle være unnlot du å svare på tidligere i debatten, kan du prøve å begrunne den nå? Så kan jeg prøve å plukke argumentene i stykker.MvhKnutett lite P.S. Dæven kor dåkker fyk avgårde med innlegg. Får prøve å svare i senere innlegg. Forøvrig kjente jeg til Arne Kvitrud, jeg har henvist til ham tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Eg er ikkje motsagt m.o.t Torgarhypotesen, så vidt eg kan finne ut.Når det gjeld Senja: Meiner Knut at Arne Erikson eigde ein sjettedel i lag med Sigurd og Ingebjørg, eller at Arne eigde ein sjettedel, og dermed var sameigar i Senja med Sigurd og Ingebjørg, som då eigde andre delar av Senja?Spørsmålet kan vere viktig. Av brevet sjølv går det ikkje klart fram kva som er den rette tydinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Bjørn (296). Jeg mener 'Arne atte j Seniu j samæighum mæd þratnemdan herra Siughurd ok fru Jnghibiorghu... ', altså identisk med det som står i diplomet. Det er altså en eiendom som er eid i sameie/felleseie, en uskiftet eiendom som har gått i arv fra Vidkun via flere ledd ned til de respektive personene som gjør eiendomshandelen..Videre, siden du ikke ser at du er motsakt ang. Senja. Jeg kan ikke for mitt bare liv se ett eneste argument for at Viljam på Torgar eller sønnen eide noe i Troms, hvor er antydningen? Hvordan skulle Viljam eller sønnen ha ervervet seg Senja? Hvordan skulle arven gå fra Viljam eller sønnen til Erling Vidkunsson? Bortsett fra at mye kunne ha hendt i perioden mellom Ottar og Viljam hva er det konkret som sier at Viljam eller sønnen hadde eiendom i Troms?MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det siste først: Du meiner at det ikkje er noke samband mellom ætta på Torgar og Bjarkøyætta..?Du veit ingen ting om kven som eigde resten av Senja i 1367, eller tar eg feil?Kva er det med ordet 'sameige'? Vi har ei øy eller ein gard der x personar eig y delar kvar. Disse x eig jo heile eigedommen i lag, men tar landskyld av kvar sin y.Du meiner at Sigurd og Ingebjørg eigde i samme sjettedelen aom Arne Erikson eigde i, eller tar eg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Heerrregud Bjørn. samband mellom Håløgaætta og Håløygaætta?Nei du tar ikke feil, jeg ser ingen annen mulighet enn at de eide sammen, delte inntekten av eiendommen.Når det gjelder resten av Senja så er det ett rimelig stort område med maaange gårder, jeg har ikke eiere på alle gårdene og i alle fall ikke i 1367.Der imot har jeg maaange eiere før det årstallet, men det spiller ingen vesentlig rolle, rett? Det er ingen Erik, og ingen Viljam, men det spiller heller ingen rolle, rett?Så lenge Norge er fritt er det også greit å komme med ville spekulasjoner, Viljam eide Nord-Norge, og Bjarkøy-ætta var egentlig sørlendinger på bærtur under skreifisket i lofoten.... god natt.MvhKnutP.S. Bjørn om 250 innlegg skal jeg stille samme spørsmål til deg Bjørn, for det tok 287 innlegg før spørsmålet jeg stilte i innlegg 9 kom tilbake og jeg måtte besvare det selv. Det er godt å vite hvordan debatter med deg fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.